handdator

Visa fullständig version : Rökstopp & ämnesomsättningen


Trytter
2011-10-07, 21:25
Jag är en av dessa härligt logiska människor som haft en lång träningskarriär och ett lika långt förhållande till cigaretter. Nu hade jag dock tänkt släppa ciggen och se om träningsresultaten kan få en skjuts av det. Men ska man vinna ett slag ska man känna sin fiende heter det visst. Abstinensbesvär kan jag leva med. Min svaga punkt är nog snarare om ett rökstopp skulle resultera i en viktuppgång. Kompensationsätande & godiskrängande har jag heller inget problem att låta bli men så vitt jag vet har nikotin en viss påverkan på ämnesomsättningen vilket leder till viktuppgång vid rökstopp även då energiintaget hålls konstant.
Jag har försökt hitta lite konkreta siffror på hur stor effekt cigaretterna har i form av kcal om dagen men inte riktigt lyckats. Det jag undrar är om det går att göra en grov uppskattning på hur stor påverkan ett paket cigaretter (20st för er som aldrig fallit för frestelsen) kan ha på ämnesomsättningen?
Kortare formulerat: Hur många kcal ska man dra ner kosten med för att slippa gå upp i vikt om man slutar röka ett paket cigaretter om dagen?

Trytter
2011-10-07, 22:13
Skulle bli en lagom lång edit så jag körde på ett extra inlägg.....
Märker ju att jag inte riktigt haft tiden att luska runt på träningsforum på senare år.
Hittade en studie som Grub postade om att rökning nedreglerar proteinsyntesen.
Sen lyckades jag till slut hitta någon ca siffra på 200kcal om dan vid rökstopp. Men sådant borde väl i högsta grad vara dosrelaterat? Hursomhelst är råden till folk som slutar vad gäller träning rätt värdelösa för min del. "Lägg in en promenad" känns lite overkill eller iaf orealistiskt om man redan snittar på två pass om dagen. Så det får bli kostreduktion för min del. Om inte........
Kanske gränsen på självbedrägeri men vad gör man inte för motivationen:). En ökad proteinsyntes borde väl kunna innebära att en del av viktuppgången består av muskler (styrketräning utgör för närvarande ca 80%) och inte fett.
Det skulle jag kunna leva med..:D
Men det jag inte riktigt förstod i tråden var hur mycket det påverkade proteinsyntesen... Går det att "konkretisera" på något sätt så man får en uppfattning om det är något man ens skulle märka av i praktiken?