handdator

Visa fullständig version : Ont i nacken efter hård träning


Endorah
2011-10-07, 19:20
Det hela började i förrgår. Var lite smått omotiverad men bestämde mig för att dra till gymmet iaf. Lite klenare helkroppspass med allra största fokus på ben stod på schemat. Efter ungefär 20 minuter så hade jag värmt upp samt kört 3 set tung bänk (ingenting nytt). Sedan så skulle jag köra ett set breathing squats på 20 reps. Därefter körde jag frontböj 3x12. När sista setet var avslutat så fick jag en väldigt obehaglig och stark känsla i nackmuskeln. Inte helt säker på vilken muskel det är, men tror det är splenius capitis på högra sidan. Fortsatte passet i hopp om att det skulle gå över. Körde klart resten av kroppen i ca 30 minuter och sen åkte jag hem. Värken gick över efter någon timme. Idag så körde jag ett bröst/axlar/triceps-pass. Började passet med bänk och efter mitt fjärde och sista set så fick jag exakt samma känsla i nacken. Känns ungefär som en mild kramp och samtidigt känns muskeln stel och frusen. Idag var känslan dock mycket lindrigare. Fortsatte passet och glömde helt bort nacken. Nu sitter jag hemma ett par timmar efter och splenius capitis är ganska stel. Har även mild huvudvärk och väldigt lite illamående. Brukar aldrig ha någor av dessa (hade dock migrän för nått år sedan). Kan tillägga att min uppvärmning inte skiljde sig något från det vanliga. Har ca 1,5 års gymerfarenhet.
Tips och råd kring detta? Är detta något att oroa sig för? Vad bör jag göra i framtiden? Alla råd kring detta är jag tacksam för.

ceejay
2011-10-09, 00:54
som du själv säger kan jag tänka mig att det är en sträckning i nackmuskeln. De gånger jag fått det har det gått över på några dagar, så avvakta lite tycker jag.