handdator

Visa fullständig version : Varför är långmark lättare än vanliga mark?


mikaelj
2011-10-06, 20:05
Idag på mitt träningspass började jag med vanliga mark. Gjorde 4 repetitioner och det kändes som att jag hade 1-2 repetitioner till godo.

Började sedan om från lägre vikter och gjorde 3 repetitioner i långa mark. Det kändes som att jag att jag kunde göra åtminstone lika många till.

När jag gör djupa mark (börjar med höften lågt ned) är jag mycket svagare än vanliga mark. Jag trodde att långa mark skulle vara ungefär liknande och göra mig svagare. Istället är jag starkare i långmark än vanliga mark. Hur kommer det sig?

Marse
2011-10-06, 20:06
Långmark? menar du sumo-mark? :)

Crocker
2011-10-06, 20:06
Svagare i toppläget skulle vara min gissning, stark i starten därav har du mer kraft över till efter knäna i långmarken.
Alltså... Enligt min bro-teori bör du ligga någolunda efter i kronlyft/Mark-utlåsningar? :)

Förresten, några tips för att hålla ryggen rak i långmark? Känns totalt omöjligt.

JJOHANSSON
2011-10-06, 20:07
Långmark? menar du sumolyft? :)

Jag antar att han står på en box och lyfter ifrån den :)

hurril
2011-10-06, 20:09
Det är starten som är skillnaden. I långa mark står du mer ovanför stången och kan då trycka ifrån hårdare mer låren så att stångens momentum hjälper dig förbi det kritiska läget vid knäna. Ett sätt att emulera detta är att sätta sig med knäna över stången i starten vilket betyder att du måste backa en bit ifrån stången.

Määng
2011-10-06, 20:12
Idag på mitt träningspass började jag med vanliga mark. Gjorde 4 repetitioner och det kändes som att jag hade 1-2 repetitioner till godo.

Började sedan om från lägre vikter och gjorde 3 repetitioner i långa mark. Det kändes som att jag att jag kunde göra åtminstone lika många till.

När jag gör djupa mark (börjar med höften lågt ned) är jag mycket svagare än vanliga mark. Jag trodde att långa mark skulle vara ungefär liknande och göra mig svagare. Istället är jag starkare i långmark än vanliga mark. Hur kommer det sig?

Jag kanske är lite trög nu men om du gjorde färre repetitioner på en lägre vikt så är du väl svagare i den övningen? Eller menar du att du arbetade upp dig till samma vikt du använde i vanliga marklyften och gjorde en trea på den vikten?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mikaelj
2011-10-06, 20:45
Svagare i toppläget skulle vara min gissning, stark i starten därav har du mer kraft över till efter knäna i långmarken.
Alltså... Enligt min bro-teori bör du ligga någolunda efter i kronlyft/Mark-utlåsningar? :)

Jag tycker att det är tvärtom, faktiskt. För mig är det svårt att få stången att lossa från golvet.

Förresten, några tips för att hålla ryggen rak i långmark? Känns totalt omöjligt.

Spänn magen? Nej, vet faktiskt inte.

Det är starten som är skillnaden. I långa mark står du mer ovanför stången och kan då trycka ifrån hårdare mer låren så att stångens momentum hjälper dig förbi det kritiska läget vid knäna. Ett sätt att emulera detta är att sätta sig med knäna över stången i starten vilket betyder att du måste backa en bit ifrån stången.

Det låter rimligt att jag får mer kraft från botten.

För att få till det i vanliga mark känns det som att jag måste stå på tå. Och varför är då mina djupa mark inte lättare? Är det för att jag i djupa mark lutar mer bakåt istför framåt som du verkar föreslå, om jag förstått rätt?

Jag kanske är lite trög nu men om du gjorde färre repetitioner på en lägre vikt så är du väl svagare i den övningen? Eller menar du att du arbetade upp dig till samma vikt du använde i vanliga marklyften och gjorde en trea på den vikten?

Så här såg det ut:

Mark
* 60x4 (djupa)
* 110x4 (djupa)
* 140x4 (djupa)
* 160x4 (djupa)
* 170x4 @8,5
* 190x1 @9,5

Långmark (liten dvärgkloss)
* 110x2 @7
* 140x2
* 160x2
* 170x3 @8?!

Om jag tillåter mig själv att spekulera kunde jag gjort en femma-sexa i vanliga mark, medans det kändes som att jag skulle klara av sexa-sjua-(åtta?) i långmark.

Specifikt kändes rep 3 på vanliga mark mycket tyngre än rep 3 i långmark, där jag slutade.

myggan
2011-10-09, 19:30
Jag har upplevt precis samma fenomen. Första gången jag testade långmark så började jag lågt för jag trodde det skulle bli mycket tyngre men till min förvåning jobbade jag mig upp till mina vanliga markvikter, och det var dessutom efter många set vanliga mark.

Jag upplever precis som du att marklyftet är tyngst i startskedet.