handdator

Visa fullständig version : Nackdel med att träna 7dagar i veckan?


OnMyWay
2011-10-06, 10:06
Tjenare

Jag har nu under ett tag gymmat 6-7 dagar i veckan.

Jag undrar dock om det finns några nackdelar med att träna "så pass mycket", även fast jag låter varje muskelgrupp vila minst 48h innan jag tränar den igen.

Vet någon?

ceejay
2011-10-06, 10:38
Du kanske blir stark :O

enda "nackdelen" är väl att man kan gå runt o känna sig småsliten samt att det tar en del tid att träna varje dag

King Grub
2011-10-06, 10:41
Du kanske tränar mer än vad din förmåga klarar av för maximal återhämtning och muskeluppbyggnad. Det går inte säga på individnivå om någon annan.

bearwolf
2011-10-06, 10:43
Jag körde så förut, jag har 50m till gymmet från lägenheten, så det känns naturligt att gå dit varje dag. Men man blir lätt sliten som sagt. Så länge man äter ordentligt så gillade jag det, naturliga vilodagara dyker i mitt liv upp minst varannan vecka med helgjobb på annan ort så då kan man ta sådana pauser med ro. Nu ligger jag på kcalminus och går lätt in i en vägg vid sådant schema.
Men vikten var nog mycket i att jag bor så nära, när jag bodde i tyskland hade jag 40min tunnelbana till gymmet. då kräktes jag efter en månad av att spendera mitt liv i transit.

Wormzie
2011-10-06, 15:52
Jag kör på ett 3-split schema som jag går runt på oftast utan att ta en vilodag mellan. Nackdelar som jag märkt av är att man under passen inte presterar lika bra som om man vore helt återhämtad. Däremot så tycker jag att jag får snabbare resultat och det är rätt skönt att kunna äta dom där extra kalorierna som man gjort sig av med under träningspasset. Nu har jag hållt ett sånt schema strikt sen i februari, det enda jag varierat är repetitionsantal och vissa övningar och jag har inte fått några direkta överträningssymptom än.

Victuhh
2011-10-06, 17:17
Tror du känner själv om du klarar av det. Men efter några veckor tror jag att du kommer uppskatta en vilodag mellan. Hur ser upplägget ut?

Pjotor
2011-10-06, 17:38
Så länge du gör framsteg i övningarna och inte känner dig sliten/skadad eller blir sjuk lätt så är det bara att köra på, om det är så du vill träna.

robbob
2011-10-06, 19:18
Det fungerar säkert bra för dig. Men en fundering som kan vara värd att grubbla på är ju om du faktiskt skulle träna hårdare om du körde varannan dag, 2-3 dagar i veckan eller liknande. Isåfall skulle ju den hårdare träningen och den ökade återhämtningen kunna ge ännu bättre resultat. Men du vet inte ifall du inte testar. Och om det du gör idag fungerar kanske det inte finns någon anledning att fixa något som inte är trasigt?

Så den enda spontana tanken jag kan komma med är alltså att du kanske kan träna hårdare om du tränar mindre. Med hårdare menar jag mer vikt.