handdator

Visa fullständig version : Nybörjare söker tips och råd


Maboz
2011-10-05, 08:01
Bakgrund: 27 år ung, 105 pannor fördelat på 186cm, har tidigare varit aktiv inom olika idrotter, de senaste 5-6 åren har jag knappt tränat alls (förutom en cykelvasa för ett par år sedan) men ändå käkat som jag gjorde när jag var aktiv. Det i kombination med skrivbordstjänst har lett till ett rejält förfall. Har även haft stora problem med ett knä som det nu äntligen börjar bli ordning på.

Har blivit kommenderad till gymmet av min sjukgymnast, 3 pass per vecka och tänkte att då är det väl lika bra att träna hela kroppen och inte bara benen så man inte blir någon slags omvänd discogymmare. :P

Jag har googlat, sökt på forum och läst massvis, men det är ändå svårt att ta in allt när man är helt grön på gymmet. Försöker därför få hjälp att komponera ett schema för tre dagar per vecka.

Ben kommer köras varje pass enligt schema från sjukgymnasten, men hur ska jag lägga upp träningen för överkroppen? Sets/reps? 3x10?

Dag 1
Bänkpress
Preachercurl
Tricepspress

Dag 2
Crunches
Latsdrag
Militärpress

Dag 3
Repetera..?

Alla tips, förslag, och råd mottages tacksamt!

Westan
2011-10-05, 08:45
Du har pass för benen antar jag då?

Jag tycker du ska lägga in marklyft, lite roddar och chins. Även om du är som jag och knappt klarar chins så tycker jag du ska öva på det, det kommer gå lättare! Som det ser ut nu har du endast latsdrag för ryggen. Den övningen kan du definitivt ha kvar! Jag skulle köra axlarna med ben.

Maboz
2011-10-05, 08:54
Japp, har fått ett schema för benen från sjukgymnasten. Benpress, bencurl, knäböj, bensträck, vadpress och utfall ska jag köra 3 ggr/vecka. Nu vill jag ju komponera något för överkoppen dessa dagar också.