handdator

Visa fullständig version : Periodisk fasta


energi
2011-10-08, 19:39
Äre nåt viktigt man behöver ha koll på med denna diet?

Sparven från Minsk
2011-10-08, 19:49
Om jag förstått det rätt ska du hålla koll på förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater beroende på om det är träningsdag eller vilodag, samt hur mycket kcal du äter vilo resp träningsdag.

Mer kolhydrater än fett på träningsdagar.
50 50 fett och kolhydrater vilodagar.

Energiunderskott vilodagar.
Balans träningsdagar.

Är helt nybörjare på denna diet, så någon annan kanske kan fylla i mer exakt ;)

Pintan
2011-10-08, 19:56
nej periodisk fasta innebär bara att man har förutbestämt under hur många timmar på dygnet man äter resp fastar. tex 8/16 h

Eddie Vedder
2011-10-08, 20:01
Om jag förstått det rätt ska du hålla koll på förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater beroende på om det är träningsdag eller vilodag, samt hur mycket kcal du äter vilo resp träningsdag.

Mer kolhydrater än fett på träningsdagar.
50 50 fett och kolhydrater vilodagar.

Energiunderskott vilodagar.
Balans träningsdagar.

Är helt nybörjare på denna diet, så någon annan kanske kan fylla i mer exakt ;)

Han menar tillskott.

Bobbokrull
2011-10-08, 21:21
Periodisk fasta är ingen speciell diet...det är en livsstil.

Och nej....du behöver inte tänka annorlunda runt tillskott än vad du gör i vanliga fall.

Bjern
2011-10-09, 10:31
http://www.leangains.com/search/label/Supplements

Martin skriver lite om tillskott han gillar. Iofs är det leangains, en variant på PF, men något är det iaf. Det jag kan tänka mig specifikt till PF är väl om du tränar fastande bör du inta BCAA/EAA/Vassle innan.

vicarious
2011-10-09, 10:55
Kolla tråden om periodisk fasta..

energi
2011-10-09, 11:49
Ätfönstret ska ju vara på 8 timmar. Kan man ändra tidpunkten på de timmarna varje dag? Låt oss säga att jag kör från 12 till 8 ena dagen och 2 till 10 den andra.

Är periodisk fasta en bra deff metod?

RassK
2011-10-09, 12:10
Är periodisk fasta en bra deff metod?

Om du är intresserad av att bibehålla fettfri massa under diet, ja.
Vilket, per definition, "deff" betyder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21410865

Inge Enveten
2011-10-09, 12:59
Om jag förstått det rätt ska du hålla koll på förhållandet mellan protein, fett och kolhydrater beroende på om det är träningsdag eller vilodag, samt hur mycket kcal du äter vilo resp träningsdag.

Mer kolhydrater än fett på träningsdagar.
50 50 fett och kolhydrater vilodagar.

Energiunderskott vilodagar.
Balans träningsdagar.

Är helt nybörjare på denna diet, så någon annan kanske kan fylla i mer exakt ;)

Leangains är inte periodisk fasta

vicarious
2011-10-09, 13:03
Leangains är inte periodisk fasta

Jo, en variant av periodisk fasta är det ju. Däremot råder inte det motsatta.

vicarious
2011-10-09, 13:04
Ätfönstret ska ju vara på 8 timmar. Kan man ändra tidpunkten på de timmarna varje dag? Låt oss säga att jag kör från 12 till 8 ena dagen och 2 till 10 den andra.

Är periodisk fasta en bra deff metod?

Det finns inget "ska".

Inge Enveten
2011-10-09, 13:05
Jo, en variant av periodisk fasta är det ju. Däremot råder inte det motsatta.

I så fall är hamburgare bröd eftersom bröd används till hamburgare

vicarious
2011-10-09, 13:07
I så fall är hamburgare bröd eftersom bröd används till hamburgare

Haha :) Nej. Det där var en konstig jämförelse.

daloatf
2011-10-09, 13:41
mmm burgers *drool*

Eddie Vedder
2011-10-09, 20:36
Om du är intresserad av att bibehålla fettfri massa under diet, ja.
Vilket, per definition, "deff" betyder.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21410865

Var det där ens IF? Jag fattade det som en jämförelse med studier som testar underskott varje dag jämfört med fastedagar och dagar med ätande ad libitum? Det har knappast med IF att göra. Eller läser jag fel?

improve indicators of disease risk (3). The major form of dietary restriction currently implemented is daily calorie restriction (CR). These regimens consist of decreasing energy intake by 15–60% of baseline needs every day. Although daily CR has been shown to be an effective weight loss strategy for certain segments of the obese population, many individuals find it difficult to adhere to these diets (4). As such, intermittent CR regimens were created to improve adherence with these protocols, as restriction is only required every other day, rather than every day, as with daily CR (5). Intermittent CR regimens generally involve a ‘feed day’, where food is consumed ad libitum over a 24-h period, alternated with a ‘fast day’, where food intake is either completely restricted or partially reduced over 24 h. This form of intermittent CR is also referred to as alternate day fasting. Other forms of intermittent CR, which involve 2 to 4 d of fasting alternated with 2 to 4 d of ad libitum feeding, have also been implemented. The ability of these individual interventions, i.e. daily CR and intermittent CR, to facilitate weight loss has been tested in several recent trials (5,6). What has yet to be determined, however, is whether one of these interventions produces superior changes in body weight and body composition parameters when compared to the other.

RassK
2011-10-10, 16:59
Var det där ens IF? Jag fattade det som en jämförelse med studier som testar underskott varje dag jämfört med fastedagar och dagar med ätande ad libitum? Det har knappast med IF att göra. Eller läser jag fel?

Tänker inte du på "leangains" nu? ADF är en typ av periodisk fasta.
Så som jag förstog det jämfördes studier av flera isokaloriska dieter där endast måltidsfrekvensen var skillnaden.
Inget "ad libitum" i studierna, de förklarade endast att en typ av periodisk fasta kan vara fastedagar och ad libitum varannan dag?