handdator

Visa fullständig version : Film på knäböj,feedback önskas!


TheLoser
2011-10-05, 23:46
Kanske inte den bästa filmen men något kanske går att säga.
Känns som att jag ska gå långsammare neråt.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f9551522_VIDEO0012.3gp

Sarwien
2011-10-06, 01:09
börja med att skaffa bättre skor/kör barfota och gå djupare

PetterHultin
2011-10-06, 04:47
Gå djupare och få ner stången en bit på axlarna.

Ne0phyte
2011-10-06, 11:55
Som sagt gå djupare. Av med skorna, vikten på hälarna.

Puss och kram

PRound
2011-10-06, 13:15
Du tappar ryggen i bottenläget.
Försök att uppehålla buktrycket och alltid ha ryggen neutral.

cirkelrak
2011-10-06, 13:22
Du tappar ryggen i bottenläget.
Försök att uppehålla buktrycket och alltid ha ryggen neutral.

Hur ser du att han tappar ryggen? Jag ser inget sånt.

SteelPulse
2011-10-06, 13:28
Förtjänar jag stryk som inte heller går så djupt i mina böj? Min tant som är sjukgymnast tycker att jag ska vända innan 90 grader för att skona knän. Vad förlorar man på att inte gå ända ner, jag känner, som nybörjare, att jag kan lassa på mer vikt med tidigare vändning?

PRound
2011-10-06, 13:50
Hur ser du att han tappar ryggen? Jag ser inget sånt.

På filmen. Ryggen kröker sig i bottenläget.
Eller så ser jag bara fel.

TheLoser
2011-10-06, 13:59
Här är setet efter bakifrån. Man ser väl eg inte så mycket utöver min enormt vältränade röv. *flex*

http://data.fuskbugg.se/skalman02/3537dd27_VIDEO0013.3gp

bearwolf
2011-10-06, 14:27
Förtjänar jag stryk som inte heller går så djupt i mina böj? Min tant som är sjukgymnast tycker att jag ska vända innan 90 grader för att skona knän. Vad förlorar man på att inte gå ända ner, jag känner, som nybörjare, att jag kan lassa på mer vikt med tidigare vändning?

är det inte så att det är skadligare för knäna att vända ovanför parallellt där knäna har sin svagaste rörelsebana? sen jag började gå så djupt jag kan har jag bara mått bättre i knäna

Sheogorath
2011-10-06, 15:38
är det inte så att det är skadligare för knäna att vända ovanför parallellt där knäna har sin svagaste rörelsebana? sen jag började gå så djupt jag kan har jag bara mått bättre i knäna

Det handlar inte om att knäna är svagare där (det är dom inte, dom är starkare) utan om att vikten man behöver använda för att nå samma intensitet är så mycket högre vid en grundare böj att det ändå belastar knälederna mer än ett djupare utförande (där man ju når samma intensitet på en lägre vikt).

Crocker
2011-10-06, 15:41
Mer vikt så du kommer ned i djupare läge naturligare. Ser så påtvingat ut nu.

SteelPulse
2011-10-06, 16:05
Det handlar inte om att knäna är svagare där (det är dom inte, dom är starkare) utan om att vikten man behöver använda för att nå samma intensitet är så mycket högre vid en grundare böj att det ändå belastar knälederna mer än ett djupare utförande (där man ju når samma intensitet på en lägre vikt).Tack för den, skiter i vad frugan säger och plockar av lite vikt och går längre ner. Kan tyckas vara okritiskt, men du är ju också sjukgymnast men med mer erfarenhet av knäböj kanske. Dessutom gillar jag internet lika mycket som min fru.

Sheogorath
2011-10-06, 16:06
Tack för den, skiter i vad frugan säger och plockar av lite vikt och går längre ner.

:thumbup:

ceejay
2011-10-06, 20:44
Det handlar inte om att knäna är svagare där (det är dom inte, dom är starkare) utan om att vikten man behöver använda för att nå samma intensitet är så mycket högre vid en grundare böj att det ändå belastar knälederna mer än ett djupare utförande (där man ju når samma intensitet på en lägre vikt).

Är det verkligen så enkelt?

Sheogorath
2011-10-06, 21:04
Är det verkligen så enkelt?

Säkert inte, men det räcker. ;)

ceejay
2011-10-06, 21:09
Säkert inte, men det räcker. ;)

hehe alright :]

mini
2011-10-06, 21:14
Jag tycker att du kan prova att ställa dig lite lite smalare. Då brukar det vara lättare att komma ner lite djupare. Annars tycker jag att du håller fin form. Jag ser inte att du tappar ryggen.

EeJay
2011-10-06, 21:23
Är det verkligen så enkelt?

Anledningen är hävarmsprincipen. Du har belastningen i knäna och desto längre ifrån knäna vikten kommer desto skadligare blir det. Att vända med låren helt paralellt med backen ger alltså störst påfrestning för knäleden.

z_bumbi
2011-10-07, 08:22
Anledningen är hävarmsprincipen. Du har belastningen i knäna och desto längre ifrån knäna vikten kommer desto skadligare blir det. Att vända med låren helt paralellt med backen ger alltså störst påfrestning för knäleden.

Jag skulle snarare säga att man får störst belastning (skadligt avgörs av den totala belastningen, tidigare skador etc etc etc) på olika delar av knät vid olika vinklar och att belastningarna inte bara avgörs av vinkeln mellan lårben och golvet då man kan böja helt olika och ändå nå samma vinkel där. En som trycker fram knäna utan att komma ner i hålet har t ex ofta nära en nollvinkeln mellan vad och lår vid parallellt medan någon som böjer med underbenen rakare och kommer ner i hålet/mellan låren har en ganska stor vinkel i knät. Mellan tummen och pekfingret och lite skitiga glasögon så runt 80-85 grader. Nästa böj är osv osv.
Den värsta vinkeln för knäna är däremot troligen nollvinkeln mellan vad och lår dvs det som många tycker är bra när de kör djupa böj om personen som böjer inte redan har vänt rörelsen så att kraften tas upp. Jag har dock inte kollat på om det kommit något nytt material sedan jag läste på om knän så jag vet inte om det finns några riktiga bevis eller om det bara är det som tyngdlyftare har lärt sig av erfarenhet.

Rahf
2011-10-07, 08:26
Ser inte ut som att ryggen fälls i botten, snarare att bäckenet 'tiltar' och vrider. Lite stretching på det där så :D

TheLoser
2011-10-07, 12:33
Gå djupare och få ner stången en bit på axlarna.
Just nu lägger jag den "under" shrugsen men över axlarna. Om jag skulle skicka den längre bak på ryggen tror jag på allvar att jag kommer tappa den.

Som sagt gå djupare. Av med skorna, vikten på hälarna.

Puss och kram
Har en hyfsad tendens till plattfot och skorna hjälper mig att hålla upp hålfoten, men man kanske kan köra utan skor ändå?

Mer vikt så du kommer ned i djupare läge naturligare. Ser så påtvingat ut nu.
Uhh, vet i katten om jag orkar med det. Kör knäböjen efter 2h hoppträning så man är inte direkt pigg.

Jag tycker att du kan prova att ställa dig lite lite smalare. Då brukar det vara lättare att komma ner lite djupare. Annars tycker jag att du håller fin form. Jag ser inte att du tappar ryggen.
Det är de stolliga norrmännen som säger att jag ska stå riktigt brett och gå djupt. Detta för att aktivera höfter och insida lår mera. Stämmer det?

Ser inte ut som att ryggen fälls i botten, snarare att bäckenet 'tiltar' och vrider. Lite stretching på det där så :D
Hur strechar man bæckenet?
Tittade bakifrån nu och man ser att vänster rövdel kommer före högerdelen påvägen upp. Är det något man kan strecha bort elelr är det min teknik som är sådan?

Mell
2011-10-07, 19:47
Ländryggen böjs väl ändå automatiskt när bäckenet/höften dippar inåt så som det görs i bottenläget i TS's postade klipp? Är det ingen som vågar sig på att ge en rekommendation till TS att träna rörlighet för att träna bort detta innan denne ger sig på tunga böj?

Detta tillsammans med dåligt buktryck i benböj är det som verkar ha pajjat min rygg tidigare i min träningskarriär i alla fall.