handdator

Visa fullständig version : Bicca!!


lauria
2003-12-30, 00:19
Hej!! Kan jag få nått tips på hur man få bättre peak på biceps? asså så att dom inte är runda utan lite mer spetsigare...Tack på förhand....



///Tobbe

JAM
2003-12-30, 01:05
Jag är inte expert på området, men jag vågar nog påstå att du inte kan det. Alla är vi olika och våra muskler ser lite olika ut. Vet inte vad du jämför med.

Arne Persson
2003-12-30, 01:10
Du kan tex byta ut dina föräldrar.

Nemesis
2003-12-30, 01:27
Har en polare som bytt föräldrar (adopterad). Antar att han bytte ned sig eftersom hans peak är obefintlig :rolleyes:

Bara att träna biceps så de blir större, deffa lite så muskeln kikar fram. Det är väll i stort sett det enda du kan göra.

scudmissile
2003-12-30, 02:10
Alltså jag vet att det inte ska gå att träna bicepshuvuden olika men min högra biceps har en fin peak medans min vänstra inte har någon alls i stort sett, ändå är dom ganska på pricken lika starka. Im not saying, just saying :booty:

King Grub
2003-12-30, 11:40
Originally posted by lauria
Hej!! Kan jag få nått tips på hur man få bättre peak på biceps? asså så att dom inte är runda utan lite mer spetsigare...Tack på förhand....



///Tobbe

Istället för att vara spydig kan jag bekräfta att det inte går. Du är född med muskelbukens längd och muskelfästen, och det går inte att göra något åt. Det du kan göra är öka muskelvolymen.

MrT
2003-12-30, 13:47
Går och går.. borde det inte gå att operera muskelfästena närmare varandra så att man får högre peak?

Annars finns ju synthol...:rolleyes: :angel:

lauria
2003-12-30, 13:50
Va e synthol????



///Tobbe

MrT
2003-12-30, 13:59
Originally posted by lauria
Va e synthol????




///Tobbe

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=103436&sortby=lastpost&sortorder=descending

Observera ironin i mitt förra inlägg....

lauria
2003-12-30, 14:58
jojo ja bara undra...



///Tobbe

LBacker
2003-12-30, 16:04
För att bygga peak krävs att du bröstar dig mkt i bicepsövningarna, samt vinkar in armbågen helt mot kroppen i topläget (som om du förlorar i armbrytning). Rotationsvinkeln mellan bröstkorgen och höften ska dras ut så långt som möjligt genom att du bröstar dig, utan att trycket i stabilisatorerna försvinner, där ligger den största svårigheten. Ländryggen ska förkortas och magens framsida förlängas. Det krävs en viss vighet i magmusklerna samt en speciell utveckling av ländryggen för att kunna få den hållning som sätter biceps rätt position. I denna position kan du stressa de specifika fibrer som krävs för att bygga peak. Kroppen väljer att utsöndra IGF-1 till "lokala" muskelfibrer, för att på det viset signalera var muskelproteinet behövs mest och till vilken arbetsbörda den bör anpassa sig. Med andra ord, i vilken position som muskeln behöver bli starkare för att hantera högt specifikt arbete. Om det är något människokroppen kan så är det att anpassa sig efter stress, och inte fan väljer den att hagelbösseskjuta helt plötsligt bara för att det gäller muskler. Inte heller för att folk i gemen säger att det handlar om muskelfästen och är genetiskt. Skyll på genetik om du inte lyckas lösa ett problem efter 35 års träning och kunskapssökande. I och för sig är det väl en fysisk anpassning i sig självt att avskriva misslyckanden som omöjligheter. Kroppen kanske anpassar sinnet efter den konstanta stress det innebär att misslyckas med att bygga den kropp som eftersträvas :) Det verkar samtidigt ske en överkompensation, vilken innebär att hjärnan automatiskt angriper de av annan åsikt och då försöker göra hån av de stackare som ställer en ärlig fråga på området.

För att återgå till frågan och samtidigt utveckla den något.

Vill du dessutom bygga bra splits (markeringen i själva peaken) behövs en viss mån av överörlighet i hela midjesektionen, vilket är ganska komplicerat att uppnå. En effektiv "basövning" för att bygga både peak o split är weighted chins, med hela kroppskejdan i rätt position för ändamålet. Fokus bör ligga på topkontraktionen, håll därför denna position i någon sekund (s.k. peak contraction).

King Grub
2003-12-30, 16:09
Så du kan alltså träna endast en del av en muskelfiber? :cheers: Eller vilka fibrer är det du menar bygger peak?

LBacker
2003-12-30, 16:15
Originally posted by King Grub
Så du kan alltså träna endast en del av en muskelfiber? :cheers: Eller vilka fibrer är det du menar bygger peak?

Det vet jag inte, troligen ligger begränsningen på cellulär basis, i varje enskild cell. Men det är svårt att avgöra, jag skrev att enskilda fibrer, eller block av fibrer kan få höjda nivåer av IGF-1. Om delar av fibrer kan påverkas är svårt att säga, men nya fibrer byggs efter behov. Mao handlar det nog om den förstärkning som sker runt om de muskelfibrer som stressas, o då sker troligen tillväxten i form av hyperplasi, dvs det skapas nya muskelfibrer. Under tillräckligt goda förhållande, och med fett mättade satellitceller :)

Jorgen
2003-12-30, 16:15
LBacker: :smash:

//jörgen

Yonas
2003-12-30, 16:23
Givande inlägg, Jorgen. Nästa gång kan du testa att tänka innan du postar *tips* :thumbup:

Ingo
2003-12-30, 16:33
Jag tycker det LBacker skrivit var intressant, skulle vara roligt att höra varför det inte skulle funka.

Jag tror oxå att det är få som kommit så långt i sin utveckling av alla som skriver här så man har koll på hur olika muskler ser ut, t.ex. hur toppiga biceps, hur räfflade triceps man har. Det tar enormt lång tid att utveckla musklerna. Man kan få dom större fort om man trycker i sig en massa preparat, men utvecklingen får man slita för.




Jörgen: du brukar skriva bra inlägg, men din "kommentar" mot LB var inte så imponerande.

Jorgen
2003-12-30, 16:59
Tja, ibland är man för snabb tydligen. Får väl be Yonas och Ingo om ursäkt om dom tog illa vid sig av mitt något korta svar.
Orkade inte skriva något ingående. Får väl även passa på att tacka Yonas för tipset. :thumbup:

//jörgen

Teval
2003-12-30, 17:02
Originally posted by Jorgen
Tja, ibland är man för snabb tydligen. Får väl be Yonas och Ingo om ursäkt om dom tog illa vid sig av mitt något korta svar.
Orkade inte skriva något ingående. Får väl även passa på att tacka Yonas för tipset. :thumbup:

//jörgen

Haha, kanske mest passande att be Lbacker om ursäkt? ;)

Yonas
2003-12-30, 17:12
Skoj med folk som ber om ursäkt "om du tog illa upp". Ännu bättre när dom riktar ursäkten till helt fel person. Verkar inte som du lyckats anamma mitt tips än, Jorgen. ;)

Jorgen
2003-12-30, 17:23
Hemskt vad det gnälls här idag då. Vad jag har sett så har inte LBacker tagit illa upp. Jag tror att han är kapabel att tala för sig själv. Men om Ni mår bättre av det så ber jag honom om ursäkt också. Sorry LBacker för min korta kommentar.

//jörgen

Teval
2003-12-30, 17:26
Originally posted by Jorgen
Hemskt vad det gnälls här idag då. Vad jag har sett så har inte LBacker tagit illa upp. Jag tror att han är kapabel att tala för sig själv. Men om Ni mår bättre av det så ber jag honom om ursäkt också. Sorry LBacker för min korta kommentar.

//jörgen

Det bästa hade varit om du tog en diskussion, eftersom du tydligen har kunskapen att såga hans påståenden.... Det vinner vi alla på.

Yonas
2003-12-30, 17:32
Ja, du kan vrida det hur du vill Jorgen. Jag bryr mig inte om du så ber om ursäkt till hela brädan för att du skriver korkade inlägg, jag tar då inte illa vid mig. Men klarar du inte att folk säger till dig när du skriver kassa poster så gör du nog bäst i att inte skriva dom från första början. Och det är knappast längden på din kommentar som är det folk tycker är problemet, utan vad du sa med det. Funderar allvarligt på att köpa en s.k. "THIMK"-tröja till dig. =)

Jorgen
2003-12-30, 17:34
Ja självklart. Men just då så orkade jag inte skriva något vettigt. Och nu så har jag helt tappat intresset att göra det. Har bett om ursäkt för det också. Hoppas att Ni som gnäller är konsekventa och gör det även till alla andra som skriver lika korkat som jag gjorde. :thumbup:

//jörgen

Edit: Yonas: Gratiskläder tar jag gärna emot. Storlek L borde räcka. PM´a så får du min adress. :love:

Teval
2003-12-30, 17:35
Originally posted by Jorgen
Ja självklart. Men just då så orkade jag inte skriva något vettigt. Och nu så har jag helt tappat intresset att göra det. Har bett om ursäkt för det också. Hoppas att Ni som gnäller är konsekventa och gör det även till alla andra som skriver lika korkat som jag gjorde. :thumbup:

//jörgen

Jadå, du kan räkna med att vi gnäller lika mycket på alla vi ser som skriver lika korkat.... Men vi är som du, bara vissa vi har ork att gnälla på. :booty:

King Grub
2003-12-30, 17:59
Men lägg ner allesamman. Alla skriver ett ogenomtänkt inlägg då och då. Efter en ursäkt behöver det inte tjäfsas i all oändlighet.

JAM
2003-12-30, 18:24
Originally posted by LBacker
För att bygga peak krävs att du bröstar dig mkt i bicepsövningarna, samt vinkar in armbågen helt mot kroppen i topläget (som om du förlorar i armbrytning). Rotationsvinkeln mellan bröstkorgen och höften ska dras ut så långt som möjligt genom att du bröstar dig, utan att trycket i stabilisatorerna försvinner, där ligger den största svårigheten. Ländryggen ska förkortas och magens framsida förlängas. Det krävs en viss vighet i magmusklerna samt en speciell utveckling av ländryggen för att kunna få den hållning som sätter biceps rätt position. I denna position kan du stressa de specifika fibrer som krävs för att bygga peak. Kroppen väljer att utsöndra IGF-1 till "lokala" muskelfibrer, för att på det viset signalera var muskelproteinet behövs mest och till vilken arbetsbörda den bör anpassa sig. Med andra ord, i vilken position som muskeln behöver bli starkare för att hantera högt specifikt arbete. Om det är något människokroppen kan så är det att anpassa sig efter stress, och inte fan väljer den att hagelbösseskjuta helt plötsligt bara för att det gäller muskler. Inte heller för att folk i gemen säger att det handlar om muskelfästen och är genetiskt. Skyll på genetik om du inte lyckas lösa ett problem efter 35 års träning och kunskapssökande. I och för sig är det väl en fysisk anpassning i sig självt att avskriva misslyckanden som omöjligheter. Kroppen kanske anpassar sinnet efter den konstanta stress det innebär att misslyckas med att bygga den kropp som eftersträvas :) Det verkar samtidigt ske en överkompensation, vilken innebär att hjärnan automatiskt angriper de av annan åsikt och då försöker göra hån av de stackare som ställer en ärlig fråga på området.

För att återgå till frågan och samtidigt utveckla den något.

Vill du dessutom bygga bra splits (markeringen i själva peaken) behövs en viss mån av överörlighet i hela midjesektionen, vilket är ganska komplicerat att uppnå. En effektiv "basövning" för att bygga både peak o split är weighted chins, med hela kroppskejdan i rätt position för ändamålet. Fokus bör ligga på topkontraktionen, håll därför denna position i någon sekund (s.k. peak contraction). Jag tycker att detta låter väldigt märkligt (men eftersom jag inte kan motbevisa det säger jag inte att det är fel). Var har du läst detta/vem har sagt detta?

LBacker
2003-12-30, 18:32
Originally posted by JAM
Jag tycker att detta låter väldigt märkligt (men eftersom jag inte kan motbevisa det säger jag inte att det är fel). Var har du läst detta/vem har sagt detta?

Det är frukten av min samlade kunskap. Just IGF-1 delen är hämtat från en studie på området, men har inte referensen i huvudet. Allt är i grund och botten taget från studier och mängder av texter/böcker osv, med en rejält dos av viljan att förstå verkligheten sett ur en bodybuilders ögon. Det finns därför inte att läsa i någon enskild källa. Mao, jag har tagit byggarkunskapen på allvar, och tillslut kunnat kombinera teori med praktik i större utsträckning.

JAM
2003-12-30, 19:14
Originally posted by LBacker
Det är frukten av min samlade kunskap. Just IGF-1 delen är hämtat från en studie på området, men har inte referensen i huvudet. Allt är i grund och botten taget från studier och mängder av texter/böcker osv, med en rejält dos av viljan att förstå verkligheten sett ur en bodybuilders ögon. Det finns därför inte att läsa i någon enskild källa. Mao, jag har tagit byggarkunskapen på allvar, och tillslut kunnat kombinera teori med praktik i större utsträckning. När så många väldigt erfarna personer på detta forum (Arne, King Grub, Jorgen, m.fl.) ställer sig så tveksamma eller direkt säger att det inte är möjligt att träna för peak, då är det klart att många med mig blir väldigt tveksamma också.

Hur lång erfarenhet har du? Hur länge har du tränat själv?

LBacker
2003-12-30, 19:20
Originally posted by JAM
När så många väldigt erfarna personer på detta forum (Arne, King Grub, Jorgen, m.fl.) ställer sig så tveksamma eller direkt säger att det inte är möjligt att träna för peak, då är det klart att många med mig blir väldigt tveksamma också.

Hur lång erfarenhet har du? Hur länge har du tränat själv?

Jag har inget behov av att hävda min kunskap eller min erfarenhet, däremot ville jag att lauria skulle få se en annan sida av myntet, eftersom de befintliga svaren var så likriktade och näst intill hånfulla.

JAM
2003-12-30, 20:05
Originally posted by LBacker
Jag har inget behov av att hävda min kunskap eller min erfarenhet, däremot ville jag att lauria skulle få se en annan sida av myntet, eftersom de befintliga svaren var så likriktade och näst intill hånfulla. Jag tror inte heller att du har något behov av att hävda dig, men eftersom detta är en fråga där myntet endast har en sida - antingen så går det att träna på det sättet eller så går det inte - så tycker jag att det är nödvändigt att lägga lite tyngd bakom det man skriver. De personer jag nämnde tidigare är välkända på forumet, alla känner till deras kompetens och tror på vad de säger. Då du, i alla fall i mina ögon, inte är lika välkänd här (no offence ;)) så tyckte jag bara att det skulle vara intressant att få veta lite mer om dig och dina kunskaper.

LBacker
2003-12-30, 20:21
Originally posted by JAM
Jag tror inte heller att du har något behov av att hävda dig, men eftersom detta är en fråga där myntet endast har en sida - antingen så går det att träna på det sättet eller så går det inte - så tycker jag att det är nödvändigt att lägga lite tyngd bakom det man skriver. De personer jag nämnde tidigare är välkända på forumet, alla känner till deras kompetens och tror på vad de säger. Då du, i alla fall i mina ögon, inte är lika välkänd här (no offence ;)) så tyckte jag bara att det skulle vara intressant att få veta lite mer om dig och dina kunskaper.

Yep, men jag är trött på den forumsituation som tenderar att uppstå i dessa lägen, så jag väljer att avstå.

JAM
2003-12-30, 20:24
Originally posted by LBacker
Yep, men jag är trött på den forumsituation som tenderar att uppstå i dessa lägen, så jag väljer att avstå. OK, inget att göra åt. Over and out.

LBacker
2003-12-30, 20:29
Originally posted by JAM
OK, inget att göra åt. Over and out.

Peace! :thumbup:

O glöm inte, bli ett med bodybuilding! Pump är gud, gud är pump. Tryck är guds sändebud ;)

Pez
2003-12-30, 20:38
Okej.. om "teamet" taggar ner lite då? :D
Jörgen - se upp, att bli attackerad av det där gänget är som att få en skock rabiessmittade ekorrar med pungfetish efter sig.

Skulle tro att en kombination av Grubs, Lbackers och Ingos svar ger en bra bild av det hela.. "Sammanfattning"/Tolkning av de 3 inläggen följer här:
Erfarenheter säger att det inte går men om man inte försöker så vet man inte själv, konstigare saker har hänt och "omöjligt" har blivit "möjligt" långt fler ggr genom historien än jag har tår på fötterna, samtidigt så är sådana här frågor mer eller mindre oviktiga om man inte har kommit väldigt långt i sin muskulära utveckling - varför se till detaljer när grunden inte ens är påbörjad?

/pez

LBacker
2003-12-30, 20:41
Originally posted by Pez
Okej.. om "teamet" taggar ner lite då? :D
Jörgen - se upp, att bli attackerad av det där gänget är som att få en skock rabiessmittade ekorrar med pungfetish efter sig.

Skulle tro att en kombination av Grubs, Lbackers och Ingos svar ger en bra bild av det hela.. "Sammanfattning"/Tolkning av de 3 inläggen följer här:
Erfarenheter säger att det inte går men om man inte försöker så vet man inte själv, konstigare saker har hänt och "omöjligt" har blivit "möjligt" långt fler ggr genom historien än jag har tår på fötterna, samtidigt så är sådana här frågor mer eller mindre oviktiga om man inte har kommit väldigt långt i sin muskulära utveckling - varför se till detaljer när grunden inte ens är påbörjad?

/pez

Klockrent Pez! :thumbup:

Ingo
2003-12-30, 20:46
Originally posted by JAM
Jag tror inte heller att du har något behov av att hävda dig, men eftersom detta är en fråga där myntet endast har en sida - antingen så går det att träna på det sättet eller så går det inte - så tycker jag att det är nödvändigt att lägga lite tyngd bakom det man skriver. De personer jag nämnde tidigare är välkända på forumet, alla känner till deras kompetens och tror på vad de säger. Då du, i alla fall i mina ögon, inte är lika välkänd här (no offence ;)) så tyckte jag bara att det skulle vara intressant att få veta lite mer om dig och dina kunskaper.

Jag kan iaf intyga att LBacker har en enorm kunskap när det gäller näring/kost. Jag tror det är max en handfull här som kommer i närheten kunskapsmässigt på den punkten.

/Ingo

Allan
2003-12-30, 21:01
Jag tänker inte ha några synpunkter på folks eventuella kvalifikationer, men....de empiriska erfarenheterna ger inte vid handen att det går att förändra muskelns faktiska utformning. Det man kan förändra är volymen.
Jag känner folk som gnällde som faen över sin dåliga peak på biceps, vid ett överarmsmått på ca 38 cm. Och den var inget vidare ärligt talat - men idag när samme man har drygt 50 i överarmsmått finns där en rätt bra peak.
Kontentan av detta torde vara att den ökade volymen - på en hyfsat deffad arm that is - skapar en peak. Därifrån till att få en Brian Buchanan eller Robby Robinson-peak är det dock ett bra kliv.

Däremot måste man ju tänka på att biceps bara är drygt en tredjedel av överarmen, och att ett fett överarmsmått hör ihop med en samlad volymökning över hela kroppen.
Och ja, det finns undantag från den regeln, men generellt sett är det så att en grov arm hör hemma på en grov kille (eller tjej).


allan

Yonas
2003-12-30, 23:15
Har Jorgen fått en Dolly eller lider hälften här på forumet av anenkefali? Varför postar man när man inte har något som helst att säga, utan enbart "dissar"? Inte konstigt att vettigt folk inte orkar skriva här när majoriteten av besökarna får rymdrattan att framstå som eftertänksam.

JAM
2003-12-31, 02:07
Originally posted by Yonas
Har Jorgen fått en Dolly eller lider hälften här på forumet av anenkefali? Varför postar man när man inte har något som helst att säga, utan enbart "dissar"? Inte konstigt att vettigt folk inte orkar skriva här när majoriteten av besökarna får rymdrattan att framstå som eftertänksam. Utan att säga bu eller bä om Jorgens inlägg (avslutad diskussion) så måste jag säga att jag håller med helt. Känner många riktigt duktiga killar som ofta är inne och läser men aldrig skriver eftersom de inte orkar bry sig. Kan säkert ha mycket att göra med allt tjaffs i vissa trådar.

Pez
2003-12-31, 07:35
Som sagt.. Yonas kan sluta kasta bensin på brasan nu, den diskussionen är avklarad såvitt jag kan se. Och att posta bara för att "dissa" är såvitt jag kan komma ihåg inte en företeelse som Herrn har varit främmande för själv tidigare.. ;)

Skilda åsikter uppskattas och uppmuntras, att tjafsa om semantik och dylikt uppskattas och uppmuntras ej. :smash:

JAM - tycker det är tråkigt det du säger, vet själv att det i hög grad är så och det är beklagligt att folk som kan bidra och utveckla forumet väljer att stå till sidan pg av att dom anser det vara för tjafsigt och plottrigt. Samtidigt så måste jag poängtera att det bara är ni medlemmar och framtida medlemmar som kan förändra attityden här, så de som väljer att inte engagera sig det minsta har heller inte rätten att klaga i mina ögon.

Mer engagerade och kunniga medlemmar = bättre diskussioner och "högre tak". :thumbup:

/pez

Yonas
2003-12-31, 12:43
Jovisst, pez. Men det är ju lite intressant att Spenatkalle tillåts skriva ett inlägg som är i precis samma anda som Jorgens, i samma tråd där det sekunden innan varit en lång diskussion om att just sådana inlägg inte borde tillåtas då det bara förstör. Men men, jag ska vara den stora och gör en anmälning istället då.. =)

Arne Persson
2003-12-31, 12:57
Jag har i alla fall bättre peak (häng) på triccan än på biccan och det är jag nöjd med.

LBacker
2003-12-31, 13:21
Originally posted by Arne Persson
Jag har i alla fall bättre peak (häng) på triccan än på biccan och det är jag nöjd med.

Härligt Arne, vem anser du har haft bäst tricepshäng genom tiderna på proffscirkusen?

Karl_alfred
2003-12-31, 13:32
Originally posted by Yonas
Jovisst, pez. Men det är ju lite intressant att Spenatkalle tillåts skriva ett inlägg som är i precis samma anda som Jorgens, i samma tråd där det sekunden innan varit en lång diskussion om att just sådana inlägg inte borde tillåtas då det bara förstör. Men men, jag ska vara den stora och gör en anmälning istället då.. =)

I och för sig var det en alvarlig fråga. Jag har sett Rytters Video där han pratar om hagelbösseskjuta och prickskytteträning.

Arne Persson
2004-01-01, 15:23
Originally posted by LBacker


Härligt Arne, vem anser du har haft bäst tricepshäng genom tiderna på proffscirkusen?

Robby Robinsson, Albert Beckles, Mohammed Makkawy. Mfl av de gamla. Moderna vet jag inte eftersom det är knappast något som dom tränat sig till.