handdator

Visa fullständig version : Är DU organdonator?


Sparven från Minsk
2011-10-09, 09:26
Nå, är ni organdonatorer?
Jag anmälde mig precis via deras hemsida (donationsradet.se)
Av mig får de ta allt de kan ha nytta av, även för medicinska ändamål. Känns som en sista fin gest här i livet, att kanske kunna bidra till någon annans överlevnad alt att hjälpa forskning på traven som i sin tur kan rädda liv :)

1684_
2011-10-09, 09:26
Ska också göra det.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 09:29
Ska också göra det.

:thumbup:
In på sidan, leta upp privat, att du vill donera, logga in med e-id, kryssa för att du vill donera = klart!

Sheogorath
2011-10-09, 09:31
Jag tror det, ska dubbelkolla. Känns självklart för mig som inte är vidskeplig att jag inte kommer ha nytta av min kropp när hjärnan slutat fungera.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 09:34
Jag tror det, ska dubbelkolla. Känns självklart för mig som inte är vidskeplig att jag inte kommer ha nytta av min kropp när hjärnan slutat fungera.

Ha annars ett donationskort i plånkan, lika giltigt det. Finns att hämta på närmaste sjukhus/vårdcentral.

Sheogorath
2011-10-09, 09:35
Ha annars ett donationskort i plånkan, lika giltigt det. Finns att hämta på närmaste sjukhus/vårdcentral.

Fixade det med e-leg nu. Tror jag gjort det förut, men nu är det säkert iaf.

dice
2011-10-09, 09:36
Nar man ansoker om korkort har maste man svara pa fragon om man ar villig att donera organ/kroppsdelar eller inte, vad man valjer visas sen pa korkortet.

Jag ar organdonator.

pialia
2011-10-09, 09:36
Jag är inte en donator, men bara av anledningen att tanken av min död inte har dykt upp i skallen och jag har inte behövt tänka på vad ska hända med mina organ, än! :D Jag tog det nästan som en självklarhet att dom skulle scavenge:a mina organ om 11 åriga Pelle ligger och väntar på en lever och jag kraschar in i sjukhusväggen med min Porsche 911 :rolleyes:

Är det av konstiga vidskepliga själ som det inte är tillåtet att knycka någons organ om de inte finns med på något donator-register?

Sparven från Minsk
2011-10-09, 09:39
Är det av konstiga vidskepliga själ som det inte är tillåtet att knycka någons organ om de inte finns med på något donator-register?

Njä ;)
Deras argument för det är att varje människa har bestämmanderätt över sin kropp, även efter döden. SÅ vill du ha din kropp intakt, oavsett vilka skäl du har, så får du det. Vissa kan ju ha religiösa skäl, eller bara att de finner det otäckt att någon ska slita ut deras organ o så vidare...

pialia
2011-10-09, 09:40
Njä ;)
Deras argument för det är att varje människa har bestämmanderätt över sin kropp, även efter döden. SÅ vill du ha din kropp intakt, oavsett vilka skäl du har, så får du det. Vissa kan ju ha religiösa skäl, eller bara att de finner det otäckt att någon ska slita ut deras organ o så vidare...

Men det är olagligt att ta självmord? *jorgen*

I sense contradiction!

Edit: Nu när jag tänker efter så är det kanske inte straffbart, på något vis. Hmm. Google inc! Men jag antar att det inte är så att man kan försöka ta självmord - misslyckas - och försöka igen utan att någon i vit rock försöker hjälpa en.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 09:42
Men det är olagligt att ta självmord? *jorgen*

I sense contradiction!

I know, det är skumt. Tycker man ska få göra som man vill även i det läget, men kan ju vara bra att man åtminstone lugnar ner en person som är på väg att göra det, många ångrar sig ju sedan när de väl fått hjälp :)
Men det är lite off topic ;)

Kabuto
2011-10-09, 10:48
Jag är blodgivare och registrerad organdonator..

fulast
2011-10-09, 10:51
Yes!

Allt får dem ta men inte till forskning.

Baha
2011-10-09, 10:51
oavsett om man är organdonator eller inte tycker jag hela grejen är jobbig

förbereda dig liksom om du skulle dö

hur går det med efterlevande¨

vem betalar begravning

hur vill du bli begravd

vem skall ha dina organ

vem skall ha dina pengar

ja det är mkt m iaf för mig som är mentalt svag och rädd för att dö

fulast
2011-10-09, 10:54
oavsett om man är organdonator eller inte tycker jag hela grejen är jobbig

förbereda dig liksom om du skulle dö

hur går det med efterlevande¨

vem betalar begravning

hur vill du bli begravd

vem skall ha dina organ

vem skall ha dina pengar

ja det är mkt m iaf för mig som är mentalt svag och rädd för att dö

Tänk inte på det. Du kan inte ändra så mycket på det du just skrev. Se bara till och lev ditt liv, så ska du nog kunna dö med ett smile på läpparna.

Vunnis
2011-10-09, 10:55
Nä. :)

martikainen
2011-10-09, 11:01
självklart, allt annars är bara egoistiskt, vad händer den dagen du behöver en ny lever?

Osten80
2011-10-09, 11:11
Men det är olagligt att ta självmord? *jorgen*


Självmord är inte olagligt i Sverige.

Jens.Andersson
2011-10-09, 11:11
Ja. Dock skulle jag nu vilja ändra min donation till: Alla mina organ kan doneras till folk som
själva är med i registret.

Reddan
2011-10-09, 11:32
Signade upp mig när jag tog mckort i somras.. Karma etc :Virro

Nodan
2011-10-09, 11:33
Självklart! Kan jag rädda liv så gör jag det gärna.
Vill även tipsa om Tobiasregistret (http://www.tobiasregistret.se/), tyvärr lite krångligt att gå med eftersom man behöver ta prover.

mattilainen
2011-10-09, 11:37
jajamen det är jag.

Har själv gjort en liknande tråd

Anmäl er till Donationsregistret! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137762)

Och även denna har jag skapat :)

Ge blod! Mitt försök till att rekrytera! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138774&page=12)

pialia
2011-10-09, 11:44
Självmord är inte olagligt i Sverige.

Det kom till och med jag fram till. Jag försökte mer eller mindre bara påpeka att man inte får göra som man vill med sin kropp när man är levande, men den rätten har man tydligen när man är död.

SiSenior
2011-10-09, 11:49
Nej. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag visste att folk skulle "rota" i mig efter min död. Jag är inte religiös. Det är bara en princip sak.

ost
2011-10-09, 12:04
Nej. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag visste att folk skulle "rota" i mig efter min död. Jag är inte religiös. Det är bara en princip sak.

Nu blir jag arg. Inte ens om det räddar liv?

LeBron
2011-10-09, 12:07
En fråga;
Om jag nu har extremt bra kondition, nästan lika bra som en maraton löpares. Sen blir jag skjuten i huvudet och dör när jag är på min topp. Mitt hjärta ges till en annan person, kommer denne att ha min kondition då? :s

JB12K
2011-10-09, 12:08
Nej. Jag är inget fan av organdonationer.

Vunnis
2011-10-09, 12:23
Det kom till och med jag fram till. Jag försökte mer eller mindre bara påpeka att man inte får göra som man vill med sin kropp när man är levande, men den rätten har man tydligen när man är död.
Till ganska stor grad får man väl göra som man vill med sin egna kropp, ändå. Det är väl för att folk tror att man är störd i huvudet som man plockas in när man inte ens(!) klarar av att ha ihjäl sig.

Nu blir jag arg. Inte ens om det räddar liv?
Alla vill inte rädda liv.

En fråga;
Om jag nu har extremt bra kondition, nästan lika bra som en maraton löpares. Sen blir jag skjuten i huvudet och dör när jag är på min topp. Mitt hjärta ges till en annan person, kommer denne att ha min kondition då? :s
Nä, konditionen beror på mer än bara hjärtat. Men vederbörande får ett starkt hjärta i alla fall då ;)

SiSenior
2011-10-09, 12:34
Nu blir jag arg. Inte ens om det räddar liv?

Nej, inte ens för att rädda liv. Eftersom de kommer få mig att leva mitt liv i sträck. Kommer gå runt och oroa mig för vad de kommer göra med mig hela tiden. Ännu värre kommer tankarna bli när jag bli äldre, kan jag tänk mig, då döden börjar närma sig.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 12:34
Du var inte donator va Vunnis?
Läge att anmäla sig nu kanske? ;) :)

Kappman
2011-10-09, 12:46
Jag donerar organ så ofta jag får tillfälle... vilket är på tok för sällan.

rajjan_dammit
2011-10-09, 13:10
Jag behöver liksom inte kroppen när jag är död, så det är inga konstigheter.
Har allvarlig blod/sprutfobi dock, så lämnar inte blod. Hade gärna gjort det annars, men det tar emot för mycket. Egoistiskt? Ja, kanske.

Fatalist
2011-10-09, 13:40
Ja. Dock skulle jag nu vilja ändra min donation till: Alla mina organ kan doneras till folk som
själva är med i registret.

Faktiskt jag också. Det kanske kan tyckas grymt på något sätt men vill man själv inte hjälpa så får man stå sitt kast. Att vara organdonator är inte direkt något man själv märker av medan man lever ;)

Trance
2011-10-09, 13:48
Men det är olagligt att ta självmord? *jorgen*

I sense contradiction!

Edit: Nu när jag tänker efter så är det kanske inte straffbart, på något vis. Hmm. Google inc! Men jag antar att det inte är så att man kan försöka ta självmord - misslyckas - och försöka igen utan att någon i vit rock försöker hjälpa en.

I know, det är skumt. Tycker man ska få göra som man vill även i det läget, men kan ju vara bra att man åtminstone lugnar ner en person som är på väg att göra det, många ångrar sig ju sedan när de väl fått hjälp :)
Men det är lite off topic ;)

Det är inte olagligt att ta självmord.

EDIT: Angående ämnet så donerar jag organ när jag dör.

Trance
2011-10-09, 13:51
Nä. :)

Nej. Skulle inte kunna leva med mig själv om jag visste att folk skulle "rota" i mig efter min död. Jag är inte religiös. Det är bara en princip sak.

Nej. Jag är inget fan av organdonationer.

Skulle ni ta emot organ om ni behövde?

pialia
2011-10-09, 13:53
Det är inte olagligt att ta självmord.

EDIT: Angående ämnet så donerar jag organ när jag dör.

Det kom till och med jag fram till. Jag försökte mer eller mindre bara påpeka att man inte får göra som man vill med sin kropp när man är levande, men den rätten har man tydligen när man är död.

dat dere.

SiSenior
2011-10-09, 15:05
Skulle ni ta emot organ om ni behövde?

Jag har inget emot att ha en annans organ inuti min kropp. Skulle jag någon gång bli tvungen att mottaga ett organ från en främling, kanske min inställning till hela grejen skulle förändras. Men som det ser ut nu är organdonation efter min död inget för mig.

Vunnis
2011-10-09, 15:07
Skulle ni ta emot organ om ni behövde?

Det tror jag inte.

stridis
2011-10-09, 15:14
Det är inte olagligt att ta självmord.

EDIT: Angående ämnet så donerar jag organ när jag dör.

Det heter begå självmord alternativt ta livet av sig.

pialia
2011-10-09, 15:27
Det heter begå självmord alternativt ta livet av sig.

Nu när vi är grammatiskt korrekta så kan vi alla vara vänner, right? http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQr5TUlg_UfITRa7MifTU4UXppfkefL8 ObQcazq_g1OIZRWoc-qz8Z2fRU

pragmatist
2011-10-09, 16:17
Donerade hela klabbet förra veckan, det lämnade en tom känsla inombords men man vänjer sig.

OT: nej, och jag har ingen ursäkt.

LoTiX
2011-10-09, 16:18
Jadå, tar 5 min att fixa.

KyokushinJohan
2011-10-09, 16:37
Känns som jag vill skriva några rader här.
Först, tack alla som skriver upp sig i donationsregistret. Det tillhör nog en av de mest osjälviska handlingar en människa kan göra.

För två veckor sedan precis fick jag en ny lever på Huddinge sjukhus. Jag hade då haft en sjukdom som gör att min lever fungerar sämre och sämre och risken för levercancer ökade.

Jag var uppskriven på väntelista i 2 månader vilket är ganska kort tid. Jag är natruligtvis oerhört tacksam att jag har fått möjligheten att se min dotter växa upp. Utan en donator hade jag inte haft den möjligheten.

Det gör skillnad att skriva upp er. Om inte annat så underlättar det för er familj som kommer få ta ställning till om de tror att du vill donera organ eller ej när den tiden är inne.

Cilia
2011-10-09, 16:38
Fixat för flera år sedan. Frågan är om dom är värda något?

Osten80
2011-10-09, 16:53
Ja, det är jag, men till vilken nytta vet jag inte riktigt. Den som sprättar upp mig lär sy ihop mig illa kvickt när han får se vad som står till bjuds.

För övrigt håller jag med de som anser att man inget ska ha om man inget ger.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 17:13
Skoj att se att så många är donatorer i alla fall :)

MAXX
2011-10-09, 17:37
Donerade hela klabbet förra veckan, det lämnade en tom känsla inombords men man vänjer sig.

OT: nej, och jag har ingen ursäkt.

Vilket oorganiserat inlägg. Verkligen jobbigt att läsa.

/Halldin

mattilainen
2011-10-09, 17:51
kanske ska klargöra en sak här..

Att ni står som organdonator betyder det inte att ni kommer kunna donera organ, absolut inte. Eftersom det finns krav för att man ska kunna donera ett organ och det är att man inte får dö en hjärtdöd. Alltså en hjärtdöd är när du dör på något annat vis än att du dör av en hjärndöd. Man får endast donera organ om man dör genom en hjärndöd och det är för att då skadas inte organen som de skulle skadas genom otillräckligt med syre och näring som det blir genom en hjärtdöd.

Som ni vet så är de flesta dödsfall hjärtdöds-fall vilket gör donatorerna extra få. Så även om ni står med som donator så är det en väldigt liten chans att ni får donera även om ni så vill.

Sparven från Minsk
2011-10-09, 18:01
kanske ska klargöra en sak här..

Att ni står som organdonator betyder det inte att ni kommer kunna donera organ, absolut inte. Eftersom det finns krav för att man ska kunna donera ett organ och det är att man inte får dö en hjärtdöd. Alltså en hjärtdöd är när du dör på något annat vis än att du dör av en hjärndöd. Man får endast donera organ om man dör genom en hjärndöd och det är för att då skadas inte organen som de skulle skadas genom otillräckligt med syre och näring som det blir genom en hjärtdöd.

Som ni vet så är de flesta dödsfall hjärtdöds-fall vilket gör donatorerna extra få. Så även om ni står med som donator så är det en väldigt liten chans att ni får donera även om ni så vill.
Man bör dö på sjukhus med respirator för att organ ska gå att donera.
Vävnader går dock fint, samt lite celler för diabetiker ;)