handdator

Visa fullständig version : Hur motiverar ni erat intag av kosttillskott? Seriös diskussion tack!


TheIsh
2011-10-05, 19:09
Hur motiverar du ditt intag av kosttillskott?

Själv är jag nog mest lat. Håller på att deffa i skrivande stund och jag finner måltidsersättningar en gudagåva. Det är inga fel på kyckling och ris, men när jag deffar är det lättare att få ett mindre gråvärde i vad man faktiskt har stoppat i sig under dagen, även om jag väger allt. Utom pulvret dvs, det har jag decilitermått till, och vet redan vikten av en struken deciliter av X pulver :Virro

Let's hear it! :cool:

Beelz
2011-10-05, 19:12
kreatin är svårt att få i sig genom att bara äta köööött

agazza
2011-10-05, 19:14
Leucin. Jag tror jag slipper äta lika mycket protein ifall jag ökar det intaget, plus är det billigt. 149kr

Kreatin. Hjälper till med återhämtningen och prestationsförmågan.

NO-Xplode. Mest för att ta bort smaken av leucinet. Äter bara en liten del av en skopa per gång.

TheIsh
2011-10-05, 19:18
Leucin. Jag tror jag slipper äta lika mycket protein ifall jag ökar det intaget, plus är det billigt. 149kr

Kreatin. Hjälper till med återhämtningen och prestationsförmågan.

NO-Xplode. Mest för att ta bort smaken av leucinet. Äter bara en liten del av en skopa per gång.

Låter inte som en vidare billig smaksättare det där hörru ;)

kalajset
2011-10-05, 19:22
Proteinpulver: Det är billigare så. Slipper s as även få i mig en massa onödiga kalorier förutom det jag är ute efter. (Proteinet, såklart). Jag vill hålla en stor del av min "kaloribudget" till kolhydrater och det är rätt svårt som lågenergiförbrukare om man samtidigt vill äta uppåt 2g protein per kilo kroppsvikt. Om det inte vore för proteinpulvret då. Väldigt smidigt.

I övrigt använder jag så gott som uteslutande endast tillskott det finns någorlunda vetenskapligt stöd för. M ao; kreatin, koffein, beta-alanin, etc. Inte så svårt att motivera valen här då det ger en märkbar skillnad som just dessutom har ett vetenskapligt stöd.

Jokester
2011-10-05, 19:24
Orkar inte ha med typ ägg, mjölk eller tonfisk i träningsväskan. Smidigare med pulver.

bustz0rz
2011-10-05, 19:30
Proteinpulver: För att få i mig protein efter träning, och utspritt under dagen eftersom jag käkar som en flicka.

Kolhydratspulver: Tar det med proteinet efter träningen för att helt enkelt få i mig mera kcal.

Kreatin: För en liten prestationshöjande effekt

Koffein: -||- + Uppiggande på morgonen.

Opher
2011-10-05, 19:50
Vassle, omega-3, vitaminer, magnesium, zink, kreatin och stim-PWO:s som inte innehåller DMAA.

Kanske skulle jag inte behöva magnesium och zink, testar dem nu under en längre period. Vitaminer tar jag för att slippa åka på onödig förkylning och sånt skit. Man vill ju inte tappa träningsdagar.

stridis
2011-10-05, 19:53
Leucin. Jag tror jag slipper äta lika mycket protein ifall jag ökar det intaget, plus är det billigt. 149kr
.

Hjälper det att bara dra i sig bara leucin? Så du anser det är ett prisvärt och effektivt tillskott?

agazza
2011-10-05, 19:56
Hjälper det att bara dra i sig bara leucin? Så du anser det är ett prisvärt och effektivt tillskott?

Jag äter mat före och efter varje träningspass istället för en massa drinkar, tillsammans med maten dricker jag leucin för jag har inbillat mig att det ska göra det hela effektivare.

Kischen
2011-10-05, 19:56
NO-Xplode. Mest för att ta bort smaken av leucinet.

Den duger inte till annat :)

Eddie Vedder
2011-10-05, 20:06
Vitaminer tar jag för att slippa åka på onödig förkylning och sånt skit. Man vill ju inte tappa träningsdagar.

Just vitaminer spelar mycket liten roll där. Inte oväsentligt förstås men det är knappast något som en extra multivitamin lär påverka. Då är nog plasthandskar och handsprit mer prisvärt.

De tillskott jag tar motiverar jag med att...

...jag tror att de kan ge mig en liten fördel.

...det inte å något vis är en uppoffring att ta dem även om de nu skulle vara obetydliga.

...det inte är något som jag tror är minsta skadligt för mig heller.

agazza
2011-10-05, 20:06
Den duger inte till annat :)

Funkar lika bra för mig som alla andra pwo:s jag testat.

Kung atlas
2011-10-05, 20:51
Rage för att tagga till innan gympasset.Det sista kosttillskottet jag tar bort. Högt Leucin innehåll oxå.

D-Vitamin , för säkerhets skull. Arbetar inne och får på tok för lite sol på mig.

Omega-3 , Ett högt intag verkar dämpa inflammationen i mina muskelfästen. Funkar långt över förväntan. 15 kapslar/dag.

Rapid Hydro blend och maltodextrin efter träning. mycket snabb återhämtning och jag är laddad till nästa dag.

Just nu tar jag i princip allt protein från mat förutom det till efter träningsdrinken.*flex*

Älskar att köra olika tillskott och varierar upplägg men ovanstående är det jag gillar bäst

Mjölkprotein
2011-10-05, 20:56
Proteinpulver innan träning - mättar en aning (proteinshake + två mackor med ost 1 timme innan träning + träning = win) och ger mer byggstenar!

Ondskapelsen
2011-10-05, 21:03
Just vitaminer spelar mycket liten roll där. Inte oväsentligt förstås men det är knappast något som en extra multivitamin lär påverka. Då är nog plasthandskar och handsprit mer prisvärt.

De tillskott jag tar motiverar jag med att...

...jag tror att de kan ge mig en liten fördel.

...det inte å något vis är en uppoffring att ta dem även om de nu skulle vara obetydliga.

...det inte är något som jag tror är minsta skadligt för mig heller.

Vill du lista vilka du tar?
Intressant i sammanhanget.

Proxy
2011-10-05, 21:06
Kreatin - bevisat att det ger en liten effekt och kostar typ 200kr/år.

PWO - bättre tryck och ork genom hela passet.

Protein - äter alltid mycket protein, och extrema mängder kött är både dyrt och jobbigt att äta. Behöver även betala en del av mitt matintag själv, och då det är proteinintaget som främst kostar så hjälper jag till med det.

Multivitaminer och omega3 - Bra för kroppens funktioner, och äter för lite sallad och fisk oftast.

Sen drar jag i mig lite snabba carbs ibland innan passen.

Sheogorath
2011-10-05, 21:24
BCAA: uppreglerar muskelproteinsyntesen / får upp totalintaget essentiella aminosyror.

Vassle: uppreglerar muskelproteinsyntesen / får upp totalintaget essentiella aminosyror.

Helmjölksprotein: gott, bra mättnad. Smidigt innan bingen / får upp totalintaget essentiella aminosyror.

Kreatin: kan belasta musklerna tyngre under deff.

Vitamin D: därför att jag bor i Norden.

Omega 3: därför att jag äter för lite fet fisk.

Druvsocker: piggnar till inför fastande morgonträning. Använder bara då för övrigt.

Kaffe/koffein: se ovan.

D-aspartat + bockhornsklöver: för att inte bli enuck i sluttampen av deffen.

kaer
2011-10-06, 09:37
Kreatin - Känner av effekten, kan definitivt klämma ut en extra rep här och där.
EAA - Funkar bra med jobb/träning, snabbt och hjälper.
Både kreatin, och eaa är så billigt så det finns ingen poäng att låta bli tycker jag.

Protein, snabbt och billigt att få i sig mer protein, jag ligger ändå lite lågt i mitt proteinintag. Ofta är jag för lat/trött för att laga riktigt mat frukost/kväll, plus att jag har hopplöst lätt att överäta.

Sniggel
2011-10-06, 09:44
Proteinpulver/EAA - Hjälper mig att klara ekonomin, samt att det är ett smidigt sätt att näringstajma efter träning.

Kreatin - För att det förmodligen är den bästa prestationshöjaren på marknaden och för att det hjälper till att bygga muskler samt att det är snorbilligt.

D-vitamin - pga hälsoeffekterna och för att det eventuellt kan motverka de sjukdomar jag har

Fiskolja - Samma anledning som D-vitamin. Fast här är jag rätt säker på att det gav effekt redan efter ett års supplementering (började 2007).

Redhaad
2011-10-06, 09:55
EAA: Används endast under och efter träning pga uppregleringen av proteinsyntesen

BCAA: Under nuvarande bulk äter jag endast denna under träningpasset men annars kastar jag också in lite BCAA då jag deffar med Leangains [ätfönster 12-20] när jag vaknar och upprepar 1 gång i timmen. Uppregleringen av proteinsyntesen.

Druvsocker: Tas med EAA och BCAA [kring träning endast]

Kreatin: Äts endast under bulk för att binda lite extra vatten och sen ska det möjligen ge styrke- och volymökningar som jag inte kan svara för om de funkar bra eller inte men det psykiska att det hjälper.. hjälper.

Koffein-tabs/gröntte-tabs: Tas endast under deff med BCAA för hälsoskäl och för den smått ökade förbränningen.

Proteinpulver: Kasein tar jag som sista mål varje dag oavsett bulk eller deff för att motverka proteinnedbrytningen. Vassle tar jag endast om jag av någon anledning inte kan få i mig något annat bra protein.

Multivitamin/mineral: Tar en tab varje morgon så vet man att man får i sig
(tar en smått högre dos av Zink, Calcium och C-Vitamin)

SiSenior
2011-10-06, 12:53
Jag tar kreatin för att behöva äter kilovis med kött varje vecka.
Jag tar omega-3 för att jag äter fet fisk lite för sällan.
Jag tar D-vitamin under de mörka månaderna för att jag bor där jag bor.
Jag tar proteinpulver för att slippa tvinga i mig mat.

curvan
2011-10-06, 19:05
Whey 80 : För det är ett välprövat bra protein , kostar inte skjortan och ger resultat
Crack: Innan träning för att få till dom extra repsen
Omega 3 : Får i mig för lite fet fisk

HondaRider
2011-10-06, 19:07
Hur motiverar du ditt intag av kosttillskott?

Själv är jag nog mest lat. Håller på att deffa i skrivande stund och jag finner måltidsersättningar en gudagåva. Det är inga fel på kyckling och ris, men när jag deffar är det lättare att få ett mindre gråvärde i vad man faktiskt har stoppat i sig under dagen, även om jag väger allt. Utom pulvret dvs, det har jag decilitermått till, och vet redan vikten av en struken deciliter av X pulver :Virro

Let's hear it! :cool:

Vetenskapliga bevis och erfarenhet av vad som fungerar.

Proteinrik kost och tillskott av EAA när det behövs som bäst säger sig självt, kreatin funkar, Xpress funkar...

Jag bygger mer på det jag vet idag än på de tiotals olika såsom glutamin, HMB och all sköns skit som var i ropet för femton år sen.

Larsson85
2011-10-06, 19:54
Jag har ingen kvinna som står med maten klar när jag kommer från gymmet, då är pulver en bra lösning för att snabbt få i sig protein och energi.

Eddie Vedder
2011-10-06, 20:31
Vill du lista vilka du tar?
Intressant i sammanhanget.

-Kolozzeum Pure Whey
-Fairing Amino Rush som jag tar före passet om jag tränar fastande. Men det blir ganska sällan.
-Fairing Sloow med vaniljsmak.
-Holistics D-vitamin (2000 IU per kapsel)
-Fiskolja de dagar jag inte äter fet fisk. Men det gör jag nästan varje dag så det blir väldigt väldigt sälla. Kanske är var 14:e dag på sin höjd.
-En multivitaminprodukt som jag tar någon gång ibland.

midwinterholes
2011-10-06, 20:34
Vassle - billigt och smidigt
EAA efter träning - verkar ha studier bakom sig
Zink - för det gör att mina torra nagelband/fingertoppar samt armbågar blir som de ska vara.

Morrris
2011-10-06, 20:41
EAA- Mer protein. Mättar sämre än vassle och är syntetiskt.

Koffein - Uppiggande.

ZMA - Bättre sömn.

Sen finns det en drös med kosttillskott som jag inte kan rättfärdiga mitt uteblivna nyttjande av.

TheIsh
2011-10-07, 15:55
EAA- Mer protein. Mättar sämre än vassle och är syntetiskt.

Koffein - Uppiggande.

ZMA - Bättre sömn.

Sen finns det en drös med kosttillskott som jag inte kan rättfärdiga mitt uteblivna nyttjande av.

Är inte den aktiva ingrediensen i ZMA zink? Måste ju bli billigare och bara köpa zinktabletter i så fall?

Morrris
2011-10-07, 15:58
Är inte den aktiva ingrediensen i ZMA zink? Måste ju bli billigare och bara köpa zinktabletter i så fall?

Zink, Magnesium och Vitamin B6. De ska ha en synergisk effekt

Robbmeister
2011-10-07, 16:01
Vassle - Extra protein , ganska billigt också om man ser till mängden protein man får för priset.

Kreatin - lite bättre tryck när man tränar , är ändå så billigt så det gör inget om det inte hjälper så överdrivet mycket.

Omega 3 - äter bara fisk kanske var tredje vecka + att omega 3 pillrerna följer med gratis till proteinpulvret.

Koffein - Känns ganska skönt att ta före passen när man känner sig trött och sliten efter en dag i skolan.

exevision
2011-10-07, 18:57
Vassle och kasein för att få upp nivåerna av protein under deff. Annars vassle efter träning.

Kreatin för att orka mer.

Koffein för att bli taggad. Kör det då jag har avbrott från kreatin.

Kalcium de dagar som jag inte dricker så mycket mjölk.

Magnesium för att sova bättre.

Omega-3 för att det är bra :)

EAA före fastande träning

Beta-alanin för att jag gillar stickningarna.

Löpsko
2011-10-07, 19:06
Kanske skulle klarat mig utan de man tar, men varför riskera det?
När man lägger ner så mycket tid kan man väll lika gärna betala ett par hundra och käka lite tillskott. Förhoppningsvis blir de inte sämre.

AtomicPuffin
2011-10-07, 19:49
Lathet tyvärr.

Multivitamin och Omega3 för att jag inte får i mig så mycket grönt och fisk jag borde.

Blandproteinpulver för att det förenklar proteinintaget. Mest före träning och på kvällen om dagens proteinintag är sub par.

ett styck
2011-10-07, 20:12
Vassleprotein; billigt att fylla proteinkvoten med

EAA; gött o vara opti !

Koffein; bättre fokus och sisu under träningen

Kreatin; prestationshöjande, no doubt.

TheIsh
2011-10-07, 20:15
Zink, Magnesium och Vitamin B6. De ska ha en synergisk effekt

B6 är väl inte speciellt dyrt heller, magnesium vet jag inte. Men blir det billigare med ZMA än att köpa de tre och ta eller? Koncentrationerna i ZMA lär väl inte vara speciellt höga, eller?

exevision
2011-10-07, 20:57
Innehållet i en ZMA kapsel:

Magneisum: 150 mg
Zink: 10 mg
Vitamin B6: 3,5 mg

Övre tolererbar gräns för zink är satt vid 40 mg per dag för vuxna, totalt, alla källor inräknade. Illamående och magproblem är första negativa effekten; kopparbrist har rapporterats vid intag av 60 mg/dag.

För magnesium 350 mg/dag. Negativ hälsopåverkan av magneisum naturligt förekommande i mat finns inte dokumenterad.

Vid kraftig översupplementering, däremot, kan man se biverkningar. Den första och vanligaste negativa effekten är diarré. Det är normalt också den enda, innan allvarligare symptom kan skönjas. Detta gäller om individen är frisk i övrigt. Har individen som överdoserar magnesium nedsatt njurfunktion, löper han eller hon större risk för magnesiumtoxicitet. Hypermagnesemi kan leda till blodtrycksfall, och bieffekterna som uppträder i senare stadier av hypermagnesemi är relaterade till det låga blodtrycket: förvirring, trötthet, störningar i hjärtrytmen, samt ytterligare försämrad njurfunktion. Fortgår och förvärras hypermagnesemi kan andningsproblem och muskelsvaghet uppstå, för att slutligen övergå i hjärtstillestånd och död.

Den övre tolererbara gränsen för intag ligger som sagt på 350 mg/dag, och den mängden är för dom flesta lägre än vad som krävs för diarrésymptomen.

JB12K
2011-10-07, 23:11
Bara en multi-vitamin/mineral nu och så extra kalcium ibland för jag inte dricker mjölk.

TheIsh
2011-10-08, 01:27
Låter som att ZMA är något man tar en, max två kapslar av då :p Aldrig testat. Men jag köpte B6 förut för att jag läste att det hjälpte med sömnen. Kan inte påstå att jag upplevde någon skillnad dock. Men sen har jag svårt att sova på receptbelagda insomningsmediciner när jag har en dålig sömnperiod också.

Morrris
2011-10-08, 10:29
B6 är väl inte speciellt dyrt heller, magnesium vet jag inte. Men blir det billigare med ZMA än att köpa de tre och ta eller? Koncentrationerna i ZMA lär väl inte vara speciellt höga, eller?

Ok. Så jag kan köpa de tre olika verksamma substanserna och försöka kombinera dem så att jag får rätt mängd och kvot. Varför skulle jag göra det? ZMA är inte dyrt.

TheIsh
2011-10-08, 13:19
Haha, jag vet inte. Det var jag som frågade ;)

cconnyw
2011-10-08, 14:02
EAA. Före/efter träning. Skulle säkert fungerat lika bra med vassle. Kommer nog byta efter jag gjort slut på min påbörjade burk.
Vassle. Lätt och smidigt då jag inte kan bestämma över maten eftersom jag går i skolan och fortfarande bor hemma.
Omega 3. Lite samma svar som ovan. Skulle käkat fet fisk oftare om jag själv kunde bestämma över maten.
D-vitamin. Oktober-April. Behövs motivering?
Multi vitamin. Käkar mindre frukt och grönt än vad jag borde.
ZMA. Sover som en gud sen jag började med det.
Kreatin. Bevisat att det fungerar. Kostar under 150kr per år.

edasvangen
2011-10-08, 17:23
Det känns bra helt enkelt, får upp motivationen en hel del!

Använder för tillfället inte så mycket, lite vassle då och då, multivitamin drygt varannan dag, omega 3 tre gånger dagligen de dagar jag inte äter lax.

Blir EAA när jag tränar mycket, vilket jag inte gör nu..

Har något tillskott med en massa koffein i som jag tar på trötta dagar, koffeinberoende men gillar inte smaken av kaffe särskilt mycket och cola osv har jag slutat helt med.. :P

Har ZMA och D-vitamin på väg, första gången man tar något av dom sakerna så ska bli intressant att se om det verkligen gör någon skillnad, jobbade mycket under dagarna denna sommaren så det blev inte särskilt mycket solljus där, samt sover väldigt dåligt just nu, så fick bli att testa lite nytt!

Spartansk
2011-10-08, 17:30
Räknas antidepressiva? Utan dom blir jag för håglös för att träna. :D

mangemani
2011-10-08, 18:32
hur jag motiverar det? även om vissa tillskott hjälper en bara lite, så hjälper de, därför tar jag tillskott, samt protein för bekvämligheten då man känner sig lat.
det är min motivation.

REDaction
2011-10-08, 20:31
Innehållet i en ZMA kapsel:

Magneisum: 150 mg
Zink: 10 mg
Vitamin B6: 3,5 mg

Intressant. Har inte lagt någon tanke på att man kommer upp i så höga nivåer vid tre kapslar och vad jag sett verkar det inte vara uppe i diskussionerna heller när det handlar om ZMA. Blir nog att ta max två kapslar av ZMA i framtiden..

TheIsh
2011-10-08, 20:58
Jag måste erkänna att jag är förvånad över vad många av er som verkar ha en klok syn på kosttillskott. Jag var helt övertygad över att någon skulle slå till med "Supah dupah oxygen booster of doom X5" som inte gör ett skit. Men jag antar att man inte kommer hit för bra svar utan anledning ;)

Lychgate
2011-10-08, 21:08
Föredrar vatten + smaksatt proteinpulver före mjölk nuförtiden. Speciellt till havregryn. :smash:

Annars är det PWO för att jag är brutalt omotiverad ibland och EAA för att det är enkelt att svepa vid passen. :)

exevision
2011-10-08, 21:15
Jag måste erkänna att jag är förvånad över vad många av er som verkar ha en klok syn på kosttillskott. Jag var helt övertygad över att någon skulle slå till med "Supah dupah oxygen booster of doom X5" som inte gör ett skit. Men jag antar att man inte kommer hit för bra svar utan anledning ;)

Jag anser att om man sköter sin kost och har lite kunskap så hjälper inga konstiga grejer. Och dessutom är det betydligt hälsosammare. En frisk kropp bygger mer muskler.

Linjedomarn
2011-10-09, 13:59
Proteinpulver för jag är lat och inte orkar fixa käk efter träning tex.

Någon slags pwo för att bli taggad till gymmet, tycker det hjälper mig extremt mycket.

Koffeintabs om jag har träning tidigt på morgonen för att piggna till.

Omega-3 Eftersom jag ej äter fisk.

Vitamintabs för säkerhetsskull. Viktigt att få i sig alla vitaminer, speciellt under perioder med mycket träning.

C-vitamin Under tuffa perioder.

Sheogorath
2011-10-09, 14:32
Jag anser att om man sköter sin kost och har lite kunskap så hjälper inga konstiga grejer. Och dessutom är det betydligt hälsosammare. En frisk kropp bygger mer muskler.

Jag tror att anabola steroider bygger mer muskler, tror inte du det?

rooz
2011-10-09, 14:38
Jag anser att om man sköter sin kost och har lite kunskap så hjälper inga konstiga grejer. Och dessutom är det betydligt hälsosammare. En frisk kropp bygger mer muskler.
Vad är konstigt då? Vassle?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Morrris
2011-10-09, 14:39
Jag tror att anabola steroider bygger mer muskler, tror inte du det?

Tråden behandlar lagliga kosttillskott. exevision åsyftar nog obskyra gråzonstillskott, tror inte du det?

Alkro
2011-10-09, 14:42
Ni som konsumerar omega-3, vilken indikation tar ni detta på? Nyfiken då jag själv inte äter fisk.

Enligt en ganska stor meta-analys från 2008 finns det ju ingen minskad risk för hjärt-kärlsjukdom vid intag av omega-3 kapslar.

Sheogorath
2011-10-09, 14:42
Tråden behandlar lagliga kosttillskott. exevision åsyftar nog obskyra gråzonstillskott, tror inte du det?

Jag tolkade det som att han syftade på kosttillskott överlag och att det räcker med mat och kunskap för att erhålla alla effekter av kosttillskott.

RassK
2011-10-09, 14:56
Det är billigare och effektivare. Win/Win?

exevision
2011-10-09, 14:57
Jag tolkade det som att han syftade på kosttillskott överlag och att det räcker med mat och kunskap för att erhålla alla effekter av kosttillskott.

Nej, jag syftade på en del testoboosters och liknande som troligen inte ger så mycket om man redan sköter sin kost. Och dessutom är det nog bättre för hälsan.

Sheogorath
2011-10-09, 14:59
Nej, jag syftade på en del testoboosters och liknande som troligen inte ger så mycket om man redan sköter sin kost.

OK. Det finns mycket sånt som inte ger effekt oavsett om man sköter kost eller inte. ;)

Sheogorath
2011-10-09, 14:59
Ni som konsumerar omega-3, vilken indikation tar ni detta på? Nyfiken då jag själv inte äter fisk.

Enligt en ganska stor meta-analys från 2008 finns det ju ingen minskad risk för hjärt-kärlsjukdom vid intag av omega-3 kapslar.

Liv.

Alkro
2011-10-09, 16:44
Liv.

Ok låt mig omformulera, varför äter ni tillskott av omega-3 utöver den vanliga maten?

Uppenbarligen kan man överleva utan tillskott eller att äta fisk.

Sheogorath
2011-10-09, 17:35
Ok låt mig omformulera, varför äter ni tillskott av omega-3 utöver den vanliga maten?

Uppenbarligen kan man överleva utan tillskott eller att äta fisk.

Överleva, visst. Men frågan är om det inte är värt att lägga de där 27 kalorierna som 3 gram innebär och fåtalet kronor i månaden för att bättra på oddsen för bättre hälsa en aning?

Alkro
2011-10-09, 17:40
Överleva, visst. Men frågan är om det inte är värt att lägga de där 27 kalorierna som 3 gram innebär och fåtalet kronor i månaden för att bättra på oddsen för bättre hälsa en aning?

Vad har man visat för effekter av omega-3 tillskott som innebär en god hälsa?
Hjärt-kärlsjukdom har man ju inte sett något effekt på. Vad jag vet finns det lite evidens för att det är bra vid depression men annars känner jag inte till någon evidens för det.

proteinsynthesis
2011-10-09, 17:41
Ok låt mig omformulera, varför äter ni tillskott av omega-3 utöver den vanliga maten?

Uppenbarligen kan man överleva utan tillskott eller att äta fisk.

För att det är viktigt för allmän hälsan, lite som d vitamin


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Alkro
2011-10-09, 17:43
För att det är viktigt för allmän hälsan, lite som d vitamin


Har dock aldrig hört om någon som blivit diagnosticerad med omega-3 brist så det är ju inte direkt som d-vitamin.

Det är ju lite flummigt att säga att det är för allmän hälsa utan att mer specifikt säga vad tillskottet är bra för.

Sheogorath
2011-10-09, 17:51
Har dock aldrig hört om någon som blivit diagnosticerad med omega-3 brist så det är ju inte direkt som d-vitamin.

Det är ju lite flummigt att säga att det är för allmän hälsa utan att mer specifikt säga vad tillskottet är bra för.

Det är inte det faktum att det är ->Omega-3<- som är det viktiga utan att man får i de essentiella fettsyrorna. Får man dem i adekvat mängd från annat håll (rapsolja t.ex.) så behöver man inte bry sig. Jag ser det som en säkerhet helt enkelt. Enkelt, billigt, känns bra.

frozzon
2011-10-09, 17:57
smidigt, är ganska lat och kan inte laga så många rätter.