handdator

Visa fullständig version : Har du någon anledning till


Trance
2011-10-09, 13:56
att inte donera 30 kr i månaden till läkare utan gränser?


Du kan enkelt stödja vår verksamhet direkt i din mobil. Via SMS kan du bli månadsgivare (Mobilsupporter) eller skänka enstaka gåvor.

50 kronor en gång: sms:a LIV till 72970
30 kronor varje månad: sms:a MÅNAD till 72970

Vad innebär det att vara Mobilsupporter?
Som Mobilsupporter stöder du Läkare Utan Gränsers arbete med 30 kronor varje månad via din mobilräkning. För 30 kronor kan Läkare Utan Gränser till exempel bota sex fall av hjärnhinneinflammation eller rädda tre barn från att dö i kolera.
http://www.lakareutangranser.se/gava/andra-satt-att-stodja/mobilsupporter/

pialia
2011-10-09, 13:57
Ja. Jag vill ha mina 30 kr.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 13:58
Det är faktiskt 3 cheeseburgers vi snackar om nu! I needs them bad!!

Trance
2011-10-09, 14:00
pialia verkar vara en rätt jobbig person om man läser på forumet så man är inte direkt förvånad.

Men du Sparven skriver ju ofta hur viktig din kristna tro är för dig. Jag är inte helt övertygad om att du ens läst bibeln nu...

pialia
2011-10-09, 14:04
pialia verkar vara en rätt jobbig person om man läser på forumet så man är inte direkt förvånad.


Jahopp. Då är vi många jobbiga personer i världen som inte ger bort våra pengar. Jag ska bli vän med alla dom. Sen ska vi alla sticka ut och köpa tre stycken cheeseburgare.

Jens.Andersson
2011-10-09, 14:04
Skänker 100 men har ingen direkt anledning till att skänka ännu mer. Mer än att jag vill ha
pengarna själv dvs.

Vunnis
2011-10-09, 14:06
Du förutsatte att alla som hittade tråden skulle bli överlyckliga och tycka "woho! Vi kan sponsra folk vi aldrig kommer se med pengar!", eller hur tänker du nu? Det var ju ingen nyhet att möjligheten fanns.
Attityden i tråden satte du själv, med den lilla text som du skrev själv i första posten.

Oxe
2011-10-09, 14:07
Nej, kommer jag göra det inte på ett bra tag, och är mer inne på att donera större summor när man har pengar än att rycka småkronor ifrån en budget när man redan vänder på kronorna.

Sen föredrar jag iofs mer att lägga resurser mot djur än människor, många av problemen där nere är "självförvållande" av dom som bor där...

pwnyou
2011-10-09, 14:08
1. Hur vet jag att detta hjälper världen i sin helhet?

2. Hur vet jag vad de tänker göra med mina pengar?

Jockefoten
2011-10-09, 14:09
Ser ingen anledning till att skänka.

pialia
2011-10-09, 14:09
Sen föredrar jag iofs mer att lägga resurser mot djur än människor, många av problemen där nere är "självförvållande" av dom som bor där...

Du får gärna vara mer specifik! *popcorn*

von huff
2011-10-09, 14:09
Jag gillar inte riktigt att skänga pengar via sms eller liknande men brukar ge pengar till insamlare ibland, särskilt krigsveteranerna

Fatalist
2011-10-09, 14:09
Är student och ger 50kr/mån via autogiro. Just läkare utan gränser känns vettigast av alla att ge cash till när det gäller utlandshjälp.

Jens.Andersson
2011-10-09, 14:09
1. Hur vet jag att detta hjälper världen i sin helhet?

2. Hur vet jag vad de tänker göra med mina pengar?

1) Vad menar du i sin helhet? Tror du att pengar kan gå till en sak och alla
problem i hela värden löses?

2) Står på deras hemsida. Även löner till de som sitter i styrelsen, osv.

Angel
2011-10-09, 14:13
Nej, har jobbat ihop med en läkare som jobbade mycket för Läkare utan gränser. Sista gången jag såg henne så skulle hon åka till någon land i Afrika (kan varit Etiopien eller Somalia) för att hjälpa gravt undernärda barn/bäbisar (med tanke på den sista kommentaren som självförvållat).

Förövrigt, det med självförvållat kan man applicera på mycket. Alla tjockisar som får hjärt och kärlproblem, alla som åker snowboard och bryter armen, alla som röker och får KOL, alla som styketränar och drar på sig skador. De har vi inga problem med att försörja sjukvård till rakt av och helt ut. Hmm...

pwnyou
2011-10-09, 14:14
1) Vad menar du i sin helhet? Tror du att pengar kan gå till en sak och alla
problem i hela värden löses?

2) Står på deras hemsida. Även löner till de som sitter i styrelsen, osv.1. Det förbättrar knappast situationen för mig som är en fattig student att skicka pengar. Då undrar jag om det finns en universell anledning, vilket jag tvivlar på. Folk borde motivera mig till att skicka mina pengar, det borde inte vara jag som ska vara skyldig att försvara mig.

2. Hur vet jag att det som står på hemsidan stämmer?

Vunnis
2011-10-09, 14:20
Förövrigt, det med självförvållat kan man applicera på mycket. Alla tjockisar som får hjärt och kärlproblem, alla som åker snowboard och bryter armen, alla som röker och får KOL, alla som styketränar och drar på sig skador. De har vi inga problem med att försörja sjukvård till rakt av och helt ut. Hmm...
jämför du donerandet av pengar med att betala skatt i landet man bor i (och därmed betala sjukvården för "alla" invånare där)?
It makes sense! \o/

McLR
2011-10-09, 14:21
Ge mig en anledning till att göra det istället?

Trance
2011-10-09, 14:21
Du förutsatte att alla som hittade tråden skulle bli överlyckliga och tycka "woho! Vi kan sponsra folk vi aldrig kommer se med pengar!", eller hur tänker du nu? Det var ju ingen nyhet att möjligheten fanns.
Attityden i tråden satte du själv, med den lilla text som du skrev själv i första posten.

Att tigga genererar än mindre uppmärksamhet och ignoreras på ren rutin. En lite kontroversiell rubrik gjorde i alla fall att några självmål från Babbla lyckades klicka hit.

Oxe
2011-10-09, 14:22
Skulle inte folken där nere skaffa så pass mycket barn dom inte kan ta hand om så skulle det inte vara så stora problem, nej vi har inte mat så det räcker då skaffar vi lite mer barn som vi inte kan ta hand om...

Att sponsra ett sånt beteende ser jag snarare som elakt...

Vunnis
2011-10-09, 14:22
Att tigga genererar än mindre uppmärksamhet och ignoreras på ren rutin. En lite kontroversiell rubrik gjorde i alla fall att några självmål från Babbla lyckades klicka hit.

:thumbup:
Din attityd gör mig givmild.

Pauly
2011-10-09, 14:23
Nej. Jag kommer inte skänka 30 kr. Jag tror inte på bistånd och att ge Afrikanerna konstgjord andning är inte hållbart. Dessutom så går säkert delar av pengarna till någon afrikanskkrigsherre.

Trance
2011-10-09, 14:23
Skulle inte folken där nere skaffa så pass mycket barn dom inte kan ta hand om så skulle det inte vara så stora problem, nej vi har inte mat så det räcker då skaffar vi lite mer barn som vi inte kan ta hand om...

Att sponsra ett sånt beteende ser jag snarare som elakt...

Fel. Ökad levnadsstandard ger mindre befolkningstillväxt. Det är aldrig negativt att t.ex. vaccinera.

Angel
2011-10-09, 14:24
jämför du donerandet av pengar med att betala skatt i landet man bor i (och därmed betala sjukvården för "alla" invånare där)?
It makes sense! \o/

Jag jämförde ingenting. Jag sa att det är ett synsätt som kan appliceras på mycket.

Angel
2011-10-09, 14:26
Läkare utan gränser jobbar väl först och främst i katastrofområden?

Pauly
2011-10-09, 14:26
Fel. Ökad levnadsstandard ger mindre befolkningstillväxt. Det är aldrig negativt att t.ex. vaccinera.

Jo. Det är det. För då har vi ännu fler att mätta eftersom dem är helt okapabla till att försörja sig själva. Självsanering är tyvärr enda lösningen.

pialia
2011-10-09, 14:27
Fel. Ökad levnadsstandard ger mindre befolkningstillväxt. Det är aldrig negativt att t.ex. vaccinera.

Jag tror det är kondomen som är den skyldige.

pwnyou
2011-10-09, 14:27
Fel. Ökad levnadsstandard ger mindre befolkningstillväxt. Det är aldrig negativt att t.ex. vaccinera.Är du säker på att levnadsstandarden och befolkningstillväxten minskar om vi skickar pengar då? Jag tror nämligen att det blir samma låga levnadsstandard, men högre befolkning om vi skickar pengar.

Trance
2011-10-09, 14:28
:thumbup:
Din attityd gör mig givmild.

Fast seriöst. Du skulle inte ge bort 30 kr i månaden oavsett; eller hur?

Nej. Jag kommer inte skänka 30 kr. Jag tror inte på bistånd och att ge Afrikanerna konstgjord andning är inte hållbart. Dessutom så går säkert delar av pengarna till någon afrikanskkrigsherre.

Nu blandar du ihop utvecklingsstöd och humanitär hjälp och försöker dra lite för stora växlar för att du sett ett TED-talk om ämnet.

Du kan läsa på deras hemsida hur de använder pengarna.

Vunnis
2011-10-09, 14:34
Fast seriöst. Du skulle inte ge bort 30 kr i månaden oavsett; eller hur?

Stämmer bra. Jag skulle helt ärligt inte ge bort 30 kronor i månaden till det ändamålet ens om du hade formulerat dig jättetrevligt i första posten ;)
Däremot hade jag inte haft någonting emot att donera pengar om det var för ett ändamål jag tyckte var vettigt och som jag ville stödja, så det är inte de 30 kronorna som är problemet. Men man kan inte ge borta 30 kronor till alla som vill ha dom.

Trance
2011-10-09, 14:34
Jo. Det är det. För då har vi ännu fler att mätta eftersom dem är helt okapabla till att försörja sig själva. Självsanering är tyvärr enda lösningen.

Fast så fungerar det inte riktigt i verkligheten.

Jag tror det är kondomen som är den skyldige.

Skyldig till att folk blir sjuka?

Är du säker på att levnadsstandarden och befolkningstillväxten minskar om vi skickar pengar då? Jag tror nämligen att det blir samma låga levnadsstandard, men högre befolkning om vi skickar pengar.

Vad baserar du det på?

Angel
2011-10-09, 14:35
Skulle inte folken där nere skaffa så pass mycket barn dom inte kan ta hand om så skulle det inte vara så stora problem, nej vi har inte mat så det räcker då skaffar vi lite mer barn som vi inte kan ta hand om...

Att sponsra ett sånt beteende ser jag snarare som elakt...

Återigen något som inte är unikt för Afrika, som jag antar du syftar på med "där nere".


Om jag uppfattat det rätt så är inte Läkare utan gränsers huvudområde att sponsra ett uppehållande av livsstil utan att stödja med medicinsk hjälp vid katastofområden, oavsett om det är ett turistparadis i Thailand eller ett ghetto på Haiti. Samt vaccinera mot direkt dödliga sjukdomar.

Trance
2011-10-09, 14:37
Stämmer bra. Jag skulle helt ärligt inte ge bort 30 kronor i månaden till det ändamålet ens om du hade formulerat dig jättetrevligt i första posten ;)
Däremot hade jag inte haft någonting emot att donera pengar om det var för ett ändamål jag tyckte var vettigt och som jag ville stödja, så det är inte de 30 kronorna som är problemet. Men man kan inte ge borta 30 kronor till alla som vill ha dom.

Men nu måste du skämta. Vem skulle du vilja stödja om du inte tycker Läkare utan gränser är vettigt? Folk har seriösa problem här i tråden med att de blandar ihop humanitär hjälp, utvecklingshjälp och katastrofhjälp.


Det här är Läkare Utan Gränsers arbete

Läkare Utan Gränser (Médecins Sans Frontières) ger humanitär medicinsk katastrofhjälp till människor som drabbats av väpnade konflikter, kriser, epidemier och naturkatastrofer samt till befolkningsgrupper som saknar hälsovård på grund av social eller geografisk isolering.

Läkare Utan Gränser har egna projekt i över 60 länder runt om i världen. Under ett år skickar Läkare Utan Gränser ut cirka 2 500 internationella fältarbetare på sammanlagt 6 500 uppdrag. Tillsammans med cirka 25 000 lokalt anställda bedriver dessa verksamheten i fält.

Under 2010 utförde våra fältarbetare:
• 7,7 miljoner patientkonsultationer
• 58 000 större operationer
• Vaccinerade 5,8 miljoner barn och vuxna mot sjukdomar som mässling och hjärnhinneinflammation
• Behandlade över 300 000 barn och vuxna för undernäring på någon av våra näringskliniker
• Behandlade över 1,6 miljoner människor för malaria
• Gav över 180 000 människor tillgång till hivbehandling
• Assisterade vid 150 000 födslar
• Gav traumavård och psykologiskt stöd till nära 190 000 människor som upplevt våldsamheter och andra traumatiska händelser
• Försåg hundratusentals flyktingar med rent vatten och latriner

Témoignage - Viktigt att våga höja rösten
Vi skiljer oss från många andra humanitära organisationer genom att vår gärning består av två delar. Den ena är att lindra lidandet hos befolkningar i nöd genom att på plats ge medicinsk och humanitär hjälp. Men det räcker inte. Den andra, som vi själva kallar témoignage, är minst lika viktig. Det går ut på att höja rösten om de övergrepp och missförhållanden vi bevittnar och på så sätt vara en katalysator för förändring.

Där behoven är som störst
Våra insatser styrs av behov. Vi finns där behoven är som störst och värnar om att ge omsorg till de mest utsatta grupperna. Förutom humanitära insatser i kris- och konflikthärdar bekämpar Läkare Utan Gränser sjukdomar som malaria, tuberkulos och hiv/aids. Dessutom rycker vår personal omgående ut i samband med jordbävningar, översvämningar och andra naturkatastrofer.

Dessutom pågår ett intensivt arbete för människor som lever i kroniska krissituationer. Läkare Utan Gränsers fältarbetare finns på plats i Latinamerikas kåkstäder, på den afrikanska landsbygden och bland papperslösa flyktingar i Sydeuropa.

Privata gåvor ger oberoende
Läkare Utan Gränser finansieras till över tre fjärdedelar av gåvor från privatpersoner. Resten är bidrag från regeringar och deras biståndsorgan, till exempel Sida, samt andra internationella samfund, som till exempel EU. Genom den stora andelen privata gåvor kan vi bibehålla vårt oberoende och vår handlingsfrihet.

Inom Läkare Utan Gränser strävar vi efter att de ekonomiska och mänskliga resurserna ska förvaltas på bästa sätt. Under 2010 gick 91,9 procent av de insamlade medlen till det ideella ändamålet. För full redovisning av intäkter och kostnader, se vår årsredovisning.

Olegh
2011-10-09, 14:38
Anledning? Ingen bra anledning. Däremot har jag ett flexibelt samvete och tror att det snarare är det jag köper mig , istället för att faktiskt åstadkomma någon större nytta. Problemet beror på systemfel, att skuldbelägga på individnivå är fel och orättvist.

pialia
2011-10-09, 14:38
Skyldig till att folk blir sjuka?


Nix! Skyldig till att hålla simmare borta från äggen och därmed hindrad befolkningstillväxt!

Angel
2011-10-09, 14:42
Läkare utan gränser lade ex otroligt mycket resurser på att hjälpa människor i Europa under ett krig som pågick på 90-talet.

En instickare eftersom folk verkar ha väldigt svårt för att hjälpa folk som bor för långt ifrån Sverige.

dupper
2011-10-09, 14:47
Trance; att bara satsa på att bota sjuka bör ju ge ökad befolkningstillväxt, håller du inte med om det?

pialia
2011-10-09, 14:48
En instickare eftersom folk verkar ha väldigt svårt för att hjälpa folk som bor för långt ifrån Sverige.

Det kan du tacka evolutionen för! Det har varit gynnsamt genom tiderna för oss och våra förfäder att binda starka relationer med de andra i flocken, team work & all dat. Det är väl bara logiskt att man inte känner särskilt mycket empati för någon som har det dåligt långt där borta någonstans?

De som faktiskt känner ett behov av att hjälpa alla i världen har väl kanske kommit ett steg längre i evolutionsprocessen än oss andra? *jorgen* Det skulle vara trevligt att se hela världen som en stor familj, men det skulle bli många namn att hålla koll på!

Trance
2011-10-09, 14:53
Trance; att bara satsa på att bota sjuka bör ju ge ökad befolkningstillväxt, håller du inte med om det?

Nej. Obehandlade sjuka tar mycket resurser från de runt dem, det är svårt att åka iväg till universitet om man måste vara hemma och vårda sina sjuka syskon. Dessutom så skaffar folk mer barn om det är stor risk att de kan avlida som unga.

Jens.Andersson
2011-10-09, 14:58
1. Det förbättrar knappast situationen för mig som är en fattig student att skicka pengar. Då undrar jag om det finns en universell anledning, vilket jag tvivlar på. Folk borde motivera mig till att skicka mina pengar, det borde inte vara jag som ska vara skyldig att försvara mig.

2. Hur vet jag att det som står på hemsidan stämmer?

Att ge pengar till andra handlar inte om att förbättra sin egen situation. Sen vet
jag inte vad det är du menar med universell anledning? Det som motiverar folk
är väl att vissa känner sig nöjda med att ha gjort en god gärning. Alla känner nog
dock inte så men därför är det ju helt frivilligt också.

2) Ja vem vet, det kanske är illuminati som står bakom sidan, tusentals människor
i många länder har gjort en stor ploj för att lura människor på deras pengar som
de sedan girigt snor åt sig. Här är en till konspiration du kan fundera på:

http://30.media.tumblr.com/tumblr_le7h2u14tZ1qfrtdko1_500.jpg

Trance
2011-10-09, 15:02
Anledning? Ingen bra anledning. Däremot har jag ett flexibelt samvete och tror att det snarare är det jag köper mig , istället för att faktiskt åstadkomma någon större nytta. Problemet beror på systemfel, att skuldbelägga på individnivå är fel och orättvist.

Vilket problem? Att det existerar jordbävningar?

dupper
2011-10-09, 15:05
Nej. Obehandlade sjuka tar mycket resurser från de runt dem, det är svårt att åka iväg till universitet om man måste vara hemma och vårda sina sjuka syskon. Dessutom så skaffar folk mer barn om det är stor risk att de kan avlida som unga.

Ja, där fick du ju till de orsaker jag tänkte mig kom vid friska lågutbildade arbetslösa :)

Olegh
2011-10-09, 15:06
Vilket problem? Att det existerar jordbävningar?

Jag tänkte mer på att ena halvan av världen är fattig och den andra rik... Men kan vi fixa jordbävningarna också så vore det såklart en bra bonus.

Scratch89
2011-10-09, 15:10
Jag ger redan ett par hundra till Amnesty och Greenpeace varje månad, men funderar på att börja donera pengar till Läkare utan gränser istället. Vettigare mål, särskilt om man jämför med Greenpeace. Bättre metoder också.

Bra initiativ, Trance. Pessimisterna kan hålla sig till någon annan tråd.

Angel
2011-10-09, 15:12
Det som är mest skrämmande är väl inte de personen i tråden som hellre äter 3 cheeseburgare i månaden, utan de som börjar raljera om de som faktiskt bidrar.

pialia
2011-10-09, 15:15
Bra initiativ, Trance. Pessimisterna kan hålla sig till någon annan tråd.

TS frågar Har du någon anledningen till att inte att inte donera 30 kr i månaden till läkare utan gränser? och nu ska personerna som frågan var riktad till sticka härifrån? Dumma Scratch!

Scratch89
2011-10-09, 15:17
Det var en retorisk fråga. Man kan diskutera Läkare utan gränser och dess insats i världen utan att bli pessimistisk. Känner du dig träffad?

tjabon
2011-10-09, 15:17
Ja, jag tycker det är långsökt.
Det är inte där problemet ligger (my point of view).

Mina personliga proriteringar sträcker sej faktiskt inte till okända personer i Afrika.

Vunnis
2011-10-09, 15:18
Bra initiativ, Trance. Pessimisterna kan hålla sig till någon annan tråd.
Jag vill också ha dina pengar. Du har mer än mig.

Det som är mest skrämmande är väl inte de personen i tråden som hellre äter 3 cheeseburgare i månaden, utan de som börjar raljera om de som faktiskt bidrar.
Vilka...?

Anledning? Ingen bra anledning. Däremot har jag ett flexibelt samvete och tror att det snarare är det jag köper mig , istället för att faktiskt åstadkomma någon större nytta. Problemet beror på systemfel, att skuldbelägga på individnivå är fel och orättvist.
Bra! :thumbup:
Skänk pengar om ni tycker att det är roligt, men grina inte på dom som inte är intresserade.

Det var en retorisk fråga. Man kan diskutera Läkare utan gränser och dess insats i världen utan att bli pessimistisk.
Man skulle kunna tigga pengar på ett trevligt sätt utan påhopp också, men det är ju inte heller roligt, eller hur?

Wipflash
2011-10-09, 15:19
skulle inte folken där nere skaffa så pass mycket barn dom inte kan ta hand om så skulle det inte vara så stora problem, nej vi har inte mat så det räcker då skaffar vi lite mer barn som vi inte kan ta hand om...

Att sponsra ett sånt beteende ser jag snarare som elakt...
+1

Scratch89
2011-10-09, 15:20
Jag vill också ha dina pengar. Du har mer än mig.


Fast nu handlar det inte om att man ger pengar till någon som har mindre. Det handlar om att läkare ska kunna göra insatser och t.ex massvaccinera folk, vara närvarande vid katastrofer och liknande. Självklart är många fattiga där insatserna är, men jag antar att folk med anhöriga vid tsunamin var väldigt glada att Läkare utan gränser var på plats.

Scratch89
2011-10-09, 15:21
Man skulle kunna tigga pengar på ett trevligt sätt utan påhopp också, men det är ju inte heller roligt, eller hur?

Nu försvarar jag inte Trance, men de som han ifrågasätter är de som tror att Läkare utan gränser gör något som de inte gör.

pialia
2011-10-09, 15:22
Det var en retorisk fråga. Man kan diskutera Läkare utan gränser och dess insats i världen utan att bli pessimistisk. Känner du dig träffad?

Inte ett dugg. Och varför får man inte vara pessimistisk? Är det inte lika knasigt att vara optimistisk? Jag tycker vi kan alla vara realistiska istället! http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQr5TUlg_UfITRa7MifTU4UXppfkefL8 ObQcazq_g1OIZRWoc-qz8Z2fRU

Jokester
2011-10-09, 15:23
Om jag med säkerhet visste att större delen av de pengar jag donerar går till de som verkligen ska ha dem så hade jag kunnat donera ganska generösa summor relativt ofta. I detta fall behåller jag mina 30 kr.

Scratch89
2011-10-09, 15:25
Inte ett dugg. Och varför får man inte vara pessimistisk? Är det inte lika knasigt att vara optimistisk? Jag tycker vi kan alla vara realistiska istället! http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQr5TUlg_UfITRa7MifTU4UXppfkefL8 ObQcazq_g1OIZRWoc-qz8Z2fRU
Jag har inte sagt vad man får göra eller inte får göra. Du får såklart bete dig hur du vill. :)

Om jag med säkerhet visste att större delen av de pengar jag donerar går till de som verkligen ska ha dem så hade jag kunnat donera ganska generösa summor relativt ofta.

Just Läkare utan gränser får igenom större delen av pengarna. Det absolut sämsta företaget som håller på med liknande/tangerande saker är SIDA, och de är statliga och tar pengar av mig oavsett jag vill eller inte.

stevebc
2011-10-09, 15:25
Bra tråd Trance.

Jag har ingen direkt anledning att inte skänka 30 kr i månaden till Läkare utan gränser. Det är tillräckligt lite för att inte påverka min privatekonomi samtidigt som det är tillräckligt mycket för att göra skillnad. Trance inger förtroende och är ofta påläst, och organisationen verkar vettig.

Jag har själv planer på att arbeta med liknande frågor (snarare utvecklingshjälp) så tills dess så kan jag ge mitt ekonomiska stöd.

pialia
2011-10-09, 15:30
Jag har inte sagt vad man får göra eller inte får göra. Du får såklart bete dig hur du vill. :)


Jag omformulerar: Varför får man inte prata om sina pessimistiska åsikter i denna tråd? *jorgen*

stevebc
2011-10-09, 15:34
Det kan du tacka evolutionen för! Det har varit gynnsamt genom tiderna för oss och våra förfäder att binda starka relationer med de andra i flocken, team work & all dat. Det är väl bara logiskt att man inte känner särskilt mycket empati för någon som har det dåligt långt där borta någonstans?

De som faktiskt känner ett behov av att hjälpa alla i världen har väl kanske kommit ett steg längre i evolutionsprocessen än oss andra? *jorgen* Det skulle vara trevligt att se hela världen som en stor familj, men det skulle bli många namn att hålla koll på!Jag har svårt att se att vår medfödda empati skulle känna några nationsgränser. Det där har nog med uppväxten att göra. Världen delas upp och rangordnas istället. Man lär sig att folk och länder är olika. Själv känner jag inte mer för en svensk, skandinav eller europee än jag känner för en asiat.

Scratch89
2011-10-09, 15:37
Jag omformulerar: Varför får man inte prata om sina pessimistiska åsikter i denna tråd? *jorgen*

Jag har inte hindrat dig.

Trance
2011-10-09, 15:37
Jag omformulerar: Varför får man inte prata om sina pessimistiska åsikter i denna tråd? *jorgen*

Klart man får. Fast så som du och Vunnis uttrycker er så framstår ni mer som gnälliga barn som vill ha uppmärksamhet än som folk som argumenterar för en åsikt. Fast det är väl inte direkt unikt för denna tråden i och för sig.

Morrris
2011-10-09, 15:39
Donerar lite större summor då och då. Roligare.

pialia
2011-10-09, 15:40
Jag har svårt att se att vår medfödda empati skulle känna några nationsgränser. Det där har nog med uppväxten att göra. Världen delas upp och rangordnas istället. Man lär sig att folk och länder är olika. Själv känner jag inte mer för en svensk, skandinav eller europee än jag känner för en asiat.

Jag sa aldrig att jag trodde att man skulle känna mer empati för en random person som har det dåligt i Sverige än motsvarande Afrikan. Jag ber om ursäkt om det var otydligt. Jag ville bara påpeka att det inte är särskilt konstigt att vi inte bryr oss om saker som händer bortom vår egna lilla värld.

pialia
2011-10-09, 15:41
Jag har inte hindrat dig.


Pessimisterna kan hålla sig till någon annan tråd.

Men du har iallafall försökt!

pwnyou
2011-10-09, 15:41
Jag tror att denna branch är enormt bra om man vill tjäna pengar. Du hittar kunder genom känsloargument och ingen kommer kolla upp om du är seriös eller inte, och även om du är semi-seriös, hur mycket nytta du faktiskt gör. Är man duktig kan man överdriva statistik ganska enormt.

Trance
2011-10-09, 15:44
Jag tror att denna branch är enormt bra om man vill tjäna pengar. Du hittar kunder genom känsloargument och ingen kommer kolla upp om du är seriös eller inte, och även om du är semi-seriös, hur mycket nytta du faktiskt gör. Är man duktig kan man överdriva statistik ganska enormt.

...du känner inte till Läkare utan gränser?

pialia
2011-10-09, 15:48
Fast så som du och Vunnis uttrycker er så framstår ni mer som gnälliga barn som vill ha uppmärksamhet än som folk som argumenterar för en åsikt. Fast det är väl inte direkt unikt för denna tråden i och för sig.

Verkligen inte unikt för denna tråd med tanke på vad du skrev i första posten. Jag uppfattade det som rätt gnälligt och uppmärksamhetssökande. Det kanske bara är jag.

mini
2011-10-09, 15:50
Om jag med säkerhet visste att större delen av de pengar jag donerar går till de som verkligen ska ha dem så hade jag kunnat donera ganska generösa summor relativt ofta. I detta fall behåller jag mina 30 kr.

Har du kollat Läkare utan gränsers verksamhet?

Det är många som försöker rationalisera sitt icke-givande.

Jag har just avslutat mitt månadsgivande då jag blev student, men det tog emot. Det var dock på en större summa än 30 kr. Ska ansluta mig till denna mobiltjänst istället. Bra initiativ av Trance att skapa den här tråden.

limenka
2011-10-09, 15:50
Skänker mer än 30kr varje månad. Gör du det Trance?

stevebc
2011-10-09, 15:50
Jag sa aldrig att jag trodde att man skulle känna mer empati för en random person som har det dåligt i Sverige än motsvarande Afrikan. Jag ber om ursäkt om det var otydligt. Jag ville bara påpeka att det inte är särskilt konstigt att vi inte bryr oss om saker som händer bortom vår egna lilla värld.Jag håller med dig om att det inte är särskilt konstigt men jag uppfattade det som en ursäkt att inte bidra.

Loke
2011-10-09, 15:55
Bra tråd, Trance. Snyggt formulerat, övertygade mig. Är nu månadsgivare.

Håller med Angel också, det är en sak att man bara skiter i att donera. Men när riktigt okunniga människor försöker såga konceptet, då blir jag arg. Vård en förutsättning för all utveckling.

mini
2011-10-09, 15:55
Jag ville bara påpeka att det inte är särskilt konstigt att vi inte bryr oss om saker som händer bortom vår egna lilla värld.

Fast du har ju skrivit flest inlägg i tråden. Något gör ju att du bryr dig om att styvnackat tramsa sönder en bra tråd.

pialia
2011-10-09, 15:57
Jag håller med dig om att det inte är särskilt konstigt men jag uppfattade det som en ursäkt att inte bidra.

Det var inte min mening.

Avsaknaden av empati leder dock till att de flesta inte bryr sig tillräckligt för att göra något åt det, även om de inte skulle sakna dessa 30kr särskilt mycket. Jag har till exempel aldrig ansträngt mig på något sätt för att donera pengar, dock när det är cancermånad eller dylikt kassörskan frågar "Vill du skänka si och så mycket till x organisation?" så gör jag det gärna.

PetterHultin
2011-10-09, 16:01
Ska man donera, ska man väl investera i sin egen framtid? Typ hjärtochlung-fonden eller cancerfonden. Det kan man ju vinna på i framtiden.

pialia
2011-10-09, 16:03
Fast du har ju skrivit flest inlägg i tråden. Något gör ju att du bryr dig om att styvnackat tramsa sönder en bra tråd.

Vad har att bry sig om de människor som potentiellt blir hjälpta av LUG att göra med att bry sig om en tråd på internet? Att jag har skrivit många inlägg betyder bara att jag är intresserad av ämnet, inte att jag har onda intentioner och tramsar sönder en tråd för att jag saknar empati för tsunamioffer.

Trance
2011-10-09, 16:05
Skänker mer än 30kr varje månad. Gör du det Trance?

Ja, jag tjänar helt ok så jag kan skänka lite mer. Men poängen var inte så mycket att alla måste ge eller att man skall skänka mest. Utan det var att få folk att i alla fall tvingas resonera runt tanken och kanske locka någon mer trevlig person att bidra.

MasterChief
2011-10-09, 16:09
Har stående 400kr/mån till Plan.

xOr
2011-10-09, 16:16
Bra tråd, ska absolut skänka några slantar till LUG. Dock tycker jag att man borde satsa pengar på att få undan alla dessa korrupta makthavare i Afrika. Ta Somalia som ett exempel, dom har jättemycket bördig jord men det säljer man ut till utländska företag som odlar och exporterar till västländerna.

Loke
2011-10-09, 16:23
Bra tråd, ska absolut skänka några slantar till LUG. Dock tycker jag att man borde satsa pengar på att få undan alla dessa korrupta makthavare i Afrika. Ta Somalia som ett exempel, dom har jättemycket bördig jord men det säljer man ut till utländska företag som odlar och exporterar till västländerna.

Att exportera till väst är bra, utländska investeringar är också bra, problemet är mest att man odlar annat än mat.

Yes
2011-10-09, 16:42
Jag har faktiskt ingen vidare anledning till att inte skänka 30Kr, mer än att jag har dålig koll på hur seriös deras verksamhet är. Finns det några granskningar so visar att de är hyvens och sköter sina förehavanden snyggt?

Trance
2011-10-09, 16:50
Jag har faktiskt ingen vidare anledning till att inte skänka 30Kr, mer än att jag har dålig koll på hur seriös deras verksamhet är. Finns det några granskningar so visar att de är hyvens och sköter sina förehavanden snyggt?

Läkare utan gränser är nog de som har bäst rykte i branchen skulle jag vilja säga.

Vill du se deras egna rapport om sina finanser, inklusive ett "audit letter" från Ernst and Young, kan du läsa de här:

http://www.msf.org/msf/articles/2011/07/msf-financial-report-2010.cfm

Stoltz
2011-10-09, 16:56
Har paus under tiden jag pluggar. När jag arbetade hade jag ungefär 300:- som gick till bl.a. Läkare utan gränser.
Kommer bli så igen när jag börjar arbeta igen.

Yes
2011-10-09, 17:01
Läkare utan gränser är nog de som har bäst rykte i branchen skulle jag vilja säga.

Vill du se deras egna rapport om sina finanser, inklusive ett "audit letter" från Ernst and Young, kan du läsa de här:

http://www.msf.org/msf/articles/2011/07/msf-financial-report-2010.cfm
Tack! Kan inte hitta något där att anmärka på.

Mjölkprotein
2011-10-09, 18:55
Nej, jag skänker inte ett skit till nåt. Möjligtvis lite växel och sånt till burkarna på ica då, för att jag hatar att gå runt med mynt i byxfickan, men inte annars.

Sen har jag ju inte ens ett arbete då... Skulle jag vara miljonär kanske jag skulle kunna skänka några kronor eller två... ;)

Angel
2011-10-09, 19:10
Företaget jag jobbar för skänkte 1 miljon SEK till Läkare utan gränser förrförra julen, så det anses nog som ett av de bästa att bidra till. Samt att jag känner läkare som faktiskt jobbar för dem.

rajjan_dammit
2011-10-09, 21:09
Jag gillar djur mer än människor. SÅÅ jag skänker pengarna till Björnar Utan Ramar istället.

Pauly
2011-10-09, 21:34
Företaget jag jobbar för skänkte 1 miljon SEK till Läkare utan gränser förrförra julen, så det anses nog som ett av de bästa att bidra till. Samt att jag känner läkare som faktiskt jobbar för dem.

Jamen dåså!!!!! Då är det ju inga problem. Ska genast skänka pengar.

"jag känner en läkare som jobbar för dem" hahaha. Kvinnor va?

Putte91
2011-10-09, 21:37
They see me trollin'

Spene
2011-10-09, 22:15
Snacket om korruption och befolkningssanering är ju bara pubertalt och stämmer inte överrens med verkligheten. Välståndet som kommer till stånd tack vare ökad hälsa leder till bättre familjeplanering och ekonomi på sikt.
Läkare utan gränser verkar vara en bra verksamhet att ge till om man nu vill ge till någon, så jag skickade ett SMS (30:- i månaden).

Ame
2011-10-10, 00:55
Skänker 50kr i månaden sedan några år tillbaka.

Tråkigt med alla personer som kommer med en massa trams utan att egentligen veta vad organisationen gör.

hultman
2011-10-10, 01:36
Skänker redan en massa pengar till AIK och behövande människor i centralamerika.

Player
2011-10-10, 07:11
Bra tråd. Jag bidrar med 30 kr månadsvis.

Piranha
2011-10-10, 08:13
IMHO.

All välgörenhet är självklart rätt.



Men upplägget i tråden känns fel.

Välgörenhet borde bygga på god vilja att hjälpa och inte på att skapa dåligt samvete. Eller fråga efter förklarade varför man inte skänker.

Jag tror inte tråden följer deras policy.

Beelz
2011-10-10, 08:16
Nej jag prioriterar hellre mig själv och dom i min närhet än fattiga människor etc.. Gör det mig till en dålig människa? Kanske.. Men jag ligger i alla fall inte sömnlös över det :)

gatewarden
2011-10-10, 09:33
Sådär, 30:- i månaden från och med denna minut. Tänkt på det länge men tack vare Trance's fina tråd och att jag hade mobilen i handen kom jag till skott. Företaget jag jobbar på tog bort den personliga julklappen och gav pengarna till Läkare utan gränser, helt rätt tycker jag.

Igentligen den ända organistationen förutom när det kommer till djur som jag kan tänka mig att skänka pengar till, tidigare också skänt lösa belopp både till läkare och djur (tigrar och orangutanger).