handdator

Visa fullständig version : Gym innan frukost, bra eller anus?


Barbastark
2011-10-06, 18:21
Hejhej!

Vill gärna hinna träna innan jobbet men har inte tillräckligt med tid för att äta tillräckligt innan. Så har två frågor:

1. Blir proteinsyntesen lika hög och optimal innan och efter om jag bara tar en proteindrink med 30 gram protein innan morgonträningen som om jag skulle ha ätit bra under dagen och sedan träna runt 16.00 istället?

2. Hur upplever ni att er ork är och vad ni får ut av passen om ni tränar på morgonen med typ bara en proteindrink i magen jämfört med träning efter en dag av bra och tillräckligt ätande? (har aldrig provat att gyma under dessa förutsättningar förut så)

MVH//B

Crocker
2011-10-06, 18:22
1. Nej, men kontentan i det hela är oviktig på slutresultatet.

2. Bättre.

Googla periodisk fasta.

Barbastark
2011-10-06, 18:32
1. Nej, men kontentan i det hela är oviktig på slutresultatet.

Hur kan det bli oviktigt på slutresultatet om proteinsyntesen blir sämre? (Kommer antagligen inte träna såhär specielt regelbundet, utan kanske bara 1-2 dagar/vecka)

2. Bättre.

Intressant!
Det låter ju väldigt ologiskt. Vad är det som händer för dig?

Sheogorath
2011-10-06, 18:50
Oavsett vad föredrar jag träning innan frukost. Har förklarat varför i flera andra trådar, men den viktigaste vinsten är att jag presterar och mår bättre under träningen p.g.a. det mentala lugn jag har på morgonen och som inte heller blir stört av en massa folk. Allt flyter på bra, korta väntetider mm. Sen har man en hel dags ätande att återladda med.

Fishtank
2011-10-06, 18:54
Håller med
Går som bäst att träna på morgonen och tycker resultaten blivit bättre på sistonde
Mer fokus och mer effektivt pass

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

-198
2011-10-06, 18:57
Behöver vi säga mer än:

leangains.com

Barbastark
2011-10-06, 19:00
Och ni alla tränar då alltså innan frukost?

Crocker
2011-10-06, 19:02
Hur kan det bli oviktigt på slutresultatet om proteinsyntesen blir sämre? (Kommer antagligen inte träna såhär specielt regelbundet, utan kanske bara 1-2 dagar/vecka)
Det handlar om akut proteinsyntes, och sedan har vi katabolism,anabolism och hur det sköter sig i längre sammanhang. Oklart.



Intressant!
Det låter ju väldigt ologiskt. Vad är det som händer för dig?
Har inte fullt med mat i magen helt enkelt.

Lite intressant finns här att läsa: http://periodiskfasta.com/periodisk-fasta/topp-10-myter-om-fasta-avfardade/

För att visa att det funkar finns ju te.x vår kära langster på forumet som referens: Fastar 16h äter 8h. http://periodiskfasta.files.wordpress.com/2011/08/leangains-intermittent-fasting-bulking.jpg

Määng
2011-10-06, 19:26
Brukar träna innan frukost och tycker det fungerar bra. Jag jobbar natt så ifall jag tränar tidigt så hinner jag återhämta mig bättre innan jag ska och jobba. En annan fördel är att jag tycker att mitt rage nitro matar på bättre då jag är oäten.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sheogorath
2011-10-06, 21:05
Och ni alla tränar då alltså innan frukost?

Ja. Jag hinner inte på vardagar, men väljer det på helgen.

olle lindblad
2011-10-06, 21:11
Träning innan frukost är det enda som fungerar tidsmässigt för mig. Lite kaffe och eaa innan och rejäl frukost efter så har man startat dagen perfekt.

entropy
2011-10-06, 21:57
Enda nackdelen jag bryr mig om med träning på morgonen är att diskarna i ryggen är mer vätskefyllda och därmed känsligare på morgonen. Tunga böj och mark bör alltså om möjligt göras när man inte nyss stigit upp. Men det kan ju undvikas om du tränar vid andra tider andra dagar.

Määng
2011-10-06, 22:01
Enda nackdelen jag bryr mig om med träning på morgonen är att diskarna i ryggen är mer vätskefyllda och därmed känsligare på morgonen. Tunga böj och mark bör alltså om möjligt göras när man inte nyss stigit upp. Men det kan ju undvikas om du tränar vid andra tider andra dagar.

Fördelen att överhuvudtaget träna marklyft och knäböj överväger nog eventuella nackdelar med att träna dem med vattenfyllda diskar skulle jag tro.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Explosiven
2011-10-06, 22:07
Jag tränar alltid på morgonen. Så länge man äter ordentligt dagen innan träningen så påverkas inte orken/styrkan nämnvärt(eller alls i mitt fall) av tiden på dagen man tränar. Sen så får ju kroppen en hel dags matranson efter träningen istället för att bara få ett kvällsmål. Mycket byggstenar och energi för återhämtningen.

Wikner89
2011-10-06, 22:23
1, http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

2, jag tycker att det kænns riktigt bra att træna innan frukosten. Ær aldrig hungrig på mornarna heller så att det kænns bra att gøra nått så man orkar æta nær man kommer hem igen. Tycker att jag orkar mindre om jag trænar senare på dagen om jag ætit mycket innan

Stefan J
2011-10-06, 22:27
Usch vad äckligt morgonpigga ni är då!

Jag tycker att det är jobbigt att träna innan 14.00, och att börja 10.00 eller tidigare, det finns bara inte på kartan. Hela kroppen strejkar då.

tobnotch
2011-10-07, 01:41
Lånar lite, eftersom fråga stämmer in på rubrik.
Om jag tar en proteinshake när jag vaknar och gymmar 2h senare, kommer effekten av mitt EAA som jag tar precis innan jag tränar försämras? Vet att malto kan intas utan att påverka effekten av EAA, men hur är det med vassle?

Silveta
2011-10-07, 04:39
Lånar lite, eftersom fråga stämmer in på rubrik.
Om jag tar en proteinshake när jag vaknar och gymmar 2h senare, kommer effekten av mitt EAA som jag tar precis innan jag tränar försämras? Vet att malto kan intas utan att påverka effekten av EAA, men hur är det med vassle?

Det borde inte påverka kan jag tycka..


Själv tränar jag alltid på morgonen, hänger på låset till SATS 06.00 :)
Nu tränar jag pga tidsbrist resterande tid av dagen, men å andra sidan har man vant sig nu och jag trivs nog bättre med det en någon annan tidpunkt..

Fördelar jag ser:
Inga köer.
Samma lilla klick tränande så man hälsar på alla och alla är trevliga (kanske jag har tur)
Du kan fokusera helt på träningen.
Ingen klump i magen av en massa mat.
Du känner dig piggare hela dagen.

Sparven från Minsk
2011-10-07, 05:32
Har gymmet 07 på morgonen en period. Drog en eaa drink innan och frukost 30 min efter avslutat pass. Vet inte om det var opti men träningen gick fint i alla fall :)
All träning är bättre än ingen träning :)

JJOHANSSON
2011-10-07, 09:39
Har inte tränat innan frukost på 8 månader eller nått sånt, klarar inte av det..

Ska prova idag, har inte ätit på 14 timmar och ska köra ett benpass idag. Kommer med update.

ceejay
2011-10-07, 09:42
Usch vad äckligt morgonpigga ni är då!

Jag tycker att det är jobbigt att träna innan 14.00, och att börja 10.00 eller tidigare, det finns bara inte på kartan. Hela kroppen strejkar då.

haha +1.

I extremfall kan jag träna innan 14, om jag verkligen inte kan senare. Runt 17 är lagom

Redhaad
2011-10-07, 09:58
Träning innan frukost ska väl också bidra positivt till att näringen du får i dig under dagen går till mer återhämtningen för musklerna då typ 99% av dagens intag ligger efter träningen, har jag för mig jag hört någonstans.

Carcer
2011-10-07, 10:40
usch vad äckligt morgonpigga ni är då!

Jag tycker att det är jobbigt att träna innan 14.00, och att börja 10.00 eller tidigare, det finns bara inte på kartan. Hela kroppen strejkar då.

+1

Shark
2011-10-07, 11:34
+1

-1

tobnotch
2011-10-07, 12:51
Har gymmet 07 på morgonen en period. Drog en eaa drink innan och frukost 30 min efter avslutat pass. Vet inte om det var opti men träningen gick fint i alla fall :)
All träning är bättre än ingen träning :)

Det är väl just det som ÄR opti? Att inta EAA på fastande mage.

vicarious
2011-10-07, 13:02
Det är väl just det som ÄR opti? Att inta EAA på fastande mage.

true dat

Carcer
2011-10-07, 13:10
-1

=0?

McLR
2011-10-07, 13:17
Jag tränar fastande på morgonen så ofta jag kan! Det går bättre,mindre folk och är mer fokuserad. Tar koffein innan morgonträningen :)

zipper90
2011-10-07, 18:09
Tränade också på morgonen förut, tyckte det va härligt. Men börjar man arbeta kl 07:00 och gymmet öppnar kl 06:00 så har man ett problem. Endast därför tränar jag runt 4 eller 5. Gymmet är fullt, men vad ska man göra.... resultaten blir väl den samma iaf :P

Endorah
2011-10-07, 18:25
Svårt att förklara, men tycker fastande träning är "skönare". Är lite mer koncentrerad och lugn. Men jag presterar mycket bättre efter ett redigt mål mat. Men ofta så brukar jag få lite illamående då, vilket jag aldrig får under fastande träning. Kör endast icke-fastande träning på mina tunga pass. Kan hända att jag tränar fastande på nått high-rep pass på nån helg.

mystic[-_-]
2011-10-07, 18:33
Har 3 tider då jag tränar: 04.30, 5,30 eller 8

Alla funkar bra lite svagare än runt 18 bara men återhämtningen är nice samt fritiden på kvällen

specs
2011-10-07, 18:53
Tränar nästan aldrig på morgonen, men när jag gör orkar jag mycket mindre?

Bounga
2011-10-07, 19:12
Är typ 10% svagare fastandes. Så svar ANUS!!!

Picap
2011-10-07, 19:43
Skumt. Jag tränar bäst innan frukost och kort efter jag vaknar. Gjorde dessutom övergången till denna typ av träning från att träna efter lunch och märkte varken någon direkt svårighet att prestera lika bra de första passen och jag ökar gott med styrka och även volym så för mig funkar det prima!

Ett PR är ju den bästa starten på dagen man kan önska sig!

Brainlund
2011-10-09, 00:26
Har haft alla mina bästa träningspass genom åren på morgonen med bara en proteinshake i magen. Känns härligt att mata musklerna under hela dagen sen :)