handdator

Visa fullständig version : Apple snackar iPhone


Sidor : [1] 2

Halldin
2011-10-04, 18:56
http://www.engadget.com/2011/10/04/apples-lets-talk-iphone-keynote-liveblog/

4S blev det alltså, inte 5.

forslund
2011-10-04, 19:12
Så tråkigt.

Halldin
2011-10-04, 19:14
Dual core processor och GPU, 8MP kamera med filmning i 1080p är några av nyheterna.

En ny design med mindre kanter på telefonen (=större skärm på samma yta) hade varit roligare.

Nible
2011-10-04, 19:15
Riktigt besvikelse - sålde min iPhone 4 för ett par dagar sedan i hopp om en 5a. Men det verkar som att 4S kommer vara bättre och billigare (?).

Halldin
2011-10-04, 19:16
Riktigt besvikelse - sålde min iPhone 4 för ett par dagar sedan i hopp om en 5a. Men det verkar som att 4S kommer vara bättre och billigare (?).
Dubbelt så snabb och upp till sju gånger snabbare i spel, så visst kommer det märkas en skillnad. Priset har dom inte kommit till än afaik.

Cilia
2011-10-04, 19:18
Tack för länken.

Min smart phone gick sönder för några veckor sedan. Jag har inväntat släppet.
Får se om den släpps i Sverige 12 ok med

Nible
2011-10-04, 19:24
Dubbelt så snabb och upp till sju gånger snabbare i spel, så visst kommer det märkas en skillnad. Priset har dom inte kommit till än afaik.

Jag som var dum nog och tog för givet att länken var aftonbladets liveuppdatering. Verkar lovande dock.

Imni
2011-10-04, 19:35
Känns som om många iPhone-användare blir mest besvikna över att den inte ser annorlunda ut för då vet ju inte omgivningen om att de har den senaste. Att den sedan har klart bättre prestanda för spel säger lite om hur användarna förväntas använda sina telefoner.

Johan_P
2011-10-04, 19:39
Tack för länken.

Min smart phone gick sönder för några veckor sedan. Jag har inväntat släppet.
Får se om den släpps i Sverige 12 ok med

Släpps 28 oktober i Sverige.

J.V
2011-10-04, 19:42
Folk som är typ såhär jätteinsatta och övertaggade på Apple kanske kan förklara en sak för mig... Varför blir man asförbannad över att det "bara" blev en 4S och inte en Iphone 5? Det är ju ändå en hel massa förbättringar och verkar ska säljas billigare än 4:an. Vad är problemet?

Är det detta?
Känns som om många iPhone-användare blir mest besvikna över att den inte ser annorlunda ut för då vet ju inte omgivningen om att de har den senaste.

Nible
2011-10-04, 19:44
Folk som är typ såhär jätteinsatta och övertaggade på Apple kanske kan förklara en sak för mig... Varför blir man asförbannad över att det "bara" blev en 4S och inte en Iphone 5? Det är ju ändå en hel massa förbättringar och verkar ska säljas billigare än 4:an. Vad är problemet?

Är det detta?

Jag hade uppskattat en ny design eftersom 4an inte ligger sådär jätteskönt i handen (kan vara en av anledningarna till att många tappar den).

Imni
2011-10-04, 19:45
Folk som är typ såhär jätteinsatta och övertaggade på Apple kanske kan förklara en sak för mig... Varför blir man asförbannad över att det "bara" blev en 4S och inte en Iphone 5? Det är ju ändå en hel massa förbättringar och verkar ska säljas billigare än 4:an. Vad är problemet?

+1. Känns som om det nya har bra prestanda och för mig är det det som räknas. Men Apple måste förstått att en icke omdesignad "4:a" skulle floppa. Hade de halverat den nya prestandan men designat om den hade folk jublat.

Halldin
2011-10-04, 19:47
Känns som om många iPhone-användare blir mest besvikna över att den inte ser annorlunda ut för då vet ju inte omgivningen om att de har den senaste. Att den sedan har klart bättre prestanda för spel säger lite om hur användarna förväntas använda sina telefoner.

Folk som är typ såhär jätteinsatta och övertaggade på Apple kanske kan förklara en sak för mig... Varför blir man asförbannad över att det "bara" blev en 4S och inte en Iphone 5? Det är ju ändå en hel massa förbättringar och verkar ska säljas billigare än 4:an. Vad är problemet?

Är det detta?
Personligen hade jag som sagt hellre sett att man utnyttjade kanterna bättre och fick till en större skärm på samma yta, runt 3.7" som det har spekulerats om. Även om retinaskärmen har bra upplösning hade det även vart trevligt med en kombination av SAMOLED+-skärmen som finns i Galaxy S2 och upplösningen på iPhonen.

Att visa upp den för andra skiter jag i, jag skulle nog snarare gömma den för att slippa höra gnället från anti-Apple-maffian. :)

I övrigt är det inget fel på telefonen men vissa hade nog förväntat sig mer ändringar på 1½ år än bättre hårdvara. Återstår att se vad priset landar på och hur snabb den är i praktiken.

+1. Känns som om det nya har bra prestanda och för mig är det det som räknas. Men Apple måste förstått att en icke omdesignad "4:a" skulle floppa. Hade de halverat den nya prestandan men designat om den hade folk jublat.
Nej.

Imni
2011-10-04, 19:51
...
Nej.

Jo för då hade det varit en "ny" telefon. Hade folk varit ute efter prestanda hade de köpt en S2 istället för en 4:a. Dessutom kan du kolla kommentarerna på flashback där folk är besvikna över att den ser likadan ut.

Kimball
2011-10-04, 19:51
Jag hade hoppats på aluminium baksida. Förvisso är väl kameran en okej anledning för mig att lägga ~2k för uppgraderingen, men det är fortf. tveksamt.

Cilia
2011-10-04, 19:52
Släpps 28 oktober i Sverige.

tack, lyckades leta upp det.
så en månad till med en gammal Nokiahäck.

Halldin
2011-10-04, 19:54
Jo för då hade det varit en "ny" telefon. Hade folk varit ute efter prestanda hade de köpt en S2 istället för en 4:a. Dessutom kan du kolla kommentarerna på flashback där folk är besvikna över att den ser likadan ut.
Inte till kostnaden av halverad prestanda.

Att folk inte köper S2 i (ännu) större utsträckning beror även på att den är gigantisk, plastig och inte har iOS.

Imni
2011-10-04, 19:58
Inte till kostnaden av halverad prestanda.

Att folk inte köper S2 i (ännu) större utsträckning beror även på att den är gigantisk, plastig och inte har iOS.

Dvs inget som har att göra med prestandan. Att den sedan kommer med Android som är minst lika bra skiter väl folk i?

mikaelj
2011-10-04, 19:58
Samt att Samsungs TouchWiz(tm)(r)(c) är typiskt Korea-fult.

Dennis93
2011-10-04, 19:59
Inte till kostnaden av halverad prestanda.

Att folk inte köper S2 i (ännu) större utsträckning beror även på att den är gigantisk, plastig och inte har iOS.

Det här slog mig verkligen när jag följde med en polare som skulle kolla på en ny lur. Helvete va stora alla "bästa" andriod telefoner är, enligt min personliga smak så bör inte mobilen bli så mycket större än iPhone4 kanske lite större och en lite större skärm men absolut inte mycket. När jag testade några av de större lurarna kändes de svårhanterliga pga storleken, kanske jag som har små händer men iaf.

Mr.Sjöborg
2011-10-04, 20:37
Dvs inget som har att göra med prestandan. Att den sedan kommer med Android som är minst lika bra skiter väl folk i?


Nej men den är inte särskillt bekväm att ha och göra med? kanske en viktig faktor om man ska prata och arbeta med samma telefon i två är framöver...
Jo android kanske är minst lika bra men de är ju inte IOS? som att ifrågasätta varför någon köper bmw när audi är precis lika bra...jo för att de är inte de man vill ha.

Skulle gärna sett en annan design, inte nödvändigtvis tunnare, men gärna utan de skarpa kanterna. Och att dom gjort något åt antennen...

Pungis
2011-10-04, 20:44
Känns som om många iPhone-användare blir mest besvikna över att den inte ser annorlunda ut för då vet ju inte omgivningen om att de har den senaste. Att den sedan har klart bättre prestanda för spel säger lite om hur användarna förväntas använda sina telefoner.

Säkert.. Dock är det väl kul med nåt nytt.
Men designen på fyran är helt värdelös. Ligger dåligt i handen och tål absolut ingenting :/

Doctor Snuggles
2011-10-04, 20:45
Känns som om många iPhone-användare blir mest besvikna över att den inte ser annorlunda ut för då vet ju inte omgivningen om att de har den senaste. Att den sedan har klart bättre prestanda för spel säger lite om hur användarna förväntas använda sina telefoner.

Med tanke på att Apple betalat ut 3 miljarder dollar för appförsäljning, av vilka säkert en 70-80% är spel, så är det inte så konstigt.

Likaså inte konstigt att kameran fick ett ordentligt ansiktslyft.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 20:47
Dvs inget som har att göra med prestandan. Att den sedan kommer med Android som är minst lika bra skiter väl folk i?

Android är inte minst lika bra, även om den kommit en bit på vägen. Fortfarande problem med os-fragmentering, buggigare appar, inte lika användarvänligt (nu snackar vi dummy-user) osv.
För att inte tala om att iOs har många fler appar.

G_lund
2011-10-04, 20:48
Säkert.. Dock är det väl kul med nåt nytt.
Men designen på fyran är helt värdelös. Ligger dåligt i handen och tål absolut ingenting :/

Min har hållt bra tycker jag, en liten spricka på baksidan bara efter 10+ fall ner i asfalt och ett dopp i en filtallrik på fyllan.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 20:49
Min har hållt bra tycker jag, en liten spricka på baksidan bara efter 10+ fall ner i asfalt och ett dopp i en filtallrik på fyllan.

Äter du fil på fyllan?

Mr.Sjöborg
2011-10-04, 20:55
Äter du fil på fyllan?

:laugh:

Mjölkprotein
2011-10-04, 21:02
MUHAHAHAHAHA! Dom "drog över tiden" och kom med det här? Pft...

Androidtelefoner har haft Dual-core jättelänge... Som i dom flesta fall (vad jag hört) inte gör så stor skillnad förutom i benchmark och OTROLIGT JÄVLA KRÄVANDE SPEL...

Känns som om dom bara stoppade in lite nyare grejer i samma skal. Ingenting revolutionerande alltså.

Mvh Apple hatare. Mestadels bara för att dom är så hajpade och överskattade. Egentligen inte för att produkterna är dåliga..

EDIT: Jo jag vet, apple användare köper väl knappast prylarna för vad som egentligen finns i dom. Utan att det är ett OS som en idiot lätt kan förstå, finns jävla mycket apps till iphone och att "alla" säger att den är jättebra.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 21:10
MUHAHAHAHAHA! Dom "drog över tiden" och kom med det här? Pft...

Androidtelefoner har haft Dual-core jättelänge... Som i dom flesta fall (vad jag hört) inte gör så stor skillnad förutom i benchmark och OTROLIGT JÄVLA KRÄVANDE SPEL...

Känns som om dom bara stoppade in lite nyare grejer i samma skal. Ingenting revolutionerande alltså.

Mvh Apple hatare. Mestadels bara för att dom är så hajpade och överskattade. Egentligen inte för att produkterna är dåliga..

EDIT: Jo jag vet, apple användare köper väl knappast prylarna för vad som egentligen finns i dom. Utan att det är ett OS som en idiot lätt kan förstå, finns jävla mycket apps till iphone och att "alla" säger att den är jättebra.

Sen har iof Androidfånar med dual-core rätt keff batteritid, så jämförelsen haltar lite kanske. Menar du att de INTE skulle uppdatera processorn, d.v.s. gå emot all modern datorutveckling?

Det som var mest intressant var däremot Siri. Dags att datorer osv börjar bli lite mer intelligenta, det är definitivt framtiden.

Mjölkprotein
2011-10-04, 21:14
Sen har iof Androidfånar med dual-core rätt keff batteritid, så jämförelsen haltar lite kanske. Menar du att de INTE skulle uppdatera processorn, d.v.s. gå emot all modern datorutveckling?

Det som var mest intressant var däremot Siri. Dags att datorer osv börjar bli lite mer intelligenta, det är definitivt framtiden.

Ja jo okej dom har dålig batteritid.. Men ändå!

Siri verkar inte heller så nytt, tror säkert det finns någonting liknande till android. Men Siri funkar säkert bättre i dagsläget.

Men jag gillar hela grejen ändå, här kommer apple fanboysen och ska skryta om sin nya iphone 4S... Också är det inte någonting som är speciellt jättemärkvärdigt egentligen! :devil:

Doctor Snuggles
2011-10-04, 21:22
Ja jo okej dom har dålig batteritid.. Men ändå!

Siri verkar inte heller så nytt, tror säkert det finns någonting liknande till android. Men Siri funkar säkert bättre i dagsläget.

Men jag gillar hela grejen ändå, här kommer apple fanboysen och ska skryta om sin nya iphone 4S... Också är det inte någonting som är speciellt jättemärkvärdigt egentligen! :devil:

Jag tror vi blivit bortskämda med utveckling överlag. Det är ganska fantastiskt vad telefoner kan göra. 1080p video och kamera liksom, wtf?
The future rocks.

Mjölkprotein
2011-10-04, 21:30
Jag tror vi blivit bortskämda med utveckling överlag. Det är ganska fantastiskt vad telefoner kan göra. 1080p video och kamera liksom, wtf?
The future rocks.

Jaja, men applefanboys brukar ju generellt gärna anse att iphone och ipad är det bästa som finns, ingenting är ens i närheten så bra som dessa! Och säger man emot så får man allt se på andra bullar!

Och dom bullarna har jag minsann fått se på...

För övrigt är teknologin otrolig. Skulle dock hata mänskligheten om det skulle sluta med att varenda jävel skulle åka runt i svävande permobiler och äta mcdonaldsmat hela dan.. (såg på den där Wally och haft mardrömmar sen dess... :D)

snej
2011-10-04, 21:39
Lolololil vilket skämt!

Mjölkprotein
2011-10-04, 21:42
Lolololil vilket skämt!

Var du sarkastisk? :Virro

snej
2011-10-04, 21:46
Android är inte minst lika bra, även om den kommit en bit på vägen. Fortfarande problem med os-fragmentering, buggigare appar, inte lika användarvänligt (nu snackar vi dummy-user) osv.
För att inte tala om att iOs har många fler appar.

Haha, du behöver nog uppdatera dej lite.

snej
2011-10-04, 21:47
Var du sarkastisk? :Virro


Jag svarade på "nyheten "

Mjölkprotein
2011-10-04, 21:48
Haha, du behöver nog uppdatera dej lite.

Jag svarade på "nyheten "

Nu hänger jag inte med, vad är det du babblar om? *screwy*

snej
2011-10-04, 21:50
Nu hänger jag inte med, vad är det du babblar om? *screwy*

Haha glömde QUOTEA, jag skrev först endast om iphone nyheten, sen till Snuggles

Doctor Snuggles
2011-10-04, 21:57
Haha, du behöver nog uppdatera dej lite.

Om vad specifikt? Android appar är inte mer buggiga, och det finns inga fragmenteringsproblem? Det finns lika många eller fler appar som i appstore?
Det är lika användarvänligt för dummyusers?

hurril
2011-10-04, 22:02
Jaja, men applefanboys brukar ju generellt gärna anse att iphone och ipad är det bästa som finns, ingenting är ens i närheten så bra som dessa! Och säger man emot så får man allt se på andra bullar!

Och dom bullarna har jag minsann fått se på...

För övrigt är teknologin otrolig. Skulle dock hata mänskligheten om det skulle sluta med att varenda jävel skulle åka runt i svävande permobiler och äta mcdonaldsmat hela dan.. (såg på den där Wally och haft mardrömmar sen dess... :D)

Det enda som är jobbigare än Apple fanboys är de som bestämmer att alla som gillar en Appleprodukt är en. iPad och iPhone säljer ganska bra, eller hur? Vilken androidbaserad telefon säljs i ett antal som kan mäta sig? Vilken annan platta har sålts ens i typ 100k exemplar?

Tona ner dig.

Trance
2011-10-04, 22:06
Om vad specifikt? Android appar är inte mer buggiga, och det finns inga fragmenteringsproblem? Det finns lika många eller fler appar som i appstore?
Det är lika användarvänligt för dummyusers?

Jag anser nog att Android är lika användarvänlig som iPhone.

Trance
2011-10-04, 22:07
Det enda som är jobbigare än Apple fanboys är de som bestämmer att alla som gillar en Appleprodukt är en. iPad och iPhone säljer ganska bra, eller hur? Vilken androidbaserad telefon säljs i ett antal som kan mäta sig? Vilken annan platta har sålts ens i typ 100k exemplar?

Tona ner dig.

Fast det är inte nödvändigt baserat på kvalitet utan även det momentum som Apple har för tillfället.

krubkungen
2011-10-04, 22:12
Vad hade folk förväntat sig egentligen? Historiskt så har ju Apple gjort samma sak med 3G > 3GS. Varför ska dem ändra ett vinnande koncept? Dem säljer ju ändå som smör och kommer sannolikt att göra samma sak med 4S.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:14
Jag anser nog att Android är lika användarvänlig som iPhone.

Så du är en dummyuser? Man lär så länge man lever.


Fast det är inte nödvändigt baserat på kvalitet utan även det momentum som Apple har för tillfället.

Vilka andra produkter tycker du kommer i närheten av Apples vad gäller byggkvalitet osv?
Alltså jag undrar, för jag har inte testat så enormt mycket annat, mer än en snabb glans i affärer och ngn enstaka kompis telefon.

hurril
2011-10-04, 22:30
Fast det är inte nödvändigt baserat på kvalitet utan även det momentum som Apple har för tillfället.

Apple leder väl customer satisfaction index med magnituder framför motsvarande produkter. Visst kan man, som Mjölkprotein, hävda att alla är hjärntvättade eller på något vis är nöjdare än andra skulle vara givet samma "objektiva" erbjudanden om man vill. Frågan är om man inte helt enkelt har fel då.

Trance
2011-10-04, 22:31
Så du är en dummyuser? Man lär så länge man lever.

Ja, det märker du väl. Jag har även föräldrar och andra människor jag känner som har iPhone eller Android-lur.

Samt med tanke med att Apple var ganska "inspirerade" av Android med iOS 5 så borde Android ha några rätt i alla fall. T.ex. det nya systemet för notifikationer.



Vilka andra produkter tycker du kommer i närheten av Apples vad gäller byggkvalitet osv?
Alltså jag undrar, för jag har inte testat så enormt mycket annat, mer än en snabb glans i affärer och ngn enstaka kompis telefon.

Jag har inte testat så många plattor t.ex. men visst känns iPad 2 väldigt solid men det medför också att de väger mer än andra. Angående telefoner så tycker jag valfri high end HTC är ungefär som en iPhone i byggkvalitet.

Trance
2011-10-04, 22:39
Apple leder väl customer satisfaction index med magnituder framför motsvarande produkter. Visst kan man, som Mjölkprotein, hävda att alla är hjärntvättade eller på något vis är nöjdare än andra skulle vara givet samma "objektiva" erbjudanden om man vill. Frågan är om man inte helt enkelt har fel då.

Inte direkt magnituder. Man kan inte heller direkt dra några slutsatser när det skiljer såpass lite. Apple har bara en high-end modell vilket gör att de undviker problem som billigare modeller brukar ha. De har även blivit default-valet för många nya smart phone-ägare. Dessutom tillkommer ju som sagt Apple-fanatikerna.

http://www.engadget.com/2011/09/09/apple-tops-j-d-power-customer-satisfaction-survey-grim-reading/

Jag har inte något emot Apple, tvärt om så äger jag flera av deras produkter, men jag har nog rätt svårt att säga att de är bäst rakt av. Speciellt då Windows 7 fortfarande är ett bättre operativ ;-)

mulliy
2011-10-04, 22:39
Bra av Apple att släppa typ 5-6 månader gammal hårdvara! Förstår inte hur någon kan välja 4s över t ex galaxy s2, man betalar ungefär för likadan hårdvara men S2n är drygt 2000 kr billigare. hahah

hurril
2011-10-04, 22:41
Inte direkt magnituder. Man kan inte heller direkt dra några slutsatser när det skiljer såpass lite. Apple har bara en high-end modell vilket gör att de undviker problem som billigare modeller brukar ha. De har även blivit default-valet för många nya smart phone-ägare. Dessutom tillkommer ju som sagt Apple-fanatikerna.

http://www.engadget.com/2011/09/09/apple-tops-j-d-power-customer-satisfaction-survey-grim-reading/

Jag har inte något emot Apple, tvärt om så äger jag flera av deras produkter, men jag har nog rätt svårt att säga att de är bäst rakt av. Speciellt då Windows 7 fortfarande är ett bättre operativ ;-)

Menar du att andra jämförda läger inte hyser fanatiker?

Windows 7 :)

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:43
Problemet för mig med iOs är att det är för simpelt, nästan. Lite mer programmerbarhet så det fungerade som jag önskade, vore önskvärt.
Apple har ju dock en tendens att göra funktioner bättre, även om de själva har stulit idén. Men visst har android lyckats hinna ikapp rätt bra, även om fragmenteringen gör att jag drar mig för att börja programmera för android.

hurril
2011-10-04, 22:43
Bra av Apple att släppa typ 5-6 månader gammal hårdvara! Förstår inte hur någon kan välja 4s över t ex galaxy s2, man betalar ungefär för likadan hårdvara men S2n är drygt 2000 kr billigare. hahah

Kanske för att mjukvaran är det man söker.

hurril
2011-10-04, 22:44
Problemet för mig med iOs är att det är för simpelt, nästan. Lite mer programmerbarhet så det fungerade som jag önskade, vore önskvärt.
Apple har ju dock en tendens att göra funktioner bättre, även om de själva har stulit idén. Men visst har android lyckats hinna ikapp rätt bra, även om fragmenteringen gör att jag drar mig för att börja programmera för android.

iOS är för simpelt och brister i programmerbarhet? Men lol?

Trance
2011-10-04, 22:44
Menar du att andra jämförda läger inte hyser fanatiker?

Windows 7 :)

Inte alls i samma samma skala. Visst finns det de som ogillar Apple av ren princip med de är nog färre än de som älskar allt Apple gör av ren princip.

Japp, Windows 7 :)

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:44
Bra av Apple att släppa typ 5-6 månader gammal hårdvara! Förstår inte hur någon kan välja 4s över t ex galaxy s2, man betalar ungefär för likadan hårdvara men S2n är drygt 2000 kr billigare. hahah

Så s2 kostar 0 kr? Och den har appstore?

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:46
Inte alls i samma samma skala. Visst finns det de som ogillar Apple av ren princip med de är nog färre än de som älskar allt Apple gör av ren princip.

Japp, Windows 7 :)

Man hör så mycket gnäll om urskillningslösa fanboys, men ser man någonsin en? Jag tror inte sett någon som gillar allt apple gör av ren princip, iaf.

Johan_P
2011-10-04, 22:49
Bra av Apple att släppa typ 5-6 månader gammal hårdvara! Förstår inte hur någon kan välja 4s över t ex galaxy s2, man betalar ungefär för likadan hårdvara men S2n är drygt 2000 kr billigare. hahah

Det är här hela feltänket kommer in. Man snålar för man tror Androidtelefoner är bättre eller lika bra (för det ser man på specifikationer). Apple har gång på gång visat att mjukvaran betyder SÅ mycket mer än hårdvara i dagens mobiltelefoner.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:49
iOS är för simpelt och brister i programmerbarhet? Men lol?

Ja, alltså programmerbarhet som i användarmässig anpassning av OS:et. Inte programmering av mjukvara. Trodde det framgick tydligt.

hurril
2011-10-04, 22:51
Inte alls i samma samma skala. Visst finns det de som ogillar Apple av ren princip med de är nog färre än de som älskar allt Apple gör av ren princip.

Japp, Windows 7 :)

Erfarenheten från min arbetsplats vad gäller dattor t ex är att fler och fler går över. EN av alla oss i backend kör windows. Sen är det hälften/hälften Linux/ Mac. En person gick tillbaka från Mac till Linux, annars väljer alla att gå över till Mac när det är dags att få ny datta. Min arbetsplats är inte den enda där folk vill köra Apple istället för Windows/ Linux i utvecklarkrestar. Vi är inte fanboys eller fanatiker...

när det kommer till telefoner så är det lite samma visa. De (t ex jag) som bytt från en gammal surNokia från julen 74 brukar göra det till iPhone. De som först köpte Android för att de är/ var anti-Apple ångrar sig och köper iPhone sen. Jag har inte hört talas om en enda person som ångrat iPhone-köp och istället bytt till typ HTC. (Förutom här på kolo! [jag påstår inte att någon ljuger!]). Det finns dessutom några stycken på jobbet som av princip, uttalad sådan alltså, verkligen vägrar Apple och inte drar sig för att håna mig för min Photoshopbox (deras ord för Mac-datta).

Fanatiker är så jäkla fånigt bara. Hur ska man försvara sig mot det liksom?
"Du är en Mac-fanatiker!!11"
- Eh.. Okay :/

Ett enkelt sätt att utan ett enda argument få den andra att förlora. Det finns ingen comeback som inte "bevisar" fanatismen.

Trance
2011-10-04, 22:52
Man hör så mycket gnäll om urskillningslösa fanboys, men ser man någonsin en? Jag tror inte sett någon som gillar allt apple gör av ren princip, iaf.

Du verkar vara en. Samt jag ser väldigt många på forum och känner några i verkliga livet.

När jag säger "av ren princip" så menar jag människor som automatiskt försvarar alla Apple-produkter utan att faktiskt värdera varje var för sig.

Johan_P
2011-10-04, 22:53
Man hör så mycket gnäll om urskillningslösa fanboys, men ser man någonsin en? Jag tror inte sett någon som gillar allt apple gör av ren princip, iaf.

Inte jag heller. Jag älskar många Apple-produkter och tycker de gör helt rätt i många grejor de gör. Men det är för det är genomtänkt, smart, snyggt och fungerar. Inte många andra tillverkare lyckas med det, helt enkelt. Hade där funnits fler sådana tillverkare idag i IT-världen hade jag tyckt om de också. Men tyvärr är det mesta koreaskit som ska ut och konkurrera istället för att verkligen erbjuda något innovativt och genomtänkt som fungerar bra.

feyin
2011-10-04, 22:54
Vad spelar det för roll vad den heter ?

Doctor Snuggles
2011-10-04, 22:57
Du verkar vara en. Samt jag ser väldigt många på forum och känner några i verkliga livet.

När jag säger "av ren princip" så menar jag människor som automatiskt försvarar alla Apple-produkter utan att faktiskt värdera varje var för sig.

lol, baserat på vad? Att jag argumenterar mot vad jag anser vara inkorrekta åsikter? Jag försvarar definitivt inte per automatik alla deras produkter, "bara för att". Dessutom är det underhållande att tjafsa mot haters, för de är så rabida.

Johan_P
2011-10-04, 22:59
Erfarenheten från min arbetsplats vad gäller dattor t ex är att fler och fler går över. EN av alla oss i backend kör windows. Sen är det hälften/hälften Linux/ Mac. En person gick tillbaka från Mac till Linux, annars väljer alla att gå över till Mac när det är dags att få ny datta. Min arbetsplats är inte den enda där folk vill köra Apple istället för Windows/ Linux i utvecklarkrestar. Vi är inte fanboys eller fanatiker...

Min fars arbetsplats tror jag är ypperligt exempel på detta. De hade flertalet HTC-telefoner (jag testade en av dem som hade tryckkänslig display för ett par år sen... the lulz) och fick byta för de fungerade för dåligt. När iPhone 4 släpptes valde de att gå över till den och sen dess har allt helt enkelt... fungerat. Och vad jag vet önskar de inte mycket mer än det som erbjuds just nu.

Vanligt folk uppskattar när det fungerar och när man slipper ställa in massa inställningar som normala telefonanvändare skiter fullständigt i.

LeBron
2011-10-04, 23:00
inget pris än? :D

Trance
2011-10-04, 23:02
Erfarenheten från min arbetsplats vad gäller dattor t ex är att fler och fler går över. EN av alla oss i backend kör windows. Sen är det hälften/hälften Linux/ Mac. En person gick tillbaka från Mac till Linux, annars väljer alla att gå över till Mac när det är dags att få ny datta. Min arbetsplats är inte den enda där folk vill köra Apple istället för Windows/ Linux i utvecklarkrestar. Vi är inte fanboys eller fanatiker...

när det kommer till telefoner så är det lite samma visa. De (t ex jag) som bytt från en gammal surNokia från julen 74 brukar göra det till iPhone. De som först köpte Android för att de är/ var anti-Apple ångrar sig och köper iPhone sen. Jag har inte hört talas om en enda person som ångrat iPhone-köp och istället bytt till typ HTC. (Förutom här på kolo! [jag påstår inte att någon ljuger!]). Det finns dessutom några stycken på jobbet som av princip, uttalad sådan alltså, verkligen vägrar Apple och inte drar sig för att håna mig för min Photoshopbox (deras ord för Mac-datta).

Fanatiker är så jäkla fånigt bara. Hur ska man försvara sig mot det liksom?
"Du är en Mac-fanatiker!!11"
- Eh.. Okay :/

Ett enkelt sätt att utan ett enda argument få den andra att förlora. Det finns ingen comeback som inte "bevisar" fanatismen.

Utveckling av Java/Python/etc har ett mycket bättre ekosystem på Mac/Linux och tenderar att använda terminalen mer. Det är också ganska naturligt om man hostar i Linux-miljö. Så om jag jobbade med det så skulle jag nog också köra OS X (eller någon Linux-distro om jag orkade).

Nästa laptop på jobbet blir nog en Mac om jag inte hittar en liknande som jag gillar mer. Fast jag kommer då självklart köra Windows på den då jag utvecklar för det.

Men som som sagt. Jag finner nog Windows mer trevligt att använda; i alla fall det grafiska gränssnittet samt utbudet av spel är lite trevligare. Jag spelar inte mycket men kul att kunna göra det ibland; prestandan på OS X-varianterna av samma spel brukar vara rätt kass tyvärr.

Trance
2011-10-04, 23:03
lol, baserat på vad? Att jag argumenterar mot vad jag anser vara inkorrekta åsikter? Jag försvarar definitivt inte per automatik alla deras produkter, "bara för att". Dessutom är det underhållande att tjafsa mot haters, för de är så rabida.

Baserat på äldre trådar så är det ganska tydligt. Jag orkar inte leta men du vet säkert var jag menar.

hurril
2011-10-04, 23:05
Utveckling av Java/Python/etc har ett mycket bättre ekosystem på Mac/Linux och tenderar att använda terminalen mer. Det är också ganska naturligt om man hostar i Linux-miljö. Så om jag jobbade med det så skulle jag nog också köra OS X (eller någon Linux-distro om jag orkade).

Nästa laptop på jobbet blir nog en Mac om jag inte hittar en liknande som jag gillar mer. Fast jag kommer då självklart köra Windows på den då jag utvecklar för det.

Men som som sagt. Jag finner nog Windows mer trevligt att använda; i alla fall det grafiska gränssnittet samt utbudet av spel är lite trevligare. Jag spelar inte mycket men kul att kunna göra det ibland; prestandan på OS X-varianterna av samma spel brukar vara rätt kass tyvärr.

Ja utvecklar man för Windows är det rätt självklart hur man väljer. Jag är inte lika öppen som du med det jag vill använda dock. Jag får spel av Windows - gillar inget alls med det. Det är blått, blinkar, är segt och fult och jag fattar ingenting av hur man ställer in enkla saker. Men jag är erkänt efterbliven :)

EDIT: jag uppfattas säkert också som fanboy och i viss min är jag helt klart ett fan. Jag tror inte det finns någon Apple-grej jag inte verkligen gillar. Men min smak är åt det hållet och har "alltid varit" så jag får väl leva med hånet.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 23:06
Baserat på äldre trådar så är det ganska tydligt. Jag orkar inte leta men du vet säkert var jag menar.

Nej, det är det inte, och det vet jag inte. Jag gillar apple, och jag gillar ibland att argumentera, och jag antingen "vinner" eller så tröttnar folk. Det gör mig inte till en urskillningslös fanboy som inte går att beveka med rationella argument, dock. Check yo self.

Trance
2011-10-04, 23:09
Nej, det är det inte, och det vet jag inte. Jag gillar apple, och jag gillar ibland att argumentera, och jag antingen vinner eller så tröttnar folk. Det gör mig inte till en urskillningslös fanboy som inte går att beveka med rationella argument, dock. Check yo self.

First evidence:


Vad är det för fel på findern?


En rationell människa kan inte fråga så utan att hitta en halv miljard fel själv.

Doctor Snuggles
2011-10-04, 23:12
First evidence:



En rationell människa kan inte fråga så utan att hitta en halv miljard fel själv.

:laugh: Akta så du inte sträcker dig. Det var en faktisk fråga där jag undrade vad personen i fråga tyckte var dåligt, inte en kommentar på att findern är felfri. Jag tror jag t.o.m. sedan nämnde en sak som irriterar mig med den.

Kimball
2011-10-04, 23:24
inget pris än? :D

499£ för olåst (tror jag, 4an såldes olåst iallafall) 4S 16gb i UK.

r3mpuh
2011-10-04, 23:25
Jag tycker Iphone hör till Kläder,skor & stil tråden lite tillsammans med kimball 'o'

LeBron
2011-10-04, 23:40
499£ för olåst (tror jag, 4an såldes olåst iallafall) 4S 16gb i UK.

Så, runt 5000 x)

Förmodligen minst 6-7k i Sverige.

Kimball
2011-10-04, 23:54
Så, runt 5000 x)

Förmodligen minst 6-7k i Sverige.

iPhone 4 lirade ju ~6200:- när den släpptes i Sverige ja, åtminstone på Telia, så 4S bör hamna däromkring här, yup. Ska man ändå köpa telefonen kontant utan att förlänga något abg. är det därmed mer prisvärt att lira från UK förutsatt att man har någon där som kan beställa och vidarebefordra åt en, speciellt sedan Apple införde världsgaranti även på iPhone.

hultman
2011-10-04, 23:54
Vilken besvikelse. Jag skiter i 4S och väntar på femman istället. Med tanke på alla rykten om femman och det kortsiktiga aktieraset så utgår jag från att det inte dröjer alltför länge.

mik
2011-10-05, 00:03
Så, runt 5000 x)

Förmodligen minst 6-7k i Sverige.

Fördelen med Iphone, jämfört med lurar i liknande prisklasser, är väl att de har ett relativt högt andrahandsvärde. Dock känns 7 000 alldeles för mycket pengar för en ny mobil, speciellt om man bara ringer och smsar...

PixelMiner
2011-10-05, 06:48
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/apple/header.png
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/apple/1.png
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/apple/2.png
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/apple/3.png
http://s3.amazonaws.com/theoatmeal-img/comics/apple/4.png

PowPow
2011-10-05, 07:56
Jag är lite nyfiken på hela grejen med förbättrad GPS. Varför? Kommer apple på något sätt äga turn by turn-navigeringsbranchen inom kort tro?

Nitrometan
2011-10-05, 08:19
Jag är lite nyfiken på hela grejen med förbättrad GPS. Varför?
Den kanske inte var bra innan och nu vill de göra den bra?

PowPow
2011-10-05, 08:23
Den kanske inte var bra innan och nu vill de göra den bra?

Jag har inte upplevt den undermålig till det den används till mest idag. Enkel positionering alltså. Enda gången jag inte tyckt den räckt är vid just turn by turn navigering i större städer (på manhattan blev det lite komiskt mellan varven till exempel).

Tycker det känns som ett märkligt område att fokusera på om de inte har tankar på något nytt koncept. Ffa hade jag älskat om de hade släppt en turn by turn som appleapp :D

Granatgiraffen
2011-10-05, 08:33
Jag har inte upplevt den undermålig till det den används till mest idag. Enkel positionering alltså. Enda gången jag inte tyckt den räckt är vid just turn by turn navigering i större städer (på manhattan blev det lite komiskt mellan varven till exempel).

Tycker det känns som ett märkligt område att fokusera på om de inte har tankar på något nytt koncept. Ffa hade jag älskat om de hade släppt en turn by turn som appleapp :D

Google maps finns?! Nu blir fanboy Snuggles sur.

PowPow
2011-10-05, 08:34
Google maps finns?! Nu blir fanboy Snuggles sur.

Men det är inte turn by turn. Men finns massa andra appar man kan ladda ner från Navigon, Tom Tom mm såklart.

tntballe
2011-10-05, 08:39
Men det är inte turn by turn. Men finns massa andra appar man kan ladda ner från Navigon, Tom Tom mm såklart.

Borde inte Iphone ha fått det samtidigt som android?

Nitrometan
2011-10-05, 08:41
Men det är inte turn by turn.
Vad är så speciellt med "turn by turn"? Google Maps fungerar utmärkt för att navigera gåendes eller bilandes.

Sväng efter sväng? Blir navigatorn förvirrad?

Granatgiraffen
2011-10-05, 08:42
Men det är inte turn by turn. Men finns massa andra appar man kan ladda ner från Navigon, Tom Tom mm såklart.

Är det visst!
http://www.google.com/mobile/navigation/

Iphone kanske bara är lite efter? Har inte riktigt koll.

PowPow
2011-10-05, 08:47
Vad är så speciellt med "turn by turn"? Google Maps fungerar utmärkt för att navigera gåendes eller bilandes.

Sväng efter sväng? Blir navigatorn förvirrad?

Fast där håller jag inte med. Att använda vanliga kartläget som följer med i "Kartor" i iphonen när man kör bil är enligt mig förenat med livsfara om man kör i trafiktäta områden. Hanterar inte att räkna om rutter utan att man säger till den och så vidare, visar inte hur länge det är till nästa sväng (då får man zooma ut och då ser man inte vilken gata det egentligen är man ska svänga in på osv), ingen filhantering (körfiler då alltså..). Den är väl knappast gjord för att användas som bilnavigator.

Är det visst!
http://www.google.com/mobile/navigation/

Iphone kanske bara är lite efter? Har inte riktigt koll.

Ja, i Kartor-appen som följer med iphonen idag är det bara ett kartläge. Ungefär som googlemaps på internet (fast med positionering då såklart).

Den du länkade till är ju inte Google Maps, det är Google Maps Navigation ;) Men det finns andra appar såklart (även de som inte kräver internetanslutning som googlemaps navigation behöver, antar jag?). Just googles app finns nog inte till iphonen, men finns såklart en massa andra som jag nämnde tidigare.

Och jag vet inte om det är iphonen som är lite efter. Det är inte iphonen som utvecklar google maps navigator ;)

Nitrometan
2011-10-05, 08:55
Google Maps kan lagra data för en position/plats/stad/område lokalt så att du slipper vara uppkopplad.

Google Maps Navigation är en del av Google Maps appen.

PowPow
2011-10-05, 08:59
Google Maps kan lagra data för en position/plats/stad/område lokalt så att du slipper vara uppkopplad.

Bra för när man är utomlands t.ex. :thumbup:


Google Maps Navigation är en del av Google Maps appen.

Ja, såg det sen. Fast till Android.

PowPow
2011-10-05, 09:02
Borde inte Iphone ha fått det samtidigt som android?

Betaversionen av Navigation finns bara på Market enligt: http://www.google.com/mobile/navigation/

Nible
2011-10-05, 09:22
Någon som har någon erfarenhet av att köpa telefon från UK? Funderar om jag ska be en polare som bor där köpa en åt mig. Hur fungerar den om den går sönder?

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

hultman
2011-10-05, 09:22
Vad är så speciellt med "turn by turn"? Google Maps fungerar utmärkt för att navigera gåendes eller bilandes.

Sväng efter sväng? Blir navigatorn förvirrad?

Nja, det tycker jag inte. I jobbiga områden flyger du fram och tillbaka hundratals meter hela tiden. Man blir galen på den där jävla kart-/positioneringsfunktionen. 90 % av gångerna blir man lurad.

Sparven från Minsk
2011-10-05, 09:33
Inte förvånad direkt över att det blev en 4S. Många hade nog höga förhoppnigar dock. Aktien sjönk rejält haha!

hultman
2011-10-05, 09:56
Inte förvånad direkt över att det blev en 4S. Många hade nog höga förhoppnigar dock. Aktien sjönk rejält haha!

Frågan är hur länge de tillåter den att falla innan de tvingas släppa femman.

Pirko
2011-10-05, 09:56
Kommer in på ett bananskal, efter att bara läst första sidan i tråden. Är mottagningsproblemen åtgärdade på 4S?

hahavaffan
2011-10-05, 09:57
Kommer in på ett bananskal, efter att bara läst första sidan i tråden. Är mottagningsproblemen åtgärdade på 4S?Den har fått en omdesignad och förbättrad antenn, men eftersom att den inte är släppt än är det svårt att veta for realz.

Sparven från Minsk
2011-10-05, 10:00
Frågan är hur länge de tillåter den att falla innan de tvingas släppa femman.

Jao. Just nu spottar ju HTC och Samsung ut riktigt nice lurar, samt LG som även de är på väg upp. Apple får nog sätta fart och få tummen ur, design kan man inte enbart leva på ;)
Aktien backade 4 % direkt igår. Ny VD samt en 4S....illa!

WHITEFOLKS
2011-10-05, 10:06
Är folk rädda för minskad utdelning på aktierna från 0 till ? :D

thunder
2011-10-05, 10:09
Inte förvånad direkt över att det blev en 4S. Många hade nog höga förhoppnigar dock. Aktien sjönk rejält haha!

Japp, den sjönk otroliga -0,56%

Pejij
2011-10-05, 10:16
Japp, den sjönk otroliga -0,56%

12:49 PM - $380
3:14 PM - $355

Jag får det till ungefär 6,5%.

Källa (http://finance.yahoo.com/echarts?s=AAPL+Interactive#chart1:symbol=aapl;rang e=5d;indicator=volume;charttype=line;crosshair=on; ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined)

Doctor Snuggles
2011-10-05, 11:40
Google maps finns?! Nu blir fanboy Snuggles sur.

Sluta fjanta dig, granattrollet. Helt ointressarad av GPS i övrigt.

Fail. f.ö.

Sparven från Minsk
2011-10-05, 11:44
Japp, den sjönk otroliga -0,56%

Igår var det då 4 % så...och det blir en hel del ;)

Nitrometan
2011-10-05, 11:44
Nja, det tycker jag inte. I jobbiga områden flyger du fram och tillbaka hundratals meter hela tiden. Man blir galen på den där jävla kart-/positioneringsfunktionen. 90 % av gångerna blir man lurad.

Det beror nog på att din GPS tappar kontakten med satelliterna mer än Google Maps navigation skulle vara dålig.

Vad använder du för GPS?

Pdaddy
2011-10-05, 11:50
Någon som har någon erfarenhet av att köpa telefon från UK? Funderar om jag ska be en polare som bor där köpa en åt mig. Hur fungerar den om den går sönder?

Sent from my HTC Wildfire S A510e using Tapatalk

Tänkte nog köpa via UK också, har flera kompisar som köpt och använt borderlinkx eller va de heter.

Pajjar den får man skicka över skiten helt enkelt.

Pd

qwerty1
2011-10-05, 12:44
http://i.imgur.com/DteY4.png

agazza
2011-10-05, 12:51
Men det är inte turn by turn. Men finns massa andra appar man kan ladda ner från Navigon, Tom Tom mm såklart.

EH, jo? Dom har även lagt in 3d byggnader för stockholm och streetview.

Fruktansvärt överlägsen navigation. Det fattas bara fältanvisning så är den nog den bästa jag testat.


EDIT: folk verkar snacka google MAPS? Det finns ju google NAVIGATION

hurril
2011-10-05, 12:55
Så fånigt med Apple-hånet. Det är vi som äger iPhones som blir hånade av folk med android för att vi slängt pengar i sjön, vill snaska Steves kotte och inte kan tänka rakt. Allt det är naturligtvis sant men de med chips på axeln är snarare android-snubbar.

WHITEFOLKS
2011-10-05, 12:59
Jag tycker att Apple gör bra produkter allt som oftast. Om man inte behöver tänka på kostnaden så gör man nästan alltid ett bra/säkert val om man köper en Appleprodukt. De funkar, har oftast bra prestanda och bra "interface".

De är inte alltid top of the line eller bästa "bang for the buck" men det är inte ett dåligt val om man inte är priskänslig.


Edit: jag har själv android-telefon.

Johan_P
2011-10-05, 13:00
http://i.imgur.com/DteY4.png

Ptja, det är lite så Apple tänker (till skillnad från t.ex. HTC och Samsung). Tidslösa designer som inte ändras varannan månad, utan något som är rejält från dag 1.

Johan_P
2011-10-05, 13:08
Jag tycker att Apple gör bra produkter allt som oftast. Om man inte behöver tänka på kostnaden så gör man nästan alltid ett bra/säkert val om man köper en Appleprodukt. De funkar, har oftast bra prestanda och bra "interface".

De är inte alltid top of the line eller bästa "bang for the buck" men det är inte ett dåligt val om man inte är priskänslig.

Precis. Ligger mycket i detta. Sen tror jag också att anledningen till mycket Apple-hat idag är att det finns personer som tycker det är förargligt att lägga pengar på saker och ting. Tid att inse att Apple har varit herren på täppan i flera år vad gäller mobila enheter, förstår man inte det har man nog inte varit så IT-intresserad de senaste 5 åren.

Jag har byggt många PC (klockat osv) och använt Windows sedan jag var liten pojke (från Win 95 och framåt), men när jag gick över till iMac 2011 så vet jag att jag aldrig kommer köpa en PC igen. Samma sak gäller telefoner. Har använt flertalet SE och Nokia innan min iPhone men kommer inte byta tillbaka igen. Tankesättet hos många andra tillverkare tycker jag inte håller måttet.

Grahn
2011-10-05, 13:13
Apple gör kvalitet, svårt att förneka, de tar betalt därefter...är egentligen mest att jag ogillar deras låsta plattform, marknads och legalavdelning som gör att jag håller mig på android kanten.

hurril
2011-10-05, 13:17
Apple gör kvalitet, svårt att förneka, de tar betalt därefter...är egentligen mest att jag ogillar deras låsta plattform, marknads och legalavdelning som gör att jag håller mig på android kanten.

Vad är låst med plattformen? Vilka saker är det marknads- och legalavdelningen gör som stör dig?

PowPow
2011-10-05, 13:20
EH, jo? Dom har även lagt in 3d byggnader för stockholm och streetview.

Fruktansvärt överlägsen navigation. Det fattas bara fältanvisning så är den nog den bästa jag testat.


EDIT: folk verkar snacka google MAPS? Det finns ju google NAVIGATION

Inte till iphonen väl?

Ang edit så syftade jag i början på det kartprogram (som bygger på googles kartor) som följer med iphonen. Det som kallas "Kartor" alt "Maps".

Grahn
2011-10-05, 13:26
Vad är låst med plattformen? Vilka saker är det marknads- och legalavdelningen gör som stör dig?

Måste köpa en mac för att koda ngt till den, måste betala för SDKn måste vara okej för apple att den ligger på market etc. Vet varför de vill kontrollera, det ger faktiskt rätt hög kvalitet för kunder men ogillar det iaf.

Deras reklam som alltid försöker ge sken av att de uppfunnit något fantastiskt! Multitasking done right! nytt okrossbart glas! etc de gör kvalitet och bra design men är ju egentligen inte ett företag som bryter ny mark genom tekniska framsteg.

Att de försöker stoppa konkurrenter genom patenttvister och dyl snarare än att förlita sig på sin produkt.

Annars tycker jag nog tex iphone 4 har bättre kvalitet än tex Samsung Galaxy S som väl är motsvarande android telefon( jag kör galaxyn... ), som sagt mest principer som gör att jag inte anslutit mig till det andra lägret så är inte rabiat åt något håll. Apple verkar ju iaf till skillnad från samsung fatta att tex prioritera upp telefon appen i en telefon ;) rätt komiskt när det ringer till galaxyn och men ser skärmen tändas...slockna igen och sen så ringer det!

agazza
2011-10-05, 13:51
Inte till iphonen väl?

Ang edit så syftade jag i början på det kartprogram (som bygger på googles kartor) som följer med iphonen. Det som kallas "Kartor" alt "Maps".

Nä Apple verkar inte vilja ha den efter jag googlat lite.

För iphoneägares skull hoppas jag dom ändrar sig, den är fruktansvärt bra

Doctor Snuggles
2011-10-05, 13:51
Måste köpa en mac för att koda ngt till den, måste betala för SDKn måste vara okej för apple att den ligger på market etc. Vet varför de vill kontrollera, det ger faktiskt rätt hög kvalitet för kunder men ogillar det iaf.

Deras reklam som alltid försöker ge sken av att de uppfunnit något fantastiskt! Multitasking done right! nytt okrossbart glas! etc de gör kvalitet och bra design men är ju egentligen inte ett företag som bryter ny mark genom tekniska framsteg.

Att de försöker stoppa konkurrenter genom patenttvister och dyl snarare än att förlita sig på sin produkt.

Annars tycker jag nog tex iphone 4 har bättre kvalitet än tex Samsung Galaxy S som väl är motsvarande android telefon( jag kör galaxyn... ), som sagt mest principer som gör att jag inte anslutit mig till det andra lägret så är inte rabiat åt något håll. Apple verkar ju iaf till skillnad från samsung fatta att tex prioritera upp telefon appen i en telefon ;) rätt komiskt när det ringer till galaxyn och men ser skärmen tändas...slockna igen och sen så ringer det!

Nej, du behöver inte ha os x för att göra appar som fungerar i IOS, då man kan gå via SDK:s som översätter kod o dyl.

Vad är det du ogillar, om du nu själv erkänner att kontrollen ger högre kvalitet? Du ogillar det bara för att? Ok.

Wow, reklam som försöker framhäva det som är bra med produkten. Vem har någonsin hört talas om en sådan fräckhet! Det är reklam, ffs.

Nej, inget annat företag håller ju på med patenttvister. Särskilt inte microsoft.
Faktum är att apple snarare har varit ansatt av patenttroll, som de flesta andra stora företag.

agazza
2011-10-05, 13:57
Problemet med apple är att dom försöker i princip att jämställa sina produkter med jesus frälsare fast dom egentligen bara är en del i mängden.

Grahn
2011-10-05, 13:59
Nej, du behöver inte ha os x för att göra appar som fungerar i IOS, då man kan gå via SDK:s som översätter kod o dyl.

åfan, alltid ngt.

Vad är det du ogillar, om du nu själv erkänner att kontrollen ger högre kvalitet? Du ogillar det bara för att? Ok.

Gör dig inte dummare än du är, jag ogillar kontrollen men förstår varför de valt den väg de gör precis som jag säger.

Wow, reklam som försöker framhäva det som är bra med produkten. Vem har någonsin hört talas om en sådan fräckhet! Det är reklam, ffs.

Ja, och jag ogillar den framtoning och metod de använder. Frågor?

Nej, inget annat företag håller ju på med patenttvister. Särskilt inte microsoft.
Faktum är att apple snarare har varit ansatt av patenttroll, som de flesta andra stora företag.

Det är onekligen en smutsig bransch, men nu var det rätt specifikt iphone vs htc & samsung jag menade, iphone kan konkurrera på sina styrkor den behöver inte försöka slå legala krokben för konkurrenter.
Konkurrens är bra.

hurril
2011-10-05, 14:01
Måste köpa en mac för att koda ngt till den, måste betala för SDKn måste vara okej för apple att den ligger på market etc. Vet varför de vill kontrollera, det ger faktiskt rätt hög kvalitet för kunder men ogillar det iaf.

Deras reklam som alltid försöker ge sken av att de uppfunnit något fantastiskt! Multitasking done right! nytt okrossbart glas! etc de gör kvalitet och bra design men är ju egentligen inte ett företag som bryter ny mark genom tekniska framsteg.

Att de försöker stoppa konkurrenter genom patenttvister och dyl snarare än att förlita sig på sin produkt.

Annars tycker jag nog tex iphone 4 har bättre kvalitet än tex Samsung Galaxy S som väl är motsvarande android telefon( jag kör galaxyn... ), som sagt mest principer som gör att jag inte anslutit mig till det andra lägret så är inte rabiat åt något håll. Apple verkar ju iaf till skillnad från samsung fatta att tex prioritera upp telefon appen i en telefon ;) rätt komiskt när det ringer till galaxyn och men ser skärmen tändas...slockna igen och sen så ringer det!

Kan du utveckla för Mac på Windows? Nej, du måste inte betala för SDK:n.

Ditt andra stycke är helt obegripligt. Blir du så sur på Apple för att Apple marknadsför sina produkter så att du byter till företag X trots att företag X även den marknadsför sina produkter?

Om patentvinster: visste du att Google fram till nyligen inte betalat för alla de patent de "använt" för Android? Visste du att Microsoft sannolikt tjänar mer pengar på Googles Android än Google själva? Just intäkter från patent... Apple är inte det enda bolaget i just den här branchen som stämmer och motstämmer bolag för just patentintrång. Systemet som sådant i USA är totalt efterblivet - att tillskriva Apple större skuld än andra är helt fel dock.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 14:10
Gör dig inte dummare än du är, jag ogillar kontrollen men förstår varför de valt den väg de gör precis som jag säger.



För omotiverat ogillande är höjden av intelligens? Vad är det med "kontroll" som du inte gillar, då?



Ja, och jag ogillar den framtoning och metod de använder. Frågor?


Så att apple inte hymlar med att de tycker deras produkter är det bästa sedan skivat bröd är obehagligt? Hur svenskt av dig.


Det är onekligen en smutsig bransch, men nu var det rätt specifikt iphone vs htc & samsung jag menade, iphone kan konkurrera på sina styrkor den behöver inte försöka slå legala krokben för konkurrenter.
Konkurrens är bra.

Som sagt, alla hoppar av bron. Det är patentsystemet det isf är fel på. Förhoppningsvis håller det på att förändras.

hurril
2011-10-05, 14:12
åfan, alltid ngt.



Gör dig inte dummare än du är, jag ogillar kontrollen men förstår varför de valt den väg de gör precis som jag säger.



Ja, och jag ogillar den framtoning och metod de använder. Frågor?



Det är onekligen en smutsig bransch, men nu var det rätt specifikt iphone vs htc & samsung jag menade, iphone kan konkurrera på sina styrkor den behöver inte försöka slå legala krokben för konkurrenter.
Konkurrens är bra.

Samsung "konkurerade" genom att kopiera iPhone och iPad mer eller mindre rakt av. Vad hände med sina egna styrkor? I övrigt visar just du prov på de sanna fanatikerna i den här debatten. Du påstår saker om Apple som bara är sanna om man kisar och lackar sedan när din bluff synas.

Trance
2011-10-05, 14:16
Vad är låst med plattformen? Vilka saker är det marknads- och legalavdelningen gör som stör dig?

Tillåter bara Appstore och de program som publiceras där får inte konkurrera med Apples egna. Så det kan man väl säga är ganska låst.

Innan så var de hårda med att bara tillåta vissa programmeringsspråk till iPhone vilket kändes som lite onödigt.

Trance
2011-10-05, 14:19
Ja utvecklar man för Windows är det rätt självklart hur man väljer. Jag är inte lika öppen som du med det jag vill använda dock. Jag får spel av Windows - gillar inget alls med det. Det är blått, blinkar, är segt och fult och jag fattar ingenting av hur man ställer in enkla saker. Men jag är erkänt efterbliven :)

EDIT: jag uppfattas säkert också som fanboy och i viss min är jag helt klart ett fan. Jag tror inte det finns någon Apple-grej jag inte verkligen gillar. Men min smak är åt det hållet och har "alltid varit" så jag får väl leva med hånet.

Prestandamässigt så upplever jag det ungefär lika som OS X. Även då saker som hur snabbt fönster minimerar och allmänt flyt. Designen är snyggare på vissa saker på OS X (t.ex. fönster) men upplever att dockan är bara snygg men inte vidare smart. Då är superbaren eller vad den nu heter på Windows 7 långt bättre användarmässigt och även helt ok snygghetsmässigt.

hurril
2011-10-05, 14:19
Tillåter bara Appstore och de program som publiceras där får inte konkurrera med Apples egna. Så det kan man väl säga är ganska låst.

Innan så var de hårda med att bara tillåta vissa programmeringsspråk till iPhone vilket kändes som lite onödigt.

Vadå inte konkurera med Apples egna? Spotify och iTunes verkar kunna samexistera utmärkt. Det finns flera kamera-appar, flera messaging-appar, flera appar för böcker. Jag bara antar att det även finns flera kalenderappar också. Opera finns. Detta är vad jag kom på under loppet av cirka 1.3 sekunder, Trance.

Var står vi nu tycker du? Har du brallorna på dig?

hurril
2011-10-05, 14:21
Prestandamässigt så upplever jag det ungefär lika som OS X. Även då saker som hur snabbt fönster minimerar och allmänt flyt. Designen är snyggare på vissa saker på OS X (t.ex. fönster) men upplever att dockan är bara snygg men inte vidare smart. Då är superbaren eller vad den nu heter på Windows 7 långt bättre användarmässigt och även helt ok snygghetsmässigt.

Ja fan, i absoluta mått mätt är båda ungefär lika snabba/ sega. Det är den blinkande grafiken som stör mig. Förstora/ -minska windows explorer sakta och titta hur ramarna flimrar. Dock:en använder jag nästan aldrig och erkänner utan omsvep att det finns stora förbättringsområden i fönsterhanteringen i OS X. Det finns ju fräsigare window managers man kan använda men jag har inte orkat bry mig utan står ut.

WHITEFOLKS
2011-10-05, 14:40
Apropå IPhone :D

http://feber.se/iphone/art/224800/iphone_fr_laddning_via_microus/

hurril
2011-10-05, 14:42
Score :)

PowPow
2011-10-05, 14:44
Apropå IPhone :D

http://feber.se/iphone/art/224800/iphone_fr_laddning_via_microus/

Haha

Grahn
2011-10-05, 14:45
Kan du utveckla för Mac på Windows? Nej, du måste inte betala för SDK:n.

Ditt andra stycke är helt obegripligt. Blir du så sur på Apple för att Apple marknadsför sina produkter så att du byter till företag X trots att företag X även den marknadsför sina produkter?

Om patentvinster: visste du att Google fram till nyligen inte betalat för alla de patent de "använt" för Android? Visste du att Microsoft sannolikt tjänar mer pengar på Googles Android än Google själva? Just intäkter från patent... Apple är inte det enda bolaget i just den här branchen som stämmer och motstämmer bolag för just patentintrång. Systemet som sådant i USA är totalt efterblivet - att tillskriva Apple större skuld än andra är helt fel dock.

Nej men du kan utveckla för android på windows, fast som snuggles sa så var det tydligen inte ett problem.

Andra stycket tror jag ni kämpar rätt hårt för att missförstå, känns som jag förklarat det nog.

Håller med om att det är efterblivet och att de inte är ensamma i båten, däremot vet jag inte om alla är lika goda kålsupare.

För omotiverat ogillande är höjden av intelligens? Vad är det med "kontroll" som du inte gillar, då?

Så att apple inte hymlar med att de tycker deras produkter är det bästa sedan skivat bröd är obehagligt? Hur svenskt av dig.

Som sagt, alla hoppar av bron. Det är patentsystemet det isf är fel på. Förhoppningsvis håller det på att förändras.

Omotiverat gillande? Heh...lustigkurre.
Jag ser helt enkelt en friare plattform som en fördel, ser inte riktigt vad som behöver förklaras närmre.

Förhoppningsvis, ngt du vet eller bara något du hoppas? Känns som trenden i världen går åt andra hållet :/

Samsung "konkurerade" genom att kopiera iPhone och iPad mer eller mindre rakt av. Vad hände med sina egna styrkor? I övrigt visar just du prov på de sanna fanatikerna i den här debatten. Du påstår saker om Apple som bara är sanna om man kisar och lackar sedan när din bluff synas.

Haha du läser ju som vanligt mina inlägg som satan läser bibeln, jag är inte ens i närheten av fanatisk eller har lackat jag väljer bara en annan väg. Är det ett problem för dig att jag inte gjort samma val som dig?

Håller med om att de "inspirerats" mycket av apples grejer, men det är ju fortfarande en helt annan produkt iom att de rullar olika OS och har grundläggande skillnader. Framsteg byggs på att man lär sig av andras framgångar och motgångar och så vidare, ser inte riktigt hur det skulle motsäga konkurrens på egna styrkor.

Grahn
2011-10-05, 14:48
Apropå IPhone :D

http://feber.se/iphone/art/224800/iphone_fr_laddning_via_microus/

Var väl rätt smart av Apple att ha en standard, känns som det har gett upphov till bättre kringprodukter än avsaknaden av standard som härskar bland Androidlurarna.

WHITEFOLKS
2011-10-05, 14:51
Var väl rätt smart av Apple att ha en standard, känns som det har gett upphov till bättre kringprodukter än avsaknaden av standard som härskar bland Androidlurarna.

Ja men det finns ju sådana saker som att t.ex. FM-transmitters som funkade med tidigare enheter inte funkar med nästa generation enheter utan direkt synlig anledning.

Trance
2011-10-05, 14:52
Vadå inte konkurera med Apples egna? Spotify och iTunes verkar kunna samexistera utmärkt. Det finns flera kamera-appar, flera messaging-appar, flera appar för böcker. Jag bara antar att det även finns flera kalenderappar också. Opera finns. Detta är vad jag kom på under loppet av cirka 1.3 sekunder, Trance.

Var står vi nu tycker du? Har du brallorna på dig?

Opera tillåts eftersom klienten inte exekverar Javascript (vilket strider mot Appstore policy).

Sedan har FCC mer eller mindre tvingat Apple att tillåta saker som Google voice (som de först nekade av anledningen att det duplicerade funktionalitet) så det har blivit bättre men är fortfarande så att Apple kan utan motivation ta bort en app som sägs duplicera funktionalitet.

hurril
2011-10-05, 14:57
Opera tillåts eftersom klienten inte exekverar Javascript (vilket strider mot Appstore policy).

Sedan har FCC mer eller mindre tvingat Apple att tillåta saker som Google voice (som de först nekade av anledningen att det duplicerade funktionalitet) så det har blivit bättre men är fortfarande så att Apple kan utan motivation ta bort en app som sägs duplicera funktionalitet.

Apple har väldigt strikt kontroll på vad som får släppas via Appstore och det finns garanterat många saker jag inte håller med om där. Men nu handlar det om det du sa tidigare och om på vad sätt allt är så låst och om att konkurera med Apples egna produkter. Det verkar inte vara sant, eller hur?

Grahn
2011-10-05, 14:58
Ja men det finns ju sådana saker som att t.ex. FM-transmitters som funkade med tidigare enheter inte funkar med nästa generation enheter utan direkt synlig anledning.

Hmm allt är väl inte solsken då....ändå ett smart drag...bra att få en någorlunda fungerande tillbehörs industri dels genom interfacet men även genom att det inte finns så många totalt olika lurar att det blir svårt att göra snygga prylar till dem.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:00
Omotiverat gillande? Heh...lustigkurre.
Jag ser helt enkelt en friare plattform som en fördel, ser inte riktigt vad som behöver förklaras närmre.


Jag ser gärna att du artikulerar vad du ser som fördelar med fria plattformar, som väger starkare än fördelarna för låsta.



Förhoppningsvis, ngt du vet eller bara något du hoppas? Känns som trenden i världen går åt andra hållet :/



http://articles.latimes.com/2011/sep/16/news/la-pn-obama-patent-20110916

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:02
Opera tillåts eftersom klienten inte exekverar Javascript (vilket strider mot Appstore policy).

Sedan har FCC mer eller mindre tvingat Apple att tillåta saker som Google voice (som de först nekade av anledningen att det duplicerade funktionalitet) så det har blivit bättre men är fortfarande så att Apple kan utan motivation ta bort en app som sägs duplicera funktionalitet.

? Alla browsers för iOs, mig veterligen, exekverar (interpreterar, strikt sett) javascript på hemsidor.

Brunfel
2011-10-05, 15:03
Hetsk stämning när det snackas telefoner :)
galaxy s2-människa här, och tidigare xperia.
Funderade på Iphone, men det fick bli galaxy. Har principer mot apples val att ta betalt för design (vilket väl egentligen bara gäller deras datorer).
Elektronik har ju varit ganska skonat från detta jämfört med andra brancher, och jag föredrar att det förblir så.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:05
Hetsk stämning när det snackas telefoner :)
galaxy s2-människa här, och tidigare xperia.
Funderade på Iphone, men det fick bli galaxy. Har principer mot apples val att ta betalt för design (vilket väl egentligen bara gäller deras datorer).
Elektronik har ju varit ganska skonat från detta jämfört med andra brancher, och jag föredrar att det förblir så.

Apple tar inte betalt bara för design. Jämför med vilken annan märkesdator som helst, så får du se att priserna ligger där långt över OEM kostaden också.
Service, byggkvalitet, att alla komponenter spelar i samma lag mm, är vad man också betalar för.

Trance
2011-10-05, 15:07
Apple har väldigt strikt kontroll på vad som får släppas via Appstore och det finns garanterat många saker jag inte håller med om där. Men nu handlar det om det du sa tidigare och om på vad sätt allt är så låst och om att konkurera med Apples egna produkter. Det verkar inte vara sant, eller hur?

Jo? Eller de har tvingats låsa upp delar. Fast innan lät det såhär:

Richard: “I’m calling to let you know that VoiceCentral has been removed from the App Store because it duplicates features of the iPhone.”
http://www.riverturn.com/blog/?p=455

? Alla browsers för iOs, mig veterligen, exekverar (interpreterar, strikt sett) javascript på hemsidor.

Nu pratar du förmodligen om webkit-skal. Om de nu inte förändrat policyn rätt nyligen.

hurril
2011-10-05, 15:08
Brunfel: enklast är att rösta med plånboken precis som du gjorde. Är en iPhone inte värd sitt pris så köper du den helt enkelt inte. För (väldigt) många är den det, för många andra är den inte det.

hurril
2011-10-05, 15:09
Jo? Eller de har tvingats låsa upp delar. Fast innan lät det såhär:

Richard: “I’m calling to let you know that VoiceCentral has been removed from the App Store because it duplicates features of the iPhone.”
http://www.riverturn.com/blog/?p=455



Nu pratar du förmodligen om webkit-skal. Om de nu inte förändrat policyn rätt nyligen.

Ett motexempel, flera för.

Grahn
2011-10-05, 15:14
Jag ser gärna att du artikulerar vad du ser som fördelar med fria plattformar, som väger starkare än fördelarna för låsta.


Fördelarna för låsta är en gallring och en generell kvalitetsnivå.

Fördelarna för fria är att vem som helst kan kasta upp vad som helst( eller nja...tror vissa saker tas bort faktiskt ), det blir ingen censur och förhoppningsvis leder mångfalden fram till snabba förbättringar. Känner jag ett plötsligt behov av något som Apple inte skulle gillat så kan jag skaffa det kort sagt.
Sen tror jag iofs Apple blivit mer tydliga på senare tid med vad som gäller för att man skall få hamna i appstore.

Som sagt mer en princip grej, i praktiken är ju utbudet till iphonen bättre när det gäller appar men det har nog mer med deras lönsamhet att göra.



Ska läsa patentlänken, tackar.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:17
Nu pratar du förmodligen om webkit-skal. Om de nu inte förändrat policyn rätt nyligen.

Sedan årsskiftet har jag iaf surfat med allehanda browsers och aldrig märkt något problem med några javascript-sidor. Ej heller i de browsers där man kan välja att klienten igenkänns som en desktop-klient.
Ingen aning om det är webkit, men jag tror du talar snarare om javascript som talar direkt med object C, att inte det har varit tillåtet (vilket jag tror det är nu), vilket inte direkt är relevant för browsers.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:22
Fördelarna för låsta är en gallring och en generell kvalitetsnivå.

Fördelarna för fria är att vem som helst kan kasta upp vad som helst( eller nja...tror vissa saker tas bort faktiskt ), det blir ingen censur och förhoppningsvis leder mångfalden fram till snabba förbättringar. Känner jag ett plötsligt behov av något som Apple inte skulle gillat så kan jag skaffa det kort sagt.
Sen tror jag iofs Apple blivit mer tydliga på senare tid med vad som gäller för att man skall få hamna i appstore.

Som sagt mer en princip grej, i praktiken är ju utbudet till iphonen bättre när det gäller appar men det har nog mer med deras lönsamhet att göra.


Ska läsa patentlänken, tackar.


Så mao gillar du inte att betala för att få vara utvecklare, och att folk kan cencurera ditt arbete. Det är förståeligt.

Utbudet handlar inte bara om lönsamhet dock, utan om fragmentering. Det är lättare att göra en app som fungerar buggfritt på alla iOs plattformar än det är på android. Har läst kommentarer som säger att ration jobb till lönsamhet är 1:10 hos Apple, och 10:1 hos Android. Det tvivlar jag inte på.

Grahn
2011-10-05, 15:26
Så mao gillar du inte att betala för att få vara utvecklare, och att folk kan cencurera ditt arbete. Det är förståeligt.

Utbudet handlar inte bara om lönsamhet dock, utan om fragmentering. Det är lättare att göra en app som fungerar buggfritt på alla iOs plattformar än det är på android. Har läst kommentarer som säger att ration jobb till lönsamhet är 1:10 hos Apple, och 10:1 hos Android. Det tvivlar jag inte på.

Typ så, sen att jag varit för lat för att utveckla något till drioden föredrar jag att inte tänka på allt för mycket. :D

Sant, det är säkerligen en stor faktor aldrig förstått varför alla som tillverkar android telefoner ska göra 99 st olika versioner varje generation....


Egentligen hade jag föredragit att man köpte hårdvara och kunde installera vilket OS man ville på telefonen/tabben etc men det lär väl inte hända.

mikaelj
2011-10-05, 15:28
? Alla browsers för iOs, mig veterligen, exekverar (interpreterar, strikt sett) javascript på hemsidor.

Nu pratar du förmodligen om webkit-skal. Om de nu inte förändrat policyn rätt nyligen.

Opera Mini: OK
Opera Mobile (med Javascript-interpreter): inte OK.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 15:34
Opera Mini: OK
Opera Mobile (med Javascript-interpreter): inte OK.

Det måste innebära att Opera Mobile hookar in till os-specifik kod, antagligen för prestanda, men som inte verkar absolut nödvändigt för en interpreter, så länge den är sandboxad.

Trance
2011-10-05, 16:38
Ett motexempel, flera för.

“Since Podcaster assists in the distribution of podcasts, it duplicates the functionality of the Podcast section of iTunes,” Apple said
http://bits.blogs.nytimes.com/2008/09/16/apples-capricious-app-policy/

Nu vet jag inte hur mycket som har ändrats efter FCC som sagt men det är fortfarande ganska dumt hur otydliga regler de har och hur inkonsekvent de hanterar blockeringar.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 16:48
Nu vet jag inte hur mycket som har ändrats efter FCC som sagt men det är fortfarande ganska dumt hur otydliga regler de har och hur inkonsekvent de hanterar blockeringar.

Det känns nog snarast som växtvärk, mer än något annat. Men visst kan otydlighet vara jobbig. Lägga ner en massa jobb på något man tror kommer gå igenom, för att sedan få nobben. Känns lite väl mycket som dejting.

thunder
2011-10-05, 19:03
Igår var det då 4 % så...och det blir en hel del ;)

Igår sjönk den med 0.56%. Gillar du aldrig korrekt fakta? ;)

Date 10/4/2011
Open 374.57
High 381.8
Low354.24
Close/Last 372.5

Idag ligger den just nu på 375.45. Så visst. Den har kraschat...;)

Trance
2011-10-05, 19:06
Det måste innebära att Opera Mobile hookar in till os-specifik kod, antagligen för prestanda, men som inte verkar absolut nödvändigt för en interpreter, så länge den är sandboxad.

Nej, en app får inte exekvera nedladdad kod; vilket inkluderar en egen javascript-intepretator. De webbläsare du refererar till använder förmodligen Apples egna inbyggda webkit.


Om de nu inte har ändrat det.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 19:17
Nej, en app får inte exekvera nedladdad kod; vilket inkluderar en egen javascript-intepretator. De webbläsare du refererar till använder förmodligen Apples egna inbyggda webkit.


Om de nu inte har ändrat det.

Ja, förmodlingen. Vid lite mer läsning så har apples interna förbättringar av javascriptmotorn i Safari inte gjorts publika för det underliggande webkit ramverket, även då Safari själv använder sig utav webkit. Så nog kan man säga att de ger sig själva en fördel. ;)
Inte för att jag riktigt greppar varför, de tjänar väl inte direkt pengar på Safari? Missar jag något annat mervärde?

Lite OT, men är det verkligen tekniskt korrekt att kalla interpretering av script för exekvering av programkod?

stevebc
2011-10-05, 19:42
Så fånigt med Apple-hånet. Det är vi som äger iPhones som blir hånade av folk med android för att vi slängt pengar i sjön, vill snaska Steves kotte och inte kan tänka rakt. Allt det är naturligtvis sant men de med chips på axeln är snarare android-snubbar.Det är bara att ställa er i kö :)

Trance
2011-10-05, 19:54
Ja, förmodlingen. Vid lite mer läsning så har apples interna förbättringar av javascriptmotorn i Safari inte gjorts publika för det underliggande webkit ramverket, även då Safari själv använder sig utav webkit. Så nog kan man säga att de ger sig själva en fördel. ;)
Inte för att jag riktigt greppar varför, de tjänar väl inte direkt pengar på Safari? Missar jag något annat mervärde?

Lite OT, men är det verkligen tekniskt korrekt att kalla interpretering av script för exekvering av programkod?

Min gissning är för att de skall kunna stänga ute potentiella säkerhetshål/dåliga upplevelser genom att kontrollera vad som exekveras på telefonen. Men vet inte riktigt.

Om man skall vara teknisk så interpreterar ingen modern browser Javascript utan alla har en (eller flera) JIT-kompilator.

Doctor Snuggles
2011-10-05, 19:59
Min gissning är för att de skall kunna stänga ute potentiella säkerhetshål/dåliga upplevelser genom att kontrollera vad som exekveras på telefonen. Men vet inte riktigt.

Om man skall vara teknisk så interpreterar ingen modern browser Javascript utan alla har en (eller flera) JIT-kompilator.

Fair enough.

Cilia
2011-10-05, 20:04
Hörde ett rykte att dom kommer att släppa en 5a i början av nästa år.
Någon mer som hört det?

hahavaffan
2011-10-05, 20:09
Hörde ett rykte att dom kommer att släppa en 5a i början av nästa år.
Någon mer som hört det?Har inte alla hört det ryktet?

Halldin
2011-10-05, 20:09
Hörde ett rykte att dom kommer att släppa en 5a i början av nästa år.
Någon mer som hört det?
Det är alltid mycket rykten, men troligen inte. Antagligen före sommaren eller om ett år.

Kimball
2011-10-05, 23:49
Hörde ett rykte att dom kommer att släppa en 5a i början av nästa år.
Någon mer som hört det?

Känns inte som att de skjuter sig själva i foten så hårt.

hultman
2011-10-05, 23:54
Känns inte som att de skjuter sig själva i foten så hårt.

Å andra sidan, vem fan kommer köpa 4S? De tappar rejält på mobilmarknaden om de inte lanserar en femma snart.

Doctor Snuggles
2011-10-06, 01:41
Å andra sidan, vem fan kommer köpa 4S? De tappar rejält på mobilmarknaden om de inte lanserar en femma snart.

Folk som inte köpte 4:an?
Hur mycket mer nytt skulle en 5:a kunna bjuda på egentligen?
4g?
Eller är en ny design så viktig?

ddewe
2011-10-06, 02:17
Eller är en ny design så viktig?
ja

fiskebulle
2011-10-06, 04:30
Eller är en ny design så viktig?

Det viktigaste med att spendera en jävla massa pengar på en telefon är ju att vifta den i ansiktet på folk som inte bryr sig. Som all annan dyr designskit så är det ju själva innehavet som ger status.

PowPow
2011-10-06, 06:03
Å andra sidan, vem fan kommer köpa 4S? De tappar rejält på mobilmarknaden om de inte lanserar en femma snart.

Ska vi slå vad? :D

Grahn
2011-10-06, 08:11
Tycker egentligen att Apple gör rätt i att inte släppa en ny version redan, stora delar av deras framgång går väl ut på att relativt sällan släppa produkter som håller hög kvalitet och faktiskt inte bara är samma grej i ett nytt skal.

Vet inte om det är en skröna men Jobs ska visst i ett samtal med Nikes chef på frågan om hur man kunde förbättra deras vinst sagt något i still med "Sluta sälj en massa skitskor, gör en sko och gör den bra!".

Skröna eller ej det verkar vettigt.

Nitrometan
2011-10-06, 08:27
Vet inte om det är en skröna men Jobs ska visst i ett samtal med Nikes chef på frågan om hur man kunde förbättra deras vinst sagt något i still med "Sluta sälj en massa skitskor, gör en sko och gör den bra!".
Men så använde Steve New Balance-skor och inte Nike. ;)

Sparven från Minsk
2011-10-06, 08:30
Har en 3gs som nu är paj, köpte en htc wildfire s. Måste säga att även om iphonen har fin design och är lätt att använda så tycker jag nog mer om htc och android.
Roligare system och mer möjligheter.
Blir nog ingen Iphone igen.

Kimball
2011-10-06, 08:38
Det viktigaste med att spendera en jävla massa pengar på en telefon är ju att vifta den i ansiktet på folk som inte bryr sig. Som all annan dyr designskit så är det ju själva innehavet som ger status.

Jag har aldrig träffat någon som behövt hävda sig med sin iPhone. Är det vanligt förekommande menar du?

z_bumbi
2011-10-06, 08:38
Nu när så många tekniska experter har samlats i samma tråd så kanske någon kan svara på varför så många telefoner både har dålig mottagning och dåligt ljud?

Nitrometan
2011-10-06, 08:40
Nu när så många tekniska experter har samlats i samma tråd så kanske någon kan svara på varför så många telefoner både har dålig mottagning och dåligt ljud?

För att de har så kort antenn. Det är den vertikala höjden på antennen som avgör hur bra mottagning du har.

Kurash
2011-10-06, 08:49
Det är den vertikala höjden på antennen som avgör hur bra mottagning du har.

Det är därför man aldrig har mottagning när telefonen ligger ner?

Juxta
2011-10-06, 09:10
Å andra sidan, vem fan kommer köpa 4S? De tappar rejält på mobilmarknaden om de inte lanserar en femma snart.

Jag tror jag kommer köpa en av den enkla anledningen att jag sitter på en 3G som är väldigt seg pga deras fina uppdatering 4.x.

hahavaffan
2011-10-06, 09:17
Å andra sidan, vem fan kommer köpa 4S? De tappar rejält på mobilmarknaden om de inte lanserar en femma snart.Jag ska ha en. Hade de kallat den för iPhone 5 hade folk jublat över uppgraderingarna, men bara för att de behåller designen och inte ger den en ny siffra whinas det till höger och vänster. Det blir perfekt med en 4S i 12-15 månader nu tills en 5a har släppts eller Androidtillverkarna lyckats få fram något intressant.

raQblad
2011-10-06, 09:24
Jag tror jag kommer köpa en av den enkla anledningen att jag sitter på en 3G som är väldigt seg pga deras fina uppdatering 4.x.Samma hær. Min 3G ær værdeløs.

Juxta
2011-10-06, 09:26
Jag ska ha en. Hade de kallat den för iPhone 5 hade folk jublat över uppgraderingarna, men bara för att de behåller designen och inte ger den en ny siffra whinas det till höger och vänster. Det blir perfekt med en 4S i 12-15 månader nu tills en 5a har släppts eller Androidtillverkarna lyckats få fram något intressant.

Jag tycker inte det stämmer. En 5:a hade förmodligen inneburit större skärm och en helt annan antennlösning, nu kändes det mer som ett hack. Nyheterna som de lanserade verkar mer handla om finktioner i iOS5. Designen är mindre viktig i sammanhanget och jag tror inte det är det som folk reagerat på, även om alla gärna vill tro det: "Är andras åsikter dumma och jag inte håller med så gör det mig till en bättre människa". Lite samma grej som att kolla på Big Brother, man ser ner på andra för att rättfärdiga och kanske identifiera sig med sina egna åsikter, beteende och tankar.

Samma hær. Min 3G ær værdeløs.

Jag ska köpa en 4S, och sen aldrig uppdatera den för jag litar inte på att Apples uppdateringar är bra för min telefon. :)

PowPow
2011-10-06, 09:38
Jag tycker inte det stämmer. En 5:a hade förmodligen inneburit större skärm och en helt annan antennlösning, nu kändes det mer som ett hack.

Men ny antennlösning var det väl? Inte för att jag riktigt har förstått antennproblemet med vanliga 4an, men ändå.

Nitrometan
2011-10-06, 09:41
Det är därför man aldrig har mottagning när telefonen ligger ner?

Präxis. Då blir mottagningen mycket sämre.

bustz0rz
2011-10-06, 09:58
Har nog totalt missat det och jag antar att det är självklart, men; nya telefonen kommer väl med iOS5 direkt?

Juxta
2011-10-06, 10:21
Men ny antennlösning var det väl? Inte för att jag riktigt har förstått antennproblemet med vanliga 4an, men ändå.

Jag fick intrycket att den nya antennlösningen var mer ett hack för dom har inte hunnit göra en helt annan lösning.

J.V
2011-10-06, 10:28
Jag fick intrycket att den nya antennlösningen var mer ett hack för dom har inte hunnit göra en helt annan lösning.Vad är skillnaden på "bara ett hack" och en "godkänd" lösning? Är problemet löst är väl problemet löst?

Lasse Kongo
2011-10-06, 10:29
Jag känner massor med personer som har iphone av alla dess modeller, sällan ngn vill flasha eller skryta att de har en iphone, snarare tvärtom att man håller låg profil för att inte se ut som en som tror man är häftig för man har en iphone.

Undra vad det är för fel på människan och dess avund ibland...

Morrris
2011-10-06, 10:33
Varför skulle man vilja skryta om något som varenda jävel har?

Kabuto
2011-10-06, 10:50
Jag känner massor med personer som har iphone av alla dess modeller, sällan ngn vill flasha eller skryta att de har en iphone, snarare tvärtom att man håller låg profil för att inte se ut som en som tror man är häftig för man har en iphone.

Undra vad det är för fel på människan och dess avund ibland...

+1 Men för mig gäller det alla telefoner. Ingen jag har träffat har försökt skryta eller vara en "show off"(?) med sin telefon.

Jag tycker att Apple skulle släppt en mittensegment (iphone 4s) och en topp (iphone 5 med annan design och lite större skärm och något rappare A5 chip).

Juxta
2011-10-06, 11:33
Vad är skillnaden på "bara ett hack" och en "godkänd" lösning? Är problemet löst är väl problemet löst?

Fast som jag förstått det är den bättre nu, men inte helt bra?

Kimball
2011-10-06, 11:59
Jag tror jag kommer köpa en av den enkla anledningen att jag sitter på en 3G som är väldigt seg pga deras fina uppdatering 4.x.

Samma hær. Min 3G ær værdeløs.

Nedgradera till 3.1.3? Går på två röda och ger en välfungerande 3G igen.

agazza
2011-10-06, 12:01
Har folk fresten sett att steve dödde inatt?

ifall ja, nvm

Juxta
2011-10-06, 12:22
Nedgradera till 3.1.3? Går på två röda och ger en välfungerande 3G igen.

Jag gjorde det. Det blev en viss skillnad men absolut inte i närheten som innan jag uppdaterade. Plus att min bankapp kräver 4.x och den använder jag väldigt ofta. Jag nedgraderade även tjejens 3G, samma där, inte alls samma skillnad men lite bättre.

raQblad
2011-10-06, 12:28
Jag gjorde det. Det blev en viss skillnad men absolut inte i närheten som innan jag uppdaterade. Plus att min bankapp kräver 4.x och den använder jag väldigt ofta. Jag nedgraderade även tjejens 3G, samma där, inte alls samma skillnad men lite bättre.+1...igen.

Det ær en av de størsta nackdelarna med iPhone. Snacka om att læmna en hel høg av kundsegmentet bakom sig. Klart det egentlige, de vill ju att folk ska køpa deras nya produkter, men en person som køpte en finfin Samsung eller SE januari -09 lider inte av att telefonen går som sirap, som jag gør.

Doctor Snuggles
2011-10-06, 12:44
+1...igen.

Det ær en av de størsta nackdelarna med iPhone. Snacka om att læmna en hel høg av kundsegmentet bakom sig. Klart det egentlige, de vill ju att folk ska køpa deras nya produkter, men en person som køpte en finfin Samsung eller SE januari -09 lider inte av att telefonen går som sirap, som jag gør.

Har han uppdaterat sin Samsung då? Du behöver ju inte köra med os 4, om det nu går så segt. Det är ju så samma "problem" med datorer, bara att det går långsammare i svängarna där.

Juxta
2011-10-06, 13:11
Säkerligen inte dom enda som börjat sätta ut priser men men..

http://www.webhallen.com/hardvara/kampanjer/iphone_4s/

raQblad
2011-10-06, 13:16
Har han uppdaterat sin Samsung då? Du behöver ju inte köra med os 4, om det nu går så segt. Det är ju så samma "problem" med datorer, bara att det går långsammare i svängarna där.Nej det vet jag inte, jag vet bara att det inte går lika trøgt.

Som det skrevs tidigare har jag provat nedgradera den från 4.0, det hjælpte inte speciellt mycket.

Kabuto
2011-10-06, 13:17
Haha, sanslösa priser..

raQblad
2011-10-06, 13:25
Säkerligen inte dom enda som börjat sätta ut priser men men..

http://www.webhallen.com/hardvara/kampanjer/iphone_4s/Kostar 5000 norska på apple.com, enligt rykten. Den gamla 4an gick ned till 4000...

Juxta
2011-10-06, 13:37
Kostar 5000 norska på apple.com, enligt rykten. Den gamla 4an gick ned till 4000...

Hittade inga priser på 4S på svenska apple.se, men en 8Gb 4 kostar nu 4795:-

Kimball
2011-10-06, 13:38
Haha, sanslösa priser..

Kommer ju sänkas. Min gissning är 6400:- i Sverige.

Kimball
2011-10-08, 14:03
"So, this was the phone nobody wanted to buy.."

http://www.redmondpie.com/apple-sells-out-of-iphone-4s-pre-orders-in-less-than-24-hours-att-alone-sold-200000-in-12-hours/

There is apparently “extraordinary demand” for the iPhone 4S as the recently announced smartphone has already been pre-ordered over 200,000 times in the first 12 hours. This may seem a little innocent compared to the more than 600,000 pre-orders of the iPhone 4 back in June last year, but today’s 200,000 figure is for one network only (AT&T) out of the total three networks i.e. AT&T, Verizon and Sprint. Also, let’s not forget that this is only just for the first 12 hours.

Inte helt otippat kanske men..

Doctor Snuggles
2011-10-08, 14:09
*rolleyes*Japp, vilken flopp.

dice
2011-10-08, 14:12
Som manga andra vantade jag pa en femma (har ingen smarttelefon oht nu) men nar de lanserar en telefon som frugan redan har haft (mer eller mindre) i over ett ar ar jag inte lika sugen langre.

Med iPhone ar det enkelt att valja modell (den senaste), orkar inte satt mig in i alla 234345678 android mobiler om vilken som ar "bast".

Jag skulle kunna bestalla en 4s men det skulle inte gora mig exhalterad direkt, nagot som jag sett fram emot

Doctor Snuggles
2011-10-08, 14:38
Som manga andra vantade jag pa en femma (har ingen smarttelefon oht nu) men nar de lanserar en telefon som frugan redan har haft (mer eller mindre) i over ett ar ar jag inte lika sugen langre.

Med iPhone ar det enkelt att valja modell (den senaste), orkar inte satt mig in i alla 234345678 android mobiler om vilken som ar "bast".

Jag skulle kunna bestalla en 4s men det skulle inte gora mig exhalterad direkt, nagot som jag sett fram emot

Vad mer förutom ett nytt skal och 4g förväntade du dig egentligen? Är det dessa två som det faller på?

dice
2011-10-08, 14:57
Vad mer förutom ett nytt skal och 4g förväntade du dig egentligen? Är det dessa två som det faller på?

4g spelar ingen roll, 3g fungerar knappt har nere, men ja, nytt skall
frugan hade 3gs och 4 var nagot nytt, att kopa nagot som ser likadant ut som nagot hon har haft i over ett ar kanns lite 'meh'

HMB
2011-10-08, 15:03
4g spelar ingen roll, 3g fungerar knappt har nere, men ja, nytt skall
frugan hade 3gs och 4 var nagot nytt, att kopa nagot som ser likadant ut som nagot hon har haft i over ett ar kanns lite 'meh' Fast folk var väl inte lika fjantiga när 3GS släpptes? Det var väl inte så stor designskillnad mellan 3GS och 3G?

Varför vill din fruga köpa en ny telefon om jag får fråga? Är hon intresserad av en modeaccessoar så finns det gott om annat att köpa.

dice
2011-10-08, 15:09
Fast folk var väl inte lika fjantiga när 3GS släpptes? Det var väl inte så stor designskillnad mellan 3GS och 3G?

Varför vill din fruga köpa en ny telefon om jag får fråga? Är hon intresserad av en modeaccessoar så finns det gott om annat att köpa.

Jag vet inte om det var nagon designskillnad oht men det var det mellan 3gs och 4. Jag har haft en 300kr nokia i snart tre ar och tankte sla till med att kopa en ny iphone men for mig kanns den inte ny. Frugan ar inte intresserad av att kopa en 4s, hon ar nojd med vad hon har.

Kimball
2011-10-08, 15:34
Jag vet inte om det var nagon designskillnad oht men det var det mellan 3gs och 4. Jag har haft en 300kr nokia i snart tre ar och tankte sla till med att kopa en ny iphone men for mig kanns den inte ny. Frugan ar inte intresserad av att kopa en 4s, hon ar nojd med vad hon har.

Köp en beg. 4a och lira tills 5an kommer då? Om du inte vill betala för snabbare cpu och bättre kamera. Det förstnämnda är ju ingenting gemene man märker någon skillnad på, men jag hoppas själv att kameran är förbättrad några nivåer!

Trance
2011-10-08, 15:35
Som manga andra vantade jag pa en femma (har ingen smarttelefon oht nu) men nar de lanserar en telefon som frugan redan har haft (mer eller mindre) i over ett ar ar jag inte lika sugen langre.

Med iPhone ar det enkelt att valja modell (den senaste), orkar inte satt mig in i alla 234345678 android mobiler om vilken som ar "bast".

Jag skulle kunna bestalla en 4s men det skulle inte gora mig exhalterad direkt, nagot som jag sett fram emot

Samsung Galaxy s2 känns helt ärligt som ett bättre val än den vanliga fyran i alla fall. Efter att ha lekt med båda så kan jag tipsa om att i alla fall testa den innan du köper en iPhone.

hultman
2011-10-08, 15:56
Samsung Galaxy s2 känns helt ärligt som ett bättre val än den vanliga fyran i alla fall. Efter att ha lekt med båda så kan jag tipsa om att i alla fall testa den innan du köper en iPhone.

Hur är surfningen med en Galaxy S2? Lättnavigerat, enkla flikar och zoom? Och hur fungerar musikbiblioteket? Är rätt less på att behöva använda itunes och skulle gärna ha ett katalogsystem för mp3orna.

Vet inte om jag orkar byta upp till en 4S eller om jag ska köpa något annat jag kan använda tills femman kommer.

agazza
2011-10-08, 16:02
Hur är surfningen med en Galaxy S2? Lättnavigerat, enkla flikar och zoom? Och hur fungerar musikbiblioteket? Är rätt less på att behöva använda itunes och skulle gärna ha ett katalogsystem för mp3orna.

Vet inte om jag orkar byta upp till en 4S eller om jag ska köpa något annat jag kan använda tills femman kommer.

Det är ju android så du kan ju välja webläsare och musikspelare efter behov. Enda nackdelen jag ser är att man behöver ofta roota för att få till en ordentlig EQ på telefon.

agazza
2011-10-08, 16:02
Ontopic, vad kommer telefonen kosta?

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:04
Samsung Galaxy s2 känns helt ärligt som ett bättre val än den vanliga fyran i alla fall. Efter att ha lekt med båda så kan jag tipsa om att i alla fall testa den innan du köper en iPhone.

Hur är kameran i jämförelse? OS-responsiveness? Skärmen?

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:06
4g spelar ingen roll, 3g fungerar knappt har nere, men ja, nytt skall
frugan hade 3gs och 4 var nagot nytt, att kopa nagot som ser likadant ut som nagot hon har haft i over ett ar kanns lite 'meh'

Det är lite lustigt att folk gnäller över att det bara är designen man betalar för med apple, och sen inte vill köpa en ny apple produkt pga ej uppdaterad design. ;)

midwinterholes
2011-10-08, 16:09
Det är lite lustigt att folk gnäller över att det bara är designen man betalar för med apple, och sen inte vill köpa en ny apple produkt pga ej uppdaterad design. ;)

Det är väl ganska självklart att man inte vill betala för design när designen inte är uppdaterad.

Granatgiraffen
2011-10-08, 16:11
Hur är kameran i jämförelse? OS-responsiveness? Skärmen?

Än 4:an? Bättre på alla sätt. Än 4S? Sämre på alla sätt. Förutom möjligen skärmen då.

dice
2011-10-08, 16:15
Det är lite lustigt att folk gnäller över att det bara är designen man betalar för med apple, och sen inte vill köpa en ny apple produkt pga ej uppdaterad design. ;)

Det kanske ar lustigt, men det ar inget jag gnaller over. Jag har rad att kopa ett par iphones i manaden men har aldrig kommit till kritan, nu nar jag val har gjort det sa kanns inte den senaste versionen som en ny produkt.

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:21
Det kanske ar lustigt, men det ar inget jag gnaller over. Jag har rad att kopa ett par iphones i manaden men har aldrig kommit till kritan, nu nar jag val har gjort det sa kanns inte den senaste versionen som en ny produkt.

Det är ju dock en ny produkt, särskilt om du inte behöver 4g. Alla komponenter är ju typ dubblerade.

dice
2011-10-08, 16:22
Hur är surfningen med en Galaxy S2? Lättnavigerat, enkla flikar och zoom? Och hur fungerar musikbiblioteket? Är rätt less på att behöva använda itunes och skulle gärna ha ett katalogsystem för mp3orna.

Vet inte om jag orkar byta upp till en 4S eller om jag ska köpa något annat jag kan använda tills femman kommer.

Trance har bra klocksmak och verkar vara en odmjuk person sa det ar inte omojligt att jag skaffer en SGS2 tillsvidare.

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:22
Det är väl ganska självklart att man inte vill betala för design när designen inte är uppdaterad.

ansiktshandflata.jpg

dice
2011-10-08, 16:23
Det är ju dock en ny produkt, särskilt om du inte behöver 4g. Alla komponenter är ju typ dubblerade.

piggelin 2012 ar ocksa en ny produkt jamfort med piggelin 2011

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:30
piggelin 2012 ar ocksa en ny produkt jamfort med piggelin 2011

Vad är din poäng? Att du kommer äta piggelin om de inte ändrar utseendet på glassen? För övrigt är det väl inte en ny produkt, eller menar du att de har ändrat smaken?

Halldin
2011-10-08, 16:34
Diskussionen är ganska meningslös, dice vill inte köpa iPhone 4S för att den har samma design som hans frus iPhone 4 som hon har haft i över ett år. Att den är dubbelt så snabb, har bättre kamera etc. spelar ingen roll.

Att välja just S2 ur en designsynpunkt kan man ju dock ifrågasätta, den apar nämligen efter iPhonens design men är större/plastigare/fulare. Jag hade snarare sneglat åt Xperia Arc eller liknande om jag ville ha något som sticker ut lite från mängden.

dice
2011-10-08, 16:34
Vad är din poäng? Att du kommer äta piggelin om de inte ändrar utseendet på glassen? För övrigt är det väl inte en ny produkt, eller menar du att de har ändrat smaken?

Min poang ar att jag inte kanner for att lagga $800 pa en telefon som inte ar mycket annorlunda an en telefon som slapptes for 1.5 ar sen.

Problemet ar att jag inte vet vad jag ska kopa istallet, jag var installd pa nagot som var nytt jamfort med iPhone 4. Jag gillar den telefonen mycket men om jag ska kopa min forsta smartphone vill jag jag ha nagot som andas nytt, ar det verkligen sa svart att forsta?

edit: for foton har jag en canon 7d sa kamera ar ointressant. Spelar inga spel sa prestanda ar inte sa intressant heller.

hultman
2011-10-08, 16:38
Vad är din poäng? Att du kommer äta piggelin om de inte ändrar utseendet på glassen? För övrigt är det väl inte en ny produkt, eller menar du att de har ändrat smaken?

Säg att du köper en schysst rock för x antal lax. Året därpå gör de innerfodret lite mer hållbart och adderar en till innerficka men behåller jackan oförändrad i övrigt. Hade du köpt den? Obviously en bättre produkt men förmodligen inte tillräckligt. Designen är snygg, annars hade du inte köpt den första gången, men förmodligen är du ganska less på den.

Halldin
2011-10-08, 16:39
Spelar prestandan ingen roll tycker jag att du ska skita i S2 som dessutom funnits ute ett tag nu om du vill ha något som känns nytt. Vänta på bättre tider kanske.

agazza
2011-10-08, 16:40
Min poang ar att jag inte kanner for att lagga $800 pa en telefon som inte ar mycket annorlunda an en telefon som slapptes for 1.5 ar sen.

Problemet ar att jag inte vet vad jag ska kopa istallet, jag var installd pa nagot som var nytt jamfort med iPhone 4. Jag gillar den telefonen mycket men om jag ska kopa min forsta smartphone vill jag jag ha nagot som andas nytt, ar det verkligen sa svart att forsta?

edit: for foton har jag en canon 7d sa kamera ar ointressant. Spelar inga spel sa prestanda ar inte sa intressant heller.

Jag förstår dig för prestandaskillnaden tror jag inte man har ut valuta för, inte heller kameran, hade jag varit du hade jag väntat framåt julen då många brukar släppa nyheter.

dice
2011-10-08, 16:41
Spelar prestandan ingen roll tycker jag att du ska skita i S2 som dessutom funnits ute ett tag nu om du vill ha något som känns nytt. Vänta på bättre tider kanske.

saken ar att jag har vantat alldeles for lange alla redan :)

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:41
Min poang ar att jag inte kanner for att lagga $800 pa en telefon som inte ar mycket annorlunda an en telefon som slapptes for 1.5 ar sen.

Problemet ar att jag inte vet vad jag ska kopa istallet, jag var installd pa nagot som var nytt jamfort med iPhone 4. Jag gillar den telefonen mycket men om jag ska kopa min forsta smartphone vill jag jag ha nagot som andas nytt, ar det verkligen sa svart att forsta?

edit: for foton har jag en canon 7d sa kamera ar ointressant. Spelar inga spel sa prestanda ar inte sa intressant heller.

Nej, din poäng är att den inte SER mycket annorlunda ut, och att detta är det viktigaste för dig. Semantik kanske, men baserat på hur mycket som är ordentligt förbättrat, så ÄR den objektivt sett ganska annorlunda.

WHITEFOLKS
2011-10-08, 16:42
Säg att du köper en schysst rock för x antal lax. Året därpå gör de innerfodret lite mer hållbart och adderar en till innerficka men behåller jackan oförändrad i övrigt. Hade du köpt den? Obviously en bättre produkt men förmodligen inte tillräckligt. Designen är snygg, annars hade du inte köpt den första gången, men förmodligen är du ganska less på den.

Han har dock inte den gamla rocken.

dice
2011-10-08, 16:43
Nej, din poäng är att den inte SER mycket annorlunda ut, och att detta är det viktigaste för dig. Semantik kanske, men baserat på hur mycket som är ordentligt förbättrat, så ÄR den objektivt sett ganska annorlunda.

Vad har det med saken att gora? Allt jag skrev var att den inte levde upp till mina forvantningar, forvantade du att alla haller med dig?

agazza
2011-10-08, 16:44
Nej, din poäng är att den inte SER mycket annorlunda ut, och att detta är det viktigaste för dig. Semantik kanske, men baserat på hur mycket som är ordentligt förbättrat, så ÄR den objektivt sett ganska annorlunda.

Hur är prestandan på den där jämfört med alla tvåkärniga 8megapixeltelefoner som kom ut för typ ett halvår sedan?

Den är för sent ute med för dåliga saker till för högt pris. Vad är det som ska locka köpare ifall dom inte har en ny spännande design?

Halldin
2011-10-08, 16:44
Han har dock inte den gamla rocken.
Men hans fru har rocken, och han hatar den! :D

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:45
Säg att du köper en schysst rock för x antal lax. Året därpå gör de innerfodret lite mer hållbart och adderar en till innerficka men behåller jackan oförändrad i övrigt. Hade du köpt den? Obviously en bättre produkt men förmodligen inte tillräckligt. Designen är snygg, annars hade du inte köpt den första gången, men förmodligen är du ganska less på den.

Så du menar att iphone främst är en modeaccessoar? Ok.

Halldin
2011-10-08, 16:47
Hur är prestandan på den där jämfört med alla tvåkärniga 8megapixeltelefoner som kom ut för typ ett halvår sedan?

Den är för sent ute med för dåliga saker till för högt pris. Vad är det som ska locka köpare ifall dom inte har en ny spännande design?
Det som främst lockar (förutom de trogna kunderna som köper ändå etc.) är antagligen den nya mjukvaran. Sitter man ändå på en äldre iPhone (eller ingen alls) så tenderar man väl att köpa det senaste också.

Det finns benchmarks från spel (testat med iPad2 som har samma CPU/GPU) där den är 4-6 gånger snabbare än S2. Kameran tar bilder ungefär dubbelt så fort.

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:47
Hur är prestandan på den där jämfört med alla tvåkärniga 8megapixeltelefoner som kom ut för typ ett halvår sedan?

Den är för sent ute med för dåliga saker till för högt pris. Vad är det som ska locka köpare ifall dom inte har en ny spännande design?

Den är lika bra (eller bättre?) som ipad 2. Har ingen stenkoll men det ska vara det bästa på marknaden från vad jag läst. Antennen ska ju vara ordentligt förbättrad också, med sin dualswitchgrunka, vilket tydligen innebär dubbel hastighet i jämförelse med alla telefoner inklusive gamla iphone. Optiken på kameran är ju ordentligt förbättrad och jag har för mig att S2 inte var så mycket bättre, eller t.o.m. sämre, i kvalitet än 4-kameran (trots högre upplösning).

agazza
2011-10-08, 16:51
5-6 gånger snabbare? Är a5 arkitekturen så bra alltså. Trodde den skulle hamna i något mittsegment

(phone)

Tricce
2011-10-08, 16:53
dice varför drar du helt sonika inte iväg och klämmer lite på en s2´a?

Doctor Snuggles
2011-10-08, 16:55
5-6 gånger snabbare? Är a5 arkitekturen så bra alltså. Trodde den skulle hamna i något mittsegment

(phone)

http://www.anandtech.com/show/4215/apple-ipad-2-benchmarked-dualcore-cortex-a9-powervr-sgx-543mp2/2

Halldin
2011-10-08, 16:56
5-6 gånger snabbare? Är a5 arkitekturen så bra alltså. Trodde den skulle hamna i något mittsegment

(phone)

http://images.anandtech.com/graphs/graph4686/41056.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4686/41057.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4686/41058.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4686/41042.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4686/41060.png

etc., se: http://www.anandtech.com/show/4686/samsung-galaxy-s-2-international-review-the-best-redefined/17

Granatgiraffen
2011-10-08, 17:01
etc., se: http://www.anandtech.com/show/4686/samsung-galaxy-s-2-international-review-the-best-redefined/17

Ganska nära 5-6 ggr snabbare där ja! Imponerande. :Virro

Ingen vet ens hur 4S är klockad?

Är inte S2 snart ett halvår gammal?

Halldin
2011-10-08, 17:04
Ganska nära 5-6 ggr snabbare där ja! Imponerande. :Virro

Ingen vet ens hur 4S är klockad?

Är inte S2 snart ett halvår gammal?
Hur den är klockad vet man inte förrän om en vecka, men en kvalificerad gissning är att siffrorna är ganska rättvisa även om den exempelvis klockas ned till 800 MHz (som iPhone 4) eftersom iPad 2 även har högre upplösning vilket innebär mer jobb för processorn.

Hur gammal S2 är spelar väl ingen roll när det är den som diskuteras som prestandaalternativet?

Tricce
2011-10-08, 17:05
Är inte S2 snart ett halvår gammal?

You say that like its old? :D

Nible
2011-10-08, 17:36
Hur fungerar det om de har sålt slut vid förhandsbokningen i exempelvis England? Hur lång tid kan man förvänta sig innan den nya leveransen kommer (om den släpps den 14:e)?

Har nämligen en kompis som skulle köpa en åt mig i London, men han hann inte in och förhandsboka den igår och han åker hem den 27:e.

Kimball
2011-10-08, 17:50
Hur fungerar det om de har sålt slut vid förhandsbokningen i exempelvis England? Hur lång tid kan man förvänta sig innan den nya leveransen kommer (om den släpps den 14:e)?

Har nämligen en kompis som skulle köpa en åt mig i London, men han hann inte in och förhandsboka den igår och han åker hem den 27:e.

Står ju 1-2v på hemsidan. Så har du tur så får han den innan 27e, man kan tycka det borde gå, men det är ju lite risky.

Nible
2011-10-08, 18:28
Står ju 1-2v på hemsidan. Så har du tur så får han den innan 27e, man kan tycka det borde gå, men det är ju lite risky.

Okej. Känns lite väl riskabelt att riskera att han inte hinner få den kanske. Får be honom gå in och dubbelkolla med någon telefonförsäljare.

Har du förhandsboka en?

Kimball
2011-10-08, 18:58
Okej. Känns lite väl riskabelt att riskera att han inte hinner få den kanske. Får be honom gå in och dubbelkolla med någon telefonförsäljare.

Har du förhandsboka en?

Yup, har 2 på ingång, tar 1-2v de asen också tyvärr dock. Lär fortf. vara minst 1k billigare än i Sverige dock så.

Nible
2011-10-08, 19:12
Yup, har 2 på ingång, tar 1-2v de asen också tyvärr dock. Lär fortf. vara minst 1k billigare än i Sverige dock så.

Såg att 32gb låg omkring ~6000:-, jag funderar på en sådan. Vilka beställde du?

Kabuto
2011-10-11, 11:28
Några nya prestandatester..


http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41618.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41619.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41616.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41612.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph4951/41613.png

Kimball
2011-10-11, 15:22
Purty aint it :)

hurril
2011-10-11, 15:32
Hur har de gjort testerna på iPhone 4S?

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:48
Hur har de gjort testerna på iPhone 4S?

Vad menar du? Hur de fått tag på telefonen?
http://www.macrumors.com/2011/10/10/first-hands-on-video-of-iphone-4s-with-benchmarks/

Arf Pingvin
2011-10-11, 15:54
Kan nån förklara det här för en som ligger i radioskugga för det mesta. Det blev ingen iPhone 5, utan en uppdaterad 4S? Så varför skulle man köpa den egentligen?

Doctor Snuggles
2011-10-11, 15:56
Kan nån förklara det här för en som ligger i radioskugga för det mesta. Det blev ingen iPhone 5, utan en uppdaterad 4S? Så varför skulle man köpa den egentligen?

Varför ska man köpa en iphone 5?

danozen
2011-10-11, 15:56
Yup, har 2 på ingång, tar 1-2v de asen också tyvärr dock. Lär fortf. vara minst 1k billigare än i Sverige dock så.

Alltså hur beställer du från apples uk hemsida? När jag skriver in mitt postnummer säger sidan hela tiden att det är fel...

burre
2011-10-11, 15:57
Kan nån förklara det här för en som ligger i radioskugga för det mesta. Det blev ingen iPhone 5, utan en uppdaterad 4S? Så varför skulle man köpa den egentligen?

Vad är det du hade väntat dig av en 5a som inte kom på 4S? Utöver designen?