handdator

Visa fullständig version : Tips till en nybörjare?


paulinafrank
2011-10-05, 11:46
Hej!
Jag letade mig hit för att försöka få så mycket tips som möjligt av er för att komma igång så effektivt som möjligt med min träning igen.

Jag hade min träningsperiod för ett par år sedan och var i rätt bra shape utan att egentligen göra så mycket mer än att träna mycket och äta rätt (de jag trodde var rätt i alla fall). Nu vill jag komma igång igen och mitt mål är framförallt att nå min målvikt som är 55 kg. Idag väger jag 59,3kg och är 166 cm lång.

Jag är inte den här tjejen som är ute efter att bli så stark som möjligt eller få så mycket muskler som möjligt utan jag vill vara i bra form, slank och helt enkelt må bra.

Har ni tips eller erfarenhet som ni vill dela med er till mig som kan hjälpa mig att nå mina mål så lämna dom gärna!

xplojt
2011-10-05, 12:02
Om du inte bryr dig så mkt om att få lite muskler så skulle jag föredra att äta bra (typ GI), lite kolhydrater och börja gå på band/jogga. Då kommer dem där 4kilona försvinna fort :) Må bra får man på köpet när man äter bra och rör sej!

vicarious
2011-10-05, 14:06
Gå ner i vikt = kaloriunderskott. Du måste förbruka mer energi än du stoppar i dig för att tvinga kroppen att ta av energireserverna (fettet).

Styrketräning är bra för att bibehålla musklerna. Och nej, du behöver inte vara orolig över att bli grov som en kroppsbyggare. Sånt händer inte övernatt. Försök sikta på en hyfsat proteinrik kost, framförallt för att behålla dina muskler men även för mättnadens skull.