handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt att byta schema?


Alzie
2011-10-08, 12:25
Hej!

Jag har de senaste 2-3 månaderna kört följande schema:

Dag 1: Bröst Axlar Triceps
Dag 2: Vila
Dag 3: Rygg Biceps Ben Mage
Dag 4: Vila/kondition
Sedan om igen.

Detta träningsschema har varit grymt skönt men har för mig att man bör byta schema varje 2-3e månad för att optimera träningsresultat(betyder det att jag bör byta träningsschema helt eller räcker det med att t.ex. lägga ben och mage på en egen dag?) Så jag undrar om ni har några förslag på hur jag skulle kunna dela upp det?
Skulle gärna vilja pröva mindre volym men lite mer frekvent.

Alzie

hugok
2011-10-08, 12:44
Det är inte absolut nödvändigt att byta schema för bytandets skull. Känner du att du vill ha variation kan nya övningar vara bättre.

Mitosis
2011-10-08, 12:50
Det är inte absolut nödvändigt att byta schema för bytandets skull. Känner du att du vill ha variation kan nya övningar vara bättre.

Håller med, man kan även leka med antal set och reps för att få mer variation.
T.ex ifall man har kört 3x8 i 2 månader så kan man ju byta till 3x6 eller 3x12.

Alzie
2011-10-08, 13:02
Ah okej, så ni tror att variationer av övriga faktorer (antal sets, övningar, reps, ROM osv) räcker?
Funderar i så fall att behålla schemat och öka frekvensen till 2-1-2, dock minska volymen och repsantal.

Mitosis
2011-10-08, 13:06
Ah okej, så ni tror att variationer av övriga faktorer (antal sets, övningar, reps, ROM osv) räcker?
Funderar i så fall att behålla schemat och öka frekvensen till 2-1-2, dock minska volymen och repsantal.

Det tror jag, det är ju även kul att testa lite olika saker. Som omvända pyramider, drop set, rest pause, super set, tri-set, möjligheterna är ju nästan oändliga :cool:

Alzie
2011-10-08, 13:09
Det tror jag, det är ju även kul att testa lite olika saker. Som omvända pyramider, drop set, rest pause, super set, tri-set, möjligheterna är ju nästan oändliga :cool:

Ja exakt :) Det brukar jag göra, men var inte säker på om det räckte till..

henrikl
2011-10-08, 13:54
Ja exakt :) Det brukar jag göra, men var inte säker på om det räckte till..

Så länge du blir starkare så behöver du inte byta ut någonting om du inte vill. Du kan köra på exakt samma 3 övningar för bröst år ut och år in, så länge du blir starkare.