handdator

Visa fullständig version : Fetceller!


jonkel
2011-10-05, 18:41
Har hört att fettceller aldrig försvinner, utan att de växlar i storlek. Och även att antalet bestäms under tiden man växer tills man växt klart. Alltså är det extra viktigt att inte vara överviktig under sina barndomsår, om man vill hålla sig lättare smal livet ut?

bustz0rz
2011-10-05, 18:44
Har hört att fettceller aldrig försvinner, utan att de växlar i storlek. Och även att antalet bestäms under tiden man växer tills man växt klart. Alltså är det extra viktigt att inte vara överviktig under sina barndomsår, om man vill hålla sig lättare smal livet ut?

Hur det ligger till med fettcellerna tänker jag inte svara på, för jag vill inte säga något som är helt galet. Men att det är extra viktigt(när är det egentligen inte viktigt att Inte vara överviktig?) att inte vara överviktig stämmer. Har man en gång varit överviktig så har man större risk att bli det igen - om man ligger på ett överskott.

TheIsh
2011-10-05, 18:56
Stämmer. Fettceller "försvinner" inte. De töms på sitt innehåll. Det är vad jag läst på forumet innan, om du vill ha ett mer utförligt svar får någon annan fylla i, eller affirmera det jag redan sagt!

edit/ Om du har en fettcell, och den cellen blir full så måste fler fettceller skapas. När du sedan går ner i vikt så töms de endast på innehållet. Själva cellen är kvar till graven. Om jag förstått det rätt.
edit2/ Jag menar såklart inte att du endast har EN fettcell på hela kroppen, det var mer ett illustrerat exempel på processen ;)

Opher
2011-10-05, 20:09
Det är sant att när fettcellerna uppgår till viss begränsning i storlek delar cellerna på sig. Men cellerna är otroligt "töjbara" så att de faktiskt kan minska enormt mycket i förhållande till sin "maxstorlek".

Man ska alltså inte hänga upp sig på att fettcellerna inte försvinner. Det går att deffa fram magrutorna bara om huden hänger med!

Har svårt att förstå att folk hänger upp sig på sånt här, när det finns så många andra fördelar som kommer med träning/deffning.

Sniggel
2011-10-07, 10:53
Nu fick jag mig en funderare:

När fettceller krymper genom att tömma sitt innehåll, krymper också membranet eller "klöddar" det bara ihop sig till något som liknar en opumpad badboll?

Sheogorath
2011-10-07, 10:59
Om fettceller inte skulle försvinna har de oändlig livslängd. Det verkar ganska osannolikt. Eller har de en inbyggd mekanism att de knoppar av en kopia strax innan de dör? Vad menas egentligen med att "fettceller aldrig försvinner"?

dentar
2011-10-07, 11:05
Fettcellerna lever väll sålänge människan lever

Vunnis
2011-10-07, 11:06
Nu fick jag mig en funderare:

När fettceller krymper genom att tömma sitt innehåll, krymper också membranet eller "klöddar" det bara ihop sig till något som liknar en opumpad badboll?
Jag skulle nog vilja tro att dom exocytosar iväg cellmembran som inte behövs, kan det inte vara så? *jorgen* Storleksskillnaden på en full och en tom fettcell är väl ganska stor, och att ha en massa membran utan nånting i verkar onödigt *rolleyes*

Om fettceller inte skulle försvinna har de oändlig livslängd. Det verkar ganska osannolikt. Eller har de en inbyggd mekanism att de knoppar av en kopia strax innan de dör? Vad menas egentligen med att "fettceller aldrig försvinner"?
Fiffigt. Du brottade ner hopplösheten i flôt-hyperplasi-teorin.
Vad har fettceller för livslängd förresten...?

Fettcellerna lever väll sålänge människan lever
Mekaniskt slit och så brukar få kroppen att bryta ner celler titt som tätt... och fettceller är vad jag vet, inte en av dom sorters celler som håller livet ut.

ceejay
2011-10-07, 11:22
Om fettceller inte skulle försvinna har de oändlig livslängd. Det verkar ganska osannolikt. Eller har de en inbyggd mekanism att de knoppar av en kopia strax innan de dör? Vad menas egentligen med att "fettceller aldrig försvinner"?
Undrar också mekanismen bakom det.

kanske finns nån trevlig läsning här :)
http://www.clinsci.org/cs/110/0001/1100001.pdf

Sniggel
2011-10-07, 12:56
Äggceller är ju färdiga sen fosterstadiet någon gång och sen ligger de inaktiva tills "man" ska menstruera. Det är ju lite speciellt fast fettceller är ju långt ifrån inaktiva så jag tycker också att det låter orimligt att de aldrig dör eller genomgår mitos annat än när de blir för stora. Fast jag vet inte iofs.

Mastodon
2011-10-07, 13:13
Äggceller är ju färdiga sen fosterstadiet någon gång och sen ligger de inaktiva tills "man" ska menstruera. Det är ju lite speciellt fast fettceller är ju långt ifrån inaktiva så jag tycker också att det låter orimligt att de aldrig dör eller genomgår mitos annat än när de blir för stora. Fast jag vet inte iofs.

äggen är inte alls färdiga. innan ägglossning går dom igenom en mognadsprocess. och liknelsen är därmed falsk eftersom äggen "lagras" under andra betingelser. Ang adipocyters livstid vet jag inte, men generellt tillbakabildas ju strukturer i kroppen som inte används. exocytos blir det nog inte eftersom det betyder att något inifrån cellen transporteras ut. mycket möjligt att de elastiska komponenterna i cellskelettet står för minskningen i storlek vid tömning. jag får läsa på lite och återkomma, tycker det är sjukt intressant, speciellt med tanke på att jag varit överviktig sen mellanstadiet och nu är i en lång deff...

TheIsh
2011-10-07, 16:00
Jag tänkte mer att *cellen* inte bara "försvinner" när/om den blir utnött. Antagligen förnyas den över tiden precis som hudceller. Låter rimligt hur som helst, jag vet inte hur det ligger till i verkligheten. Men celler är ju knappast det minsta beståndsdelarna i människokroppen så delar av cellen byts säkert ut med tiden. Inte som att lämna ungen på dagis och hämta senare. Alltså kan cellen inte bara lägga fettet vid sidan av och vila ut.. Typ.. :D

Sniggel
2011-10-07, 22:39
äggen är inte alls färdiga. innan ägglossning går dom igenom en mognadsprocess. och liknelsen är därmed falsk eftersom äggen "lagras" under andra betingelser. Ang adipocyters livstid vet jag inte, men generellt tillbakabildas ju strukturer i kroppen som inte används. exocytos blir det nog inte eftersom det betyder att något inifrån cellen transporteras ut. mycket möjligt att de elastiska komponenterna i cellskelettet står för minskningen i storlek vid tömning. jag får läsa på lite och återkomma, tycker det är sjukt intressant, speciellt med tanke på att jag varit överviktig sen mellanstadiet och nu är i en lång deff...

Färdiga för att lagras och användas i framtiden ;)
Jag ville bara ta upp en poäng med att alla celler inte alltid håller på o delar sig och har sig. Så det är ju helt klart möjligt att fettcellerna har något speciellt för sig som "vanliga" celler inte gör.

Masterpan
2011-10-08, 10:07
"They don't die, they just get big or small. Actually, cells die all the time, but fat cells don't die because you've lost weight. They just hang around in case they're needed again later."

Från någon amerikansk forskare

Sheogorath
2011-10-08, 10:43
"They don't die, they just get big or small. Actually, cells die all the time, but fat cells don't die because you've lost weight. They just hang around in case they're needed again later."

Från någon amerikansk forskare

Dom dör inte, men dom dör. Tack, amerikanska forskare.

edasvangen
2011-10-08, 11:40
Dom dör inte, men dom dör. Tack, amerikanska forskare.

Läs om läs rätt!

Står att celler dör hela tiden MEN att fettceller ej dör, dom finns kvar och "väntar" ifall dom skulle behövas i framtiden.

Sheogorath
2011-10-08, 11:46
Läs om läs rätt!

Står att celler dör hela tiden MEN att fettceller ej dör, dom finns kvar och "väntar" ifall dom skulle behövas i framtiden.

Grymt. Så ska jag också göra. Liksom bara skita i att dö, och mer ligga och vänta istället. Verkar soft.

Nej. Vi behöver en mer pålitlig källa som kan styrka att fettcellens livslängd är lika lång som en livsländ.

Masterpan
2011-10-08, 11:56
Dom dör inte, men dom dör. Tack, amerikanska forskare.

Lite roligt formulerat men han menar väl att "vanliga" celler dör hela tiden och byts ut medans fettceller inte gör det?

King Grub
2011-10-08, 12:13
Fettceller dör och förnyas, men antalet är tyvärr konstant i vuxen ålder. Det är i barn- och ungdomsåren som antalet bestäms, och det påverkar inte saken att gå ner i vikt som vuxen.

Here we show that adipocyte number is a major determinant for the fat mass in adults. However, the number of fat cells stays constant in adulthood in lean and obese individuals, even after marked weight loss, indicating that the number of adipocytes is set during childhood and adolescence.

Approximately 10% of fat cells are renewed annually at all adult ages and levels of body mass index. Neither adipocyte death nor generation rate is altered in early onset obesity, suggesting a tight regulation of fat cell number in this condition during adulthood.

http://www.nature.com/nature/journal/v453/n7196/full/nature06902.html

edasvangen
2011-10-08, 12:13
Grymt. Så ska jag också göra. Liksom bara skita i att dö, och mer ligga och vänta istället. Verkar soft.

Nej. Vi behöver en mer pålitlig källa som kan styrka att fettcellens livslängd är lika lång som en livsländ.

Som Masterplan sa så handlar det om "vanliga" celler när han nämnde att celler dör, och självfallet dör även fettceller om resten av kroppen dör..

Edit: King Grub to the rescue! som vanligt. ;)

Sheogorath
2011-10-08, 13:15
Som Masterplan sa så handlar det om "vanliga" celler när han nämnde att celler dör, och självfallet dör även fettceller om resten av kroppen dör..

Edit: King Grub to the rescue! som vanligt. ;)

To the rescue? 10% av fettcellerna dör varje år. Om antalet är konstant, vilket det verkar vara, så innebär det att en fettcell delar sig var tionde år. Eller? Kanske någon annan har ett förslag på mekanismen? Möjligt att jag missar något enkelt.

edasvangen
2011-10-08, 13:37
To the rescue? 10% av fettcellerna dör varje år. Om antalet är konstant, vilket det verkar vara, så innebär det att en fettcell delar sig var tionde år. Eller? Kanske någon annan har ett förslag på mekanismen? Möjligt att jag missar något enkelt.

Dom dör och förnyas, antalet fettceller stannar alltså på samma nivå, hur många fettceller du har beror på hur många man lyckades dra på sig som barn/ungdom. Om jag förstod allt som skrevs rätt..

edit: ja, to the rescue, han kommer alltid med korrekt information, om det finns.

Sheogorath
2011-10-08, 14:31
Dom dör och förnyas, antalet fettceller stannar alltså på samma nivå, hur många fettceller du har beror på hur många man lyckades dra på sig som barn/ungdom. Om jag förstod allt som skrevs rätt..

edit: ja, to the rescue, han kommer alltid med korrekt information, om det finns.

Visst, den saken är klar. Men nu är det också klarlagt att en fettcell inte lever mer än ~10 år, till skillnad från en nervcell som kan leva en livstid. Alltså: fettceller dör, dom ligger inte bara i träda.

Inge Enveten
2011-10-08, 14:43
Vad spelar det för roll att dem just dör när frågan gällde huruvida antalet var konstant och därmed oföränderligt?

Sheogorath
2011-10-08, 14:48
Vad spelar det för roll att dem just dör när frågan gällde huruvida antalet var konstant och därmed oföränderligt?

Saker är intressanta att veta. Jag gillar att veta olika slags saker.

midwinterholes
2011-10-08, 14:50
Saker är intressanta att veta. Jag gillar att veta olika slags saker.
*cupid*

Inge Enveten
2011-10-08, 15:13
Saker är intressanta att veta. Jag gillar att veta olika slags saker.

True dat :D

Mastodon
2011-10-08, 15:23
från Harvey & Ferrier, biochemistry, 5th ed, vår kursbok i biokemi:

"as triacylglycerols are stored, adipocytes can expand to an average of two or three times their normal volume. However, the ability of fat cells to expand is limited. with prolonged overnutrition, preadipocytes within adipose tissue are stimulated to proliferate and differentiate into mature fat cells, increasing the number of adipocytes. Thus, most obesity is due to a combination of hypertrophy and hyperplasia. like other tissues, the adipose tissue undergoes continuous remodeling. contrary to early dogma, we now know that adipocytes can die, but it is uncertain how fast this process occurs; some studies estimate that the average is 10 years.

Obese individuals can have up to five times the normal number of fat cells. if excess calories cannot be accomodated within adipose tissue, the excess fatty acids 'spill over' into other tissues, such as muscle and liver. The amount of this so-called 'ectopic fat' is strongly associated with insulin resistance. with weight loss in an obese individual, the size of the fat cells is reduced, but the number of fat cells is not usually affected. Thus, a normal body fat is achieved by decreasing the size of the fat cell below normal. Small fat cells are very efficient at reaccumulating fat, and this may drive appetite and weight regain [min anm: pga den endokrina funktion fettväv har i hunger/mättnadsreglering]".

Masterpan
2011-10-08, 15:38
Fettceller dör och förnyas, men antalet är tyvärr konstant i vuxen ålder. Det är i barn- och ungdomsåren som antalet bestäms, och det påverkar inte saken att gå ner i vikt som vuxen.



http://www.nature.com/nature/journal/v453/n7196/full/nature06902.html

När räknas man som 'vuxen' ?

Att öka sin fett % till 23 som typ 16 åring för att deffa ner sig till runt 10 som 17 åring har man gjort lika mycket skada som om man istället skulle deffa ner sig i 30 år åldern?

"Skada" syftar på effekter som är relaterad till muskeluppbyggande och fettinlagrig osv

TheIsh
2011-10-08, 20:54
Det gjorde ju ingen "skada" skrev han ju.

och det påverkar inte saken att gå ner i vikt som vuxen

Eller missförstod jag nu?

King Grub
2011-10-08, 21:02
Det faktum att man lättare lägger på sig kroppsfett vid kommande överätning när man gått ner i fettvikt, har inte med antalet fettceller som den här diskussionen handlar om att göra.

Redhaad
2011-10-08, 21:31
Det viktigaste att klura ut är väl när man är "ung" här... 16 ? 20 ? 25 ?

Kvastis
2011-10-08, 22:13
vet ngn hurdetta relaterar till sammanhanget av en fetmaop?!

Harnold
2011-10-08, 23:09
Jag skulle också vilja veta när man i sammanhanget anses vara vuxen och därmed får ett bestämt antal fettceller. Är det individuellt, har man gjort någon studie som behandlar just åldern eller hur ser det ut egentligen?

Sedan så undrar jag hur stor påverkan på fetma antalet fettceller har. I slutändan så är det ju trots allt ändå kcal in - kcal ut som bestämmer hur tjock man blir.

King Grub
2011-10-09, 04:41
Det är inte exakt samma vecka eller månad eller ens år i sitt liv som allas status plötsligt slår om till "vuxen".