handdator

Visa fullständig version : Kort "Crash-diet" deff


TheMuffin
2011-10-09, 16:28
Funderar på en kort och intensiv deff om några veckor. Tanken var att testa att ligga på ett ganska lågt kaloriintag under 7-10 dagar. Runt 1000-1200 kcal kanske är rimligt? (Väger 70 kg och ligger runt ca 15% i kroppsfett skulle jag gissa) Att hålla ett högt proteinintag är självklart. Ligger även på ca 6gr omega3 om dagen. Ett par träningspass tänkte jag mig med få set men relativt tungt.

Tänkte bara kolla om någon testat att deffa på detta sätt? Hur blev resultatet? Nyfiken på vad ni tror och tycker!

Kimkay
2011-10-09, 16:47
Jag tror resultatet blir att du förlorar mer muskelmassa än vad du skulle gjort om du inte gjorde en "crash-diet".

Hannya
2011-10-09, 16:59
under så få dagar är nog inte "skadan" så pass stor

svårt att mäta dock

TheMuffin
2011-10-09, 17:07
Har kikat runt lite på nätet. Vet bla att Lyle McDonald skrivet en bok i ämnet kallad "Rapid fat loss handbook". Han hävdar att han använt metoden hos klienter med gott resultat. Hittar dock inte så många andra källor i ämnet så jag slängde ut det här.

Fru_Flisa
2011-10-09, 18:04
Om du ska göra nån plåtning/event/tävling och måste tappa fort inför kan jag se en vits, inte annars.

vicarious
2011-10-09, 18:07
Det funkar nog bra under en kort period.

Oggle
2011-10-09, 20:41
Jag har testat det där ett antal gånger, så jag talar utifrån mina erfarenheter. Du kommer gå ned snabbt, du kommer få tydliga resultat, du kommer må dåligt och ha huvudvärk och du kommer även gå upp det du gick ned + LITE TILL när du väl börjar äta normalt igen.

Värt det? Absolut inte. Ha långsiktiga mål planera din deff väl. Varför inte börja redan nu med en långsamt och välplanerad deff till sommaren? Du kommer antagligen vara klar innan sommaren, men då är det bara att ligga på balans/lite överskott och öka långsamt utan att gå upp så mycket i fett.

Lycka till!

TheMuffin
2011-10-09, 21:26
Tack för era svar! Tanken var att göra en liten minideff så här mitt i säsongen. Hade även lite tankar runt huruvida det kanske skulle kunna vara fördelaktigt att genomföra en deff bestående av flera korta "crash-diet" perioder istället för en låg utdragen deff. Min senaste deff gick väl ok men kände väl att jag i slutfasen förlorade lite mer muskler än vad jag hoppats på.

Kischen
2011-10-09, 22:08
Jag låg på 1400 kcal om dagen i 4 veckor under min första deff.

Gick ner ungefär ett kilo i veckan, tappade inte nämnvärt med styrka men vanliga saker som att gå mer än 10 minuter var väldigt jobbigt.

Hade varit lättare att köra ett pf-upplägg också med facit i hand, då 5 måltider blev larvigt små mängder och inte mättade alls.

kettlebellGuden
2011-10-09, 22:52
Precis som någon nämnde.. Lyle McDonalds RFL rekommenderas varmt. Det låter på dina siffror som att du hade kunnat köra en kategori-1-upplägg av RFL (gränsen till kategori 2 går vid 15%). Det rör sig om ganska 10-11 dagars dietande då... och höftar man till lite siffror för dig (70kg, 15%) så är det 262gram protte / dag så 1000kcal var mycket bra gissat. Det involverar även en 10gubbar fiskolja + lite refeeds i slutet. Ska du ge dig på det här så bör du definitivt leta upp boken "The Rapid Fat Loss Handbook" (2.0 versionen!). Ungefär 10 dagar av sej/kyckling, ett huvud broccolli, seltin, 10g fiskolja, och multivitaminer. Nolla fettet, nolla carbsen. En low-carb grönsak för utfyllnad och fiber.

Jag körde en kategori-etta förra året och fick utmärkta resultat. -6kg om jag minns rätt. Dock är carb refeeden i slutändan riktigt otrevlig. :) Styrkan verkade oförändrad, och fick inga av de effekter som Kischen hade att gå var jobbigt. Sov däremot enormt dåligt (ketos gör mig vaken).

Ska köra en 2 veckor nu igen om någon månad. Myyycket trevligt sätt att dieta. För mig är det helt klart mer sympatisk än långa utdragna perioder på kalori-underskott.

kettlebellGuden
2011-10-09, 22:54
Jag har testat det där ett antal gånger, så jag talar utifrån mina erfarenheter. Du kommer gå ned snabbt, du kommer få tydliga resultat, du kommer må dåligt och ha huvudvärk och du kommer även gå upp det du gick ned + LITE TILL när du väl börjar äta normalt igen.
!

Du måste ha gjort helt fel på din krasch diet om du gick upp allt igen. Jag gick ner 6kg efter kolhydratsladdnings allt vatten var inräknat. Tog säkert ett halvår gediget överätande innan jag ens var i närheten av att vara uppe på samma kroppsvikt igen.

Jokester
2011-10-09, 22:56
@kettelbell

Hur såg dina dagar ut i matväg? Mycket pulver, kvarg och kyckling?

kettlebellGuden
2011-10-09, 23:03
@kettelbell

Hur såg dina dagar ut i matväg? Mycket pulver, kvarg och kyckling?

Inget pulver eller kvarg för min del. Man blir kolhydratsrädd vettu! :)

kycklingfile motsvarande den mängd protein jag skulle ha / dag + ett huvud brocolli (ibland sparris, ibland blomkål..).. ner i lergrytan (hey man slipper fett i tillagningen!). in i ugnen. Sen dela på 4-5 måltider och på med seltin som en galning. +kalciumtablett (någon gång lyxade jag till det med 1dl minimjölk eller light-keso iställe på kvällen)... tre matskedar lättkeso med kanel... droool droool.

till det 10g fiskolja, en multivitamin.

mest kycklingfile varje eviga dag, som sagt.

enormt enformigt. så jävla trött på kyckling. Blev nästa illamående av smaken på den. och det blev SVÅRT att pressa i "så mycket" mat. Drömde om mat.. vaknade flera gånger av att jag hade tuggat för hårt på min tunga i sömne.

Nästa gång ska jag variera med alaska pollock.




fish.. and a rice cake. Fast ingen rice cake :D

TheMuffin
2011-10-09, 23:37
Precis som någon nämnde.. Lyle McDonalds RFL rekommenderas varmt. Det låter på dina siffror som att du hade kunnat köra en kategori-1-upplägg av RFL (gränsen till kategori 2 går vid 15%). Det rör sig om ganska 10-11 dagars dietande då... och höftar man till lite siffror för dig (70kg, 15%) så är det 262gram protte / dag så 1000kcal var mycket bra gissat. Det involverar även en 10gubbar fiskolja + lite refeeds i slutet. Ska du ge dig på det här så bör du definitivt leta upp boken "The Rapid Fat Loss Handbook" (2.0 versionen!). Ungefär 10 dagar av sej/kyckling, ett huvud broccolli, seltin, 10g fiskolja, och multivitaminer. Nolla fettet, nolla carbsen. En low-carb grönsak för utfyllnad och fiber.

Jag körde en kategori-etta förra året och fick utmärkta resultat. -6kg om jag minns rätt. Dock är carb refeeden i slutändan riktigt otrevlig. :) Styrkan verkade oförändrad, och fick inga av de effekter som Kischen hade att gå var jobbigt. Sov däremot enormt dåligt (ketos gör mig vaken).

Ska köra en 2 veckor nu igen om någon månad. Myyycket trevligt sätt att dieta. För mig är det helt klart mer sympatisk än långa utdragna perioder på kalori-underskott.

Tack för svar! Spännande att du fick så bra resultat. Hittade ett ex av "The rapid fat loss handbook" och ska bläddra igenom den. Är som sagt spänd på vilka resultat man kan få med denna metod. Är lite skeptisk till långa perioder av deff, känns alltid som slutspurten går åt skogen.

Hannya
2011-10-10, 12:48
påminner mycket om den termogena dieten

intressant upplägg :)

Halldin
2011-12-29, 12:49
Funderar på att testa RFL någon gång för att komma ner i en lägre viktklass utan att lida styrkeförluster.

Inga fler som har testat som kan vittna om styrke- och muskelförluster, kanske även med bilder?

kettlebellGuden
2011-12-29, 12:53
Funderar på att testa RFL någon gång för att komma ner i en lägre viktklass utan att lida styrkeförluster.

Inga fler som har testat som kan vittna om styrke- och muskelförluster, kanske även med bilder?

mikaelj har kört ett par vändor.. han borde vara tillbaka från :banned-land om några veckor.

Tror du kan få rätt mycket svar på Body recomposition forat (http://forums.lylemcdonald.com/forumdisplay.php?f=7).

Halldin
2011-12-29, 13:05
mikaelj har kört ett par vändor.. han borde vara tillbaka från :banned-land om några veckor.

Tror du kan få rätt mycket svar på Body recomposition forat (http://forums.lylemcdonald.com/forumdisplay.php?f=7).
Det var han som nämnde det på MSN, så jag har redan kikat igenom hans journal n' grejer. Ska kolla in länken

Vespertilio
2011-12-29, 15:55
Ligger på 800 kalorier/dag nu + vitamin B12 och C, funkar riktigt bra. Periodiskt fastande har hjälpt mig markant sen jag startade mitt program (men alla funkar olika).

Väger liknande som du också, gått från 70-65 kg.

Halldin
2011-12-30, 10:54
Ett problem (som jag har förstått är vanligt) är att jag sover väldigt dåligt om jag inte får i mig ganska mycket kolhydrater. Hjärnan går på högvarv och det går inte att slappna av och somna, så det är mest det som jag bekymrar mig inför. Ska delvis parera det genom att sänka volymen på gymet under 10-dagarsperioden, men är det något mer som någon har testat och tycker hjälper mot ovanstående problem?

kettlebellGuden
2011-12-30, 12:36
Ett problem (som jag har förstått är vanligt) är att jag sover väldigt dåligt om jag inte får i mig ganska mycket kolhydrater. Hjärnan går på högvarv och det går inte att slappna av och somna, så det är mest det som jag bekymrar mig inför. Ska delvis parera det genom att sänka volymen på gymet under 10-dagarsperioden, men är det något mer som någon har testat och tycker hjälper mot ovanstående problem?


tldr; inget hjälper.

Jag har samma problem. Snittar en 3 timmar sömn / natt under RFL. Samma effekt kommer om jag kör LCHF oavsett om jag kör det en vecka eller 5 veckor. Något tipsade om banan på kvällen, en andra om tryptofan på kvällen, en tredje om valeriana forte.

Banan är ju knappast någon option så den här rundan kör jag på att trycka en stor vassle+kasein shejk lagom innan sängdags med hopp om att det ska ge lite "kolhydratseffekt". So far not so good. Valeriana fungerar inte så jättebra för mig utan kolhydrater heller.

Nästa gång ska jag ta en tur till doktorn och be om sömnmedicin för mina sömnproblem.

Kör 4 pass (hyfsat enligt boken) på 11 dagar så det fungerar ju ändå, men visst är man rätt svag sista passet. Skön kombination av sömnbrist och svält. :thumbup:

Anton Fräs
2011-12-30, 12:51
Jag kör ett RFL-liknande upplägg och har gjort de senaste 5 veckorna. Ligger dock något högre i kcal och unnar mig lite frukt och kolhydrater från kvarg varje dag, men det handlar om ett par 100 kcal.

Håll ner träningsmängden, minska volymen, kör med hög intensitet och ingen konditionsträning så går det bra. Har nog inte tappat någon muskelmassa och ökat i styrka under hela perioden. Börjar bli segt nu men ska nog fortsätta 3-4 veckor till sedan öka på kolhydraterna för att kunna träna mer, tråkigt att träna så här lite.

Halldin
2011-12-30, 13:04
Det här med att öka i styrka är nog att skenet bedrar lite. När man skruvar ner volymen kan det verka så eftersom man ofta går från att vara lite övertränad/nedtränad till att toppa då. Arbetskapaciteten går nog ner ganska ordentligt på sikt dock.

Tanken (om jag står ut med sömnproblemen, vilket jag är osäker på) är att köra det i 10 dagar, vara borta från det några veckor, och sedan upprepa vid behov.

joasimo
2011-12-30, 13:08
tldr; inget hjälper.

Jag har samma problem. Snittar en 3 timmar sömn / natt under RFL. Samma effekt kommer om jag kör LCHF oavsett om jag kör det en vecka eller 5 veckor. Något tipsade om banan på kvällen, en andra om tryptofan på kvällen, en tredje om valeriana forte.

Banan är ju knappast någon option så den här rundan kör jag på att trycka en stor vassle+kasein shejk lagom innan sängdags med hopp om att det ska ge lite "kolhydratseffekt". So far not so good. Valeriana fungerar inte så jättebra för mig utan kolhydrater heller.

Nästa gång ska jag ta en tur till doktorn och be om sömnmedicin för mina sömnproblem.

Kör 4 pass (hyfsat enligt boken) på 11 dagar så det fungerar ju ändå, men visst är man rätt svag sista passet. Skön kombination av sömnbrist och svält. :thumbup:

Är det värt att gå på denna typ av upplägg om man sover så dåligt? Låter rätt idiotiskt att gå på en diet där man bara kan sova 3-4h natt. :D

kettlebellGuden
2011-12-30, 13:13
Jag kör ett RFL-liknande upplägg och har gjort de senaste 5 veckorna. Ligger dock något högre i kcal och unnar mig lite frukt och kolhydrater från kvarg varje dag, men det handlar om ett par 100 kcal.

Håll ner träningsmängden, minska volymen, kör med hög intensitet och ingen konditionsträning så går det bra. Har nog inte tappat någon muskelmassa och ökat i styrka under hela perioden. Börjar bli segt nu men ska nog fortsätta 3-4 veckor till sedan öka på kolhydraterna för att kunna träna mer, tråkigt att träna så här lite.

Nu är ju några få kolhydrater vi t.ex. minimjölk/lättkeso/kvarg helt ok på RFL. Vad Lyle förespråkar är iaf att kör man cat-1 så är det två veckor + refeed i slutet sen någon veckas uppehåll. Eller cat-2 och 3 som innehåller cheat meals med kolisar och refeeds varje vecka. 8-9 veckor som du kör på hade jag aldrig orkat på bara "RFL" så jag är mäkta impad. Way to go!

Är det värt att gå på denna typ av upplägg om man sover så dåligt? Låter rätt idiotiskt att gå på en diet där man bara kan sova 3-4h natt. :D

Works for me. Eftersom träningsvolymen är låg så fungerar det fint. Jag blir inte för jäkla förstörd i huvudet på den här sömnen under så kort period. Jag tycker det är najs avbrott att köra efter en cykel [något-annat].

Däremot när jag körde LCHF (på +kcal) och fick samma problem då var det otrevligt... ingen sömn under flera veckor = fungera inte bra och minimal träning. nääääh.

kettlebellGuden
2011-12-30, 13:15
Det här med att öka i styrka är nog att skenet bedrar lite. När man skruvar ner volymen kan det verka så eftersom man ofta går från att vara lite övertränad/nedtränad till att toppa då. Arbetskapaciteten går nog ner ganska ordentligt på sikt dock.

Tanken (om jag står ut med sömnproblemen, vilket jag är osäker på) är att köra det i 10 dagar, vara borta från det några veckor, och sedan upprepa vid behov.

Är det för mycket problem så pröva att köra lite bananer när du ska sova. Du lär ju hamna på minus ändå. Unless #bananer > 29.

Halldin
2011-12-30, 13:19
Banantipset fick jag även av Berkhan för några år sen, tyckte inte att det hjälpte. Kan ha tränat för hårt då också kanske.

Edit: För övrigt hade jag tänkt mig cirka 360 gram protein om dagen

kettlebellGuden
2011-12-30, 13:23
Edit: För övrigt hade jag tänkt mig cirka 360 gram protein om dagen

Kör 350. Rätt lungt första 3 dagarna. Nu börjar jag bli hungrig. :D

Fick igår tipset om kassler och blev så jävla sugen. Visar sig att Kassler från SCAN och ICA inte alls har några 2% fett. Pfffft. 5% jäääävlar vad lissen jag blev.

13 burkar tonfisk i vatten istället ok :(

Halldin
2011-12-30, 13:29
1 kg kyckling = 230, 1 kg lättkesella blandat med lättsaft = 130. Verkar lite uthärdligare än 13 burkar tonfisk i alla fall. :D

kettlebellGuden
2011-12-30, 14:50
1 kg kyckling = 230, 1 kg lättkesella blandat med lättsaft = 130. Verkar lite uthärdligare än 13 burkar tonfisk i alla fall. :D

protip: lättkvarg mixad med pressad vitlök till kyllingen.

Halldin
2011-12-30, 14:52
protip: lättkvarg mixad med pressad vitlök till kyllingen.
Det måste väl inte bli helt torftigt? Jag tänker mig en fajitamix av typen old el paso, stekt med lök, vitlök och kanske paprika.


Edit: Den här: http://www.oldelpaso.se/sortimentPopUp.aspx?ID=6&cat=1

88 kcal för en påse verkar det som, så 176 kcal för ett kilo kyckling. Lite socker n' grejer. Man lär väl inte dö av det?

kettlebellGuden
2011-12-30, 14:56
Nej klart. kvart-tziki + kylling + stekt lök å paprika. Festmåltid ju :) Ska faen styra upp en sån imorron.

Också seltin är din vän. Inte för smakens skull men för kalium.

Halldin
2011-12-30, 18:08
1 kg kyckling är faktiskt lite för fett enligt hans riktlinjer, guldfågelns blir exempelvis 70 gram fett. Han har ca. 20 gram kolhydrater och fett totalt under dagen som riktlinjer, svårt att hålla utan pulver.

vicarious
2011-12-30, 18:54
1 kg kyckling är faktiskt lite för fett enligt hans riktlinjer, guldfågelns blir exempelvis 70 gram fett. Han har ca. 20 gram kolhydrater och fett totalt under dagen som riktlinjer, svårt att hålla utan pulver.

Vad är det för del av kycklingen? Filéer brukar ligga runt 2g fett per 100g.

Halldin
2011-12-30, 19:04
Vad är det för del av kycklingen? Filéer brukar ligga runt 2g fett per 100g.
My bad, jag kollade bröstfilé på kronfågels hemsida men vid en andra anblick var det med skinn och ben.

RobinSilver
2012-01-12, 11:20
Jag lånar denna tråden lite.

Är det någon risk med -1000 kcal/dag på en vanlig 40/40/20 deff?

Jag är visserligen bara inne på dag 4, men har fått huvudverk och känner mig allmänt hängig. Jag har deffat förr, men aldrig så hårt som -1000 kcal.

Går detta över efterhand som kroppen vänjer sig, eller får jag helt enkelt köra på en vanlig -500 kcal deff som känns mycket bekvämare, dock dubbla tiden för samma resultat.

RobinSilver
2012-01-12, 11:37
Jag spinner vidare på denna själv, så får ni rätta mig om jag har fel.

Jag väger 79 kg.
Har uppskattningsvis runt 18% kroppsfett, det är ca 14 kg fett.
14 * 70 = 980

Vilket innebär att det teoretiskt optimala kcal underskottet bör vara 980?

daloatf
2012-01-12, 11:53
70 * kroppsfett i % är väl formen?

70*18 = 1260kcal

joasimo
2012-01-12, 12:34
70 * kroppsfett i % är väl formen?

70*18 = 1260kcal

Nej

79x0.18 = 14kg fett sedan 79x14

daloatf
2012-01-12, 13:42
Nej

79x0.18 = 14kg fett sedan 79x14

Så en kille på 10% BF och 70kg kan max ha ett underskott på ca 490kcal. Tråkigt :) Sen kanske man kan ha högre för att man släpper även vätska.

Sportfiskaren
2012-01-12, 14:14
Ett problem (som jag har förstått är vanligt) är att jag sover väldigt dåligt om jag inte får i mig ganska mycket kolhydrater. Hjärnan går på högvarv och det går inte att slappna av och somna, så det är mest det som jag bekymrar mig inför. Ska delvis parera det genom att sänka volymen på gymet under 10-dagarsperioden, men är det något mer som någon har testat och tycker hjälper mot ovanstående problem?

tldr; inget hjälper.

Jag har samma problem. Snittar en 3 timmar sömn / natt under RFL. Samma effekt kommer om jag kör LCHF oavsett om jag kör det en vecka eller 5 veckor. Något tipsade om banan på kvällen, en andra om tryptofan på kvällen, en tredje om valeriana forte.

Banan är ju knappast någon option så den här rundan kör jag på att trycka en stor vassle+kasein shejk lagom innan sängdags med hopp om att det ska ge lite "kolhydratseffekt". So far not so good. Valeriana fungerar inte så jättebra för mig utan kolhydrater heller.

Nästa gång ska jag ta en tur till doktorn och be om sömnmedicin för mina sömnproblem.

Kör 4 pass (hyfsat enligt boken) på 11 dagar så det fungerar ju ändå, men visst är man rätt svag sista passet. Skön kombination av sömnbrist och svält. :thumbup:

Kör på den termogena dieten - i kombination med IF - för tillfället och jag känner verkligen igen dessa symptom. Går knappt att sova under någon längre period, ganska irriterande.

RFL verkar ju likna DTD till stor del, finns det någon fundamental skillnad bortsett från att DTD bygger på proteinets TEF?

daloatf
2012-01-12, 14:17
Kör på den termogena dieten - i kombination med IF - för tillfället och jag känner verkligen igen dessa symptom. Går knappt att sova under någon längre period, ganska irriterande.

RFL verkar ju likna DTD till stor del, finns det någon fundamental skillnad bortsett från att DTD bygger på proteinets TEF?

Det bygger också på TEF, dock så äter du mindre kcal där. 4g/LBM i protein. i DTD räknar man på sin nuvarande vikt.

willtjam
2012-01-12, 14:19
Kör på den termogena dieten - i kombination med IF - för tillfället och jag känner verkligen igen dessa symptom. Går knappt att sova under någon längre period, ganska irriterande.

RFL verkar ju likna DTD till stor del, finns det någon fundamental skillnad bortsett från att DTD bygger på proteinets TEF?

RFL kör med max 20 g fett och kg/dag (men helst mindre), och DTD kör väl med 0.5 g fett/kg KV/dag? Plus massa kolhydrater runt träning.

mysglenn
2012-01-12, 14:23
Tack för era svar! Tanken var att göra en liten minideff så här mitt i säsongen. Hade även lite tankar runt huruvida det kanske skulle kunna vara fördelaktigt att genomföra en deff bestående av flera korta "crash-diet" perioder istället för en låg utdragen deff. Min senaste deff gick väl ok men kände väl att jag i slutfasen förlorade lite mer muskler än vad jag hoppats på.

haha det låter som du är värsta kroppsbyggare, "mitt i säsongen"

vad vägde du, 70kg? seriöst, vad ska du deffa fram?

joasimo
2012-01-12, 14:32
haha det låter som du är värsta kroppsbyggare, "mitt i säsongen"

vad vägde du, 70kg? seriöst, vad ska du deffa fram?

Måste man väga 110kg för att deffa och anse sig ligga mitt i säsongen?

andeem
2012-01-12, 14:39
RFL verkar ju likna DTD till stor del, finns det någon fundamental skillnad bortsett från att DTD bygger på proteinets TEF?Såg något om att TEF egentligen redan är inräknat i proteinets energivärde. Har det klargjorts att det alltså inte är så?

willtjam
2012-01-12, 14:52
Grub och Berkhan tjafsade om det i DTD-tråden på body forum, men jag såg dom då aldrig komma fram till nånting.

mysglenn
2012-01-12, 15:02
Måste man väga 110kg för att deffa och anse sig ligga mitt i säsongen?

mitt i säsongen låter som om man har massa tävlinga och dyl på schemat

tycker det är komiskt

Sportfiskaren
2012-01-12, 16:12
Det bygger också på TEF, dock så äter du mindre kcal där. 4g/LBM i protein. i DTD räknar man på sin nuvarande vikt.
RFL kör med max 20 g fett och kg/dag (men helst mindre), och DTD kör väl med 0.5 g fett/kg KV/dag? Plus massa kolhydrater runt träning.

Ah, okej.

50g kolhydrater rekommenderas före respektive efter träning under DTD. Förutom det så verkar dieterna ganska lika alltså, DTD har dock ingen tidsram om jag inte missminner mig. En underhållsvecka var 5:e vecka skulle man planera för vid längre dietande.

Sportfiskaren
2012-01-12, 16:15
Såg något om att TEF egentligen redan är inräknat i proteinets energivärde. Har det klargjorts att det alltså inte är så?

Grub och Berkhan tjafsade om det i DTD-tråden på body forum, men jag såg dom då aldrig komma fram till nånting.

Det reddes ut senare i tråden.

http://forum.body.se/showpost.php?p=375499&postcount=45

http://forum.body.se/showpost.php?p=375976&postcount=47

RobinSilver
2012-01-12, 19:12
Jag lånar denna tråden lite.

Är det någon risk med -1000 kcal/dag på en vanlig 40/40/20 deff?

Jag är visserligen bara inne på dag 4, men har fått huvudverk och känner mig allmänt hängig. Jag har deffat förr, men aldrig så hårt som -1000 kcal.

Går detta över efterhand som kroppen vänjer sig, eller får jag helt enkelt köra på en vanlig -500 kcal deff som känns mycket bekvämare, dock dubbla tiden för samma resultat.

Med risk för att låta tjatig. Men någon som vill hjälpa mig besvara ovanstående?

Fishtank
2012-01-12, 19:54
Pröva drick mer
Jag har kört både -1000 och nu roar jag mig med RFL vilket blir runt -1800, Måste dricka mer bara så är det lugnt

Sportfiskaren
2012-01-13, 02:43
Med risk för att låta tjatig. Men någon som vill hjälpa mig besvara ovanstående?

Beror på hur mycket fettmassa du har på kroppen för närvarande. Om den teoretiska siffran 70 kcal/per kg fett appliceras på dig så kan du få fram ungefär hur mycket fett din kropp kan släppa ifrån sig per dygn.

Risken med ett sådant lågt proteinintag i samband med det höga underskottet är att du förlorar mer muskelmassa. Givetvis spelar även den genetiska faktorn sin roll här, men att chansa är inte rekommenderat. Håll stenhård koll på spegeln, väg dig varje dag och räkna ut din genomsnittsvikt per vecka så ska det nog inte vara speciellt svårt att utröna huruvida det går åt rätt håll.

Ju lägre ner i kroppsfettsprocent du kommer desto hårdare blir det. Sum summarum skulle jag inte lägga mig på ett sådant högt underskott med den makronutrientfördelningen. I så fall är det bättre om du följer en proper crash diet som t.ex RFL/DTD eller helt enkelt väljer den mer konventionella metoden från deffguiden.

andeem
2012-01-13, 09:40
Det reddes ut senare i tråden.

http://forum.body.se/showpost.php?p=375499&postcount=45

http://forum.body.se/showpost.php?p=375976&postcount=47Åh. Tack! Känns bra att höra.