handdator

Visa fullständig version : Träning efter mycoplasma


bulletin
2011-10-06, 18:49
Tjaaa! Mycoplasma har en väldigt lång inkubationstid på runt 10-14 dagar. Men i alla fall började jag "känna" av den förförra söndagen. Jag började med doxycyklin för fyra dagar sen och min feber är nu borta och jag mår bra, 3 dagar har jag kvar på min kur o den avslutas på söndag (den sista tabletten tas då).

Nu till min fråga. Jag tror aldrig att det kom så långt att jag fick en farlig lunginflammation av mycoplasman, eftersom jag redan mår ganska bra. Så jag undrar _OM_ jag känner mig bra på onsdag, kan jag då styrketräna?
Eller är det så att även om jag känner mig bra är det inte bra o styrketräna på ett tag eftersom man haft mycoplasma?

Tack på förhand

Angel
2011-10-06, 18:53
Vänta 5-7 dagar efter avslutad kur, sen börjar du försiktigt att känna på det och slutar om du blir trött,yr eller ovanligt flåsig.

bulletin
2011-10-06, 19:25
Är 5-7 dagar ett vanligt riktmärke? Har nämligen olika sorters tester med laget just på onsdag, styrka är inblandat. Nu blir det ju tre dagar efter kur, men jag kan väl köra på och se om jag blir yr, trött eller flåsig av det?

Pepparkakssmurfen
2011-10-06, 19:35
Du är inne på 4. dagen med antibiotika,jag skulle ta det lugnt iaf. 1 vecka efter avslutad kur. Du vill inte ha en lunginflammation..

Angel
2011-10-06, 19:38
Är 5-7 dagar ett vanligt riktmärke? Har nämligen olika sorters tester med laget just på onsdag, styrka är inblandat. Nu blir det ju tre dagar efter kur, men jag kan väl köra på och se om jag blir yr, trött eller flåsig av det?

Nu tjaffsar vi inte utan lyssnar på syster här va!

bulletin
2011-10-06, 19:50
Du är inne på 4. dagen med antibiotika,jag skulle ta det lugnt iaf. 1 vecka efter avslutad kur. Du vill inte ha en lunginflammation..

Nu tjaffsar vi inte utan lyssnar på syster här va!

Men... Men... ÅÅÅååå :furious:

Sandra81
2011-10-06, 20:10
Jag skulle heller inte riskera.. det är inget att leka med det där. vila istället.kroppen behöver det!

christian9
2011-10-06, 22:49
Nej +1 på de andra. Jag åkte på det där för 10 år sen nånstans, och det tog väl allra minst en månad innan konditionen var normal igen. Till en början var den enda träning som funkade promenader på någon kilometer.

Så ta det lugnt du. En vecka går ganska fort trots allt.

Sniggel
2011-10-07, 07:57
Om du tänkt börja lugnt är tester på ens prestationsförmåga långt ifrån lungt. Där visar du ju vad du går för.

caelus
2013-04-07, 01:12
Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd, men frågar här istället för att starta en ny.

Har troligtvis drabbats av mycoplasma (bor ihop med en person som fått diagnosen, exakt samma symptom med först förkylning sen torrhosta osv). Det började för ca. 2 veckor sedan med halsont och feber men detta har gått över nu och nu känner jag bara av lite hosta ibland. Hur länge bör jag vila från träningen? Vad kan bli följden om jag tränar ändå?

Doctor Snuggles
2013-04-07, 01:22
Du är inne på 4. dagen med antibiotika,jag skulle ta det lugnt iaf. 1 vecka efter avslutad kur. Du vill inte ha en lunginflammation..

Mycoplasma är en slags lunginflammation. Så det skeppet har nog seglat. ;)

grimfish
2013-04-07, 14:56
Mycoplasma pneumonia är en bakterie som ibland kan ge upphov till lunginflammation. Men oftast gör den inte det utan man får lättare besvär. En grundregel är att man kan träna när man känner sig helt frisk igen och känner att man orkar med träningen.

Doctor Snuggles
2013-04-07, 15:08
Mycoplasma pneumonia är en bakterie som ibland kan ge upphov till lunginflammation. Men oftast gör den inte det utan man får lättare besvär. En grundregel är att man kan träna när man känner sig helt frisk igen och känner att man orkar med träningen.

Pneumonia är lunginflammation. Mycoplasma är bara en lättare form av den, oftast, vilket är varför den också kallas "walking pneumonia", och ja, den kan utvecklas till regelrätt lunginflammation.
Men jag har haft den flera gånger, och den är fan inte rolig. Gå o torrhosta konstant i flera månader, så det inte går att sova, och så att du tillslut skadar intercostalmuskulaturen och får svårt att stå upprätt och röra på dig.
Då föredrar jag en regelrätt lunginflammation som är över inom 2 veckor.
Sedan jag käkar bra med d-vitamin har jag dock aldrig fått det igen.

grimfish
2013-04-07, 15:25
Pneumonia är lunginflammation. Mycoplasma är bara en lättare form av den, oftast, vilket är varför den också kallas "walking pneumonia", och ja, den kan utvecklas till regelrätt lunginflammation.
Men jag har haft den flera gånger, och den är fan inte rolig. Gå o torrhosta konstant i flera månader, så det inte går att sova, och så att du tillslut skadar intercostalmuskulaturen och får svårt att stå upprätt och röra på dig.
Då föredrar jag en regelrätt lunginflammation som är över inom 2 veckor.
Sedan jag käkar bra med d-vitamin har jag dock aldrig fått det igen.

Du har rätt i att pneumonia betyder lunginflammation. Jag missade en bokstav i mitt förra inlägg, bakterien heter Mycoplasma pneumoniae. Det är riktigt att bakterien kan leda till lunginflammation, men ofta gör den inte det utan sätter sig högre upp i luftvägarna.