handdator

Visa fullständig version : Deff och sömnproblem


AronP
2011-10-06, 08:34
Gick på dieten för ca 5 veckor sen. Senaste veckan har jag fått stora problem att somna, är trött och så men det känns som om kroppen inte riktigt kan koppla av. Jag känner mig inte stressad, jag har eliminerat koffeinet sent på kvällen(intag vid 17, försöker sova vid 22) och jag är inte hungrig när jag går och lägger mig. Ändå kan jag inte sova, kan inte koppla av ordentligt känns det som. Någon som känner igen sig? Någon som har förslag på lösning?

Hade lite problem att veta var jag skulle lägga tråden.

knazcandy
2011-10-06, 08:40
Jag får också liknande problem när jag dietar, kroppen går på högvarv av sig själv. Jag har slutat med all form av cardio på kvällar vilket har hjälpt mycket.. Ta ett varmt bad/dusch, läs en bok, drick något kvälls-té som är avkopplande och stäng av datorn tidigt osv.. Vad det beror på har jag ingen aning om..ketoner kanske?

Inhoc
2011-10-06, 10:01
Samma här. Brukade inte ta många minuter för mig att somna innan deffen, nu tar det i värsta fall 1/1,5 timmar innan jag somnar.

Prost
2011-10-06, 11:08
Jag får iaf jättesvårt att sova utan tillräckligt med kolhydrater. Brukar käka sista målet precis innan jag lägger mig också, känns mycket bättre.

Timme
2011-10-06, 12:45
det suger att deffa :( Men mår skit, känner sig som skit och blir klen :/

AronP
2011-10-06, 13:15
Jag får också liknande problem när jag dietar, kroppen går på högvarv av sig själv. Jag har slutat med all form av cardio på kvällar vilket har hjälpt mycket.. Ta ett varmt bad/dusch, läs en bok, drick något kvälls-té som är avkopplande och stäng av datorn tidigt osv.. Vad det beror på har jag ingen aning om..ketoner kanske?
Jo försöker göra allt det där, funkar inte så bra ändå.

Jag får iaf jättesvårt att sova utan tillräckligt med kolhydrater. Brukar käka sista målet precis innan jag lägger mig också, känns mycket bättre.
Det är något jag inte tänkt på faktiskt, äter nästan inga kolhydrater nu, har ingen direkt lust att lägga till det heller. Får fundera.

det suger att deffa :( Men mår skit, känner sig som skit och blir klen :/
Haha jag tycker inte det är så farligt faktiskt, styrkan har jag fått behålla och i övrigt stör det mig inte så mkt. Men att få äta på och äta vad man ser är allt roligt :)

vicarious
2011-10-06, 15:50
En rejäl fylla brukar hjälpa men det är kanske inte aktuellt :D

Kan det bero på kortisol kanske?

TheIsh
2011-10-06, 16:18
Har haft kroniska besvär hela mitt liv, men detta funkar mig för att få en naturlig dygnsrytm.

Somna när du somnar naturligt, men ställ klockan någon timme tidigare än vad du brukar ha den på. Då lär du va rejält såsig nästa dag när du normalt går och lägger dig iom att det kanske tog 2h extra att somna och du gick upp en timme tidigare. Så säg att du går och sover kl 22, men inte kan somna förens kl 00, och går upp 0600 istället för 0700, så har du "skruvat tillbaka klockan" tre timmar (2h förlorad sömn+1h tidigare upvaknande), så du bör vara lika sömning kl 21-22 som du var dagen innan kl 00 när du till slut somnade.

Det är bara dumt att försöka "dygna" etc. Gå upp tidigare, och lägg dig tidigare till du hittar en bra sängrythm (jag insinuerar inget sexuellt).
Om du är som jag så har du en slags gräns. Är du vaken för länge så blir du pigg istället för sömnig, och går du upp för sent är det zombie mode hela dagen, även om du sovit 8h. Behöver du bara 7h sömn, så försök att hålla dig till det och skit i "opti 8h sömn".
Mår man zombie av det, ja, då mår man zombie av det. Bråka aldrig med din kropp, den vinner alltid. Ta det från en som somnat bakom ratten ;)

LeBron
2011-10-06, 21:39
Koffein har en halveringstid på ~4h.

AronP
2011-10-07, 08:01
En rejäl fylla brukar hjälpa men det är kanske inte aktuellt :D

Kan det bero på kortisol kanske?
Haha nej itne direkt, det sabbar nog tävlingsplanerna om jag ska kröka varje kväll :)

För oinsatt för att svara på det

Har haft kroniska besvär hela mitt liv, men detta funkar mig för att få en naturlig dygnsrytm.//...//Ta det från en som somnat bakom ratten ;)
Jo det där fungerar bra när det är dygnsrytmen som är sabbad. Det problemet existerar inte hos mig dock. Jag går upp kl6, lägger mig vid 22, somnar 01. Aptrött dagen efter kl6, lägger mig vid 21, somnar vid 01. Ännu tröttare morgonen efter och so on. Men nu är det helg så nu ska jag sova ut iaf.

Koffein har en halveringstid på ~4h.
Jo jag vet att det inte är optimalt men jag tycker ändå det borde vara begränsad påverkan.

Jag fick lite tips på en annan bräda (som dels innefattade kolhydrater) som jag ska utvärdera så får vi se.

aijou
2011-10-07, 09:11
det suger att deffa :( Men mår skit, känner sig som skit och blir klen :/

Då deffar du fel. :)

On topic: Jag har deffat i ett par månader nu och jag har under den här tiden inte upplevt några problem alls med sömnen. Sover som en stock, går sällan hungrig och ökar fortfarande lite i styrka.

En sak som jag kan rekommendera är Zink och Magnesiumtillskott på kvällen. Jag upplever att jag sover tyngre sen jag började med det. Om det är placebo eller inte kan jag inte svara säkert på men upplever jag att det funkar så gör det ju någon nytta i alla fall. även om det bara är psykiskt. Vet inte om det hjälper dig att somna då jag inte har haft några problem med det de senaste månaderna.

Edit: Även att försöka hålla en regelbunden dygnsrytm är nog viktigt. som några sagt redan.

Morrris
2011-10-07, 09:12
Kolhydrater, helt klart.

John M
2011-10-07, 22:46
Skaffa sömntabletter hos läkaren. Kör dom varje dag i några veckor, prova sen att gå och lägga dig utan, så är det möjligt att du har vant kroppen vid en viss dygnsrytm.

Finns sömntabletter som är bra och starka, men inte beroendeframkallande.

TheIsh
2011-10-08, 01:14
Har deffat på 1200-1600 /dag sen början på Juli med typ 2-3 ätardagar totalt och en månads balansätning. Drog igång igen för två veckor sedan. Jag mår bra, och jag tänker inte ge mig innan jag är klar, det får ta den tid det tar :)

Sheogorath
2011-10-08, 07:33
Skaffa sömntabletter hos läkaren. Kör dom varje dag i några veckor, prova sen att gå och lägga dig utan, så är det möjligt att du har vant kroppen vid en viss dygnsrytm.

Finns sömntabletter som är bra och starka, men inte beroendeframkallande.

OK, det kanske sämsta tipset i tråden so far imo. De flesta får svårare, inte lättare, att sova utan sömntabletter om de använder dem dagligen i ett par veckor. Även om man knaprar en typ som inte är strikt beroendeframkallande är de alla i vis mån vanebildande. Kroppen vänjer sig ganska snabbt vid kemisk assistans för att somna. Självklart är det reversibelt (med hjälp av Dr. Tid) men ingenting man bör göra för att man får sömnproblem under diet. Om man krisar i livet eller har kroniska problem är det motiverat.

Med det sagt: jag får också sömnproblem under deff och jag medicinerar ändå mot hypersomnia. Det brukar ge sig efter ett par veckor. För mig kan det omöjligt handla om brist på kolhydrat eftersom jag äter drygt 400 g i början av mina dietperioder. För mig handlar det nog mer om att det är en jävla bulk i magen (3400-3600 kcal från ganska fettsnål kost är MYCKET MAT) och att kroppen har ett himla sjå att ta hand om det. Jag har inte svårt att somna men vaknar ofta, sover ytligt och är trött på dagarna. Efter några veckor är sömnen normaliserad, jag blir piggare, får mer gjort osv. Ytterligare längre i dieten kommer ju segheten tillbaka men då av andra anledningar än dålig sömn.