handdator

Visa fullständig version : Inget får min rygg att arbeta


martinan
2011-10-07, 13:03
Jag har tränat bänkpress i några månader, men aldrig tränat ryggen så jag tänkte att det är dags att utvidga övningarna.

Jag har försökt med flera ryggövningar.
Latsdrag framför och bakom huvudet, "pulldown", rodd med rep och slutligen att ligga på magen på träningsbänken och lyfta upp vikter vid sidorna.

En sak de alla har gemensamt är att jag aldrig har känt att jag aktiverat ryggen överhuvudtaget, däremot tar det rätt mycket i armarna. När jag är klar med ett pass är jag slut i armarna och skuldrorna/axlarna men känner ingenting i ryggen alls.

Är det så att en otränad muskel har så lite massa att man inte känner av när den får träning? Det är ju inte direkt övningar man gör fel på, och vet inte vad det kan bero på annars. Mina armar är inte direkt jättesvaga, efter allt bänkpressande.

Opher
2011-10-07, 13:05
Ge det några ryggpass, sen ska det hända grejer ska du se. Jag har tränat sen januari och det var inte förrän 1-2 månader sen jag började få riktigt bra kontakt i latsen.

martinan
2011-10-07, 13:09
Ja, kanske behöver jag ha mer tålamod.
Har bara tränat ryggövningar intensivt 6 gånger, man jag blir ändå lite ledsen av att ryggen inte verkar få träning överhuvudtaget. När jag började med bänkpress kände jag på direkten att det tog.

Av samtliga övningar tycker jag att latsdrag och chins ändå är bekvämast och lättast att utföra.
Är det värt att satsa på dom, eller får man mycket bättre resultat med någon annan övning?

AtomicPuffin
2011-10-07, 13:25
Det kanske är tekniken? I ganska många ryggövningar går det att fuska och dra med armarna snarare än med ryggen. För mig hjälper det att tänka mer på att jag skall flytta armbågarna än på händerna.

MrPowa
2011-10-07, 13:29
Sänk vikten på övningar och tänk på utförande.

Stefan J
2011-10-07, 13:35
Jag har tränat bänkpress i några månader, men aldrig tränat ryggen så jag tänkte att det är dags att utvidga övningarna.

Jag har försökt med flera ryggövningar.
Latsdrag framför och bakom huvudet, "pulldown", rodd med rep och slutligen att ligga på magen på träningsbänken och lyfta upp vikter vid sidorna.

En sak de alla har gemensamt är att jag aldrig har känt att jag aktiverat ryggen överhuvudtaget, däremot tar det rätt mycket i armarna. När jag är klar med ett pass är jag slut i armarna och skuldrorna/axlarna men känner ingenting i ryggen alls.

Är det så att en otränad muskel har så lite massa att man inte känner av när den får träning? Det är ju inte direkt övningar man gör fel på, och vet inte vad det kan bero på annars. Mina armar är inte direkt jättesvaga, efter allt bänkpressande.

Det kan ha att göra med dålig kroppskontroll, att du inte är van att använda ryggmusklerna. Vad du då kan göra är att i början påbörja dina drag utan att böja på armarna alls om du förstår vad jag menar. I ett latsdrag tex så dra med skuldror/lats, men böj inte på armarna. Hitta ryggmusklerna och försök få det att kännas i dem. Då borde du till slut hitta hur ryggen ska jobba. När detta sitter, börja med drag i två etapper. Börja med att dra bak skuldrorna/latsen som du tränat på, fullfölj med att dra med armarna. När även detta sitter, gör fullständiga drag i en rörelse. Det kan ta ett tag att lära sig men ha bara tålamod.

Victuhh
2011-10-07, 13:35
Det är din teknik, jag tyckte det samma när jag var nybörjare för lääänge sedan ;)

Sen vipps en dag fick jag träningsvärk som satan i latsen dagen efter :O
Numera känner jag ett pump i ryggen och att den arbetar.

För mig var det en kombination av dålig teknik och okunnande.

Råder dig att sänka vikterna något och tänk på utförandet

Åse Columbus
2011-10-07, 13:54
kan bara hålla med föregående talare..

teknik teknik

ibland kan det hjälpa om du kan be ngn att hålla handen på den muskeln du vill träna i en viss övning...när man känner handen där så kan det bli lättare att fokusera på den muskeln.....har använt det på mina elever och det har hjälpt dem..

benacii
2011-10-07, 13:58
prova marklyft.

Anders The Peak
2011-10-07, 14:02
eovBJK7UAxk

NiHa
2011-10-07, 14:07
Som MrPowa skrev så sänk vikten. Man ska liksom "dra med armbågarna" och ingen sving/rodd när man kör latsdrag utan låsa kroppen i ett läge genom hela rörelsen. Bäst är att du tar till bra dragremmar så att du knappt behöver använda händerna utan det ska bara dra från armbågarna. Sänk även hastigheten du drar ner stången med. Bättre köra moderat tungt och mindre reps än att köra lätt med 15-20 reps för då är det lätt att nybörjare får enorm pump i underarmarna. Ge det lite tid så ska du se att det känns i ryggen.

Taalamon
2011-10-07, 15:34
har/har haft precis samma problem vid lats-drag. Fick ett tips för nån vecka sen att sitta med benen långt bakåt och det hjälpte mycket för kontakten. Att dra med armbågarna har också hjälpt. Det har alltid gått bättre/lättare med drag bakom huvudet.

Att köra med mindre vikt har också gjort det betydligt lättare att få kontakt.

Igår kväll *ta i trä* fick jag bra kontakt när jag satt normalt och drog framför huvudet och konstigt nog kändes det inte så tungt som det brukar.

Som jag ser det så är det verkar nästan som att lära sig cykla eller lära sig marklyft, man får liksom nöta lite ett innan man har "programmerat" kroppen.

martinan
2011-10-07, 16:12
Tack för era svar, och den där videon var väldigt informativ.

Jag ser att killen i videon sitter mer upprätt än mig. Sen har jag handflatorna vända mot kroppen och närmare mitten av stången. Jag misstänker att allt det påverkat.

TheIsh
2011-10-07, 16:23
Gör en enkelt check.. Där du sitter nu, luta dig bakåt mot ryggstödet, sätt armbågarna mot det så att du har 90 grader i armbågsvinkel så att det bildar ett felvänt L på höger sida när du tittar, eller rätt vänt på vänster sida. Ta nu båda armbågarna och försöka trycka armbågarna bakåt. Märk hur biceps är avslappnade. Du tvingas använda ryggen då eftersom du inte drar något som kräver att armarna böjs. Hoppas detta hjälper dig förstå lite mekaniken i alla fall :)

edit/ En vägg funkar precis lika bra om du inte har en stol med hyfsat rakt ryggstöd.
edit2/ Detta avser latsen, och du bör känna att du kontraherar (trycker ihop) muskeln, speciellt i mitten av ryggen. Jobba med ryggen, inte armarna. Måste armarna kopplas in överdrivet mycket så att de känns som att de blir tränade, så sänk vikten.

Damien Thorne
2011-10-14, 14:31
Tack för era svar, och den där videon var väldigt informativ.

Jag ser att killen i videon sitter mer upprätt än mig. Sen har jag handflatorna vända mot kroppen och närmare mitten av stången. Jag misstänker att allt det påverkat.

Ja, då tar det mer på biceps.

madballz
2011-10-14, 15:23
Du kanske bara använder dig utav dina armar i övningarna, i nästan alla ryggövningar använder du biceps, se till att lyfta/dra med ryggen istället, den övningen som jag känner mest på när jag kör rygg är hantelrodd, den är så sjukt effektiv, men tog några pass att få in den rätta tekniken, sen är chins bra också, om inte den bästa övningen.

frostrike
2011-10-14, 15:51
Som föregående talare säger, använd ryggen att dra med inte armarna,
. pröva lite lättare vikter och fokusera på att dra med ryggen.
Gör Inte marklyft om du inte har tränat rygg tidigare, det kan vara ditt största misstag någonsin, marklyft är en kanon övning men om man gör fel så skadar man sig väldigt enkelt och det är definitivt ingen nybörjarövning.

2FAST4U
2011-10-14, 16:56
lånar tråden lite, har också svårt att känna att ryggen arbetar, men om rygg musklerna Spänns/flexar sig, arbetar de musklerna då? även om man inte känner så mycket där..

Arnoldski
2011-10-14, 17:33
Mycket snack om teknik och att öva med mera, men ingen tipsar snubben om att köra rodd. :smash:

TS:
Kör rodd, lämpligen sittande kabelrodd då du är nybörjare, kör även chins om du orkar.
Och känner du dig riktigt tuff, kolla om du kan få hjälp av nån duktig lirare som kan lära dig marklyft.

Vips är dina problem ur världen.

TheIsh
2011-10-14, 17:33
Om du är du på bilden så verkar du ju inte göra något fel?

Silveta
2011-10-14, 17:40
Mycket snack om teknik och att öva med mera, men ingen tipsar snubben om att köra rodd. :smash:

TS:
Kör rodd, lämpligen sittande kabelrodd då du är nybörjare, kör även chins om du orkar.
Och känner du dig riktigt tuff, kolla om du kan få hjälp av nån duktig lirare som kan lära dig marklyft.

Vips är dina problem ur världen.

Även i rodden tycker jag att det tar lite vana innan man får ryggen att jobba mer än biccarna helt ärligt.

Som så många sagt tidigare, övning ger färdighet.

Jo0oHaN
2011-10-14, 19:24
som andra ha skrivit, sänk vikten och fokusera på att "dra" med rätt muskler. På mina första ryggpass var det bara biceps som jobbade intensivt.

Arnoldski
2011-10-14, 19:40
Mjaa, mjooo nå, lite kan det väl vara så som ni säger, men jag vidhåller att kör han rodd så tränar han sin rygg vare sig han känenr det eller ej.

Ja, under förutsättningen att han inte håller överarmarna helt fixerade och förvandlar rodden till nån slags bisarr bicepscurl så klart, viklet torde vara omöjligt med lite mer vikt.

Jag tror således inte man ska gå ner på för fjösiga vikter i grundläggande övningar då det snarare kan öppna upp för att man lär in sig övningen arbetandes med fel muskler, ilket inte sker vid tyngre vikter. Kör han tung rodd går det helt enkelt inte att bara arbeta med biceps. Problem solved.

madballz
2011-10-15, 11:43
Mycket snack om teknik och att öva med mera, men ingen tipsar snubben om att köra rodd. :smash:

TS:
Kör rodd, lämpligen sittande kabelrodd då du är nybörjare, kör även chins om du orkar.
Och känner du dig riktigt tuff, kolla om du kan få hjälp av nån duktig lirare som kan lära dig marklyft.

Vips är dina problem ur världen.

Jag tipsade om både teknik och rodd ;)

Tolkia
2011-10-15, 11:52
Jag tycker gott att man även kan prova sittande rodd i maskin om man är nybörjare. Där är det (med reservation för att man kanske har världens sämsta maskin på sitt gym, vad vet jag) jämförelsevis lätt att laborera med vad som skall jobba mest av armar och rygg. Jag vet att det är standard att dissa maskiner här, men jag vill ändå slå ett slag för den övningen när man är på TS nivå.

Sedan skall man inte överdriva vikten av "kontakt". Jag tycker att den är sjukt övedramatiserad. Att känna exakt vilka muskler som jobbar kräver en kroppskännedom som många inte har, framför allt inte från början och lite anatomikunskaper (som man kanske inte heller har). Det är inte nödvändigtvis så att man känner exakt "åh, nu jobbar min m. infraspinatus".

2FAST4U
2011-10-15, 14:57
Om du är du på bilden så verkar du ju inte göra något fel?

gissar på att du menar mig? Tack isåfall^^ jag utgår ifrån att de muskler som flexar sig är de som arbetar, och i såfall arbetar ryggen men är det fel att tänka så?