handdator

Visa fullständig version : Fem-splitt


Sparrisen
2003-12-29, 20:09
Tja,

Har tidigare försökt att på de allra mest spektakulära sätten komponera ett bra 5 dagars splitt som håller måttet. Tänkte nu tänka om och istället köra muskelgrupperna rakt av, utan en massa onödigt trams.

1. Bröst
2. Rygg
3. Ben
4. Armar
5. Axlar

Därefter två dagars vila, dvs träning på vardagarna och vila på helgerna. Tänker köra intensivt och hålla passen på ca 50 minuter eller så. Tänkte slänga dit lite magträning en gång i veckan, eventuellt både pass 1 och 5.

Underarmarna hoppar jag över helt och håller pga tidigare inflammationer. Jag anser att de får tillräckligt med träning ändå.

Träningen periodiserar jag veckovis enligt följande:

1: lätt (12-16 reps)
2: medel (8-12 reps)
3: tung (6-8 reps, även vissa treor etc)

Detta varvar jag så här: 1, 2, 3, 2, 3 varefter jag börjar om på vecka 1 igen.

Vad tycker Ni? Anledningen till att jag vill hålla mig till 5 pass är att jag vill hålla nere tiden, köra intensivt men ändå ordentligt med set. Kan det bli för mycket tror ni?

:)

King Grub
2003-12-29, 20:12
5-splitt är mitt favoritupplägg. Jag har kört det i ett flertal år nu, med två dagars vila per vecka, och det passar mig som en handske. Jag känner inte av någon överträning, och dina anledningar till varför du vill lägga upp träningen på det här sättet är som ett eko av mina egna.

bubbleman
2003-12-29, 20:43
Den som kunde träna 5 gånger i veckan...*snyft* Har bara skjuts max 4 grr ifrån gymmet:(

Pecca
2003-12-29, 21:01
Originally posted by bubbleman
Den som kunde träna 5 gånger i veckan...*snyft* Har bara skjuts max 4 grr ifrån gymmet:(

har skorna slutat fungera eller är punkan på cykeln svårlagad?:confused:

bubbleman
2003-12-29, 21:03
har skorna slutat fungera eller är punkan på cykeln svårlagad?

Hrrmm.... 2.2 mil i minusgrader och snö. Hade jag varit bara lite mer viking så skulle jag gjort det...

Pecca
2003-12-29, 21:05
ingenting... när jag var ung, fanns inte bilen, då hade vi visserligen snö på vintern också så då tog man snällt matsäcken under armen o satte på sig skidorna och drog iväg dit man skulle...



Nej.... vänta nu.... nu blandade jag ihop mig med allan...:laugh:


:angel:

MunsöHustla
2003-12-29, 22:28
Originally posted by bubbleman


Hrrmm.... 2.2 mil i minusgrader och snö. Hade jag varit bara lite mer viking så skulle jag gjort det...

Har 3 mil från gymmet och tränade 5 dagar i veckan innan sommaren är ju bara att åka buss!

Solle
2003-12-29, 22:54
Fan, nu vart jag sugen på att köra fem-splitt :angel:

Är hans förslag på periodisering bra?

bubbleman
2003-12-29, 23:21
Har 3 mil från gymmet och tränade 5 dagar i veckan innan sommaren är ju bara att åka buss!

På höstlovet körde jag moppe 5 km till närmaste busshållsplats, där jag bor finns inga sådana moderna saker som bussförbindelser!

lauria
2003-12-29, 23:53
Enligt upp läggningen så ser det ut som du har tagit hjälp av Christer Norman :D
Jag körde även de dära upplägget men tyckte dock att det var för mkt att träna 5 veckor utan vila, so nu köra ja 3 max 4 veckor och sen vila....
Lycka tilll:thumbup: :thumbup:


///Tobbe

JAM
2003-12-30, 01:54
Originally posted by lauria
Enligt upp läggningen så ser det ut som du har tagit hjälp av Christer Norman :D
///Tobbe Hehe, känns som att det är ganska många som skulle kunna komma på det där upplägget utom just Norman...

För övrigt tränade jag "tillsammans" med honom i dag (nä, jag känner honom inte!). Han körde bröst. Flyes med 25 kiloshantlarna och lite hantelpress med 45:orna... Han körde lätt i dag...

Karl_alfred
2003-12-30, 02:00
för oss som inte vet, är det denna killen ni menar?

http://www.christernorman.com/bilder/timra/6.jpg

JAM
2003-12-30, 02:13
Ja.

http://www.christernorman.com :

SM 2002 - Resultat Herrar Senior +90kg.
1. Oliver Adzievski World Class BBK, Trelleborg
2. Christer Norman Timrå Hälsostudio

Sparrisen
2003-12-30, 11:22
haha, inte visste jag att Norman körde samma periodisering som mig...

Självfallet är det ett mycket BRA upplägg. kanske dock inte om man siktar på att vara i form till en tävling. Då bör man kanske ta och sikta på månader istället för veckor... :D

lauria
2003-12-30, 13:35
Joppe ja mena han :D

JAM : Bor du i bållsta lr? för han träna ju där...


///tobbe

JAM
2003-12-31, 12:01
Originally posted by lauria
JAM : Bor du i bållsta lr? för han träna ju där...Nä, Stockholm. Men jag har växt upp i Nyland och är just nu på besök hos mina föräldrar under julen. Då passar det bra att träna i Bollsta. Du då?

lauria
2003-12-31, 12:07
Ahha... Själv så bor ja i Kramfors, ha vara på bollsta hallen typ en gång :D

:bpump: :bpump:

///Tobbe