handdator

Visa fullständig version : Knöböj-stor mage


energi
2011-10-09, 11:46
Tjena, är det sant att man får en så kallad "medecinbollsmage" av knöböj? Jag vill helst inte ha så stora magar som bodybuilder utan mer slimmad, som t.ex brad pitt. borde jag sluta köra knäböj?

McLR
2011-10-09, 11:47
Nej

gQLLe
2011-10-09, 11:57
knölböj? :D

skämt åsido, nej det är inte sant.

Gabriel174
2011-10-09, 12:04
Beror inte dom större magarna på vissa anabola steorider som får tarmarna att växa?

energi
2011-10-09, 12:05
OK, tack för svaren. Någon som vet varför bodybuilders har så stora och fula magar?

Galningen
2011-10-09, 12:05
OK, tack för svaren. Någon som vet varför bodybuilders har så stora och fula magar?

På grund av all "medicin" de trycker i sig.

En ärans man
2011-10-09, 12:08
Antagligen så får man större midja av basövningar som exempelvis knäböj, marklyft och militärpress. Det är väl en självklarhet?

ceejay
2011-10-09, 12:09
Antagligen så får man större midja av basövningar som exempelvis knäböj, marklyft och militärpress. Det är väl en självklarhet?

det var itne det som var frågeställningen

energi
2011-10-09, 12:12
Antagligen så får man större midja av basövningar som exempelvis knäböj, marklyft och militärpress. Det är väl en självklarhet?

Varför får man större midja av just de övningarna, förstår inte riktigt.

Vunnis
2011-10-09, 12:14
Varför får man större midja av just de övningarna, förstår inte riktigt.

För att muskler kan få för sig att växa när dom belastas, och sitter dom då runt midjan så blir midjan större!

energi
2011-10-09, 12:15
Det förstår jag, men belastar millitärpress midjan? Och om den gör det, är det inte bättre att isolera axlarna då, för jag vill helst inte få en bred midja.

McLR
2011-10-09, 12:16
Det förstår jag, men belastar millitärpress midjan? Och om den gör det, är det inte bättre att isolera axlarna då, för jag vill helst inte få en bred midja.

Det kan ju vara rätt bra att träna bålen om du inte vill ha ryggproblem senare i livet.

xOr
2011-10-09, 12:17
Kör på bara, du får inte Jay cutlers midja av lite knäböj och militärpress.

Vunnis
2011-10-09, 12:18
Det förstår jag, men belastar millitärpress midjan? Och om den gör det, är det inte bättre att isolera axlarna då, för jag vill helst inte få en bred midja.

Ja, du måste använda magen för att stabilisera när du pressar saker över huvudet stående.
Skulle jag vara akut jätte-emot allt som aktiverade magmusklerna alls så skulle jag nog sluta träna. Bajsar du ibland?

energi
2011-10-09, 12:22
Men förstår inte riktigt, kommer min midja att växa lika mycket som t.ex mina armar. För jag vill helst att min rygg ska gå som ett V

Grapeman
2011-10-09, 12:24
Bajsar du ibland?

Det jobbiga med att man för medöcinbålls-mage av att bajsa är att man får det också om man låter bli :(

Crocker
2011-10-09, 12:26
Men förstår inte riktigt, kommer min midja att växa lika mycket som t.ex mina armar. För jag vill helst att min rygg ska gå som ett V
Strunt i att träna någonting alls och ät som en 12-åring så har du en smal midja.

Eller så tränar du, får en bredare midja(Vilket är ofrånkomligt.) och lyssnar på vad folk skriver inte dina egna teorier.

Krogbyggaren
2011-10-09, 12:27
Beror inte dom större magarna på vissa anabola steorider som får tarmarna att växa?

OK, tack för svaren. Någon som vet varför bodybuilders har så stora och fula magar?

En kombination av Insulin, IGF-1 och Växthormon. Obliquemusklerna växer också, men muskelfästena avgör hur bred midjan blir.

Jämför Lee Haney med Cutler etc.

energi
2011-10-09, 12:30
Tack för hjälpen. Har kommit framm till vad jag ska göra. Det finnns maskiner på mitt gym, ska börja använda de istället för knäböj och millitärpress så slipper jag problemet med midjan. Jag är trots allt ute efter den vassa V ryggen.

Vunnis
2011-10-09, 12:30
Men förstår inte riktigt, kommer min midja att växa lika mycket som t.ex mina armar. För jag vill helst att min rygg ska gå som ett V
Mh. Det ska nog gå att få V-form även om man inte har helt underutvecklad magmuskulatur.

Det jobbiga med att man för medöcinbålls-mage av att bajsa är att man får det också om man låter bli :(
Det är oundvikligt! *gah!*

Tack för hjälpen. Har kommit framm till vad jag ska göra. Det finnns maskiner på mitt gym, ska börja använda de istället för knäböj och millitärpress så slipper jag problemet med midjan. Jag är trots allt ute efter den vassa V ryggen.
Nu gick du emot det alla andra sa, men du gör som du vill :)

energi
2011-10-09, 12:36
Mh. Det ska nog gå att få V-form även om man inte har helt underutvecklad magmuskulatur.


Det är oundvikligt! *gah!*


Nu gick du emot det alla andra sa, men du gör som du vill :)

Bryr mig inte

Vunnis
2011-10-09, 12:36
Lycka till :)

energi
2011-10-09, 12:37
Tack. Du behöver inte leka glad med dina glada gubbar. Jag vet att du är jävligt förbannad.

Spridis
2011-10-09, 12:39
Skönhetsidealet är sjukt ibland...

Crocker
2011-10-09, 12:40
Skönhetsidealet är sjukt ibland...
Jag tror mer på detta fenomen. ;) (http://www.youtube.com/watch?v=v1PBptSDIh8)

Endorah
2011-10-09, 12:41
Bodybuilders som får uppsvällda magar har s.k GH-mage. Det har fått namnet efter tillväxthormon som heter HGH (Human Growth Hormone?). Och då växer inte bara kroppen på längden och bredden, utan även tarmar osv.
Tycker inte man ska skippa knäböj och marklyft för att man är rädd för bred midja eller stor mage. Personligen så tränar jag det mindre frekvent än överkroppen och kör mer frontböj än knäböj

Galningen
2011-10-09, 12:42
Tack. Du behöver inte leka glad med dina glada gubbar. Jag vet att du är jävligt förbannad.

Värst vad dryg du var då.

mini
2011-10-09, 12:44
Vad ska du med din V-rygg till när bålen är så klen att du, när du raggat upp en fin hona eller hanne vilket jag gissar är syftet med din tränade kropp bara orkar jucka en halv minut?

Vunnis
2011-10-09, 12:49
Tack. Du behöver inte leka glad med dina glada gubbar. Jag vet att du är jävligt förbannad.
Jag är inte alls arg. Du får göra precis som du vill med din kropp. Känner du för att amputera hela magregionen så stör inte det mig så länge du inte sölar på mig. Jag känner inte dig, vet inte vem du är och kan nog inte ha din mage till nånting ändå tror jag :rolleyes:

Vad ska du med din V-rygg till när bålen är så klen att du, när du raggat upp en fin hona eller hanne vilket jag gissar är syftet med din tränade kropp bara orkar jucka en halv minut?
:thumbup::laugh:

... har idealen ändrats väldigt mycket, väldigt fort förresten? Det var väl inte längesen alla tyckte att det fräckaste i hela världen var rutor på magen?

proteinsynthesis
2011-10-09, 12:50
Det jobbiga med att man för medöcinbålls-mage av att bajsa är att man får det också om man låter bli :(

Vad tror du man har lavemang till?
Jag äter dessutom bara högst upp en dl mat per måltid. Annars riskerar magen att se stor ut.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Krogbyggaren
2011-10-09, 12:51
Jag skulle säga att bred midja handlar om Obliquemusklernas fästen.

http://forum.bodybuildingpro.com/attachment.php?attachmentid=644&stc=1&d=1087939379
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTHL8CY16aacwQf7BcdY7t8pbJxXeBQM-K7fa8PsahNrT3NdVY-c-p_ag_mMw
http://www.ironfactor.cz/_upload/_images/1036_dexterjackson329.jpg

vicarious
2011-10-09, 12:53
Kul läsning angående detta

14. You avoid squats and deadlift, because you think they'll give you a wide waist.

Bitch please. Yes, squats and deadlifts will put muscle on your obliques and thicken up your lower back. But weighted chin-ups or pull-ups will give you wider lats, and if you train all these movements, your waist-to-shoulder ratio will develop very favorably. Training all these movements will also help you grow some balls, so you can finally stop making up bullshit excuses for why you shouldn't train hard (AKA squat and deadlift).

Petter, the Tyler Durden lookalike, was squatting and deadlifting regularly on my routine. Last time I checked, he was squatting 2 x body weight (300 lbs) for 9 reps. He was also close to being able to complete a one-arm pull-up. Does it look like he has a wide waist? Are my clients notable for their wide waists? Take your "wide waist"-argument/excuse and shove it up your ass right now.

What's funny is that this argument is usually brought up by guys who want a "Hollywood"/underwear model type physique. They're often a) dieting, b) not training legs and c) likely doing tons of cardio. That particular combination will strip off whatever little leg muscle they have faster than Gary Busey can do a gram of coke off his dog Chili's back. It leaves them looking pathetic and weak, and if that sounds good to you then go ahead.

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

sinaui
2011-10-09, 12:58
Sjukt mycket snyggare med välutvecklade obliques plus fästen som gör de synligare IMO, dock lär det inte synas skillnad på midje-bröst omfångsratio annat än efter 5-7 års hårdträning med AAS osv?
Skulle vara skönt om nån bannade energi och orsor mfl, så slipper man idiottrådarna..

pwnyou
2011-10-09, 13:02
Det roliga är ju att de som är mest rädda för bred midja är de som tränar mest mage, men minst allt annat, och därmed får bredast midja jämfört med resten av kroppen, minst X-form alltså.

Robbmeister
2011-10-09, 13:44
Jag tror att TS har råkat se något av Orsors påståenden ? :D

CalleP
2011-10-09, 13:46
Men förstår inte riktigt, kommer min midja att växa lika mycket som t.ex mina armar. För jag vill helst att min rygg ska gå som ett V

Du kan bara köra på och träna hårt så kommer din kropp se ut som du vill om x antal år. Kör bara

pedersen1980
2011-10-09, 14:02
Visst sa Chris Harnell eller va han heter att han behåller sin smala midja genom att undvika mark o böj i sin senaste tävling.
Nån som har bättre koll än mig?

Sheogorath
2011-10-09, 14:06
Visst sa Chris Harnell eller va han heter att han behåller sin smala midja genom att undvika mark o böj i sin senaste tävling.
Nån som har bättre koll än mig?

Någon föds med smal midja och vill ta cred för det ("det är för att jag tränar smart..."). Tacksamt sätt att slippa köra böj och mark, om man nu tycker det är trist.

pedersen1980
2011-10-09, 14:07
http://www.youtube.com/watch?v=mXpMwlQPARI&feature=related

Chris Harnell intervju ang midjan.

Ahh, du kanske har rätt Sheo!

pedersen1980
2011-10-09, 14:14
Men vänta nu!!

Person A har gener för bred midja
Person B har gener för smal midja

Klart de spelar roll hur dom tränar!!
Hmm.... Faan va lurigt!

Om A ALDRIG kör böj/mark kommer inte den muskulaturen inte utvecklas nämnvärt = Smal midja

Om B kör ofta böj/mark kommer han få en bred/are midja.

B kommer gynnas av fördelarna som böj och mark medför.

A borde kunna komma upp i samma volym som B men för träna fler övningar.

Är jag rätt ute?

Landström
2011-10-09, 14:17
Man får inte stor mage av knäböj. Man får stor mage av att äta mycket och inse att det gör en mycket starkare i knäböj.

Sheogorath
2011-10-09, 14:21
Men vänta nu!!

Person A har gener för bred midja
Person B har gener för smal midja

Klart de spelar roll hur dom tränar!!
Hmm.... Faan va lurigt!

Om A ALDRIG kör böj/mark kommer inte den muskulaturen inte utvecklas nämnvärt = Smal midja

Om B kör ofta böj/mark kommer han få en bred/are midja.

B kommer gynnas av fördelarna som böj och mark medför.

A borde kunna komma upp i samma volym som B men för träna fler övningar.

Är jag rätt ute?

Alltså, de muskler kring midjan som belastas av böj och mark i någon omfattning värd namnet (de olika delarna av erector spinae, transversus abdominis och quadratus lumborum, kanske ngn till) ger ju inte tillväxt ut åt sidorna i någon mån man behöver ta hänsyn till. Jag ser det som ett icke-problem. Någon med breda höftben kan med fördel ge katten i att träna obliquerna om det är estetik man är ute efter. Obliquerna flexar, roterar och lateralflekterar ryggen, d.v.s. inget man ägnar sig åt i böj eller mark.

hugok
2011-10-09, 15:02
Jag skulle gärna vilja skylla på knäböj men jag tror att vaniljsås har bidragit mer.

rolf
2011-10-09, 15:08
Bodybuilders som får uppsvällda magar har s.k GH-mage. Det har fått namnet efter tillväxthormon som heter HGH (Human Growth Hormone?). Och då växer inte bara kroppen på längden och bredden, utan även tarmar osv.
Tycker inte man ska skippa knäböj och marklyft för att man är rädd för bred midja eller stor mage. Personligen så tränar jag det mindre frekvent än överkroppen och kör mer frontböj än knäböj

Nja, själva begreppet GH-mage kommer från "Gastrointestinal Hypertrophy", dvs hypertrofi av organen i bukhålan. Men det stämmer att det är de roliga medicinerna som åstadkommer detta.

Biceppojken
2011-10-09, 17:15
Jag knäböjer 210kg och markar 250. Skulle inte kalla min midja bred med ett mått på ~80cm. Så marka och böj på för fan, sluta leta ursäkter!

Stefan J
2011-10-09, 17:49
OK, tack för svaren. Någon som vet varför bodybuilders har så stora och fula magar?

Tillväxthormon. Det och inte knäböj är den främsta anledningen.

Taalamon
2011-10-09, 18:39
hmm...mja... näää!
- köper inte den förklaringen... känns inte rätt ...det där med hormoner alltså

Jag säger inte att jag har rätt, men jag tror mer på denna:
De där stora grabbarna ligger över gränsen för sin viktklass som det är. Därför ligger de på ett kaloriöverskott för att ge möjlighet för så stor styrka som möjligt... det spelar ingen roll för dem om de väger ett par kg mer, för de kommer att vara i samma viktklass i alla fall.
Ser man till de lättare klasserna så är de säkert slankare.

Så vill jag tro att det är

hugok
2011-10-09, 19:05
hmm...mja... näää!
- köper inte den förklaringen... känns inte rätt ...det där med hormoner alltså

Jag säger inte att jag har rätt, men jag tror mer på denna:
De där stora grabbarna ligger över gränsen för sin viktklass som det är. Därför ligger de på ett kaloriöverskott för att ge möjlighet för så stor styrka som möjligt... det spelar ingen roll för dem om de väger ett par kg mer, för de kommer att vara i samma viktklass i alla fall.
Ser man till de lättare klasserna så är de säkert slankare.

Så vill jag tro att det är

Det förklarar ju inte byggarnas magar.