handdator

Visa fullständig version : Stärka skulderbladen specifikt för bänk


Silencer
2011-10-08, 11:05
Jag märker att kraftutvecklingen på tunga vikter i bänk är helt beroende av hur tajt och sänkt jag lyckas hålla skulderpartiet. Jag tycker att de begränsar mig mer än bröstet.

Finns det något specifikt upplägg man kan köra för att stärka denna bit? Jag tränar redan rygg med en något högre volym än bröstet. Kör däremot ingen övning för trapzen specifikt, vet inte om det spelar roll?

Tacksam för hjälp.

StarkaUlf
2011-10-08, 11:47
Kanske stångrodd, shrugs, djupa dips. Tycker dom tar helt okej på traps.

mini
2011-10-08, 12:06
Tung rodd, tunga chins eller latsdrag.

Morrris
2011-10-08, 12:09
Komplettera gärna de tunga roddarna med övningar där du fokuserar på att hålla ut armbågarna under draget.

Vunnis
2011-10-08, 12:10
höga, breda roddar i CC med stopp *cupid*

Silencer
2011-10-08, 12:41
Tung rodd, tunga chins eller latsdrag.

Komplettera gärna de tunga roddarna med övningar där du fokuserar på att hålla ut armbågarna under draget.

Jag kör rodd och latsdrag, men ja, jag kanske måste börja köra en vinkel som ger mer på baksidan axlarna. Latsdragen kör jag med armbågarna mot kroppen, samma i rodd. Har mycket fokus på lats, baksida axlar kanske är försvagade av det.

z_bumbi
2011-10-08, 12:55
Det är inte baksida axlar du primärt vill åt med roddarna utan romber och traps dvs de musklerna som drar ihop skulderbladen mot varandra. Breda roddar med högt grepp där du drar stången rakt bakåt kan vara ett bra tillskott men det viktigaste är att man jobbar på att få ut och ihop skulderbladen i rörelsen.
Nästa grej är de muskler som sänker skulderbladen för man brukar inte bara dra ihop skulderbladen utan också vilja sänka dem. Dessa tränar du bl a med chins och latsdrag men se även här till att röra på skulderblanden.

I båda fallet kan det vara intressant att se vad som händer om man bara gör ihopdragningen respektive sänkningen av skulderbladen. Får du brutal träningsvärk av att bara köra den biten så har du någonstans tappat bort den delen av rörelsena tidigare och bör få in den igen.

Kravmaga
2011-10-08, 13:55
Sittande (lutande bänk) alt stående facepulls med rep fungerar bra.

Silencer
2011-10-08, 15:06
Tack bumbi, jag ska undersöka detta.

Sheogorath
2011-10-08, 15:11
Kan inflika att jag instämmer med bumbi. Tillägg: en bra maskin för att stärka skulderadduktorerna är vanlig sittande pec-dec eller pec-flye för baksida axlar där man ser till att faktiskt jobba med skulderbladen genom draget istället för att hålla dem fixerade.

emi23j
2011-10-08, 15:59
Intressant att du tog upp detta. Hade likadan känsla idag när jag bänkade. Måste också undersöka detta. bra svar bumbi.