handdator

Visa fullständig version : Löpning dagen före eller efter benpass?


Idefi
2011-10-05, 18:07
Hallå,

Målet just nu är som sagt att öka i styrka, men samtidigt bibehålla konditionen (kör 2 konditionspass i veckan bara nu).
Vilket av dessa 2 vore bäst för det;

1. Tisdag kör jag ett tungt benpass, och på Onsdag så kör jag löpning (Intervaller på 400, 200 och 100m . Oftast 5 av varje). Nästa benpass blir då på fredag då jag kör 2 ggr/vecka.

2. Löpning Onsdag (samma som ovan) och på Torsdag köra ett tungt benpass. Nästa benpass blir då på Måndag.

Vilket av dessa 2 vore mest "optimalt" för att öka i styrka i benen?

Själv lutar jag åt nummer 1, då jag anser att jag inte skulle kunna ta ut mig lika mycket på benpasset om jag körde nummer 2.
Enda nackdelen med 1 är väl att jag oftast är segare under löpningen, men det är inga problem för mig.

robbob
2011-10-05, 18:18
Se där! Du har löst problemet! Är fokus styrka kör styrka först och tvärtom. Sedan tycker jag även att det kan vara rätt skönt att springa dagen efter ben, få lite cirkulation på blodet.

Idefi
2011-10-05, 18:37
Se där! Du har löst problemet! Är fokus styrka kör styrka först och tvärtom. Sedan tycker jag även att det kan vara rätt skönt att springa dagen efter ben, få lite cirkulation på blodet.

Hehe okej, tack för svaret =) då kanske man inte är så dum som man tror!

Brook
2011-10-06, 13:59
Ja du har nog löst problemet såsom jag skulle ha löst det.

För om du kör ben först, kan du inte springa så mkt som du kanske skulle kunnat, Löpningen blir inte optimal. i motsats till om du löpt först (kunna springa för fullt) men inte kunnat ta lika tunga vikter på gymmet, muskelökningen blir inte optimal.

Varför inte sprida dina 2st löpningar och benpasset så långt ifrån varandra som möjligt? du kan ju få en dag imellan om du planerar snyggt. Har jag fel så säg :)

Idefi
2011-10-06, 14:22
Ja du har nog löst problemet såsom jag skulle ha löst det.

För om du kör ben först, kan du inte springa så mkt som du kanske skulle kunnat, Löpningen blir inte optimal. i motsats till om du löpt först (kunna springa för fullt) men inte kunnat ta lika tunga vikter på gymmet, muskelökningen blir inte optimal.

Varför inte sprida dina 2st löpningar och benpasset så långt ifrån varandra som möjligt? du kan ju få en dag imellan om du planerar snyggt. Har jag fel så säg :)

Precis =) som jag tänkte också.

Det jag har försökt, eftersom jag tränar överkropp måndag/torsdag och underkropp tisdag/fredag, så får jag bara onsdag, lördag/söndag ledig till löpning. Just nu kör jag löpning onsdag+söndag, då jag tycker det är skönt att vila på lördagen (samt att då kommer inte löpningen på söndag innan eller efter ett benpass).
Byter jag plats och kör underkropp måndag/torsdag, så kommer löpningen att bli dagen före både på onsdag och söndag, och det känns inte optimalt.

Men jag är öppen för förslag ;)

Sheogorath
2011-10-06, 15:33
Jag har gjort valet att köra min konditionsträning (spinning i mitt fall) dagen före benträningen, helt enkelt eftersom jag vet att jag får så mycket mjölksyra i benen under konditionsträningen om jag vänder på steken så att jag faktiskt har svårt att komma upp i puls och då blir det ingen vettig konditionsträning av det i alla fall. Visst kanske jag är något kilo svagare i det efterföljande benpasset med upplägget jag kör nu, men jag kan fortfarande ha en progression och därmed en utveckling. Det är ju den muskulära utvecklingen som är det viktiga för mig och inte den absoluta styrkan i varje pass.

Dessutom har jag ren styrketräning för benen fler gånger i veckan, så wtf liksom? Orka offra mitt enda kondispass för att kunna klämma ut något kilo extra på ett av de tre benpassen jag kör.

Tanman
2011-10-06, 16:12
Om målet är att "bibehålla konditionen" skulle jag ha kört löpning dagen innan och inte intervaller utan tempopass på tröskeln. Kör du 20-25 min tröskelträning kommer det inte att påverka dina ben märkbart dagen efter när du blivit van. Ett av passen kanske t.o.m kan vara ett lugnt, lite längre distanspass och då påverkar det ännu mindre.