handdator

Visa fullständig version : mindre benmuskler av löpning?


MackanNilzzon
2011-10-04, 19:58
hej alla !
har nu rätt så smala ben 50 cm runt ungefär när muskeln spänns, dock så har jag inget fett på benen ( fd fotbollspelare) så har annars bra benmuskler.
min fråga är då kommer jag att förlora muskelmassa på benen då jag kommer bärja med löpning, för tillfället 4 pass i veckan, 3 st långdistans 7-11km per/gång i terräng samt ett pass i backen (intervaller), jag vet att man får starkare muskler så klart :smash: men mitt mål är att springa halvmara snart .... men inte direkt satsa på marathon.
kommer mina ben bli tunnare? kan jag motverka de ? // tack på förhand *drool*

delta_mats
2011-10-04, 20:04
Tveksamt om de kommer krympa nämnvärt. Kan nog hända de som lyckats bygga stora ben i större utsträckning. Jag har inte tränat benen på väldigt länge nu, över ett års tid. Samtidigt har jag löptränat några gånger i veckan, benen har krympt 2 cm kanske. Och det kan möjligtvis förklaras genom att jag gått ner i vikt. Blev själv förvånad faktiskt, men måttbandet ljuger ju inte.

bear.flowertwig
2011-10-05, 11:36
Tappar styrka gör man iaf :( och med det borde ju rimligen volym följa...

Har ett par lopp kommande veckor sen ska jag utvärdera och ta mig en funderare på hur man ska träna för sänkt miltid och grövre lår. Trixigt.

Taalamon
2011-10-05, 15:51
Skulle vilja säga ja

Löpning tränar uthållighet hos de långsamma muskelfibrerna... alltså kommer de snabba fibrerna att få ganska lite stimulans för att växa/hålla storleken.
Men har du ganska "fjuttiga" ben som det är, så tror jag det inte rör sig om några större skillnader.

Du kan ju träna benen lite tungt ibland för att hålla storleken uppe på benen, men det blir mer att släpa på jämfört med slankare ben. Lite uppförsbackelöpning kanske ?

Everest
2011-10-05, 15:55
Eftersom du börjar med smala ben tror jag inte de kommer bli mindre. Vill du öka i styrka och massa så är det dock bra att dra ner på löpningen.

MackanNilzzon
2011-10-08, 13:27
Tack för alla svar, ska nog lägga in lite backintervaller :)