handdator

Visa fullständig version : Hur får jag bort överskottsfett från magen?


Sandra81
2011-10-04, 10:27
Jag vill få bort fett runt nedre delen av magen (runt naveln) hur gör man det på bästa sätt? Jag väger 53 kg 168 cm lång 30 år. behöver inte bli smalare på andra delar av kroppen utan enbart magen. Jag vet att det inte går att punktförbränna men hur sjutton ska man göra då. magträning, fettförbränning sluta äta kolhydrater och fett kanske?? :Virro

http://img11.imageshack.us/img11/9456/8880.jpg

Fishtank
2011-10-04, 10:33
Ligg på underskott och löp/styrketräna
Löpning hjälper mot det viscerala fettet runt magen


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vicarious
2011-10-04, 10:36
Det tråkiga är att du inte kan säga åt kroppen att den ska ta fett främst från magen. Ett helt vanligt kaloriunderskott är det som gäller, sen får du hålla tummarna att kroppen väljer att plocka från magen så snabbt som möjligt.

Löpning minskar det viscerala fettet men jag tvivlar på att det är problemet i det här fallet.

aijou
2011-10-04, 10:40
Läs igenom denna så kommer du känna hur fettet bara rasar av dig. :) Det är "bara" att ligga på underskott som gäller. Hur du når underskottet är upp till dig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sandra81
2011-10-04, 10:51
Okej men vad är underskott nu då? hjälp mig jag kan inte sånt här :) betyder det att man ska äta mindre än vad man gör? finns det nått man ska äta mindre/mer av? Har hört att kolhydrater är sånt man går upp i vikt av (fett) och protein är det som bygger muskler?

Sandra81
2011-10-04, 10:52
Läs igenom denna så kommer du känna hur fettet bara rasar av dig. :) Det är "bara" att ligga på underskott som gäller. Hur du når underskottet är upp till dig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

oh där står det ju massor.. :) tack!

vicarious
2011-10-04, 10:55
Okej men vad är underskott nu då? hjälp mig jag kan inte sånt här :) betyder det att man ska äta mindre än vad man gör? finns det nått man ska äta mindre/mer av? Har hört att kolhydrater är sånt man går upp i vikt av (fett) och protein är det som bygger muskler?

Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig. Då hamnar kroppen i ett underskott av energi och tvingas ta av reserverna. Reserverna = ditt kroppsfett.

Man kan räkna på kalorier, eller så äter man helt enkelt lite mindre och/eller rör på sig lite mer.

Du behöver inte utesluta kolhydrater. Det där är struntsnack. Det stämmer däremot att protein är det viktigaste för att bygga muskler.

Pernam
2011-10-04, 11:02
Läs guiden, där finns svaren.
Men vad som funkat för mig är att dra ner på kolhydraterna och ökat på proteinintaget. Mindre potatis, mera bönor och kött. Och skaffat mig lite koll på hur mycket kcal saker jag brukar stoppa i mig innehåller. Men mest har jag gått på hungerkänslorna, är jag småhungrig så ligger jag antagligen på underskott. I korthet.

Sandra81
2011-10-04, 11:05
Du måste göra av med mer energi än du stoppar i dig. Då hamnar kroppen i ett underskott av energi och tvingas ta av reserverna. Reserverna = ditt kroppsfett.

Man kan räkna på kalorier, eller så äter man helt enkelt lite mindre och/eller rör på sig lite mer.

Du behöver inte utesluta kolhydrater. Det där är struntsnack. Det stämmer däremot att protein är det viktigaste för att bygga muskler.


Jag är ju redan liten i maten så förstår egentligen inte hur det här ska gå till :p Men ska försöka lägga om kosten lite tror jag sen promenera/jogga mer så får vi se om det blir nån förändring.

Pernam
2011-10-04, 11:13
Förövrigt, kollade bilden just, så såg det ut som en fullt normal kvinnlig putmage. Blir du av med den är det bara skinn och ben. Bättre att strunta i nån form dietande och ist. bygga muskler.

Sandra81
2011-10-04, 11:16
Läs guiden, där finns svaren.
Men vad som funkat för mig är att dra ner på kolhydraterna och ökat på proteinintaget. Mindre potatis, mera bönor och kött. Och skaffat mig lite koll på hur mycket kcal saker jag brukar stoppa i mig innehåller. Men mest har jag gått på hungerkänslorna, är jag småhungrig så ligger jag antagligen på underskott. I korthet.

Jo precis det var lite så jag tänkte.. dra ner på pastan och sånt jag äter ganska mycket av och öka med proteinet. chokladen är nog också en bov i dramat för min del (det enda godis jag äter ofta) .. sen måste jag nog välja bort röd mjölk som jag har till kaffet och köpa grön istället.

men det viktigaste är nog fettförbränningen.. jag får nog öka på med några kilometer till när det gäller jogging/promenader

Sandra81
2011-10-04, 11:19
Förövrigt, kollade bilden just, så såg det ut som en fullt normal kvinnlig putmage. Blir du av med den är det bara skinn och ben. Bättre att strunta i nån form dietande och ist. bygga muskler.

jodå men gym blir det i november var det tänkt. måste skaffa gymkort. frågan är bara om jag kommer hinna och orka både gym, yoga, ridning. räcker det med att man gymmar 1-2 dagar i veckan för att det ska ge nån effekt?

Barbastark
2011-10-04, 11:21
Som alla inklusive du själv säger så går det inte att punktförbränna och kroppen tar från alla delar av kroppen.

MEN, stress har visat sig leda till en högre fettinlagring kring just buken.

Vart stressen kommer ifrån bryr sig inte kroppen så mycket om.
Så därför tex kan man förutom personer som är stressade i sin vardag ibland även se professionella maratonlöpare som har lite extra kring just buken då deras hårda träning gör att kroppens stressnivåer kan bli ofördelaktigt höga -> ökad inlagring kring buken.

King Grub
2011-10-04, 11:23
jodå men gym blir det i november var det tänkt. måste skaffa gymkort. frågan är bara om jag kommer hinna och orka både gym, yoga, ridning. räcker det med att man gymmar 1-2 dagar i veckan för att det ska ge nån effekt?

En gång per vecka är generellt sett för lite för att man skall se någon speciell träningseffekt, oavsett träningsform. Två gånger däremot ger goda resultat.

StampChamp
2011-10-04, 11:23
Börja med att gymma så kommer du bara av det märka skillnad, och håll koll på kosten... ser ut som du är lite smalfet som så många andra tjejer!

Becky
2011-10-04, 11:25
Jo precis det var lite så jag tänkte.. dra ner på pastan och sånt jag äter ganska mycket av och öka med proteinet. chokladen är nog också en bov i dramat för min del (det enda godis jag äter ofta) .. sen måste jag nog välja bort röd mjölk som jag har till kaffet och köpa grön istället.

men det viktigaste är nog fettförbränningen.. jag får nog öka på med några kilometer till när det gäller jogging/promenader

För mig hjälpte det att räkna kcal. Är man liten kan man inte äta så hemskt mycket om man vill gå ner i vikt. Träna styrketräning hårt, ligg lågt på kcal (men inte för lågt) och ja, som du själv är inne på: minska på pastan och chokladen som båda innehåller mycket energi per 100 gram. Även om man bara äter lite choklad ger ju det lika mycket energi som en hel mättande måltid kan göra. Dricker du alkohol? Där kan man ju lätt samla på sig mycket fett på magen också...

Sandra81
2011-10-04, 11:25
Börja med att gymma så kommer du bara av det märka skillnad, och håll koll på kosten... ser ut som du är lite smalfet som så många andra tjejer!

haha jo tack jag vet.. väldigt irriterande att det ska sitta just där också.. :(

Sandra81
2011-10-04, 11:31
För mig hjälpte det att räkna kcal. Är man liten kan man inte äta så hemskt mycket om man vill gå ner i vikt. Träna styrketräning hårt, ligg lågt på kcal (men inte för lågt) och ja, som du själv är inne på: minska på pastan och chokladen som båda innehåller mycket energi per 100 gram. Även om man bara äter lite choklad ger ju det lika mycket energi som en hel mättande måltid kan göra. Dricker du alkohol? Där kan man ju lätt samla på sig mycket fett på magen också...

Nej ingen alkohol. nån gång kanske ibland vid högtider eller helgmiddag men ytterst sällan. röker och snusar gör jag inte heller. det enda onyttiga jag isf får i mig är chokladen ett par gånger i månaden och smörgås som jag äter varje dag.

Annars tycker jag nog inte att jag äter så mycket onyttigt snarare för lite? barnportion är ungefär det jag får i mig och så har det alltid varit.

King Grub
2011-10-04, 11:41
Smörgås är inte onyttigt.

Man går inte upp mer i fettvikt av kalorier från kolhydrat än från andra källor.

Av din bild att döma har du inte överflödigt fett på magen. Möjligen har du lite svaga/otränade magmuskler, men det är inget som ser onormalt eller "tjockt" ut på något sätt.

Sandra81
2011-10-04, 11:56
Smörgås är inte onyttigt.

Man går inte upp mer i fettvikt av kalorier från kolhydrat än från andra källor.

Av din bild att döma har du inte överflödigt fett på magen. Möjligen har du lite svaga/otränade magmuskler, men det är inget som ser onormalt eller "tjockt" ut på något sätt.

Okej, jag tränar mycket bål/mage. plankan, crunches och lite andra övningar + andra delar av kroppen såklart får se om det händer något det tar ju sin lilla tid så att säga. :)

mackor trodde jag var en jättefarlig källa :) brukar ha kalkonkött på eller leverpastej. makrill nån gång i veckan. ost också. Men det är ju toppen om man kan fortsätta äta det.

King Grub
2011-10-04, 12:05
Det enda negativa med bröd är att det mättar rätt dåligt för en del, men har man inga problem med det, är det inget negativt med att basera basera större delen av sitt kolhydratintag på mackor om man så vill.

Sandra81
2011-10-04, 12:25
Det enda negativa med bröd är att det mättar rätt dåligt för en del, men har man inga problem med det, är det inget negativt med att basera basera större delen av sitt kolhydratintag på mackor om man så vill.

Perfekt..:) ska försöka få tag på en PT sen också när jag börjat på gym i vinter. Har aldrig satt min fot på ett gym så tror det är viktigt att jag får lite starthjälp och kan träna rätt sen så det inte blir fel.

Pansartax
2011-10-04, 12:40
Tycker den där magen ser fullt normal ut, du vet att du har något som kallas för inre organ också va? De ska ju få plats de också.

Mer konditionsinriktade övningar skulle jag säga.

Sandra81
2011-10-04, 13:29
Tycker den där magen ser fullt normal ut, du vet att du har något som kallas för inre organ också va? De ska ju få plats de också.

Mer konditionsinriktade övningar skulle jag säga.

Jag skulle nog snarare säga som en tidigare skribent skrev "smal tjock" alltså bukfett och smal. lite vill jag få bort men jag är livrädd att det ska gå fel och att jag blir smalare hela jag istället. det är absolut inget jag vill. Så styrketräning/ mer fettförbränning och bättre kost är väl de som gäller nu.

Alltid finns det väl småsaker man inte är nöjd med ;)

nifo6
2011-10-04, 13:51
Jag skulle nog snarare säga som en tidigare skribent skrev "smal tjock" alltså bukfett och smal. lite vill jag få bort men jag är livrädd att det ska gå fel och att jag blir smalare hela jag istället. det är absolut inget jag vill. Så styrketräning/ mer fettförbränning och bättre kost är väl de som gäller nu.

Alltid finns det väl småsaker man inte är nöjd med ;)

bra,,du har kommit in i rätt tänk direkt, av det lilla man ser på bilden så är det avsaknad av muskulatur du har och inte en massa fett. så styrketräna och tänk på kosten.
Och oroa dig inte, du kommer inte se ut som en *biff* om du lägger på dig några kilo muskler, tvärtom, du får bättre hållning och ser bättre ut (snyggare:))...

Du kommer lyckas, du tänker rätt och fattar fort!!Lycka till.

Sandra81
2011-10-05, 15:08
bra,,du har kommit in i rätt tänk direkt, av det lilla man ser på bilden så är det avsaknad av muskulatur du har och inte en massa fett. så styrketräna och tänk på kosten.
Och oroa dig inte, du kommer inte se ut som en *biff* om du lägger på dig några kilo muskler, tvärtom, du får bättre hållning och ser bättre ut (snyggare:))...

Du kommer lyckas, du tänker rätt och fattar fort!!Lycka till.

Ja ni kanske har rätt.. jag inbillar mig iaf att det enbart är fett som samlats där. men i 3 veckor nu (sen den senaste bilden togs) har jag försökt legat i med lite tuffare magträning hemma. jogging/promenader mindre onyttigt godis :)

vet inte om man kan se skillnad så tidigt men det känns som magen blivit lite starkare trots allt. :) nyaste bilden från idag http://img5.imageshack.us/img5/2632/002341v.jpg

Pepz
2011-10-05, 15:12
släpp nojan

du har en fin mage

Sandra81
2011-10-05, 15:25
släpp nojan

du har en fin mage

tack fina du.. men det finns alltid saker man vill rätta till. ;)

Eddie Vedder
2011-10-05, 15:31
Löpning hjälper mot det viscerala fettet runt magen

Vilket med all säkerhet redan är ytterst lite bör tilläggas. Risken finns att den där typen av kommentarer feltolkas även om de är sagda i all välmening. :)

Ponitus
2011-10-05, 16:01
släpp nojan

du har en fin mage

+1

Sandra81
2011-10-05, 16:42
Vilket med all säkerhet redan är ytterst lite bör tilläggas. Risken finns att den där typen av kommentarer feltolkas även om de är sagda i all välmening. :)

Men om man går snabbt ca 30min -1h förbränner man inte lika mycket eller mer fett då som vid jogging. eller är det bara en myt?

vicarious
2011-10-05, 16:47
Men om man går snabbt ca 30min -1h förbränner man inte lika mycket eller mer fett då som vid jogging. eller är det bara en myt?

Jogging förbrukar mer energi än promenad, om tidsperioden är lika lång.

century
2011-10-05, 16:47
Men om man går snabbt ca 30min -1h förbränner man inte lika mycket eller mer fett då som vid jogging. eller är det bara en myt?

Mer procentuellt sett, men inte i total mängd.

Sandra81
2011-10-05, 16:55
Dom luras ju i tidningarna...:confused:

vicarious
2011-10-05, 17:00
Dom luras ju i tidningarna...:confused:

Välkommen till verkligheten?

Det behöver inte vara direkt ljug i tidningar och media men ofta är det en förvriden version av sanningen, ofta tagen ur sitt sammanhang. Allt för att locka läsare.

century
2011-10-05, 17:04
Dom luras ju i tidningarna...:confused:

Eller så är man lättlurad om man sväljer det utan att tänka lite kritiskt ;)

Enkelt förklarat: Ju högre intensitet träningen har desto mer energi tas från kolhydrater och mindre från fett. Om du har lägre intensitet och håller på länge kommer en större del av energin komma från fett.
Men, då måste man ju väga in att högre intensitet (typ springa vs. promenera lika lång tid) kommer ge mycket högre förbränning totalt sett = större mängd fett förbränns ändå.

Men viktigaste av allt, det kvittar ju totalt om man ändå stoppar i sig lika mycket energi som man gjort av med. I slutänden hänger ju allt på energi in-energi ut och inte vart energin togs ifrån vid det specifika tillfället.

vicarious
2011-10-05, 17:07
Enkelt förklarat: Ju högre intensitet träningen har desto mer energi tas från kolhydrater och mindre från fett. Om du har lägre intensitet och håller på länge kommer en större del av energin komma från fett.

Det beror också på om man ätit innan, och isåfall vad man ätit.


Men, då måste man ju väga in att högre intensitet (typ springa vs. promenera lika lång tid) kommer ge mycket högre förbränning totalt sett = större mängd fett förbränns ändå.

Nu blandar du ihop förbränning med förbrukning. Springa ger högre energiförbrukning.

Sandra81
2011-10-05, 17:08
Välkommen till verkligheten?

Det behöver inte vara direkt ljug i tidningar och media men ofta är det en förvriden version av sanningen, ofta tagen ur sitt sammanhang. Allt för att locka läsare.

Jo men det var ju endå tidningar som Iform osv. expressen osv är ju annat kanske. men hälsotidningar trodde man ju endå att det står hyfsat mycket bra saker i...

Snobbe
2011-10-05, 17:21
Tips, skit i tidningar och läs här:) Mycket skit här med men då kommer det oftast 20kommentarer som börjar diskutera skiten istället för att en tidning skriver något och sen så tror man på det.

century
2011-10-05, 17:24
vicarious Som jag skrev, enkelt förklarat, tycker kostens påverkan var lite överkurs i den här diskussionen.
Men givetvis ska det stå förbrukning, my mistake! *slap*

Snobbe
2011-10-05, 17:27
Helt seriöst om någon efter o sett bilden så tycker jag du långsamt ska gå upp i vikt via styrketräning och "mycket" protein. Sen kanske du kan deffa och få fram en riktigt fast mage med rutor (om du nu vill ha det). Den där magen är ingenting och jag tror helt ärligt att det kan se värre ut omdu nu går ner istället pga att då kanske man börjar se ben osv.

Annars så såg jag att du gillar choklad och om det nu är så att du vill gå ner räkna ut ditt kcal behov och sen tänk på att en liten marabou choklad innehåller ungefär 550kcal :)

Sandra81
2011-10-05, 17:43
Helt seriöst om någon efter o sett bilden så tycker jag du långsamt ska gå upp i vikt via styrketräning och "mycket" protein. Sen kanske du kan deffa och få fram en riktigt fast mage med rutor (om du nu vill ha det). Den där magen är ingenting och jag tror helt ärligt att det kan se värre ut omdu nu går ner istället pga att då kanske man börjar se ben osv.

Annars så såg jag att du gillar choklad och om det nu är så att du vill gå ner räkna ut ditt kcal behov och sen tänk på att en liten marabou choklad innehåller ungefär 550kcal :)

Ja man blir så snurrig av att alla säger och skriver olika :Virro ..

och ja det där är jag lite orolig för faktiskt att gå ner för mycket i vikt eller att jag gör det på fel sätt. man kan ju faktiskt redan antyda revbenen även om jag inte "suger in magen" det är de som känns så obalans. smal upptill och "tjock" nertill :)..

men jag tänkte försöka fortsätta med dom övningarna jag gör hemma samt kondition. sen kanske gymmet får hjälpa mig med resten när jag väl sätter igång med det i vinter.

haha ja jag brukar äta en sådan chokladkaka men den räcker i ungefär 1 vecka. :em:

Snobbe
2011-10-05, 17:52
Ja man blir så snurrig av att alla säger och skriver olika :Virro ..

och ja det där är jag lite orolig för faktiskt att gå ner för mycket i vikt eller att jag gör det på fel sätt. man kan ju faktiskt redan antyda revbenen även om jag inte "suger in magen" det är de som känns så obalans. smal upptill och "tjock" nertill :)..

men jag tänkte försöka fortsätta med dom övningarna jag gör hemma samt kondition. sen kanske gymmet får hjälpa mig med resten när jag väl sätter igång med det i vinter.

haha ja jag brukar äta en sådan chokladkaka men den räcker i ungefär 1 vecka. :em:

Antyda revbenen tror jag inte är någon fara tror många gör det. Men ja alltså det värsta so mhänder är att du går ner lite för mycket och du ser för smal ut. Märker detta och så käkar du mer kalorier och hamnar på underskott och kan gå upp vikten igen:)

Men mitt tips är nog att du skulle nog få en fastare mage genom att träna styrketräning och få lite mer muskler. Jag har märkt på min korta tid även fast jag styrketränar och ligger på underskott så er min kropp lite fastare ut. Nu har jag inte tränat nån längre tid så inget magiskt har hänt än men ser iaf bättre ut än när jag bara gick ner i vikt via underskott.

Sandra81
2011-10-05, 18:37
Antyda revbenen tror jag inte är någon fara tror många gör det. Men ja alltså det värsta so mhänder är att du går ner lite för mycket och du ser för smal ut. Märker detta och så käkar du mer kalorier och hamnar på underskott och kan gå upp vikten igen:)

Men mitt tips är nog att du skulle nog få en fastare mage genom att träna styrketräning och få lite mer muskler. Jag har märkt på min korta tid även fast jag styrketränar och ligger på underskott så er min kropp lite fastare ut. Nu har jag inte tränat nån längre tid så inget magiskt har hänt än men ser iaf bättre ut än när jag bara gick ner i vikt via underskott.

jo det låter som en bra plan.. :) ska försöka hänga med lite här nu också bara vart medlem ett kort tag mycket att lära och läsa. men det blir nog bra tillslut! införskaffa gymkort måste jag göra nu snart också så det verkligen blir av.. hur länge har du tränat?

Eddie Vedder
2011-10-05, 18:42
men hälsotidningar trodde man ju endå att det står hyfsat mycket bra saker i...

Det är ju samma sak som skvallerpress generellt. Men för egen del gör jag mitt bästa för att hålla en bra nivå på BODY i alla fall. :)

Snobbe
2011-10-05, 18:47
jo det låter som en bra plan.. :) ska försöka hänga med lite här nu också bara vart medlem ett kort tag mycket att lära och läsa. men det blir nog bra tillslut! införskaffa gymkort måste jag göra nu snart också så det verkligen blir av.. hur länge har du tränat?

Bara typ 2månader, så det är inte direkt mycket som hänt än försöker mest bara komma in i det eftersom min kropp inte är direkt van o träna på det sättet.

Men ja deffguiden av grub är det som nog hjälp mig mest på forumet angående viktnedgång. Följer man den 100% så går du garanterat ner i vikt iaf.

vicarious
2011-10-06, 15:57
Men för egen del gör jag mitt bästa för att hålla en bra nivå på BODY i alla fall. :)

Det gör du bra. :thumbup: Dina och Berkhans artiklar var/är alltid det mest läsvärda i hela tidningen. Tråkigt att Martin slutade som skribent.