handdator

Visa fullständig version : Träning inför lumpen!


Glenner_84
2003-12-29, 17:47
Om ett halvår börjar allvaret, jag ska in som Jägarbefäl i tio månader. Problemet är bara att jag tränar för lite kondition. Styrketräning blir det 5ggr i veckan. Jag skulle helst behöva lägga in 2 joggingpass i veckan för att förbättra konditionen. Mitt nuvarande Schema ser ut så här:

Måndag
Bröst, Rygg

Tisdag
Axlar, Armar

Onsdag
Ben

Torsdag
Bröst, Rygg

Fredag
Axlar, Armar

Mitt mål är att nu få bra kondition men ändå öka min muskelmassa. Skulle man kunna lägg in exempelvis Simning efter benpasset och ett joggingpass på lör eller sön?

ugly_kid
2003-12-29, 18:16
gå långt och ofta och med mycket vikt i ryggsäcken.
träna mage och korsrygg och ben
spring mycket

det är den bästa träningen du kan köra innan lumpen.
biceps och andra småmuskler har du ingen användning för i lumpen.

Glenner_84
2003-12-29, 18:34
Boffen:

Jag har kört det här schemat i 3 månader och ökat mer i muskelmassa än när jag körde alla muskler uppdelat på hela veckan. Har inte blivigt övertränad, det funkar utmärkt för mig.

Ugly Kid:

Jag vet att det bör springas mycket samt träna korsrygg, ben och marchera med vikt. Min fråga var hur jag ska lägga in dem här på veckan och hur mycket jag bör jogga för att klara denna hårda utbilding utan problem.

z_bumbi
2003-12-29, 18:38
Spring regelbundet men kombinera med andra typer av konditionsträning för variation och för att undvika skador.

Gå längre och längre sträckor med tyngre och tyngre ryggsäck. Öka väldigt gradvis så du inte får några problem. Ring och fråga om du inte kan få hem kängorna innan inryktning på något sätt så du är van vid dem, har ni M90 så köp stötdämpande iläggsulor och ta med. Får ni använda dem så är de fan så mycket bättre än orginalsulorna vilka är nästan värdelösa för ändamålet.

Styrketräningen är fortfarande viktig men koncentrera dig ännu mer på basövningarna och dra ner antalet pass så du får plats för konditionsträningen då två pass i veckan inte kommer att räcka långt, se till att köra några set med högre repetioner de två sista månaderna. Kör även de övningar som de kommer att använda som fysträningen redan innan du rycker in så det inte blir någon typ av chock för kroppen.

Kolla på hemsidorna för jägare så hittar du förslag på träningsupplägg, anpassa dem till din egen bakgrund så är de ganska bra även om det ju finns vansinnesövningar med hos t ex kustjägarna.

MunsöHustla
2003-12-29, 19:26
tycker du inte det känns onödigt att träna så hårt då det verkar på de flesta som gjort lumpen bara tappat allt dom byggt under tjänstgörningen?

Glenner_84
2003-12-29, 20:30
Det är aldrig onödigt å träna för hårt, det blir en utmaning. Tappar jag det så får jag väl bygga up det sen igen, vill gärna behålla musklerna iaf. Får köpa en jävla massa Wonderbars bara så man får i sig nåt under när man marcherar å sånt

Glenner_84
2003-12-29, 20:32
Originally posted by z_bumbi
Spring regelbundet men kombinera med andra typer av konditionsträning för variation och för att undvika skador.

Gå längre och längre sträckor med tyngre och tyngre ryggsäck. Öka väldigt gradvis så du inte får några problem. Ring och fråga om du inte kan få hem kängorna innan inryktning på något sätt så du är van vid dem, har ni M90 så köp stötdämpande iläggsulor och ta med. Får ni använda dem så är de fan så mycket bättre än orginalsulorna vilka är nästan värdelösa för ändamålet.

Styrketräningen är fortfarande viktig men koncentrera dig ännu mer på basövningarna och dra ner antalet pass så du får plats för konditionsträningen då två pass i veckan inte kommer att räcka långt, se till att köra några set med högre repetioner de två sista månaderna. Kör även de övningar som de kommer att använda som fysträningen redan innan du rycker in så det inte blir någon typ av chock för kroppen.

Kolla på hemsidorna för jägare så hittar du förslag på träningsupplägg, anpassa dem till din egen bakgrund så är de ganska bra även om det ju finns vansinnesövningar med hos t ex kustjägarna.

Ok, tack för hjälpen. Har du gått lumpen själv eller? vilken utbildning i så fall?

z_bumbi
2003-12-29, 20:47
Nej jag har inte gjort lumpen.

Hnke
2003-12-29, 20:52
jag rycker in i augusti, i halmstad

michael
2003-12-29, 22:55
Hmm satsa mer på att löpa! klarar du milen på 45 minuter så är det lugnt! Men låt det aldrig gå högre som jägare för du kommer mestadels få löpa.

Om jag vore dig skulle jag köra kinesisk båge, jägarvila, armhävningar och en jävla massa springande! Du kan komplettera med att marschera 3-4 mil med 40kgs packning nån gång i månaden också. Gör du det kommer du vara i fysisk topp för att klara av en jägartjänst.

MrT
2003-12-30, 00:00
kinesisk-båge och böj-sträck är ju ett måste :D

Griparn
2003-12-30, 18:48
Satsa på att vara ute i skog och mark hellre än att slösa tid i gymmet. Det kommer att löna sig.

/Jägare-K4Arvidsjaur

hangatyr
2003-12-30, 19:09
Originally posted by MrT
kinesisk-båge och böj-sträck är ju ett måste :D

böjsträck?

Maskin
2003-12-30, 20:52
Böjsträck är den militära benämningen på vad vanligt folk kallar för armhävningar (funkar bättre när man ska kommendera tex BÖJ! STRÄCK!) I militära så brukar armhävningar betyda chins med handflatorna mot dig.

Sen är som sagt var inte styrkan det viktigaste utan det är att man är överjävligt seg och envis! Att som föregående talare har sagt förbereda sig med marschträning och även springa med packning och kängor lär vara det bästa sättet för att få den fysik som krävs för utbilningen. Är kroppen i hyfsad form så kanske man kan rikta mer av energin att klara den psykiska biten :D