handdator

Visa fullständig version : Gå eller löpa?


DroopySWE
2011-10-07, 20:32
Fram tills nu har jag alltid trott att löpning (intervall-löpning då) är det bästa för att förbränna fett under deff. På senaste tiden har jag dock läst här och där att det bästa för fettförbränningen är att gå långt istället för att springa, för att då bränner man fett istället för kolhydrater (eller nåt liknande...).

Ligger det någon sanning i detta?

vicarious
2011-10-07, 20:35
Ja det stämmer någorlunda men på det stora hela så jämnar det ut sig, oavsett vilket substrat som används just under aktiviteten. Med andra ord så spelar det ingen roll vilket alternativ du väljer, utan i slutändan är det ändå kaloribalansen som avgör. Du kan skippa cardion helt och äta mindre om du vill.

DroopySWE
2011-10-07, 20:41
Ja det stämmer någorlunda men på det stora hela så jämnar det ut sig, oavsett vilket substrat som används just under aktiviteten. Med andra ord så spelar det ingen roll vilket alternativ du väljer, utan i slutändan är det ändå kaloribalansen som avgör. Du kan skippa cardion helt och äta mindre om du vill.

Haha, det funkar inte för mig ;) Har provat att gå så lågt som 1600 kcal (väger all mat i gram, så jag vet exakt hur många kalorier jag får i mig) (mitt BEE är ~1800) per dag med låg eller ingen cardio utan resultat. Jag _måste_ köra stenhårt, annars är jag körd helt enkelt, hehe.

Hur menar du att det stämmer någorlunda? Intressant detta :)

EDIT: Har du, eller någon annan för den delen, nån bra kcal-kalkylator för vad man bränner vid långpromenader? :)

Eddie Vedder
2011-10-07, 21:49
Här har du inte läst att promenader är bättre, det kan jag lova dig. I så fall har du läst det och sedan slutat läsa den tråden och missat alla som i kör bashar det påståendet. Fortsätt springa om du hellre vill det.

DroopySWE
2011-10-07, 21:56
Här har du inte läst att promenader är bättre, det kan jag lova dig. I så fall har du läst det och sedan slutat läsa den tråden och missat alla som i kör bashar det påståendet. Fortsätt springa om du hellre vill det.

Det tror jag nog att jag har.

Så vad stämmer då? Är det lika bra som att springa? Sämre? Bara kcal-siffrorna som spelar roll? Vad är sanningen?

spoon
2011-10-07, 22:00
Man förbränner ungefär lika mycket om man springer eller går samma sträcka. Vill man förbränna mer så är det ju lättare att gå. Vill man ha upp flåset så springer man istället.

Eddie Vedder
2011-10-07, 22:01
Det tror jag nog att jag har.

Så vad stämmer då? Är det lika bra som att springa? Sämre? Bara kcal-siffrorna som spelar roll? Vad är sanningen?

Men i alla trådar om det så framgår det ju alltid att det inte är bättre. Likaså här. Förbrukar du mer kcal kommer mer fett försvinna om kostintaget är detsamma. Inget tyder idag på att 500 kcal underskott förbränner mer kroppsfett om man morgonpromenerar jämfört med om man toklöper.