handdator

Visa fullständig version : Överbulkande

liQ
2011-10-04, 13:37
Har letat i sökfunktionen men inte lyckats hitta det jag söker. Jag läste förut att man överbulka dvs ligger för mycket kroppsfett så har det en negativ påverkad för muskelbyggandet. Kan ha läst fel, men om jag inte har gjort det kan ni länka till topicen/undersökningen/ eller vad det nu var.

Mvh

Fugly
2011-10-04, 13:52
Det är så att om man har varit överviktig förut så är det större risk att överskottet blir till fett.

Redhaad
2011-10-04, 13:58
Det är så att om man har varit överviktig förut så är det större risk att överskottet blir till fett.

?!

Tabbe
2011-10-04, 14:14
?!

Det stämmer och till TS: Ja desto mer fett = sämre förutsättningar för muskletillväxt.

aijou
2011-10-04, 14:15
Vad jag har hört så är ett stort överskott aldrig negativt för att bygga muskler. Dock så bygger man muskler sämre med högt kroppsfett.

Det är dock rekommenderat att ligga på ett litet överskott när man bulkar dels för att man kan bulka under längre tid innan man måste deffa ner sig igen, och dels för att skillnaden på muskelökningen på ett stort vs. ett litet överskott är ganska liten.

Det som fugly skriver stämmer också. Anledningen är att ju fetare man blir desto fler fettceller bildas i kroppen. Dessa fettceller försvinner dock inte när man bantar ner sig utan minskar bara i volym och har därför lättare att växa igen jämfört med om kroppen skulle bilda helt nya fettceller (som den hade fått göra på någon som aldrig varit fet innan.)

Det är min uppfattning. Har jag fel så får någon gärna rätta mig. :)

liQ
2011-10-04, 14:49
Finns det en siffra vid vilken kroppsfetthalt börjar det påverka muskelbyggandet på ett negativ sätt?

Eddie Vedder
2011-10-04, 14:50
Finns det en siffra vid vilken kroppsfetthalt börjar det påverka muskelbyggandet på ett negativ sätt?

Det står i varenda tråd om samma sak. Den siffran som brukar nämnas är 15%. Den är naturligtvis inte huggen i sten på något vis men skulle man välja att sikta på max 15% vid varje bulkperiod så är det säkert ett bra val i alla fall.

legoknekten
2011-10-04, 16:20
Det står i varenda tråd om samma sak. Den siffran som brukar nämnas är 15%. Den är naturligtvis inte huggen i sten på något vis men skulle man välja att sikta på max 15% vid varje bulkperiod så är det säkert ett bra val i alla fall.

Har du någon artikel runt detta?

thethoos
2011-10-04, 18:07
15%? wow, det var mycket lägre än vad jag trodde! Bäst att tappa ett par kg alltså..