handdator

Visa fullständig version : Ett del av mitt kostschema

Rumi
2011-10-08, 21:22
Idag hade jag tänkt börja snickra lite på mitt kostschema och då började jag göra en lunch som jag tyckte verkade nyttig efter att jag läst King Grubs deff tråd där det stod om olika livsmedel.

Mitt mål är faktiskt att ligga på ett litet överskott av kalorier så att jag kanske går upp ett halvt kilo på 2 veckor. Så säg 250 gram kaloriöverskott per vecka. Därför behöver jag ju räkna ut vad jag får i mig under en dag.

Enligt benedict ekvationen och med en aktivitetsfaktor multiplicerad som var 1,725 fick jag = 2974,2 Kalorier

Men efter att jag gått in på en hemsida som någon hänvisat till räknade jag ut mitt behov som tränande till 2246 kalorier ? Förstår inte varför det diffar så mycket?

Aja hur som helst så åt jag kyckling, keso samt chilisås. Kycklingen stektes i olivolja.

Kyckling vikt=250 g efter stekning
Olivolja vikt= 38 g
Keso= 125 g
Chilisås= 36 g

Kyckling=250 kcal
Olivolja= 342 kcal (sjukt mycket? vad är detta?)
Keso= 112,5 kcal
Chili sås= 72 kcal

Totalt= 776,5 kcal

Tror att jag minskar på köttet nästa gång. Åt sjukt mycket kyckling
Men skulle denna mat passa till typ efter träningen?

JohPz
2011-10-08, 21:45
250 g kyckling låter inte som "sjukt mycket kyckling" varför dra ned på proteinkällan?
Angående olivoljan så är fett dubbelt så energirikt som kolhydrater och protein per g så är väl inget konstigt med det där. 1 dl olja = ca 900 kcal

09matblo
2011-10-08, 22:13
Tänk på att du inte får i dig all olja som du steker i och att man oftast anger vikten innan tillagning. 250gram stekt kyckling skulle jag tippa motsvarar 400g rå.
Personligen hade jag lagt till nån mer kolhydratskälla i måltiden men det måste man ju inte.

Rumi
2011-10-09, 00:09
Ja kan ni ge lite mer konkret feedback. Alltså vad för kolhydratkälla? Är tomat och gurka bra? Det glömde jag att skriva. Seriöst så är jag en stor noob när det kommer till kost så rätta mig gärna. Jag är helt borta på den fronten faktiskt men jag håller på att börja lära mig.

Tack

AtomicPuffin
2011-10-09, 00:15
Ja kan ni ge lite mer konkret feedback. Alltså vad för kolhydratkälla? Är tomat och gurka bra? Det glömde jag att skriva. Seriöst så är jag en stor noob när det kommer till kost så rätta mig gärna. Jag är helt borta på den fronten faktiskt men jag håller på att börja lära mig.

Tack

Tomat och Gurka är väl i första hand bra källor till vatten...

Personligen hade jag slängt in nån rotfrukt, typ potatis eller palsternacka. Är det för intensivt finns blomkål och broccoli med nära-vatten-upplevelse på kalorifronten men en hel del andra näringsämnen =)

09matblo
2011-10-09, 08:32
Kolhydratskällor som jag gillar är: potatis, pasta, couscous, bulgur.
Grönsaker och rotfrukter äter jag också frekvent.
Men man kan äta på många olika sätt och ändå må och prestera bra. Det finns inte en speciell diet som är den ultimata för alla.

Sheogorath
2011-10-09, 08:45
För att flika in: att steka mat som man ska räkna på i olja/smör etc är bökigt om man bara ska använda det stekta köttet. Det går inte att "veta" hur mycket som tas upp och hur mycket som blir kvar i pannan (utan man får väga pannan före och efter stekning). Just eftersom fett är så energirikt kan det skilja många kalorier. Bättre då att man har en bra panna så att man kan steka utan fett, alternativt att steka i fett men sedan hälla på en massa andra ingredienser och göra en gryta av det hela där överskottsfettet blandas i såsen så att allt man vägt upp kommer med. Det brukar vi göra. Grytor blir för övrigt godare matlådor än traditionell torr byggarmat.

Rumi
2011-10-09, 14:52
Detta bestod min frukos av idag:

Ägg (2st)
160 kcal
14,4 g protein

Knäckebröd Linfrö
72 kcal
2 g protein

Smör
81,6 kcal
Fett 9g

Fan glömde räkna ut kaviar, tar det nästa gång.

Totalt kcal: 313,6
Protein ca= 16,4 g

lurre86
2011-10-10, 22:02
Idag hade jag tänkt börja snickra lite på mitt kostschema och då började jag göra en lunch som jag tyckte verkade nyttig efter att jag läst King Grubs deff tråd där det stod om olika livsmedel.

Mitt mål är faktiskt att ligga på ett litet överskott av kalorier så att jag kanske går upp ett halvt kilo på 2 veckor. Så säg 250 gram kaloriöverskott per vecka. Därför behöver jag ju räkna ut vad jag får i mig under en dag.

Enligt benedict ekvationen och med en aktivitetsfaktor multiplicerad som var 1,725 fick jag = 2974,2 Kalorier

Men efter att jag gått in på en hemsida som någon hänvisat till räknade jag ut mitt behov som tränande till 2246 kalorier ? Förstår inte varför det diffar så mycket?

Aja hur som helst så åt jag kyckling, keso samt chilisås. Kycklingen stektes i olivolja.

Kyckling vikt=250 g efter stekning
Olivolja vikt= 38 g
Keso= 125 g
Chilisås= 36 g

Kyckling=250 kcal
Olivolja= 342 kcal (sjukt mycket? vad är detta?)
Keso= 112,5 kcal
Chili sås= 72 kcal

Totalt= 776,5 kcal

Tror att jag minskar på köttet nästa gång. Åt sjukt mycket kyckling
Men skulle denna mat passa till typ efter träningen?

Du har inte räknat fel på kcal på kycklingen?

Du skrev efter stekning 250 g och 250 kcal.
Min kyckling innehåller ca 100 kcal per 100 g dock fryst.

Rumi
2011-10-15, 10:58
Du det är sant. Det var fryst. Hur räknar jag om det?