handdator

Visa fullständig version : Hjälp en helt ny färsking!


plyrre
2011-10-04, 17:45
Tja alla är en tjock 18åring som vill biffa till sig lite :)

Kan absolut ingenting om träning och hur man ska dela upp passen osv.

Någon vänlig själ som kan ordna ett nice 4-5dagars schema åt mig? + vilka övningar man ska göra för det har jag absolut ingen koll på änsålänge har jag bara använt maskinerna.

Vill alltså öka i styrka och omkrets.

MVH

StarkaUlf
2011-10-04, 17:50
Här har du något att börja med; http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Robbmeister
2011-10-04, 18:12
Måndag : ben , mage
knäböj 5x5
Benspark 3x8
Utfallssteg 3x15-20 reps
Plankan 3 set
Cable crunches 3 set
Vader 3 set

Tisdag : Bröst , axlar , triceps
Bänkpress 5x5
Smalbänk 5x8
Lutande bänk 5x8
Militärpress 5x8
Shrugs 3x15

Torsdag : rygg , biceps , baksida lår
Marklyft 6x3
Skivstångsrodd 5x8
Chins 5x8 (lite beroende på hur många man klarar också såklart)
Hantel/skivstångscurl 3x8

Lördag : Bröst , axlar , triceps , biceps , rygg
Bänkpress 5x5
FU bänk 3x8
Smalbänk 5x5
Militärpress 5x5
Skivstångsrodd 5x5
Hantel/skivstångscurl 3x8

Det schemat har jag kört med tidigare och det funkade fin fint. Se bara till att du har progression dvs att du ökar vikterna mellan varje pass. Börja på lätta vikter i alla övningar och nöt in tekniken , lägg sedan på 2.5 kg tills det tar stopp och börja då om igen. Du blir då förhoppningsvis både starkare och större +du stannar inte i utveckligen som vissa nybörjare brukar göra. Och se för guds skull till att äta tillräckligt !

Edit : var särskilt noga med tekniken i marklyft och knäböj , det är väldigt många som lyckats skada sig i dessa utmärkta övningar för att dom lärt sig fel teknik.

plyrre
2011-10-05, 05:55
Tack så mycket boys!

Robb; Går styrketränings kurs i skolan haha där vi lär oss hur vi ska använda skivstången. Tack!

Ponitus
2011-10-05, 06:16
Går styrketränings kurs i skolan haha där vi lär oss hur vi ska använda skivstången

På idrotten? Eller har ni kurser i styrketräning? o:

frong
2011-10-05, 07:13
Du har inte funderat på att använda sökfunktionen, alt. kolla på de klistrade trådarna?

//

plyrre
2011-10-05, 18:08
På idrotten? Eller har ni kurser i styrketräning? o:



Går i gymnasie har redan gått Idrott A som man var tvungen att gå. Sen har vi extra val som vi måste lägga till för att fylla ut våra poäng, då valde jag styrketräning som en av kurserna :D