handdator

Visa fullständig version : Hur mycket gainer ska man blanda?


Garnax
2003-12-29, 20:24
Sitter och klunkar på min första gainer nu efter träningen...

men hur mycket ska man ha i?

Om man kört ett hårt pass på gymmet?

Tror jag läste 2 "skopor" men skopor finns i alla storlekar i denna hade jag i typ 3 rågade matskedar.

Någon som kan ge mig ett lagom mått med rågade matskedar?

jo en fråga till, under uppladdningen av kreatin (3 dagar) "får" man träna under denna eller ska man hålla sig lugn?


Tack på förhand och andra som funderar på att köpa gainers så
kan jag säga att chokladen är RIKTIGT god, inga problem att svepa ett stort glas om man bara är lite törstig.

//garnax

Pecca
2003-12-29, 20:48
jag kör väl typ 100g + en skopa protein...


Bra att du rekommenderar chokladsmaken, men får jag fråga vilket märket är?:D

Träna på du under uppladdningen av kreatin...:thumbup:

King Grub
2003-12-29, 20:48
Köp en matvåg. ;) Och väg sedan upp pulver så du får cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Spetsa gärna med lite rent vassleprotein.

Du behöver definitivt inte "hålla dig lugn" under uppladdningsfasen.

Edit: NEJ! Jag hann inte först! :cryout:

Pecca
2003-12-29, 20:55
nej, jag tänkte bara visa att för att jag är stel i benen så betyder inte det att mina skrivgalna fingrar är stela... o munnen ska vi inte snacka om:D


Jag trodde du var sjuk kingen, det var därför jag skrev åt dig...

Garnax
2003-12-29, 21:43
min gainer inehåller 25% protein ska jag iaf blanda i mer vessleprotein?

Jag köpte Eiselt 1.5kg Choklad med 25% protein.

Jag är 185cm lång och väger 84kg och är 18år.

fast jag tror att jag kör på 3 rågade matskedar
det får räcka som näring direkt efter träning eftersom
jag lagar mat sen och äter ordentligt.
Om drinken kommer i 5 min efter träningen och maten runt 35 min
senare så bör man överleva iaf.

så blir det en protte drink innan man lägger sig de dagar man tränat.

Edit: Kul värre pecca om 1.5KG gainer ska räcka till 15 drinkar.
Det är kanske lite väl lite. Man får tänka lite ekonomiskt.

z_bumbi
2003-12-29, 22:06
1,5 kg gainer skulle räcka till ungefä 10 vanliga drinkar för mig, räknat på drygt 100 kg kroppsvikt.
Jag brukar dock inte äta inom 35 minuter igen utan vanligtvis efter en timme.

Ekonomi blir det i det hela när man köper ett billigt vassle och tillsätter kolhydraterna själv.

Står det inte någonstans på Eiselts burk hur mycket 1 dl väger? Gör det ju på de flesta märken numera..

aliquis
2003-12-29, 22:10
Annars kan du ju köpa 1.5kg protein och ta säg 25g av detta (vilket ger 60 portioner) och mixa ihop det med mjölk och en banan.. och vips har det blivit mycket mer ekonomiskt (även om bananen kostar pengar den också), nyttigare också dessutom. Sedan ger väl inte bananen lika snabba kolhydrater men det skiter jag i.

Jag skulle dock hellre ta 50g protein, dvs motsvarande 200g av gainern...

edit:
Förövrigt, om du ändå äter riktig mat redan 35min efter passet går det säkert bra att enbart ta bananen och så dra hem o käka maten....

Pecca
2003-12-29, 22:24
tyvärr är det ju så att kosttillskott känns som en stor utgift om man bor hemma o inte betalar för den övriga maten... mitt tips till dig är att efter gainern tagit slut köpa ett rent protein istället och tillsätta kolhydrater själv istället i form av dextropur.:thumbup:

Garnax
2003-12-29, 22:55
Bor inte hemma längre och betalar för den riktiga maten :)

Jag har ett kilo vessleprotte också så visst kan jag blanda eget.

En drink snabbt som attan efter träningen och sen mat så fort det går plus en ren protte drink innan sömnen då jag tränat får räcka. När jag drar in mer pengar kan jag roa mig med att hinka i mig optimalt med drinkar...

EDIT:
Så en bra egen mix skulle vara att ta vassleprotein (25-50g) en banan och några tabletter druvsocker och mixa med mjölk?

Kan man kanske göra det då när ekonomin knyter och det tagit slut. Frakten är juh förövrigt dödande...

PS: vet att man kan handla för 1700 på en gång och slippa frakten och det blir säkert så nästa gång.

//Garnax

aliquis
2003-12-30, 00:20
tabletter med druvsocker blir ju också asdyrt, kostar väl en 10kr för vad? 30gram? 50?

Köp istället en påse elelr kartong med druvsocker på sisådär 300gram, 1kg eller vad du nu vill ha och hittar för en mindre slant.

JAM
2003-12-30, 02:29
Originally posted by Garnax
Kul värre pecca om 1.5KG gainer ska räcka till 15 drinkar.
Det är kanske lite väl lite. Man får tänka lite ekonomiskt. Äsch, snåla inte! Antingen så köper du gainer och äter mycket av den, eller så gör du egen gainer och äter mycket av den. :D

Originally posted by z_bumbi
Står det inte någonstans på Eiselts burk hur mycket 1 dl väger? Gör det ju på de flesta märken numera.. Kollade för någon dag sedan. En deciliter väger 56 g. Det är min med en massa tunga Eiseltjordgubbar i... :D

Kebab-Arne
2003-12-31, 16:35
Hur mycket vätska tar ni till 100g pulver?

Garnax
2004-01-02, 05:12
jag blandar mina drinkar i halvliters glas...

blir cirka 1 del pulver och 4 delar vatten :cheers:

//Garnax

Hnke
2004-01-02, 11:37
Jag har en shaker, tycker det e bäst, slipper röra så mkt =)

Ervin
2004-01-02, 12:14
hur mycket protein ska man ta efter passet?
1gram kolhydrater per kg är det väl och hur är det med proteinet?

King Grub
2004-01-02, 12:16
Originally posted by Ervin
hur mycket protein ska man ta efter passet?
1gram kolhydrater per kg är det väl och hur är det med proteinet?

Finns väl inga exakta gramsiffror. Ju mer muskelmassa och ju längre och intensivare pass, desto mer protein. Mindre än 35 gram tror jag inte på för någon, och själv tar jag runt 80-100 gram protein direkt efter varje pass.