handdator

Visa fullständig version : Förbättring av träningsschema


Hagvard
2011-10-09, 18:30
Hej det här kommer bli ett ganska långt inlägg, om du inte orkar läsa hela så låt helst bli att kommentera; Det kommer handla om hur min träning ser ut i nuläget, det jag kommer fråga efter är vad och hur jag ska förbättra den... :)

För en månad sen flyttade jag till englad, precis innan flytten var jag för första gången och besökte en PT som la upp en tränings schema som ser ut såhär;

Pass 1 Rygg och biceps
Chins 3 x 10 reps
Latsdrag smalt grepp 3 x 12 reps

Sittande rodd 3 x 12 reps
Stående rodd 3 x 12 reps

Bicepscurl med stång 3 x 10 reps
Bicepscurl i maskin 3 x 10 reps

Pass 2 Bröst och triceps
Bänkpress 3 x 12 reps
Lutande Bänkpress 3 x 12 reps

Cablecross 3 x 12 reps
Bröstmaskin 3 x 12 reps

Pushdown med rep 4 x 12
Pushdown med handtag 4 x 12

Pass 3 Fram och baksida ben + vader
Knäböj i ställning 4 x 12 reps
Benpress 4 x 12 reps

Sittande benspark 3 x 12 reps
Sittande lårcurl 3 x 12 reps

Sittande vadpress 3 x 15
Stående vadpress 3 x 15

Pass 4 Axlar och armar
Dips 3 x 10 reps
Militärpress 3 x 12

Hantellyft åt sidan 3 x 12 reps
Baksida axlar i cablecross 3 x 12 reps

Bicepscurl med hantlar/stång 4 x 12
Pushdown med rep/handtag 4 x 12

Övrigt – Mage kan du träna 2-3 ggr/veckan. Sträva efter 1-3 set och 10-20rep varje gång du tränar mage. (detta brukar bli under rygg/biceps, bröst/triceps och ben passen).

Jag brukar också variera övningarna.

Eftersom jag går på en folkhögskola ingår det mat två gånger per dag som jag äter. Oftast är det bara kolhydrater men någon sås till, så jag brukar köpa till kött och lägga till. Har ingen aning om hur mycket kcal jag äter per dag och det blir för svårt att räkna ut. En vanlig dag för mig ser ut såhär;

08.00 BCAA + omega3 och vitamintillskott.
08.30 Äter gröt med mjölk och tar en proteindrink
10.30 Springer in på toan på skolan och häller i mig en proteindrink
12.20 Mat i skolan + medtaget proteintillbehör.
15.00 Tar PWO:n "Anabolic Beast" och BCAA
15.10 (Bara om jag känner mig trött) Äter en halv KitKat bar (Godis, kcal 120)
15.15 Träning, passen varierar mellan 50 min och 1h 10 min.
16.15 Direkt efter, BCAA + Banan
16.30 Proteindrink + Banan
17.30 Mat hos min hostlady, här är maten oftast bättre än i skolan, men det är fortfarande mycket kolhydrater och lite protein, så brukar lägga till 30g protein här också.
20.00 Kvarg/proteindrink +omega3.
23.00 Läggdags.

Ligger på 200 gram protein/dag

När jag tränar går jag efter Mikael Hollstens princip; Aldrig Vila, jag tränar så ofta jag kan och i pass. Jag tränar alltså fyra dagar i rad efter mitt schema, vila en, träna fyra. Eftersom jag går på folkhögskola är det mycket supande på helger, oftast går vi ut både fre, lör och jag tränar ändå, något som min PT sa att jag skulle göra. Mitt mål med träningen är att bli större volymmässigt, och få mer muskler och att även få fram magrutorna. Att jag blir stark ser jag bara som en bonus.

Jag ser resultat (spegeln, har ej vägt mig) men undrar om jag kan växa ännu snabbare genom att var tredje gång köra tungt, är det något ni rekommenderar? Kom ihåg att jag vill bli stor volymmässigt.

Ska jag skippa kitkat baren innan träningen eller ev byta ut den mot någonting annat?

Ska jag fortsätta träna även de dagar vi går ut och festar?

Mycket tacksam för svar!

Hagvard
2011-10-10, 18:31
Okej kanske ska gör inlägget lite mindre;

Är det värt att variera sin träning med tung träning var tredje pass för att bygga så mycket volym som möjligt?