handdator

Visa fullständig version : Hur många övningar per muskel/muskelgrupp behövs ?


pelle
2003-12-29, 14:54
Tja, topic säger allt.

vill veta om bicep, tricep, rygg, mage, bröst, ben, vader

Fultjack
2003-12-29, 14:56
väldigt olika.. finns inget optimalt.. alla fungerar olika
allt från 1-20 set typ

Karl_alfred
2003-12-29, 15:09
finns de som kört runt 100 med. och arne med sina 30:D

pelle
2003-12-29, 15:24
Originally posted by Karl_alfred
finns de som kört runt 100 med. och arne med sina 30:D

har ju iofs svårt att se att Arne kör 30 övningar per muskel/muskelgrupp per träningstillfälle..

ugly_kid
2003-12-29, 15:33
han kör 30set, inte 30 övningar

pelle
2003-12-29, 18:36
Originally posted by ugly_kid
han kör 30set, inte 30 övningar

jag förstod det också ......:thefinger

z_bumbi
2003-12-29, 18:47
Originally posted by pelle
Tja, topic säger allt.

vill veta om bicep, tricep, rygg, mage, bröst, ben, vader

Detta är minum och inget max, blir kanske jobbigt mental att köra 6-10 set på en övning i vissa fall.

*Biceps. En enkel muskel, behöver inte mer än en övning

*Triceps. Lite mer komplicerad men med tricepsextension får man ju med allt så det räcker med en.

*Rygg. Mellan en till fem. Marklyft kan räcka men gärna en rodd, en latsdragstyp och en extra för ländryggen också.

*Mage. Minst två, en rak och en med vridning sen beror det på vad man vill ha magen till vad man kör mer.

*Bröst. Liten muskelgrupp. En övning räcker långt om det är en rejäl basövning.

*Ben (lår). Här är det svårt men två är nog minumum. Böj och sen något för baksidan. Jag vill ha med två till tror jag.

*Vader. En räcker, rakt knä bara så får man med hela vaden.

Karl_alfred
2003-12-29, 18:49
Originally posted by pelle


har ju iofs svårt att se att Arne kör 30 övningar per muskel/muskelgrupp per träningstillfälle..

vart har jag skrivit det?

Personliga Persson
2003-12-29, 19:03
jag har också svårt att tro att man kan köra 30 ÖVNINGAR per muskelgrupp,
är inte ens säker på att det finns så många övningar för en och samma muskel,
kör man 30 SET så blir ju saken en helt annan

DiZi
2003-12-29, 19:04
Originally posted by Karl_alfred


varför då?

Låter lite väl mycket för ett pass [Dvs. PÅ EN MUSKELGRUPP] ? Eller? :S

Hnke
2003-12-29, 19:14
Fråga en Instruktör

Medusa
2003-12-29, 20:01
Teoretiskt sett räcker det med en övning och ett set per muskel för att stimulera muskeltillväxt för just den muskeln.

Fråga dig själv, känn efter vad du är villig att ge.

JAM
2003-12-30, 00:41
Originally posted by Medusa
Teoretiskt sett räcker det med en övning och ett set per muskel för att stimulera muskeltillväxt för just den muskeln.Teori och praktik ligger ibland lååångt ifrån varandra... ;)

Karl_alfred
2003-12-30, 01:34
Originally posted by Personliga Persson
jag har också svårt att tro att man kan köra 30 ÖVNINGAR per muskelgrupp,
är inte ens säker på att det finns så många övningar för en och samma muskel,
kör man 30 SET så blir ju saken en helt annan

oj läste inte riktigt vad han skrivit. Men eftersom jag aldrig skrivit att arne kör 30 olika övningar per muskel så tog jag det för givet att han skrev set.

klart det finns så många övningar per muskel, finns säkert uppåt 100 övningar för vissa muskler.

Karl_alfred
2003-12-30, 01:36
Originally posted by Medusa
Teoretiskt sett räcker det med en övning och ett set per muskel för att stimulera muskeltillväxt för just den muskeln.

Fråga dig själv, känn efter vad du är villig att ge.


så var diskussionen igång igen:rolleyes:

feldtarn
2003-12-30, 16:52
Originally posted by Medusa
Teoretiskt sett räcker det med en övning och ett set per muskel för att stimulera muskeltillväxt för just den muskeln.

Fråga dig själv, känn efter vad du är villig att ge.

För några veckor sen va det högsetsträning som va det bästa enligt dig!!!



:rolleyes:

Delta
2003-12-30, 21:34
Flera övningar per muskel kan vara nödvändigt för att stimulera alla fibrer. Men mer än 1 set är antagligen inte nödvändigt. Går man till failure i 1 set kan man oftast inte höja intensiteten i efterkommande set, vilket innebär att man bara ägnar sig åt att öka den tid som krävs för återhämtning.

JAM
2003-12-31, 02:19
Originally posted by Delta
Flera övningar per muskel kan vara nödvändigt för att stimulera alla fibrer. Men mer än 1 set är antagligen inte nödvändigt. Går man till failure i 1 set kan man oftast inte höja intensiteten i efterkommande set, vilket innebär att man bara ägnar sig åt att öka den tid som krävs för återhämtning. Jag vill egentligen inte låta denna tråd spåra ur, men jag måste få fråga om du kan säga att du på fullaste allvar kan ta ut dig så totalt på ett enda set att det räcker för den övningen? Jag tror att det är ytterst få som är kapabla till det.

Delta
2003-12-31, 10:09
Originally posted by JAM
Jag vill egentligen inte låta denna tråd spåra ur, men jag måste få fråga om du kan säga att du på fullaste allvar kan ta ut dig så totalt på ett enda set att det räcker för den övningen? Jag tror att det är ytterst få som är kapabla till det.

Du har rätt i att det är svårt att ta ut sig till "100%". Men jag upplever att man kan psycha sig betydligt mer när man bara kör ett set på högsta intensitet - vilket leder till att man verkligen tar ut sig. Jag känner att ett "Heavy Duty"-set eller vad man nu ska kalla det tar mer än 5 set av samma övning.

Kör man ett set på högsta intensitet överbelastar man sig maximalt. Kör man flera set uttröttar man sig maximalt. När jag går in i träningslokalen för att få muskelstimulus så vill jag stimulera muskeltillväxt, inte uthållighet. Därför kör jag inte speciellt många set.

Observera att jag INTE vet om den här teorin fungerar. Jag har provat i 3 veckor nu och det är alldeles för kort tid för att dra några som helst slutsatser. Men "Heavy Duty" låter som en förnuftig träningsteori, så jag tänker fortsätta köra och se om det ger några resultat. Fungerar teorin så sparar man dessutom en hel del tid. Och det är ju aldrig fel.

pelle
2003-12-31, 17:50
Originally posted by Delta


Du har rätt i att det är svårt att ta ut sig till "100%". Men jag upplever att man kan psycha sig betydligt mer när man bara kör ett set på högsta intensitet - vilket leder till att man verkligen tar ut sig. Jag känner att ett "Heavy Duty"-set eller vad man nu ska kalla det tar mer än 5 set av samma övning.

Kör man ett set på högsta intensitet överbelastar man sig maximalt. Kör man flera set uttröttar man sig maximalt. När jag går in i träningslokalen för att få muskelstimulus så vill jag stimulera muskeltillväxt, inte uthållighet. Därför kör jag inte speciellt många set.



Som du säger själv så ska muskeln överbelastas. Om du efter ett tungt set väntar 45 sekunder så klarar du några reps till. Borde inte detta då förstöra muskeln mer ?

z_bumbi
2003-12-31, 17:58
Originally posted by pelle


Som du säger själv så ska muskeln överbelastas. Om du efter ett tungt set väntar 45 sekunder så klarar du några reps till. Borde inte detta då förstöra muskeln mer ?

Eller varför inte vänta 2-3 minuter så man har fått "tillbaka" mycket av atp:n i muskeln och kan ge sig på de fibrer man inte fick med på första setet. :)

Delta
2004-01-01, 01:13
Originally posted by pelle


Som du säger själv så ska muskeln överbelastas. Om du efter ett tungt set väntar 45 sekunder så klarar du några reps till. Borde inte detta då förstöra muskeln mer ?

Isåfall skulle man ju kunna hålla på att köra 3 timmar per pass. Det låter inte speciellt förnuftigt att sån träning skulle ge muskeltillväxt. Snarare uthållighet.

Men jag är alltid öppen för nya idéer. Just nu prövar jag Heavy Duty. Får se om teorin stämmer.

Medusa
2004-01-01, 12:53
Originally posted by feldtarn


För några veckor sen va det högsetsträning som va det bästa enligt dig!!!



:rolleyes:

Man måste kunna ändra på sig, och testa nya ideer.
Detta låter vettigt, så jag ger det en chans.