handdator

Visa fullständig version : 2.0 Hur många utav de som lyfter 130kg eller mer i bänkpress tror du dopat sig?


filmjölk
2011-10-05, 20:23
Tänk dig alla gym runtom i vårt vackra avlånga land. Utav de som bänkpressar 130kg eller mer, hur stor procentandel av dessa tror DU är dopade? Med dopade avses AAS, HGH, eller liknande. Inte bara storkonsumenter, utan även de som dopar sig sällan i liten omfattning räknas.

Ett försök till att undvika begreppsförvirring och kommentarer i stil med: "Räknas tröjbänk?" "Avses riktig bänkpress eller bounce and röv-bänk?" etc etc. så skall jag försöka mig på att definiera vad jag avser med bänkpress.

Röven i bänken, touch and go utan studs, fötterna i luften, på golvet eller på bänken. Den enda som nuddar stången vid ett lyft( utom vid ev. avlyft) är bänkpressaren själv. (jag vet att det inte är vattentätt, men please försök att inte leta fel)

Rahf
2011-10-05, 20:25
Rätt liten andel skulle jag tro. 130kg bänk är tungt, men uppnåeligt.

lei
2011-10-05, 20:27
Knappast någon majoritet, känner en hel del som gör det ( och har gjort själv efter 3 års lallande) och ingen jag misstänker dopar sig av dem, sen har man väl sina misstankar om några på gymmen men röstade iaf <15%

dupper
2011-10-05, 20:27
Rätt liten andel skulle jag tro. 130kg bänk är tungt, men uppnåeligt.

Vilket borde ge en hint om att en enormt stor andel av dopade tar 130kg bänk, om inte alla. Då kan det nog bli en del, tror jag.

Loke
2011-10-05, 20:34
En stor del av de dopade tar inte 130 i bänk. Det är ju det som är det smidiga med doping, man slipper träna tungt och blir grov ändå.

Fordon
2011-10-05, 20:39
Som jag skrev i den andra tråden så tror jag att oerhört många dopar sig om jag ska gå efter egna bekantskapskretsen. Valde 70-90% där. Och de väger allt mellan 60-90kg.
Dock ser jag inte det direkta sambandet mellan styrka och doping (Ungefär det Loke skrev).

Kräket
2011-10-05, 20:39
En stor del av de dopade tar inte 130 i bänk. Det är ju det som är det smidiga med doping, man slipper träna tungt och blir grov ändå.

Och en del dopar sig utan att bli grova överhuvudtaget.

Min erfarenhet är att många som dopar sig sällan har förmågan till konsekvent träning, som trots allt är en nödvändig förutsättning för muskulär utveckling. De kanske kör några månader, växer tilll ett tag. Skadar sig, slutar träna osv.

Eddie Vedder
2011-10-05, 20:40
Jag tror inte det är så hög andel faktiskt. Men om vi adderar att alla dessa bänkare dessutom haft <10 bf% så ökar ju siffran.

Och +1 på Loke och Kräket. Finns ju så många som kurar och tränar för oseriöst för att någonsin bli så starka.

Börje H
2011-10-05, 20:43
Haha, det var faan va trådar av detta stuk som uppkommit på senare tid. För det första kan jag tycka att det var en lite fjesig gräns du satt. Att bänka 130 kg, i en touch´n go är en uppgift som det stora flertalet som tränar regelbundet kan uppnå med regelbunden träning under ett antal år. Mer intressant skulle väl vara 160-170 kg. Att ta sig förbi just dessa vikter känns som en rätt mustig uppgift. Detta baserat på empiriska observationsstudier under ca 15 års gymtränande, samt både som tränare och instruktör under ett antal av dessa år.

Nu skall man vara tämligen ödmjuk när man uttalar sig i dessa frågor men faktum är nog att det är ordentligt mycket fler som dopar sig på träningsanläggningar runt om i landet än vad svenne banan tror. Dopingbeslagen är ju tämligen stora och då kan man väl anta att rätt mycket rinner igenom nätet och någonstans måste ju grejerna ta vägen.

Kräket
2011-10-05, 20:45
Jag tror inte det är så hög andel faktiskt. Men om vi adderar att alla dessa bänkare dessutom haft <10 bf% så ökar ju siffran.

Och +1 på Loke och Kräket. Finns ju så många som kurar och tränar för oseriöst för att någonsin bli så starka.

Jag träffar en hel del figurer som använder AAS där muskeltillväxt snarare anses som en biverkan. I själva verket handlar det ofta om en vacker blandning av diverse tabletter och annat, plus AAS för att på så vis öka allmän aggressivitet.

Eddie Vedder
2011-10-05, 20:47
Jag träffar en hel del figurer som använder AAS där muskeltillväxt snarare anses som en biverkan. I själva verket handlar det ofta om en vacker blandning av diverse tabletter och annat, plus AAS för att på så vis öka allmän aggressivitet.

Intressant. :) Undrar om helvetet bryter ut från Kolos samlade dopingförsvar nu. ;)

stridis
2011-10-05, 20:48
Haha, det var faan va trådar av detta stuk som uppkommit på senare tid. För det första kan jag tycka att det var en lite fjesig gräns du satt. Att bänka 130 kg, i en touch´n go är en uppgift som det stora flertalet som tränar regelbundet kan uppnå med regelbunden träning under ett antal år. Mer intressant skulle väl vara 160-170 kg. Att ta sig förbi just dessa vikter känns som en rätt mustig uppgift. Detta baserat på empiriska observationsstudier under ca 15 års gymtränande, samt både som tränare och instruktör under ett antal av dessa år.

Nu skall man vara tämligen ödmjuk när man uttalar sig i dessa frågor men faktum är nog att det är ordentligt mycket fler som dopar sig på träningsanläggningar runt om i landet än vad svenne banan tror. Dopingbeslagen är ju tämligen stora och då kan man väl anta att rätt mycket rinner igenom nätet och någonstans måste ju grejerna ta vägen.

Du har rätt i din beskrivning tycker jag, men glöm inte att de flesta är inte seriösa eller långvariga i gymmet. Därmed är det en ganska bra gräns, då jag inte sett så många motionärer som tar mer än 120kg eller så. De som klarat mer än så har varit folk som velat bli starka eller grova inte fjompat för hälsans skull och tja, vill man bli stark så finns det ju hjälpmedel...

Stefan J
2011-10-05, 20:49
Tänk dig alla gym runtom i vårt vackra avlånga land. Utav de som bänkpressar 130kg eller mer, hur stor procentandel av dessa tror DU är dopade? Med dopade avses AAS, HGH, eller liknande. Inte bara storkonsumenter, utan även de som dopar sig sällan i liten omfattning räknas.

Ett försök till att undvika begreppsförvirring och kommentarer i stil med: "Räknas tröjbänk?" "Avses riktig bänkpress eller bounce and röv-bänk?" etc etc. så skall jag försöka mig på att definiera vad jag avser med bänkpress.

Röven i bänken, touch and go utan studs, fötterna i luften, på golvet eller på bänken. Den enda som nuddar stången vid ett lyft( utom vid ev. avlyft) är bänkpressaren själv. (jag vet att det inte är vattentätt, men please försök att inte leta fel)

Du kunde väl satt upp en ordentlig vikt? Tror vi har 15-20 medlemmar bara i vår klubb som gör 130 i gymbänk varav 0 dopar sig. Seså, ny poll med riktiga vikter tack!

chidde
2011-10-05, 20:49
130 kg ar inte sarskilt mycket om man tanker efter, visst... det ar mer an vad en icke-tranad medelsvensson kan ta, men inom styrkelyft och BB kanns det inte lika markvardigt

130 kg ar en vikt som formodligen alla seriosa med/utan gener kan uppna med bra mat och traning i ett par ar

sorry om nagon upplever mina ord som for stora, men det ar bara vad jag tror :)

Woody R
2011-10-05, 20:50
Valde 15% eller under, skulle inte säga att 130kg är så tungt, väger man mycket så blir det ju inte så svårt att uppnå.

Skulle vilja se en 3.0 poll med "Hur många på kolozzeum tror du dopar/dopat sig".

stahlberg
2011-10-05, 20:51
Jag håller med Börje.

Om du menar hur många som måste dopa sig för att klara 130 kg i bänkpress så blir svaret att ytterst få som tränar några år - dopade eller odopade - kan undgå att klara 130 kg i bänkpress.

Ska man klara 150 kg bör man träna någorlunda vettigt och ha hyfsade genetiska förutsättningar. Och många som klarar 170+ kan vara dopade, även om 170 inte är någon fantomvikt (om vi pratar om träningslyft och touch and go).

200 kg odopad är ett mycket bra resultat, i synnerhet för en lite lättare lyftare.

Men den som behöver dopa sig för att klara 130 borde kanske springa maraton istället?

digidii
2011-10-05, 20:52
haha varför just 130 kg? 130kg kan man ju ta efter ett par års träning :S
Men jag tror väl att 5% som tar "130 eller mer" dopar sig....

Rikard Jansson
2011-10-05, 20:53
Nu tycker jag herr Krister och herr Patrik är lite koloskadade. Finns brutalt många som tränar som aldrig någonsin kommer upp till 130 i bänk

stridis
2011-10-05, 20:54
Men den som behöver dopa sig för att klara 130 borde kanske springa maraton istället?

Hmm, jag klarar i dagsläget bara 110kg med stopp.*cry*
Maraton är inte min grej heller.*gah!*

Stefan J
2011-10-05, 20:55
Hmm, jag klarar i dagsläget bara 110kg med stopp.*cry*
Maraton är inte min grej heller.*gah!*

Men då dopar du dig väl inte heller?

filmjölk
2011-10-05, 20:56
Dock ser jag inte det direkta sambandet mellan styrka och doping (Ungefär det Loke skrev).

Då tycker jag du skall ta och jämföra cirkusförbundslyftare mot ipf-lyftare i outrustade lyft. Då ser man ett tydligt samband mellan doping och styrka. vad bänkar fd. världsmästaren Finsk Sisu utan tröja? 250? 260? vad bänkar världsmästaren StefanJ? 240? (iofs inte tungviktare, men han får vara med ändå) De ligger 30kg+ efter jämfört med diverse Amerikanska dopade tungviktsherrar på motsvarande nivå.

Kräket
2011-10-05, 20:56
Har heller aldrig testat 130 kg.

Skönt! Slipper man bli beskylld för doping i alla fall! :D

stridis
2011-10-05, 20:59
Men då dopar du dig väl inte heller?

Nej, för fan. Men om jag dopade mig så skulle jag väl öka till 130kg; så jag tänkte.

filmjölk
2011-10-05, 21:02
Jag håller med Börje.

Om du menar hur många som måste dopa sig för att klara 130 kg i bänkpress så blir svaret att ytterst få som tränar några år - dopade eller odopade - kan undgå att klara 130 kg i bänkpress.

?

Nej, jag menar hur många av de som lyfter 130kg eller mer, tror du är dopade? Inte vad man borde, inte att 130kg är en särskilt bra vikt.

(Tog du över 130 när du var aktiv? 140 har jag läst någonstans. Du som var riktig styrkelyftare och allt, tränade i flera år, hur kunde du undgå att inte prestera bättre vikt än så? :D:D)

Loke
2011-10-05, 21:05
Att bänka 130 kg, i en touch´n go är en uppgift som det stora flertalet som tränar regelbundet kan uppnå med regelbunden träning under ett antal år.

Jag håller med Börje.

Om du menar hur många som måste dopa sig för att klara 130 kg i bänkpress så blir svaret att ytterst få som tränar några år - dopade eller odopade - kan undgå att klara 130 kg i bänkpress.

Så erat argument är att eftersom det är möjligt att bänka 130 utan doping så är det få som bänkar 130 som är dopade?

Då tycker jag du skall ta och jämföra cirkusförbundslyftare mot ipf-lyftare i outrustade lyft. Då ser man ett tydligt samband mellan doping och styrka. vad bänkar fd. världsmästaren Finsk Sisu utan tröja? 250? 260? vad bänkar världsmästaren StefanJ? 240? (iofs inte tungviktare, men han får vara med ändå) De ligger 30kg+ efter jämfört med diverse Amerikanska dopade tungviktsherrar på motsvarande nivå.

Och du menar att eftersom de starkaste dopade bänkarna är starkare än de starkaste odopade bänkarna, så måste alla som dopar sig var väldigt starka? Det är ju nämligen det sambandet mellan styrka och doping Fordon inte ser. Det ser inte jag heller.

Fordon
2011-10-05, 21:07
Då tycker jag du skall ta och jämföra cirkusförbundslyftare mot ipf-lyftare i outrustade lyft. Då ser man ett tydligt samband mellan doping och styrka. vad bänkar fd. världsmästaren Finsk Sisu utan tröja? 250? 260? vad bänkar världsmästaren StefanJ? 240? (iofs inte tungviktare, men han får vara med ändå) De ligger 30kg+ efter jämfört med diverse Amerikanska dopade tungviktsherrar på motsvarande nivå.

Jajo men nu skyller jag på din kassa titel :) Om du tänkte på de som tävlar så kan du väl dra till med en tävlingsvikt eller en "dopingklassad" vikt.
Jag har tillomed tagit 130kg en gång. Jag tänkte på vanliga svenssons nu när jag svarade. Och som sagt, många dopade tränar ju ej för styrka..

McLR
2011-10-05, 21:09
Då tycker jag du skall ta och jämföra cirkusförbundslyftare mot ipf-lyftare i outrustade lyft. Då ser man ett tydligt samband mellan doping och styrka. vad bänkar fd. världsmästaren Finsk Sisu utan tröja? 250? 260? vad bänkar världsmästaren StefanJ? 240? (iofs inte tungviktare, men han får vara med ändå) De ligger 30kg+ efter jämfört med diverse Amerikanska dopade tungviktsherrar på motsvarande nivå.

James Henderson har väl pressat mer än 300kg raw i IPF? Eller har jag fel?

mikaelj
2011-10-05, 21:10
Vilken viktklass pratar vi om? Det borde vara intressant.
Postat via en mobil enhet

Stefan J
2011-10-05, 21:12
Så erat argument är att eftersom det är möjligt att bänka 130 utan doping så är det få som bänkar 130 som är dopade?



Och du menar att eftersom de starkaste dopade bänkarna är starkare än de starkaste odopade bänkarna, så måste alla som dopar sig var väldigt starka? Det är ju nämligen det sambandet mellan styrka och doping Fordon inte ser. Det ser inte jag heller.

Jag tror de menar att dopade individer i genomsnitt blir ganska bra mycket starkare än odopade individer, och definitivt starkare än de hade blivit rena. Men att 130kg+ är en så låg gräns att den stora majoriteten fortfarande är ren.

filmjölk
2011-10-05, 21:12
Och du menar att eftersom de starkaste dopade bänkarna är starkare än de starkaste odopade bänkarna, så måste alla som dopar sig var väldigt starka? Det är ju nämligen det sambandet mellan styrka och doping Fordon inte ser. Det ser inte jag heller.

Då borde jag nästan råda herrn att vid en platå fortsätta träna, börja dopa sig och se vad som hänt med platån och vikterna på stången efter en och en halv månad.

Att Kreti och Pleti dopar sig utan att vara starka är irrelevant.

filmjölk
2011-10-05, 21:15
James Henderson har väl pressat mer än 300kg raw i IPF? Eller har jag fel?


320 tom. :MrT: (2kg efter vad-han-nu-heter cirkusförbundsAmerikanen som har WR)

chidde
2011-10-05, 21:16
alltsa nu nar jag tanker efter och raknar pa det sa vagar jag minsann nastan pasta att jag kan klara 130 kg med serios traning och bra mat + lite kosttillskott

for ett par manader sen bankade jag 105 kg med extremt dalig kontinuitet pa gymmet och blott tva mal mat (lunch/kvallsmat) per dag
lite lost raknat ar det bara 25 kg to go, halften av okningen kommer ju komma "gratis" bara av att bli mer serios... och resten ar bara att kotta

ska det bli ett nytt projekt pa det kanske? :D

McLR
2011-10-05, 21:17
320 tom. :MrT: (2kg efter vad-han-nu-heter cirkusförbundsAmerikanen som har WR)

scot mendelson

pwnyou
2011-10-05, 21:26
Har för mig att 20% av alla som tränar på gym inte är rena. Dvs, har testat doping av något slag.

Då borde väl procentsatsen bli högre om man går upp till 130kg i bänk som krav. Inte mycket, men den borde öka. Så "Ungefär en tredjedel" borde vara närmast sanningen.

Det kan omöjligt vara mindre än 15%.

derko
2011-10-05, 21:34
Nu tycker jag herr Krister och herr Patrik är lite koloskadade. Finns brutalt många som tränar som aldrig någonsin kommer upp till 130 i bänk
Men det är ju enbart för att de saknar de rätta generna för att bli tillräckligt mentalt starka för att bli fysiskt starka. Allt sitter i huvudet. :thumbup:

hultman
2011-10-05, 21:51
2/3. Inte för att det är en fantastisk prestation utan för att många i det spannet sysslar eller sysslat med doping.

supercharge
2011-10-05, 21:51
Har för mig att 20% av alla som tränar på gym inte är rena. Dvs, har testat doping av något slag.

Då borde väl procentsatsen bli högre om man går upp till 130kg i bänk som krav. Inte mycket, men den borde öka. Så "Ungefär en tredjedel" borde vara närmast sanningen.

Det kan omöjligt vara mindre än 15%.

Det låter helt otroligt. Ponera till att börja med att en försvarlig del av gymbesökarna är kvinnor, och där lär dopingkvoten knappast ligga särskilt högt- såvida man inte räknar med Aftonbladetdieter och måltidsersättare i rosa förpackning.

Det innebär således att en avsevärd del av alla män har testat doping av något slag, för att väga upp statistiken. Jag skulle snarare bli förvånad hälften ens har testat proteinpulver.

Petter__Jonsson
2011-10-05, 21:52
Nu tycker jag herr Krister och herr Patrik är lite koloskadade. Finns brutalt många som tränar som aldrig någonsin kommer upp till 130 i bänk

Det är ju ganska kroppsviktberoende. Att göra det med din kroppsvikt är en strålande prestation men att göra det vägandes 100+ är ju knappast lika svårt.

Om det handlar om AAS så är jag övertygad om att svaret på frågan är under 10% men om annat knark, tex cannabis (vilket ju inte heller är tillåtet) tas med i ekvationen så lär ju siffran öka.

Petter__Jonsson
2011-10-05, 21:57
Har för mig att 20% av alla som tränar på gym inte är rena. Dvs, har testat doping av något slag.


Det lär ju inte vara AAS det handlar om utan snarare annat knark i de flesta fall. Det kan omöjligt vara så många som dopat sig i prestationsyfte. Jämför med det gym du tränar på själv, var femte person dopad, finner du den siffran logisk?

Tricklew
2011-10-05, 22:23
2/3. Inte för att det är en fantastisk prestation utan för att många i det spannet sysslar eller sysslat med doping.

+1

ceejay
2011-10-05, 22:44
Det är ju ganska kroppsviktberoende. Att göra det med din kroppsvikt är en strålande prestation men att göra det vägandes 100+ är ju knappast lika svårt.

Om det handlar om AAS så är jag övertygad om att svaret på frågan är under 10% men om annat knark, tex cannabis (vilket ju inte heller är tillåtet) tas med i ekvationen så lär ju siffran öka.

kroppsvikt är ointressant om man inte tar med kroppslängd i beräkningen också
just sayin' :devil:

shadowfire
2011-10-05, 23:00
Kul o se att alla har så olika preferenser. Några SL-are tycker 130 är småpotatis och det är klart, går man på atletklubben med folk som tränar för just råstyrka och tävlar i det så antar jag att det är rätt hög andel procentuellt som klarar 130 kg. Förhoppningsvis är andelen som blir dopingtestade hög och procentuellt sett torde det vara fler som klarar 130 kg utan att vara eller ha varit dopade.

Går man på random Friskis o Svettis eller Sats så ser det lite annorlunda ut. Där gapar folk storögt om någon i huvudtaget skulle lasta på 130kg på bänkstången (som man curlar med?!).

Går man till stans byggargym nr1 så blir 130 kg småpotatis igen, men också andelen procentuellt som går eller har gått på AAS.

Lägger man dessutom till antal års träning, ålder, kroppsvikt, fettprocent osv så påverkar det också siffran. Svaret är självklart Albatross.

Raggis
2011-10-05, 23:05
Jämför med det gym du tränar på själv, var femte person dopad, finner du den siffran logisk?


Ja.

muddler
2011-10-05, 23:07
Inte en jävel, 130 i bänk bör de flesta män kunna nå rena anser jag. 200 däremot, där har vi en högre siffra dopade!

Stefan J
2011-10-05, 23:33
Ok. 130_ton_fet_gris bänkar väl en sisådär 340 kg och han påstår sig vara ren. Och eftersom alla borde klara av att bänka så ren eftersom han gör det så är det väl ingen som preppar helt enkelt.

Det är en ganska naiv syn på verkligheten. Klart som fan att man kan bänka mycket ren (själv har jag gjort 155 helt odopad) men de jag känner som bänkar 130 eller mer helt ren kan jag räkna upp på en hand. De flesta jag känner som tränar någorlunda hårt sysslar med doping. Av dom bänkar nog inte ens hälften över 130.

Det där är ju jävligt beroende vilka man väljer att umgås med. Jag kan säga precis motsatt sak. De flesta som jag känner som tränar seriöst är rena och bänkar över 130kg. Förmodligen ligger den verkliga sanningen någonstans mellan din och min verklighet.

Sedan blir jag blir förbannad på din nervärderande omskrivning av 130kg_finsk_sisu och att du klassar en preppare som inte ens bänkar 130kg som hårt tränande. Dopar du dig och inte kan uppnå ens 130kg i bänk är du i 9 fall av 10 inte en hårt tränande man, du är en jävla pajas som inte har något på ett gym att göra från första början.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-05, 23:40
Det där är ju jävligt beroende vilka man väljer att umgås med. Jag kan säga precis motsatt sak. De flesta som jag känner som tränar seriöst, är rena och bänkar över 130kg. Förmodligen ligger den verkliga sanningen någonstans mellan din och min verklighet.

Sedan blir jag blir förbannad på din nervärderande omskrivning av 130kg_finsk_sisu och att du klassar en preppare som inte ens bänkar 130kg som hårt tränande. Dopar du dig och inte kan uppnå ens 130kg i bänk är du i 9 fall av 10 inte en hårt tränande man, du är en jävla pajas som inte har något på ett gym att göra från första början.

+1

Om syftet är att bli stor/stark så är jag beredd att kunna sträcka mig så långt att jag utökar den angivna siffran till 11/10.

hultman
2011-10-05, 23:41
Det där är ju jävligt beroende vilka man väljer att umgås med. Jag kan säga precis motsatt sak. De flesta som jag känner som tränar seriöst, är rena och bänkar över 130kg. Förmodligen ligger den verkliga sanningen någonstans mellan din och min verklighet.

Sedan blir jag blir förbannad på din nervärderande omskrivning av 130kg_finsk_sisu och att du klassar en preppare som inte ens bänkar 130kg som hårt tränande. Dopar du dig och inte kan uppnå ens 130kg i bänk är du i 9 fall av 10 inte en hårt tränande man, du är en jävla pajas som inte har något på ett gym att göra från första början.

Nu ska jag passa mina fingrar eftersom jag redan har en massa varningar. Men.

För det första ska du nog inte som ren tränande förvänta dig att folk i din omgivning erkänner sitt bruk.

För det andra så tror jag inte han misstycker att jag skämtar om hans nick, om om han nu gör det så är det hans problem och inte ditt. Och vad ger dig rätten att döma ut alla "misslyckade pajaser" som preppar utan resultat du anser godkända?

Hårt tränande är ett vitt begrepp. De flesta som dopar sig är betydligt yngre än vad du är och har således inte tränat lika länge. Om det är vettigt att dopa sig innan man Blivit Man (tm) är en annan diskussion men så ser verkligheten ut och man kanske borde omfamna den istället för att göra sig alltför upprörd. Jag kan garantera dig att genomsnittet i bänkpress för en steroidanvändare är AVSEVÄRT lägre än 130 kg.

mikaelj
2011-10-05, 23:47
....vilket fortfarande betyder att de tränar sämre än min lillasyster!
Postat via en mobil enhet

hultman
2011-10-05, 23:51
....vilket fortfarande betyder att de tränar sämre än min lillasyster!
Postat via en mobil enhet

Fniss. Hur stor tror du att du skulle varit efter random nybörjarkur?

Raggis
2011-10-05, 23:54
....vilket fortfarande betyder att de tränar sämre än min lillasyster!
Postat via en mobil enhet


Du erkänner öppet att din lillasyster har mer potential än dig? Oo0o0o0

Andreas Guiance
2011-10-06, 00:16
I själva huvudfrågan har jag svårt att gissa, men däremot känner jag att folk här har lite snedvridna uppfattningar om hur enkelt det är att ta 130 kg i bänk eftersom de själva rör sig i styrkelyftsmiljöer:)
Bland mina polare som jag inte känner från träningsvärlden är det få som gör det, och då talar jag om personer som tränat helt okej under 10+ års tid. Inte enligt något avancerat RTS-program kanske, men normal styrketräning 3–4 dagar i veckan där en majoritet av övningarna inte varit omvända enarms-pushdowns i kablarna.

Kollar man på ett vanligt gym (typ SATS) är det rätt ovanligt att folk ens sniffar på de vikterna.

Raggis
2011-10-06, 00:17
I själva huvudfrågan har jag svårt att gissa, men däremot känner jag att folk här har lite snedvridna uppfattningar om hur enkelt det är att ta 130 kg i bänk eftersom de själva rör sig i styrkelyftsmiljöer:)
Bland mina polare som jag inte känner från träningsvärlden är det få som gör det, och då talar jag om personer som tränat helt okej under 10+ års tid. Inte enligt något avancerat RTS-program kanske, men normal styrketräning 3–4 dagar i veckan där en majoritet av övningarna inte varit omvända enarms-pushdowns i kablarna.

Kollar man på ett vanligt gym (typ SATS) är det rätt ovanligt att folk ens sniffar på de vikterna.

Well spoken, sir. Delar din uppfattning.

muddler
2011-10-06, 00:24
Det är en ganska naiv syn på verkligheten. Klart som fan att man kan bänka mycket ren (själv har jag gjort 155 helt odopad) men de jag känner som bänkar 130 eller mer helt ren kan jag räkna upp på en hand. De flesta jag känner som tränar någorlunda hårt sysslar med doping. Av dom bänkar nog inte ens hälften över 130.


Jag jobbar själv på gym och vet att doping är relativt utbrett och kommer i alla möjliga former och färger, och ja jag tog väl i när jag påstod att det inte är en enda :) Dock är 130 för mig (och flera)en vikt som man knappast behöver dopa sig för att uppnå, nu var det väl kanske inte ens det som var essensen i tråden jag hakade väl mest upp mig på vikten som vanligt.

Jag förstår också mycket väl att man kan dopa sig och aldrig ens komma i närheten av den lastningen på stången, men då (återigen en personlig reflektion) tycker jag väldigt synd om den människan, oavsett viktklass sålänge denne är av hankön.

hultman
2011-10-06, 00:44
Jag jobbar själv på gym och vet att doping är relativt utbrett och kommer i alla möjliga former och färger, och ja jag tog väl i när jag påstod att det inte är en enda :) Dock är 130 för mig (och flera)en vikt som man knappast behöver dopa sig för att uppnå, nu var det väl kanske inte ens det som var essensen i tråden jag hakade väl mest upp mig på vikten som vanligt.

Jag förstår också mycket väl att man kan dopa sig och aldrig ens komma i närheten av den lastningen på stången, men då (återigen en personlig reflektion) tycker jag väldigt synd om den människan, oavsett viktklass sålänge denne är av hankön.

Javisst, håller väl med dig om det. Men kika bara på kolozzeum, hela forumet är överöst av folk som tränar stenhårt men ser helt otränade ut :) Utan att peka några fingrar.

mangemani
2011-10-06, 05:52
130 i bänken är ju ingenting och det kan nog vem som helst komma upp till med rätt träning och mycket mat.
men sen finns det ju de som vägrar träna rätt och vägrar äta mycket och som väljer att ta den dopade vägen, så jag tror nog det finns en hel del.

Sheogorath
2011-10-06, 06:01
130 i bänken är ju ingenting och det kan nog vem som helst komma upp till med rätt träning och mycket mat.
men sen finns det ju de som vägrar träna rätt och vägrar äta mycket och som väljer att ta den dopade vägen, så jag tror nog det finns en hel del.

Exakt. Om alla hade tränat och ätit på ett vettigt sätt för att klara 130 kg i bänken så hade en försvinnande liten andel behövt ta till AAS för att klara det. Nu ser verkligheten annorlunda ut, där många av preppona inte tycker att träningen är rolig, som äter och tränar som skit och förlitar sig på preppen. Därför tror jag att andelen av de som klarar 130 kg som är dopade är ganska hög. Kanske inte så mycket som 50% men heller inte långt därifrån. Det är också därför det ser helt annorlunda ut på vissa seriösa lyftarklubbar (0-1%?) medan det på t.ex. XX Elite i Malmö kanske handlar om 80-90%... ;)

Bjern
2011-10-06, 06:18
Kom igen, 130kg är inte så mycket.

Sheogorath
2011-10-06, 06:22
Kom igen, 130kg är inte så mycket.

Nej, det är inte så mycket. Nästan ingen behöver prepp för att klara 130 kg. Frågan är hur många av de som klarar 130 kg som preppat eller preppar. Det verkar som att du förutsätter att alla jobbar i sin fulla potential och med en klar målsättning. Så ser det inte ut, varken för preppare eller rena överlag. Tränar man som skit och äter som skit blir helt plötsligt 130 kg ganska bra.

von huff
2011-10-06, 06:23
130kg är en pissvikt men i verkligeheten är det en väldigt liten % av dom som tränar som tar 130kg.Jag har faktiskt ingen aning hur utbrett doping är men brukarna är många men de som är grova och starka är få.När man kollar på andra forum så ser man folk som är unga och är i n i sin tredje eller fjärde kur och väger 72kg och bänkar 90.

Sheogorath
2011-10-06, 06:30
130kg är en pissvikt men i verkligeheten är det en väldigt liten % av dom som tränar som tar 130kg.Jag har faktiskt ingen aning hur utbrett doping är men brukarna är många men de som är grova och starka är få.När man kollar på andra forum så ser man folk som är unga och är i n i sin tredje eller fjärde kur och väger 72kg och bänkar 90.

This.

Börje H
2011-10-06, 06:46
Nu tycker jag herr Krister och herr Patrik är lite koloskadade. Finns brutalt många som tränar som aldrig någonsin kommer upp till 130 i bänk

Koloskadade? Alltså, nja, det jag grundar min uppfattning på är observationer i det riktiga livet. Inte efter rigorös spamning i diverse träningsjournaler på Kolozzeum. Forumet har inte funnits i all evighet ju ;)

Debatten, om man kan kallat det så, spretar ju iväg en hel del. Sakfrågan är ju förvisso förhållandevis klar, men det går ju att flika in en hel del värderingar om ambition och träningsvilja mm. Jag hävdar bestämt att det inte skulle vara brutalt många som misslyckas med att klara 130 kg om de skulle träna seriöst under många år. Därmed inte sagt att det fullständigt vimlar med folk på tryck´å pysgymen som verkligen klarar bedriften. Men, det beror ju på att många inte tränar just seriöst och deras ambition inte är den att lyfta tungt heller. Därmed klarar de inte heller prestationen :) Sen finns det säker en hel massa som skulle klara av det men ändå inte gör det. De matar på med vikter runt 110-115 kg och har aldrig reflekterat över en maxprestation för att det inte intresserar dem. På atletklubbar vimlar det, det är ett faktum, men som flera har sagt så är det inte helt relevant ändå.

Om du läser sista stycket i min föregående post så kan du nog förstå vinken lite. Jag tror absolut att dopingen är väsentligen mer utbredd än vad många tror och ändå är inte vansinnig styrka vardagsmat på våra kommersiella anläggningar. Gym som har en utpräglad bb-profil är ju en helt annan femma och där är säkerligen både AAS och ordentlig styrka vanligt förekommande.

Om man skall orientera sig fram till ett svar, eller egentligen en motfråga (:D) så kan man ju spekulera i det motsatta. Hur stor andel är det som tränar, dopar sig, och ändå inte tar 130 kg i bänk? Om man utesluter 15-16 åriga förstagångskurare bör det inte vara många.

mattilainen
2011-10-06, 07:08
130 är ju inte alls allt för svårt. Jag har klarat 127.5 kg med stopp och skulle nog då klarat 130 kg med gymteknik :p

Slartibartfast
2011-10-06, 07:13
130 är verkligen ingenting. Såtillvida man väger över 80 kg. För nån som väger 60 är det en annan femma.

Dock tror jag helt klart det finns typer som dopar sig för att ens nå så långt.

J.V
2011-10-06, 07:32
Förutsatt att jag går efter vad filmjölk skriver, istället för att blanda in massa egna kriterier, så tror jag det är en hög siffra.

shadowfire
2011-10-06, 07:42
Så skoj att 130 kg är en "pissvikt" samtidigt som det inte är speciellt många journaler som innehåller 130kgs-bänkar på kolo? Betyder det att kolo tränar sämre än mikaeljs lillasyster?

Min uppfattning är att det ligger en stor andel dopade som kämpar med 100kg i bänk i åldern 16-22 år och som har tränat max 1-2 år på gym.

mikaelj
2011-10-06, 07:44
Fniss. Hur stor tror du att du skulle varit efter random nybörjarkur?

Stor? Vi pratade väl om 130 kg i bänk, dvs styrka?

Du erkänner öppet att din lillasyster har mer potential än dig? Oo0o0o0

Jo, det gör jag väl i så fall, eftersom jag inte själv har försökt mig på 130 i gymbänk. Men, om min lillasyster har mer potential än mig som ändå tränar regelbundet och är nära den vikten, och båda vi två är bättre än de som dopar sig, måste de antingen ha helt genomruttna gener eller ha helt urusel kvalitet på den träning de bedriver.

I själva huvudfrågan har jag svårt att gissa, men däremot känner jag att folk här har lite snedvridna uppfattningar om hur enkelt det är att ta 130 kg i bänk eftersom de själva rör sig i styrkelyftsmiljöer:)
Bland mina polare som jag inte känner från träningsvärlden är det få som gör det, och då talar jag om personer som tränat helt okej under 10+ års tid. Inte enligt något avancerat RTS-program kanske, men normal styrketräning 3–4 dagar i veckan där en majoritet av övningarna inte varit omvända enarms-pushdowns i kablarna.

Man behöver inget superavancerat träningsprogram eller tio års träning för att nå 130. Gediget hårt arbete där man inte ligger och mystränar varje pass, med mycket mat, borde få upp de flesta där på bra mycket kortare tid än så. Eller är de rädda för att förlora sina rutor? Alternativt rädda för att ta i?

Min uppfattning är att det ligger en stor andel dopade som kämpar med 100kg i bänk i åldern 16-22 år och som har tränat max 1-2 år på gym.

De har troligtvis inte lärt sig träna ordentligt än.

130 är verkligen ingenting. Såtillvida man väger över 80 kg. För nån som väger 60 är det en annan femma.

Ja, precis.

Dock tror jag helt klart det finns typer som dopar sig för att ens nå så långt.

För mig obegripligt. Någon som tar 130 i bänken ren är inte särskilt stor. Jag hade varit sjukt missnöjd med mig själv om jag hade behövt dopa mig för att nå min nuvarande nivå.

shadowfire
2011-10-06, 07:53
För mig obegripligt. Någon som tar 130 i bänken ren är inte särskilt stor. Jag hade varit sjukt missnöjd med mig själv om jag hade behövt dopa mig för att nå min nuvarande nivå.

när tog du 130 kg i bänk?
hur länge har du tränat? *popcorn*

mikaelj
2011-10-06, 07:55
när tog du 130 kg i bänk?
hur länge har du tränat? *popcorn*

Förhoppningsvis på söndag... Jag har tagit 127 med signaler (visserligen på träning, men ändå) och har tränat styrkeorienterat i ~tre år (se journalstart), där den största anledningen till mina uteblivna resultat är att jag tränat så oregelbundet.

Hurså?

rooz
2011-10-06, 07:56
130 är verkligen ingenting. Såtillvida man väger över 80 kg. För nån som väger 60 är det en annan femma.

Dock tror jag helt klart det finns typer som dopar sig för att ens nå så långt.

Om man är 2m och väger 92 då?

Då spelar det ingen roll?

Pudzianovski
2011-10-06, 08:07
Jag upplever att det inte är så många som lyfter 130 med der regler trådskaparen satt upp. De som tränar hårt och kontinuerligt några år och har okej gener fixar det troligtvis utan doping.

Mats J
2011-10-06, 08:11
Alla personer som jag känner som tränat seriöst i minst 5 år, tar 130 kg eller mer i bänk, om kroppsvikten är 90+, och ingen av dessa är eller har varit dopad, för mig tog det 2 år att gå från 40 till 130 i bänk, och då körde jag aldrig under 10 reps heller. Men var rå bulk som gällde +50 kg i kroppsvikt :)

Tyvärr blev det stört segare efter det.

Silencer
2011-10-06, 08:11
Valde det minsta... 130... vdet sätter jag om två år. BRB

Slartibartfast
2011-10-06, 08:14
Om man är 2m och väger 92 då?

Då spelar det ingen roll?

Ja, då bör man ta 130 väldigt lätt efter några års träning.

Men, alla har olika förutsättningar. Jag tog 130 redan för många år sedan, innan jag ens tränade på under 8 reps. Men samtidigt tar jag mera i bänk än i böj, så jag förstår att förhållandet oftast är det omvända hos andra.

Slartibartfast
2011-10-06, 08:16
Min uppfattning är att det ligger en stor andel dopade som kämpar med 100kg i bänk i åldern 16-22 år och som har tränat max 1-2 år på gym.

Inte många som bänkar 130 efter ett års ren träning. Men efter säg, 5-10 års träning borde man nog reppa på 130.

Sniggel
2011-10-06, 08:19
Jäkligt svår fråga. Där är många som dopar sig och jag tror att de flesta som gör det är intresserade av muskelmassa först och främst och därför inte satsar jättemycket på att bli stark utan snarare på att reppa loss tomtebloss med kontakt o såna där krejer.
De som bänkar 130 är de som antingen tränar seriöst, har talang för styrka, eller dopar sig och tränar seriöst.
Jag tror att av de som är rena som tränar seriöst och är intresserade av styrka så är det en hel del som uppnår 130 kg utan steroider (jag är 5 kg ifrån :/) men eftersom de flesta som tränar på gym inte är intresserade av styrka utan mest av att antingen komma i form eller att bygga muskler och eftersom de flesta tränar oseriöst men att många ändå tar steroider, så finns det nog en hel del steroidbrukare som aldrig lyft 130 i bänkpress.
Frågan är vilka som är flest, de rena (styrkeintresserade eller de med talang) eller dopade (hobbybyggare eller seriösa byggare eller seriösa styrketränande eller oseriösa talanger)

Nitrometan
2011-10-06, 08:23
Fniss. Hur stor tror du att du skulle varit efter random nybörjarkur?

Fnizz. En f.d. lyftare på gymmet bestämde sig att bli byggare när han blev senior, hans första kur tog honom från en kroppsvikt på 90 till 120. Träningsvikterna i böj och bänk ökade 40-50 kg.

Så jag gissar att mikaelj också skulle ha växt omkring 30 kg.

Grahn
2011-10-06, 08:26
Både denna och förra pollen känns på olika sätt som att de skjuter fel, att bänka över 130kg är knappast en indikator på doping och som tidigare anmärktes är "grov" ytterst subjektivt.

Förvisso ger väl pollarna ett svar på vad folk tror, kanske jag som tänker fel och trodde de var ute efter något värde knutet till verklighet....

Minimjölk
2011-10-06, 08:49
Jag tycker de flesta i denna tråden skjuter lite vid sidan om målet då det egentligen inte handlar om hur svårt det är att lyfta 130kg i bänkpress. Klart är i alla flal att många kan nå denna gräns utan diverse kemikalier och det finns utövare både över och under denna gräns som är rena/dopade.

Jag tycker trådskaparens gräns på 130 är bra då det inte finns så många oseriösa nybörjare som tar 130kg eller mer. För att nå dit måste man faktiskt träna en hel del, oavsett vilka gener man har.

Frågan är inte heller hur många som ligger kring 130kg i bänkpress som dopar sig utan hur stor andel av de som ligger över som vi tror är dopade. Dvs, personer som lyfter från 130kg till 2x270kg och därutöver.


Utan att tror någonting så vill jag ta ett litet exempel om ett lokalt fiktivt gym.
300 medlemmar fördelade enligt fljande

100 medlemmar som tar över 250kg, alla dopade
100 medlemmar som tar 135kg, 20% dopade, 80% rena
100 medlemmar som tar under 130kg, 10% dopade, 90% rena

I mitt fiktiva scenario hamnar siffran på 60%, trots att bland de som lyfter 135kg är den "bara" 20%.


Tar vi snittgym-människan så har den lagom-gener och tränar hyffsat kontinuerligt där det ibalnd tas i och ibland lattjas det runt. Sedan finns det massor som tränar hårdare och mer seriöst samt kanske har bättre gener. Dessa kan nå ritkigt fina resultat men oavsett vilka begränsningar man sättar för sin egen framfart så finns det metoder att öka ytterligare varav doping är en enkel väg som i många fall ger stora förbättringar på kort tid.

Om vi tar de två personerna ovan i mitt exempel så kommer säkerligen killen med de bra förutsättningarna få mest ut av sin ev kur medan den andra kanske får en ok ökning mend et ärlångt ifrån säkert att han passerar 130kg.

Damien Thorne
2011-10-06, 08:51
På "vanliga" gym är det inte många som tar 130kg. Men bland de som tränat styrkelyft under några år, så tar de flesta över 130kg.

Damien Thorne
2011-10-06, 08:55
Inte många som bänkar 130 efter ett års ren träning. Men efter säg, 5-10 års träning borde man nog reppa på 130.

... om man väger minst 80-90kg. *popcorn*

RobbanColeman
2011-10-06, 09:33
Jag skulle inte maxa 130kg nu, hade fixat det då jag tränade för det men nu skulle jag vara chanslös på´t.:)

En som är dopad och inte tränar för att maxa i bänk kan vara enormt bitig utan att någonsin lägga på mer än max 90-100kg i bänkpress. Beror ju givetvis lite på hur lång man är också...

Tricklew
2011-10-06, 10:50
Det är kul att läsa i tråden hur extremt enkelt det är att bänka 130kg, trots att så extremt få av de som styrketränar lyckas. Varför? Allt som behövs är ju disciplin, vilja, dedikation, rätt träning, rätt kost med mera.

Plötsligt låter det inte alls så enkelt, och det faktum att så få lyckas får mig att tro att det inte är så väldigt enkelt.

Hur svårt något är måste väll ändå mätas i hur många som lyckas med det?

stahlberg
2011-10-06, 10:57
Minimjölk : Ditt fiktiva scenario visar väl snarast det att det inte lönar sig att kunna räkna om man inte också kan tänka. För dina uträkningar bygger på att av 300 medlemmar i ett gym klarar 100 250 i bänkpress, 100 klarar 135 och 100 klarar 130. Dina uträkningar bygger på det. Men så är det inte i verkligheten, inte i de gym jag besökt iaf.

Viktor_Balck
2011-10-06, 10:58
Sen är det också ganska individuellt hur stark man kan bli, vare sig man tar rojder eller inte.

kalajset
2011-10-06, 11:19
Hur svårt något är måste väll ändå mätas i hur många som lyckas med det?

På kolozzeum får jag lätt intrycket av att få saker är direkt svåra. Vare sig det handlar om att plugga till läkare, skriva 2.0 på högskoleprovet, ligga på stabila 3.0 i K/D i det senaste COD, eller då bänka exempelvis 130kg. Dedikation verkar vara nyckelordet. En miljon faktorer sisådär verkar sedan kunna påverka hur få det är som faktiskt lyckas med var och en av dessa prestationer, men svårt är det aldrig antar jag. Om sedan endast en av 100 personer ute i verkligheten skulle lyckas med en viss bedrift är det fortfarande inte svårighetsgraden som fällt avgörandet utan då något annat.

Sniggel
2011-10-06, 11:19
Ja som sagt på SL-klubbar lär det ju finnas en hel del som kommer upp i 130 om de stannar i klubben tillräckligt länge nog, är män, och och inte väger mindre än 75 kg (typ).
Men det beror ju isåfall på att de är drivna, vill lyfta höga vikter och bedriver seriös träning.

På ett randomgym är ju förutsättningarna helt annorlunda, vill påstå att dopingen är extremt mycket mer utbredd men att det bänkas mycket lägre vikter pga att populationens genomsnittsmål och seriositet är på en väldigt låg nivå, samt att inriktningen inte till 100% är inriktad på styrka som den är på en SL-klubb.

Fidde_Mannen
2011-10-06, 11:21
Ingen aning men kanske 12pers som kan bänk 130kg där jag tränar.

häftig
2011-10-06, 11:25
Förstår inte vart ni bor som menar på det att 130 kg är en lätt vikt som massorna klarar av. Jag tycker definitivt att det tillhör det ordinära att se folk bänka över 130kg. En väldigt betydande faktor är dock att jag inte tränar på en styrkeklubb. Men bland de jag sett som bänkat 130kg utifrån de faktorer som nämns i trådstarten så är nog ungefär hälften dopade, tragiskt nog.

stahlberg
2011-10-06, 11:33
Det är klart att det finns väldigt många tränande som inte klarar 130 kg i bänkpress. Men det beror främst på två faktorer : 1) att många tränar icke-seriöst och 2) att många inte har som viktigaste mål att förbättra sina bänkpressresultat.

Däremot är 130 kg i bänkpress ett resultat som vilken tränande som helst kan uppnå om han tränar någorlunda seriöst. Sedan inverkar ett antal faktorer, t.ex ålder, kroppsvikt. Men jag vågar påstå att så gorr som alla som tränar seriöst och verkligen vill förbättra sitt bänkpressresultat kan nå 130 kg. Men för somliga tar det kort tid och för andra ganska lång tid.

Någon av mjölkarna - var det Filmjölk - tar faktiskt mig som ett slags exempel på att det är svårt att klara 130 kg i bänkpress. Iof borde jag väl vara exempel på det mostatta, eftersom jag odopad klarat mer än så. Det finns dock några faktorer som påverkar att jag trots en ganska lång träningskarriär aldrig nåddw 150 :
1) Mina anlag för SL är inte särskilt goda (då är det lättare att vara tränare).
2) När jag började träna på 1970-talet visste vi inte vad internet var, och tillgången på träningskunskap överlag var liten, eftersom vi bara hade ett par friidrottare som styrketränade lite där jag bodde. Det blev ganska långt till att utveckla sin träningsmetodik med hjälp av trial and error-metoden (försök och misstag), och det tog ganska lång tid att komma på bra träningsmetoder. Under årens lopp har jag provat en hel del, både på mig och på mina adepter.
3) Fr.om den tid jag ändå hade en viss kunskap om styrketräning (år 1980) hade jag varje år under perioden 1980-1987, då jag själv tränade, 20-50 adepter. Jag ägnade redan då mer tid åt mina adepters än min egen träning, vilket gjorde att min träning inte var riktigt så hård som den borde ha varit. Att jag inte hade tid för min egen träning var en mycket viktig orsak till att bjag tog beslutet att sluta träna år 1987, ett beslut som jag sedan dess hållit fast vid.
4) Den psykologiska faktorn är mycket viktig. När jag började träna hade jag ingen i min närhet som klarade 150 kg i bänkpress, i början av 1980-talet hade vi ett par stycken ganska tunga som gjorde det. Man var inre mentalt inställd på sådana vikter. När jag avslutade min tränarkarriär i Finland i början av 2000-talet var omgivningen och den mentala inställningen en helt annan : väldigt många odopade tränande lyfte 150, och 130 var en vardagsmat. Omgivningen där man tränar har stor betydelse för den mentala inställningen.
5) Som en liten bidragande faktor har jag lyft en del mera touch and go än på tävling.

Jag slutade träna år 1987 och har som sagt hållit fast vid det beslutet. Sådär vartannat år har jag dock testat vad jag klarat i bänkpress. Tekniken är inlärd, jag kan när som helst lägga mig på en bänk och utföra ett tekniskt bra bänkpresslyft (fast ju äldre man blir desto mer måste man värma upp). Ganska länge höll sig testvikterna kvar på ca 130 fastän jag inte tränade, och jag har otränad deltagit i en mindre klubbtävling på 1990-talet, och lyft 135 kg i bänkpress (naturligtvis utan tröja och med stopp). Det gjorde förresten på samma tävling bara på skoj en också en bekant till mig , som är 19 år äldre än jag, som tränade seriöst på 1950-talet (han började sin karriär 1952) men som sedan 1960-talet tränat endast då och då. Han lyfte 130. Och han tog inte ens av sig slipsen.

Idag blir jag tyvärr en god bit under 130 (prövade senast år 2010). Åldern och det att jag inte rör mig alls numera tar ut sin rätt. Men jag klarar iaf tresiffrigt. När jag inte gör det mera ska jag träna en gång per vecka (eller per två veckor).

Grahn
2011-10-06, 11:35
Det är ju en ganska stor skillnad på ett uppnåeligt mål och ett mål alla uppnår.

Morrris
2011-10-06, 13:15
Så jag gissar att mikaelj också skulle ha växt omkring 30 kg.

Japp. Sen tillbaka på lite mer rimliga östrogennivåer så är det vatten som 90% av viktökningen utgör borta.

OnT: Har gjort 135 kg på 78 kg kroppsvikt.

Damien Thorne
2011-10-06, 13:23
Det är klart att... (en massa text)

Mycket intressant läsning. Tack för det.

Minimjölk
2011-10-06, 15:01
Minimjölk : Ditt fiktiva scenario visar väl snarast det att det inte lönar sig att kunna räkna om man inte också kan tänka. För dina uträkningar bygger på att av 300 medlemmar i ett gym klarar 100 250 i bänkpress, 100 klarar 135 och 100 klarar 130. Dina uträkningar bygger på det. Men så är det inte i verkligheten, inte i de gym jag besökt iaf.



Mitt fiktiva scenario är orimligt och oerhört föenklat för att klargöra att grundfrågan i denna tråden handlar om andelen personer som lyfter 130kg eller mer som tagit något otillåtet inte är samma sak som hur många som lyfter just 130kg som är dopade.

Skulle vi istället ta en normalfördelningskurva där toppen för snitttränaren ligger på 80kg ser vi att det är ganska få som lyfter 130kg och ännu färre som lyfter 200kg. Däremot är det ju bara denna lilla gruppen vi är intresserad av och min tes är at tdet är troligare att en kille som lyfter 200kg är dopad än en som lyfter 131kg.

131kg kan "vem som helst" lyfta om de lägger manken till medan 200kg kräver speciella förutsättningar. Ligger man dessutom på en nivå av sitt max kanske man har lättare att välja genvägar för att komma vidare.

von huff
2011-10-06, 16:51
Så skoj att 130 kg är en "pissvikt" samtidigt som det inte är speciellt många journaler som innehåller 130kgs-bänkar på kolo? Betyder det att kolo tränar sämre än mikaeljs lillasyster?

Min uppfattning är att det ligger en stor andel dopade som kämpar med 100kg i bänk i åldern 16-22 år och som har tränat max 1-2 år på gym.

För att folk har tränat för kort tid,är rädda för mat eller tränar åt helvete.130kg är och förblir en pissvikt för en karl

RobbanColeman
2011-10-06, 17:08
För mig har bänkpressvikter ingenting att göra med manlighet. Det närmaste jag kommit manligt är att bli pappa.

filmjölk
2011-10-06, 17:10
För mig har bänkpressvikter ingenting att göra med manlighet. Det närmaste jag kommit manligt är att bli pappa.

Håller med till viss del, men bänkpressvikter är en god tvåa:)

Lillgrabben
2011-10-06, 17:20
Har ingen aning om hur många som bänkar mer än 130 kg, som dopar sig eller gjort det. Givetvis hoppas jag att ingen brukar dopningsmedel för en så banal sak som att bänka mer än 130 kg - det skulle vara mer eller mindre patetiskt.

Vad jag anser är helt klart är att de allra flesta - killar - inte behöver nyttja doping för att bänkpressa över 130 kg, åtminstone OM de går in för saken. Förvisso är kroppsvikten också en bidragande faktor till muskelstyrkan, men om man tränar seriöst & äter hyfsat seriöst, torde kroppsvikten också följa med på ett sådant sätt att vikter kring 130 är "ganska" enkelt nåbara.

Pratar vi om tjejer & bänka 130 kg, eller mer - ja då är vi uppe i en helt annan division & snackar om högsta världsklassatleter.

thenut
2011-10-06, 17:48
Jag är lite nyfiken på var nivån ligger för att "träna seriöst" eller "gå in för det"... 130 låter jäkligt mycket tycker jag, men å andra sidan är jag en smalfet it-fjolla :)

von huff
2011-10-06, 18:08
Jag är lite nyfiken på var nivån ligger för att "träna seriöst" eller "gå in för det"... 130 låter jäkligt mycket tycker jag, men å andra sidan är jag en smalfet it-fjolla :)

Man tränar systematiskt 3-4 ggr i veckan och äter ordentligt.För att nå 130 behöver man inte offra mycket

rajjan_dammit
2011-10-06, 18:18
2/3. Inte för att det är en fantastisk prestation utan för att många i det spannet sysslar eller sysslat med doping.

+1, ett vettigt resonemang.

PepzAdept
2011-10-06, 19:21
Det är kul att läsa i tråden hur extremt enkelt det är att bänka 130kg, trots att så extremt få av de som styrketränar lyckas. Varför? Allt som behövs är ju disciplin, vilja, dedikation, rätt träning, rätt kost med mera.

Det som folk säger i tråden är väl snarare att det är ett mål man med största sannolikhet kommer att nå om man använder sig av just de attribut du har listat. Styrketräning och resultaten man vill uppnå tar lång tid och det är där problemet ligger för den breda massan. Faller nån/några av de där listade sakerna så står utvecklingen helt still istället. Men sånt är livet, det går i vågor. Det blir sommar och semester och ursäkterna till varför man inte tränar och istället super och äter kasst är hur många som helst. Folk får barn, de får mer att göra på jobbet, blir sjuka, etc etc. Där ligger problemet, saker kommer mellan som är viktigare för stunden helt enkelt. Det är allt annat än lätt att träna med god kontinuitet år in och åt ut. Men gör man det så kommer också resulataten, garanterat!!

För mig har bänkpressvikter ingenting att göra med manlighet. Det närmaste jag kommit manligt är att bli pappa.

Ha, ja men ser man ut precis som Robinsson-Robban så kan man ju fan inte vara allt för manlig ;) hehe

mikaelj
2011-10-09, 18:58
när tog du 130 kg i bänk?
hur länge har du tränat? *popcorn*

Förhoppningsvis på söndag

Japp!

;-)