handdator

Visa fullständig version : Ketchupflask-effekt hos tränande?


Minimjölk
2011-10-05, 11:54
ja, ni känner säkert till ketchup-effekten. Först kommer ingenting, sedan ingenting, för att sedan bara exploderar allt.


Tycker mig ibland se denna effekt även hos styrketränande. Folk som harvat i gymmet några år utan några direkta resultat för att sedan på kort tid göra enorma framsteg. jag i min enfald tror och hoppas att det ffa handlar om att deras träningsupplägg ändrats, de sköter kosten bättre etc.

Troligen är det väl dock tyvärr även doping involverat?

Jag tycker det är fascinerande att någon som en längre tid legat på en viss nivå plötsligt gör ett skutt i utveckling. Om man bortser från kost, träning etc. finns det någon biologisk förklaring eller liknande som visar att man när man nått till en viss nivå plötsligt kan nå en lavinartad förbättring.

Det normala är ju annars att man normalt sett gör störst förändring i början för att sedan få mindre och mindre utveckling per år.

Diskutera!

Prankie
2011-10-05, 12:05
Jag tror att största förändringen är fettnivå, folk som har tränat flera år och fått på sig lite muskel genom åren brukar inte synas så mycket. Sedan när de får mer definition ser ut som att utveckling sker på mycket på kort tid.

Beelz
2011-10-05, 12:09
Jag tror nog att dom får ordning på kost och träning så dom helt plötsligt skenar iväg, kombinera det med optimala gener så går det nog ännumer undan.. Om du inte kan något om träning+kost så hjälper inte doping så mycket som folk tror... Känns som om att folk tror att man kan sitta i soffan o musklerna bara poppar fram

prOtotype
2011-10-05, 12:11
Det kan ju finnas en miljard anledningar. Någon som har ett stressigt jobb där dom knappt får i sig någon lunch och sover dåligt av stressen kan ju tex få en jävla boost ihop med att såna saker fixar sig.
Eller någon som länge slarvat med maten när dom är hemma själva på kvällen som flyttar ihop med någon som ser till att det blir ordentlig mat varje kväll.
Då är det ju snarare när någon har en sån utvecklingsspurt ihop med ett nyutbrott av kraterliknande acne på axlarna som man kan säga roids med mer säkerhet.

shadowfire
2011-10-05, 12:14
Jag har precis tagit ett sådant skutt själv.
För min del är det tre framgångsfaktorer:

- lagt alkoholismen på hyllan
- skärpt kosten och vågat överäta istället för att vara katabol 5 dagar av 7
- släppt optinojjan, lagt mer energi på gymet än på att läsa grubs detaljstudier av aminosyror

(å jag tränar under 45 minuter, hjelp snela)

martikainen
2011-10-05, 12:25
Mindcontrol är det jag försöker "lära" ut mest, att släppa alla jävla negativa tankar på att man ej orkar, ej klarar det osv.

Det är bara att köra på och hårt som fan, ska du köra bänk/böj se till att ha passare/böjrack.

Man kommer ingen vart på att gå på 85% av kroppens max.

Färssen
2011-10-05, 12:49
Mindcontrol är det jag försöker "lära" ut mest, att släppa alla jävla negativa tankar på att man ej orkar, ej klarar det osv.

Det är bara att köra på och hårt som fan, ska du köra bänk/böj se till att ha passare/böjrack.

Man kommer ingen vart på att gå på 85% av kroppens max.

Detta tänk + överätning gjorde att jag gjorde ett litet skutt framåt iaf, efter många månaders harvande med suspekt kostintag.

Egentligen behöver man bara regelbundet svara "JA!" på två frågor:
"Kan jag verkligen äta så här mycket? samt "Kan jag verkligen lyfta så här mycket?"

agazza
2011-10-05, 12:59
80% av gamla bekanta som gjort detta superskutt i träningen helt plötsligt har upptäckt att man kan jue faen köpe steroider på postorder..

Dom andra har slutat söpe, börjat träna seriöst och börjat äta ordentligt.

Minimjölk
2011-10-05, 13:40
ja, så fort man får koll på träna, äta, sköta sig blir ju kroppen oftast gladare och benägen att göra som man vill. Om vi istället utgår frå nen person som har gjort detat en längre tid och nått en kraftig platå för at tsedan skjuta iväg i utveckling, går det att förklara?

Jishuku
2011-10-05, 14:33
Har hjälpt 2st göra enorma framsteg på drygt 1 år.
Jag visste om deras situation gällande doping så jag vet att det inte var det.

Enda skillnaden: de slutade äta som sparvar. Mat gör så enormt mycket, ren eller ej.

Andra anledningar till att folk gör framsteg: de övertränade tidigare och lät kroppen vila för att sen träna med färre set/mer vila mellan passen, lärde sig bättre utförande (inte lätt att bygga armar om man lyfter med ryggen)

En person som gjorde allt ovanstående fel och plötsligt rättar till det.. ja, han lär öka fort till en början.

rooz
2011-10-05, 14:33
ja, så fort man får koll på träna, äta, sköta sig blir ju kroppen oftast gladare och benägen att göra som man vill. Om vi istället utgår frå nen person som har gjort detat en längre tid och nått en kraftig platå för at tsedan skjuta iväg i utveckling, går det att förklara?
Ja. steriods.

Loke
2011-10-05, 14:34
Det beror lite på vilken typ av förändring det är. Själv gjorde jag till exempel ett ordentligt skutt vad gäller trapz-storleken, som folk verkade notera. Det handlade nog mycket om att jag ökade väldigt mycket i mark på kort tid, så att marklyften blev ordentlig träning för övre trapz. Resultatet är inte bara att trapzen växer, utan även att man ofta går runt med pump i dem, vilket folk noterar.

Det normala är ju annars att man normalt sett gör störst förändring i början för att sedan få mindre och mindre utveckling per år.

Sanning med modifikation. Jag skulle säga att det normala är det här mönstret: Första året får man bra ökningar. Andra året är svårare. Tredje året stagnerar man. Femte året kommer man på vad som krävs och börjar öka igen. Ta åren jag skriver med en nypa salt, försöker bara skapa någon form av tidsperspektiv. Generellt krävs det mindre för att få ökningar i början, men det är också lättare att skada sig i början och man har en mindre arsenal av övningar, man tar i mindre och man äter mindre.

Väldigt många som tränat i 5-10 år säger att dom aldrig ökat så bra som dom gör för stunden. Det är visserligen subjektivt, men det måste verkligen inte var så att man ökar som bäst när man börjar.

LeBron
2011-10-05, 14:37
Varför sitter du och glor på andras förändringar? Får en bild framför mig att du är en sådan som bara drar till gymmet, snackar skit, går hem och sedan klagar över att du inte får några resultat.

OnT: Har du inte sett någon på ett tag eller följt denne VARJE DAG och sedan ser han en månad senare så kan han ha gjort enorma förändringar. Han kanske äter grymt mycket protein och tränar rätt samt är ganska ny i gymmet men bra förutsättningar och kunskap = snabb utveckling. Sluta "smyg-anklaga" folk.

Dirty South
2011-10-05, 14:46
Varför sitter du och glor på andras förändringar? Får en bild framför mig att du är en sådan som bara drar till gymmet, snackar skit, går hem och sedan klagar över att du inte får några resultat.

OnT: Har du inte sett någon på ett tag eller följt denne VARJE DAG och sedan ser han en månad senare så kan han ha gjort enorma förändringar. Han kanske äter grymt mycket protein och tränar rätt samt är ganska ny i gymmet men bra förutsättningar och kunskap = snabb utveckling. Sluta "smyg-anklaga" folk.

Läste du ens första inlägget?

LeBron
2011-10-05, 15:08
@Dirty South, Ja.

Minimjölk
2011-10-06, 08:57
Varför sitter du och glor på andras förändringar? Får en bild framför mig att du är en sådan som bara drar till gymmet, snackar skit, går hem och sedan klagar över att du inte får några resultat.

OnT: Har du inte sett någon på ett tag eller följt denne VARJE DAG och sedan ser han en månad senare så kan han ha gjort enorma förändringar. Han kanske äter grymt mycket protein och tränar rätt samt är ganska ny i gymmet men bra förutsättningar och kunskap = snabb utveckling. Sluta "smyg-anklaga" folk.

Du får gärna ha den bilden av mig men jag förstår inte riktigt hur du fått fram den bilden av att läsa i denna tråden. jag har väl inte någonstans anklagat någon eller beklagat mig över mina uteblivna resultat. Tvärtom då jag själv just nu är på väg tillbaka efter ett uppehåll vilket gett mig någon form av ketchupflaskesyndrom på mina egna resultat tack vare muskelminnet. I mitt fall har jag ju en förklaring men jag har under perioder av min egen träningskarriär märkt hur jag helt plötsligt började få bättre resultat utan att jag vet varför. Inget extremt utifrån mitt eget perspektiv. Däremot har jag stött på andra som gjort en liknand eresa och plötsligt lägger på sig några kilo ren muskelmassa, blir 20% starkare och mer deffade under relativt kort tid, trots att de kör samma upplägg med kost och träning som tidigare. För att förtydliga, jag pratar alltså inte om nybörjarökningar här. Min grundfråga är om det finns någon fysiologisk/biologisk förklaring kring detta som gör att det plötsligt släpper för vissa?

Sniggel
2011-10-06, 09:02
men jag har under perioder av min egen träningskarriär märkt hur jag helt plötsligt började få bättre resultat utan att jag vet varför. Inget extremt utifrån mitt eget perspektiv. Däremot har jag stött på andra som gjort en liknand eresa och plötsligt lägger på sig några kilo ren muskelmassa, blir 20% starkare och mer deffade under relativt kort tid, trots att de kör samma upplägg med kost och träning som tidigare. För att förtydliga, jag pratar alltså inte om nybörjarökningar här. Min grundfråga är om det finns någon fysiologisk/biologisk förklaring kring detta som gör att det plötsligt släpper för vissa?

+1

Många av mina ökningar har kommit på detta viset. Samma upplägg, samma kost, plötsligt på bara några månader, stora framsteg.

Om jag ska brainstorma förklaringar så kan jag ju nämna toxoplasma gondii :P
Men den tror jag inte på eftersom fenomenet uppstått flertalet gånger.

mikaelj
2011-10-06, 09:05
Jag fick ett stort uppsving efter tre års styrketräning, när jag började i en atletklubb. Som så många andra undrar jag också varför jag inte började med det tidigare...

Minimjölk
2011-10-06, 09:06
Jag märkte enorma styrkeökningar i samband med när jag blev pappa första gången. jag gick upp en del i fettvikt (ca 5kg) pga överätning men när jag kom till gymmet kunde jag öka några reps nästan varje pass. Från att ha stått på en platå kring 120-130kg i bänkpress under säkert 2års tid ökade jag plötsligt till 160kg. Sedan gick jag tillbaka lite men jag tycker ändå det är intressant då 30kgs ökning är sjukt mycket enligt mig på 6månader. Det värsta var att jag under denan period var betydligt mindre seriös än jag varit några år tidigare när "allt" kretsade kring träning.

Grahn
2011-10-06, 09:07
Det känns rent spontant som att man inte alltid har optimala förhållanden, något strular alltid men ibland klaffar det väl och så lossnar det.

prOtotype
2011-10-06, 09:34
Jag märkte enorma styrkeökningar i samband med när jag blev pappa första gången. jag gick upp en del i fettvikt (ca 5kg) pga överätning men när jag kom till gymmet kunde jag öka några reps nästan varje pass. Från att ha stått på en platå kring 120-130kg i bänkpress under säkert 2års tid ökade jag plötsligt till 160kg. Sedan gick jag tillbaka lite men jag tycker ändå det är intressant då 30kgs ökning är sjukt mycket enligt mig på 6månader. Det värsta var att jag under denan period var betydligt mindre seriös än jag varit några år tidigare när "allt" kretsade kring träning.

Kan det vara så att du behövde lite mer återhämtning som du fick när du inte var lika seriös?

Asdf
2011-10-06, 09:43
Samma här, har det senaste halvåret gjort betydligare styrkeökningar än förut. O andra sidan har jag blivit mer seriös med hur jag supplementerar med kreatin/b-alanin till min träning, samt sett till att sluta tänka så mycket i repetitioner/set utan mer se till hur mycket vikt jag lyfter ur ett byggar/styrkeperspektiv

Jishuku
2011-10-06, 10:54
Efter att ha funderat lite mer på detta.. kan det ha att göra med tidsintervallet för kroppens proteinomsättning (försökte översätta det engelska: protein turnover).

Detta sker inte så ofta som jag förstått. Det jag hittat genom en del googlande är att muskelprotein ersätts ungefär var 180:e dag. Så varje halvår ersätts ens skadade muskelproteiner med nya och starkare.

Ungefär var 1000 dag ersätts dessutom kollagen. Och var 120 dag ersätts hemoglobin.

Alla dessa saker påverkar väl vår förmåga till styrke- och massaökningar?

z_bumbi
2011-10-06, 11:08
Efter att ha funderat lite mer på detta.. kan det ha att göra med tidsintervallet för kroppens proteinomsättning (försökte översätta det engelska: protein turnover).

Detta sker inte så ofta som jag förstått. Det jag hittat genom en del googlande är att muskelprotein ersätts ungefär var 180:e dag. Så varje halvår ersätts ens skadade muskelproteiner med nya och starkare.

Ungefär var 1000 dag ersätts dessutom kollagen. Och var 120 dag ersätts hemoglobin.

Alla dessa saker påverkar väl vår förmåga till styrke- och massaökningar?

Varje sekund så bryts kroppen ner och varje sekund så byggs den också upp, det du pratar om är möjligen den tid det tar för allt protein att omsättas i en given struktur men jag har inte kollat upp tiderna.

Jishuku
2011-10-06, 11:50
Så är det kanske. Jag är bara en filosoferande lekman. :)
Däremot påskyndar väl t.ex. AAS och andra hormoner denna process och möjliggör påsåvis att man kan lägga på sig mer muskelmassa per år i snitt? Lite off-topic kanske, men artikeln jag läste tog upp hur mycket man kan lägga på sig per år.. och la fram tidsintervallen för proteinomsättningen som en anledning att det finns en gräns som inte går överstiga på naturlig väg.

Jishuku
2011-10-06, 12:20
Ja, jag läste artikeln igen.. och självklart är det som du säger bumbi.. bara mitt trötta huvud som inte tar in saker rätt. Är ju självklart att saker bryts ner och byggs upp hela tiden.

Så det har nog inget med "tillväxtspurter" att göra. Åtminstone inte på det sätt jag tänkte mig.

Yip_man
2011-10-06, 12:24
Själv öka jag också bra med första barnet. Kopplar ihop det med fasta mat-tider + att man ofta tog sig en tupplur mitt på dagen med barnet. Gick upp från 140kg i böj till 225kg på nån månad.

Minimjölk
2011-10-06, 12:27
I min fantasi så tror jag även att det faktum att man blir förälder och har något att skydda, triggar någon form av mekanism. Samtidigt som jag så gott som alltid presterar bättre när jag är glad/lycklig jämfört med motsatsen.

Sarwien
2011-10-06, 12:32
Gick upp från 140kg i böj till 225kg på nån månad.

WTF!! 85 kg ökning på en månad?!?!

shadowfire
2011-10-06, 13:46
Själv öka jag också bra med första barnet. Kopplar ihop det med fasta mat-tider + att man ofta tog sig en tupplur mitt på dagen med barnet. Gick upp från 140kg i böj till 225kg på nån månad.

ok nu vill jag skaffa barn.

stevebc
2011-10-06, 17:02
Han kanske äter grymt mycket proteinJa, det är den springande punkten bakom folks framgång i gymmet.

Yip_man
2011-10-06, 18:56
WTF!! 85 kg ökning på en månad?!?!

ett par månader, sen är inte det samma som att öka 85kr i bänk precis. Troligen låg även mitt max på högre än 140 men jag hade inte provat på väldigt länge.

efter andra barnet är jag närmre 140 än 225 igen.

Sarwien
2011-10-06, 20:04
ett par månader, sen är inte det samma som att öka 85kr i bänk precis. Troligen låg även mitt max på högre än 140 men jag hade inte provat på väldigt länge.

efter andra barnet är jag närmre 140 än 225 igen.

ändå, det är en sinnessjuk ökning hur som helst...

Eddie Vedder
2011-10-06, 21:03
ok nu vill jag skaffa barn.

Adoptera. "Hej, jag är en ensamstående man med eget stort hus och en inredd och ljudisolerad källare dit jag gillar att bjuda in folk." borde funka. :D

RobbanColeman
2011-10-06, 21:18
Jag tror det gäller att hitta lagom, det var det Plexus alltid tjatade om, det har för mig personligen varit enormt svårt, jag är en allt eller inget person, i med handbromsen, tro´t eller ej, då ökade farten. :)

Letar fortfarande även om jag inte är lika vilse längre... Tjusningen med sporten är gåtan, kroppen!

filmjölk
2011-10-07, 13:40
Något jag sett många ggr är folk som tränar ok, och gör stadiga men små framsteg, blir lite grövre/lite starkare allt efter åren går, men som sedan plötsligt under ett par månaders tid ökar rejält, då ringer mitt interna doping-alarm.

Är man en erfaren "hardgainer" som efter åratal av hård träning lyckats bygga upp sig till en 85kg halvhård fysik och som sedan ökar till 90kg på ett halvår utan att bli fetare, då tror jag att det är prepp och inte något nytt träningssystem som ligger bakom, även om 90kg inte är särskilt stort, eller en 5kgs fettfri ökning inte är en abnorm ökning.

Syftar inte på någon specifik person här, så ingen behöver ta åt sig.

Minimjölk
2011-10-07, 14:29
Genom att läsa i denna tråden verkar vi vara flera som råkat ut för detta fenomen utan extra tillskott så jag tror inte alltid att man skylla på doping.

Skulle någon tex iakta mig på gymmet idag och se mig marklyfta pappvikter för att sedan se mig om några månader när jag förhoppningsvis kommit igång ordentligt med min träning igen så kommer jag ju lyfta säkert 4x startvikten pga att jag i dagsläget är otränad och inte kört på länge (likt Yipman var).

Adama
2011-10-07, 14:43
Att få barn är tyvärr inget som har hjälpt mig i min träning. Förkortad sömn under flera års tid gör inte att jag lyfter mera. De har börjat sova längre nu på sistone dock så då har också resultaten på gymmet blivit bättre ;)

ACL
2011-10-07, 15:12
För min egen del så började jag se relativt snabba resultat så fort jag faktiskt började försöka "bryta" igenom barriärer/murar (vad man nu vill kalla det).
Även om man många gånger tror att man tränar hårt så har jag ofta sett folk knappt ta i under hela passet.
Det kanske är så att man blir "trygg" i vikterna och nöjer sig med lite pump i musklerna, men jag tror inte man bygger så bra av att köra på samma vikter under ett helt år.
Sen har man dom som är övertygade om att dom äter "bra" men inte ökar/går ner.

Rent överlag så tror jag att folk är för bekväma/lata och inte alla gånger inser vart man är/vad man gör. Står du kvar på samma plats som för ett halvår sen så kan det vara en idé att överväga förändringar i din träning.

Detta är enbart mina egna, obildade, teorier.
Men jag själv har börjat se relativt snabba resultat efter att ha insett att jag inte är trött eller klar bara för att jag gjort 10 reps eller för att det börjar bli tungt och nästan gör ont i muskeln. Jag är inte heller klar med ätandet bara för att jag känner mig mätt.

Självklart måste man inse att alla har olika mål och därför bör ha olika sätt att gå tillväga.
Jag är dock övertygad om att det ofta är det mentala som sätter käppar i hjulet för det fysiska, och därmed spelar en stor roll i uteblivna resultat.