handdator

Visa fullständig version : Hantelcurl : En åt gången eller inte?


Halldin
2003-12-29, 14:40
Hantelcurl kan som jag ser det göras på två olika sätt

Antingen curlar man med båda armarna samtidigt, eller så gör man en arm åt gången.
Vilket rekommenderas?
I det sistnämnda fallet så hinner ju armen vila några sekunder

Fultjack
2003-12-29, 14:55
jag brukar bli slut i händerna om jag kör varannan höger/vänster, men tycker jag får bättre kontakt då på nåt konstigt sätt..

testa och se vilket du tycker känns bäst

Nemesis
2003-12-29, 17:11
Var hand för sig... Har alltid kört så och skulle kännas fel att inte göra det. Biceps växer och jag mår bra. Kör stångcurl om du ska använda båda :bpump:

Hnke
2003-12-29, 19:17
Du kan koncentrera dig mer på utförande, kontakt. blabla.. om du utför övningen med en arm i taget

JAM
2003-12-29, 19:38
Originally posted by Moff
Hantelcurl kan som jag ser det göras på två olika sätt

Antingen curlar man med båda armarna samtidigt, eller så gör man en arm åt gången. Det sistnämnda kan ju göras på två olika sätt:
1. Man höjer och sänker en arm åt gången.
2. Medan man sänker den ena armen höjer man den andra.
Alt. 2 låter aldrig biceps vila mellan repetitionerna, vilket kan vara önskvärt.

Spec^
2004-02-04, 22:28
Stjäl tråden.


Ibland när jag kör hantelcurl va, så får jag känningar i axlarna, känns inte så bra av å till. Nån aning om varför? Tillfälligt kanske.

Bara i hantelcurl jag känner av smärta i framsidan axeln, ingen annan övning.

Shadow Warrior
2004-02-05, 09:29
Originally posted by Halldin
Hantelcurl kan som jag ser det göras på två olika sätt

Antingen curlar man med båda armarna samtidigt, eller så gör man en arm åt gången.
Vilket rekommenderas?
I det sistnämnda fallet så hinner ju armen vila några sekunder

Vill man köra en till biceps övning utöver skivstångscurl så tycker jag det ska vara en enhands övninga, tex hantelcurl men en hantel åt gången! Att alternera är bara en ursäkt för att fuska utan att det synns så mycket!

/Shadow Warrior

Sir Anselm
2004-02-05, 10:16
Originally posted by Shadow Warrior


Vill man köra en till biceps övning utöver skivstångscurl så tycker jag det ska vara en enhands övninga, tex hantelcurl men en hantel åt gången! Att alternera är bara en ursäkt för att fuska utan att det synns så mycket!

/Shadow Warrior

En till övning utöver skivstångscurl? Det kör väl alla... Hur menar du, ska man köra en arm åt gången? Ser inte varför det skulle vara bättre än att köra växelvis...

Survivor
2004-02-05, 10:22
Båda samtidigt=Större hormonutsöndring (kanske så liten att det inte spelar någon roll i detta fall?).
Men det hindrar ju inte att man kör med en arm för variationens skull vilket kan vara av större betydelse för resultatet.

Medusa
2004-02-05, 10:25
Det är bättre att köra en arm åt gången eller båda samtidigt än att alternera mellan de båda. Därför att den biceps som inte arbetar hinner återhämta sig under tiden du curlar den andra.

Det tar en muskel ca 3-5 sekunder att återfå 50 % av sin styrka, om du då kör alternerande hantelcurl där en rep tar ca 4 sek upp och 4 sek ner, (totalt 8) så hinner den andra biceps återhämta sig mer än väl, och du lurar dig själv då genom att kunna göra fler reps än om du hade curlat båda samtidigt eller en åt gången, dessutom sänker du intensiteten och skänker mindre stimulering till tillväxt (iaf i det setet) än vad som hade varit teoretiskt möjligt om du inte hade alternerat.

Axl
2004-02-05, 10:25
Jag kör båda samtidigt och tycker det fungerar bättre än en i taget.

/Axl

Sir Anselm
2004-02-05, 10:34
Originally posted by Medusa
Det är bättre att köra en arm åt gången eller båda samtidigt än att alternera mellan de båda. Därför att den biceps som inte arbetar hinner återhämta sig under tiden du curlar den andra.

Det tar en muskel ca 3-5 sekunder att återfå 50 % av sin styrka, om du då kör alternerande hantelcurl där en rep tar ca 4 sek upp och 4 sek ner, (totalt 8) så hinner den andra biceps återhämta sig mer än väl, och du lurar dig själv då genom att kunna göra fler reps än om du hade curlat båda samtidigt eller en åt gången, dessutom sänker du intensiteten och skänker mindre stimulering till tillväxt (iaf i det setet) än vad som hade varit teoretiskt möjligt om du inte hade alternerat.

Hmm, jag tror iofs att jag aldrig gjort en rep som tar sammanlagt 8 sekunder, dessutom så påbörjar jag oftast nästa rörelse precis innan jag släppt ner helt med andra handen, men men... Ja, som du skriver det så låter det ju vettigt, men eftersom jag tycker att jag har lättare att få ordentlig kontakt om jag koncentrerar mig på en arm i taget så känns det som jag ändå tjänar på att alternera...

Medusa
2004-02-05, 10:41
Originally posted by marcusblohm


Hmm, jag tror iofs att jag aldrig gjort en rep som tar sammanlagt 8 sekunder, dessutom så påbörjar jag oftast nästa rörelse precis innan jag släppt ner helt med andra handen, men men... Ja, som du skriver det så låter det ju vettigt, men eftersom jag tycker att jag har lättare att få ordentlig kontakt om jag koncentrerar mig på en arm i taget så känns det som jag ändå tjänar på att alternera...

Om du inte brukar köra långsamma reps så tycker jag du borde testa det. Ju långsammare du kör, desto intensivare får muskeln arbeta, fler muskelfibrer arbetar. Om du gör snabba reps så tar momentum över, vilket inte är önskvärt därför att det innebär en ökad skaderisk samtidigt som färre fibrer används, thus lägre stimulering till tillväxt.

Men man brukar säga att det inte finns "rätt" eller "fel", utan "bättre" och "sämre", så även i detta fall.

Gör det som känns bäst för dig, i slutändan är det du som ska curla vikten inte vi här på forumet :thumbup:

Shadow Warrior
2004-02-05, 10:48
Originally posted by marcusblohm


En till övning utöver skivstångscurl? Det kör väl alla... Hur menar du, ska man köra en arm åt gången? Ser inte varför det skulle vara bättre än att köra växelvis...

Visst, dom flesta kör fler övningar än en för biceps, själv tycker jag det är meningslöst, men om man nu vill göra en övning till så bör den vara så annorlunda Skivstångscurl som möjligt och desutom ge andra fördelar. Enhands curl är därmed ett bra val man man vill göra fler än en övning. Och om jag säger enhands curl då menar jag också enhands curl!!

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 10:51
Originally posted by Medusa
Det är bättre att köra en arm åt gången eller båda samtidigt än att alternera mellan de båda. Därför att den biceps som inte arbetar hinner återhämta sig under tiden du curlar den andra.

Det tar en muskel ca 3-5 sekunder att återfå 50 % av sin styrka, om du då kör alternerande hantelcurl där en rep tar ca 4 sek upp och 4 sek ner, (totalt 8) så hinner den andra biceps återhämta sig mer än väl, och du lurar dig själv då genom att kunna göra fler reps än om du hade curlat båda samtidigt eller en åt gången, dessutom sänker du intensiteten och skänker mindre stimulering till tillväxt (iaf i det setet) än vad som hade varit teoretiskt möjligt om du inte hade alternerat.

Helt korrekt!
När det gäller små muskelgrupper och isolerande övningar tycker jag man ska sträva efter att köra slut på dem så fort som möjligt, att alternera ger inte heller någon bra konstant belastning och därmed ingen bra form utav TUL.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-05, 10:56
Vid concenterationscurl och en arms scottcurl kör jag naturligtvis alltid med en arm åt gången. När jag kör Hammer curl så kör jag alternerande upp till 30 kg därefter kör jag en hantel åt gången upp och ned innan jag skiftar.

Sir Anselm
2004-02-05, 11:21
Originally posted by Arne Persson
Vid concenterationscurl och en arms scottcurl kör jag naturligtvis alltid med en arm åt gången. När jag kör Hammer curl så kör jag alternerande upp till 30 kg därefter kör jag en hantel åt gången upp och ned innan jag skiftar.

Så gör jag med (inte med samma vikter dock:( ). Men jag kör oftast stående hantelcurl eftersom det är den övningen jag känner att jag får bäst kontakt med, och då känns det som att alternerande är skönast... Men som tidigare talare sade så ska jag testa och sakta ner rörelsen, och då även köra en arm i taget... Är det stor skillnad på att sitta på bänk eller köra stående?

Sir Anselm
2004-02-05, 11:23
Originally posted by Shadow Warrior


Visst, dom flesta kör fler övningar än en för biceps, själv tycker jag det är meningslöst, men om man nu vill göra en övning till så bör den vara så annorlunda Skivstångscurl som möjligt och desutom ge andra fördelar. Enhands curl är därmed ett bra val man man vill göra fler än en övning. Och om jag säger enhands curl då menar jag också enhands curl!!

/Shadow Warrior

Oj oj oj, hetsa inte upp dig :D Jag måste väl kunna fråga om jag undrar? Finns så mycket olika beteckningar på övningar därute, så jag känner mig ofta inte helt säker på vad folk menar...

Shadow Warrior
2004-02-05, 11:36
Originally posted by marcusblohm


Oj oj oj, hetsa inte upp dig :D Jag måste väl kunna fråga om jag undrar? Finns så mycket olika beteckningar på övningar därute, så jag känner mig ofta inte helt säker på vad folk menar...

Ok ;) man blir bara lite trött på alla dess "specificera dej frågor"

/Shadow Warrior