handdator

Visa fullständig version : Bålträning vid löp- eller styrkepassen?


Poxeman
2011-10-04, 09:04
Tjo!

Jag tränar löpning (intervaller eller snabbdistans) två dagar i veckan och styrketräning (helkropp, basövningar tungt) två dagar i veckan.


Tänkte komplettera med lite extra bålträning (plankan, dragonflags osv) antingen tillsammans med styrka eller löp.

Vad tror ni är bäst och varför?
Alternativt, kan det finnas fördelar med att köra bålträningen separat?

aijou
2011-10-04, 09:08
Jag hade nog kört det efter styrkepasset då konditionsträning hämmar muskeluppbyggnaden.

mikaelj
2011-10-04, 09:09
Betrakta bålträningen som vilken annan styrketräning som helst.

Poxeman
2011-10-04, 09:10
Betrakta bålträningen som vilken annan styrketräning som helst.

Även om det blir en blandning lågreps / "högreps".
(Tänker att belastningen är mer lik löpningen)

mikaelj
2011-10-04, 09:15
Även om det blir en blandning lågreps / "högreps".
(Tänker att belastningen är mer lik löpningen)

Hur många repetitioner av vardera gör du? T ex strikta dragonflags gör du väl inte >20-30 av, t ex?

z_bumbi
2011-10-04, 10:02
Kör det de pass som övningarna hindrar, om de gör det, nästkommande pass minst.

Fartman
2011-10-04, 10:34
Bumbi har som vanligt en mycket bra poäng, att köra tex marklyft och knäböj med träningsvärk i magen kan ställa till problem.

aijou
2011-10-04, 10:46
Bumbi har som vanligt en mycket bra poäng, att köra tex marklyft och knäböj med träningsvärk i magen kan ställa till problem.

Sant. Men om TS kör Helkroppsprogram så gissar jag att han/hon har vilo/löpar-dagar mellan styrkepassen. Så om man lägger till lite bål efter styrkepasset så borde det ju inte påverka nästkommande styrkepass nämnvärt. dock så kan det ju påverka konditionsträningen lite.

Nu vet jag ju inte vad han/hon har för träningsupplägg men detta är mina spekulationer i alla fall. :)

Poxeman
2011-10-04, 10:50
Hur många repetitioner av vardera gör du? T ex strikta dragonflags gör du väl inte >20-30 av, t ex?

Sant, men jag tänkte mer på belastning i tid. (Exempelvis plankan 2min != marklyft 3 reps)

Kör det de pass som övningarna hindrar, om de gör det, nästkommande pass minst.

Bumbi har som vanligt en mycket bra poäng, att köra tex marklyft och knäböj med träningsvärk i magen kan ställa till problem.

Mycket bra poäng!

Sant. Men om TS kör Helkroppsprogram så gissar jag att han/hon har vilo/löpar-dagar mellan styrkepassen. Så om man lägger till lite bål efter styrkepasset så borde det ju inte påverka nästkommande styrkepass nämnvärt. dock så kan det ju påverka konditionsträningen lite.

Nu vet jag ju inte vad han/hon har för träningsupplägg men detta är mina spekulationer i alla fall. :)

Tanken är att köra styrka var tredje dag.
Kör minst två löppass i veckan (samt både cykel o sim men där tänker jag inte lägga in bålträning i vilket fall)

Holabandola
2011-10-04, 11:04
bålträning känns onödigt om du kör tunga basövningar i övrigt. Se till att spänna magen/bålen, knipa ringmuskeln och "lyfta pungen" vid varje basövning så får du bålträningen gratis.

aijou
2011-10-04, 13:47
bålträning känns onödigt om du kör tunga basövningar i övrigt. Se till att spänna magen/bålen, knipa ringmuskeln och "lyfta pungen" vid varje basövning så får du bålträningen gratis.

Jag vet att det finns många som delar din åsikt och jag påstår inte att tunga basövningar inte tränar bålstabilitet. Det gör de definitivt.

Dock så är jag av den åsikten att jag tror att man får bättre resultat av att komplettera sin träning med några specifika bål-övningar.

Stötte även på den här länken för ett tag sedan, postad av Sheogorath (som vissa här säkert känner igen som en koloit som sitter inne på mycket vettig kunskap.)

http://www.allthingsgym.com/2011/07/best-ab-exercises-charts.html

Den visar vilka övningar som tar på de olika musklerna i bålen. böj och mark tar inte så mycket på magen som många verkar tro.