handdator

Visa fullständig version : EAA vid sjukdom?


strango
2011-10-08, 15:56
Tjena.

För tillfället så ligger jag hemma och är sjuk. Har halsproblem som gör att jag aptiten sjunkigt i botten samt att jag inte äter lika mycket som när jag är frisk.

Kan det då vara en bra/smart idé att ta EAA under dagarna? Skulle det ge mig nått positivt?

Mvh

onemore
2011-10-08, 15:59
skulle nog hellre ta en proteindrink isf, ger mer mättnad och mer kalorier vilket kroppen behöver näru e sjuk för att slåss mot sjukdomen :)
när jag va sjuk i somras i ett par veckor drack/ åt jag mkt protein för att inte förlora värdefull massa^^
mitt tips: även om du inte har aptit så ät något litet då och då

strango
2011-10-08, 16:15
skulle nog hellre ta en proteindrink isf, ger mer mättnad och mer kalorier vilket kroppen behöver näru e sjuk för att slåss mot sjukdomen :)
när jag va sjuk i somras i ett par veckor drack/ åt jag mkt protein för att inte förlora värdefull massa^^
mitt tips: även om du inte har aptit så ät något litet då och då

Jag försöker äta så mycket jag kan (och proteinrikt), men det går lite trögt just nu.

Eddie Vedder
2011-10-08, 16:18
Svaret på frågan är antagligen ja. Får du i dig för lite energi och för lite protein så lär det vara till din fördel. Beroende på hur allvarligt sjuk du är så är ju kroppen i ett mer eller mindre nedbrytande stadie. Vanlig förkylning är ju dock inget som direkt utsätter kroppen för jättestora påfrestningar. ;)

strango
2011-10-08, 16:34
Svaret på frågan är antagligen ja. Får du i dig för lite energi och för lite protein så lär det vara till din fördel. Beroende på hur allvarligt sjuk du är så är ju kroppen i ett mer eller mindre nedbrytande stadie. Vanlig förkylning är ju dock inget som direkt utsätter kroppen för jättestora påfrestningar. ;)

Jag vet varken hur mycket jag äter eller vad som är fel på mig. Men jag ligger mest i soffan och sängen under dagarna och äter inte överdrivet mycket.

Sparven från Minsk
2011-10-08, 17:02
Kan ju inte skada eller hur. Har du svårt att äta ta till alla knep du kan ;)

Inge Enveten
2011-10-08, 17:38
Kan EAA ge dig något positivt om du inte är sjuk? Antagligen har du resonerat och kommit fram till att svaret på den frågan är ja eftersom du har EAA hemma.

Nu är du sjuk och du undrar om EAA kan tillföra något positivt även då, vad jag inte kan undgå att undra är - varför inte? Skulle det bli negativt för att du var sjuk? Eller tror du att det inte finns några positiva effekter för att du är sjuk?

strango
2011-10-09, 12:20
Kan EAA ge dig något positivt om du inte är sjuk? Antagligen har du resonerat och kommit fram till att svaret på den frågan är ja eftersom du har EAA hemma.

Nu är du sjuk och du undrar om EAA kan tillföra något positivt även då, vad jag inte kan undgå att undra är - varför inte? Skulle det bli negativt för att du var sjuk? Eller tror du att det inte finns några positiva effekter för att du är sjuk?

Trodde det gjorde som mest nytta/gav bäst effekt efter träning, men det är alltså fel?

King Grub
2011-10-09, 12:22
EAA/protein stimulerar muskeluppbygganden även i vila. Det vore illa om människan var tvungen att träna för att kunna använda aminosyror till muskeluppbyggnad.

strango
2011-10-09, 17:06
EAA/protein stimulerar muskeluppbygganden även i vila. Det vore illa om människan var tvungen att träna för att kunna använda aminosyror till muskeluppbyggnad.

Skönt att höra det :)

Eddie Vedder
2011-10-09, 20:39
Skönt att höra det :)

Det är dock väldigt vanligt med det motsatta, att tillskott av olika slag enbart har evidens vid olika sjukdomstillstånd och/eller trauma men mer eller mindre värdelöst för den som är frisk och aktiv.

Brook
2011-10-10, 14:52
EAA/protein stimulerar muskeluppbygganden även i vila. Det vore illa om människan var tvungen att träna för att kunna använda aminosyror till muskeluppbyggnad.

låter som en bra grej =)
betyder detta att man kan/(Bör?) ta extra EAA utspritt under dygnet och inte bara noll minuter innan /efter träning?

exevision
2011-10-10, 15:16
låter som en bra grej =)
betyder detta att man kan/(Bör?) ta extra EAA utspritt under dygnet och inte bara noll minuter innan /efter träning?

EAA från mat duger lika bra.

King Grub
2011-10-10, 15:36
låter som en bra grej =)
betyder detta att man kan/(Bör?) ta extra EAA utspritt under dygnet och inte bara noll minuter innan /efter träning?

Äter du mat? Då har du säkert EAA i blodet ändå.

Brook
2011-10-10, 16:41
Äter du mat? Då har du säkert EAA i blodet ändå.

Man får svar som man frågar :em:
Jag tänkte mig EAA-tillskott

vicarious
2011-10-10, 16:55
Man får svar som man frågar :em:
Jag tänkte mig EAA-tillskott

Mat innehåller också EAA. Äter du mat behöver du inte hålla på och ta massa extra EAA-tillskott.

King Grub
2011-10-10, 17:06
Det är EAA som stimulerar muskeluppbyggnaden i proteinet i maten du äter också.

Sniggel
2011-10-10, 17:17
Och om man äter väldigt lite mat (vilket leder till lägre intag av EAA) kan det ju vara en fördel att supplementera extra med EAA ifall man vill undvika muskelförlust.
Så det är väl klart att det kan tänkas vara positivt om man är rädd för att förlora muskler under sjukdom?