handdator

Visa fullständig version : Vill träna ryck, men är stel i axlarna.


optimize
2011-10-05, 07:26
Japp, det alltså så att jag vill börja träna ryck lite smått, men har upptäckt att jag är lite stel i axlarna. Detta märks av när jag ska ner i squat under stången. det optimala vore ju att kunna placera stången en bit bakom hjässan, så att den sedan hamnar precis över mig när jag sträcker ut helt. jag klarar detta, men det känns stelt.

Jag undrar alltså om någon har tips på övningar för att öva upp denna rörlighet?
Har provat lite såna framåtlyft som man kan se arnold köra då han lyfter hantlarna hela vägwn upp till raka armar, men utan vikter spklart.
Det kanske helt enkelt är bäst att nöta ryck med en pinne bara?

Tacksam för förslag!

Rickard
2011-10-05, 07:34
http://www.mobilitywod.com/2011/06/episode-266365-i-wish-i-could-squat-jerk.html

Det där kommer man långt med.
Sedan pec minor stretch. Pull-overs för stretch. Rätta till tekniken i sittet. Rörlighet i fotled. Är andra saker som kan hjäpla.

optimize
2011-10-05, 07:46
http://www.mobilitywod.com/2011/06/episode-266365-i-wish-i-could-squat-jerk.html

Det där kommer man långt med.
Sedan pec minor stretch. Pull-overs för stretch. Rätta till tekniken i sittet. Rörlighet i fotled. Är andra saker som kan hjäpla.

Tack så mkt! Funkade inte för tillfället, kanske är telefonen så ska testa när jag kommer hem!

EeJay
2011-10-05, 08:20
Vill man göra riktiga ryck(då man fångar stången under paralellt med golvet i låret) så är det oftare hur brett du håller stången som påverkar bottenbalansen.

Skulle nog inte säga "nöta ryck med pinne" är bra eftersom du använder vikten av stången+vikterna för att den ska komma bakom huvudet och över foten.

optimize
2011-10-05, 08:34
Vill man göra riktiga ryck(då man fångar stången under paralellt med golvet i låret) så är det oftare hur brett du håller stången som påverkar bottenbalansen.

Skulle nog inte säga "nöta ryck med pinne" är bra eftersom du använder vikten av stången+vikterna för att den ska komma bakom huvudet och över foten.

Förstår vad du menar, det är dock inte balansen som är problemet (än) utan bara det faktum att axlarna känns ovana vid rörelsen.
Pinne kommer jag köra med tills rörelsen sitter för att undvika skador. Känns bäst så med tanke på att ryck ändå är en rätt avancerad övning. men nej, pinnen kommer väl inte hjälpa mig så mkt med rörligheten dock

ceejay
2011-10-05, 09:54
Kör mycket ryckböjar

tntballe
2011-10-05, 10:03
Förstår vad du menar, det är dock inte balansen som är problemet (än) utan bara det faktum att axlarna känns ovana vid rörelsen.
Pinne kommer jag köra med tills rörelsen sitter för att undvika skador. Känns bäst så med tanke på att ryck ändå är en rätt avancerad övning. men nej, pinnen kommer väl inte hjälpa mig så mkt med rörligheten dock

Testa att rycka upp till 150-200 gånger om dagen med pinne i 2 veckor, helst med någon som kan övervaka tekniken. Börja långsamt. Detta ihop med rörlighetsövningar.
Testa sedan hur det känns med stången.

Maod
2011-10-05, 10:05
http://www.youtube.com/watch?v=6hOlqpH8Tuo

Kör varje dag. Raka armar, börja med brett grepp.