handdator

Visa fullständig version : Hur kan man INTE orka läka skador?


cranker
2011-10-04, 01:02
Hej.
Är precis inkommen som nybörjare inom styrketräning. Råkade på en lätt "skada" som jag antar att dom flesta fått, dvs problem med underarmen.

När man läser runt märker man att jätte många "skiter" i det onda och kör ändå.
Hur kan man bli så dum?
Att läka skador tycker jag är något som ingår i själva processen av att kroppsbyggnings processen.
Ni som fortsätter trots kroppen säger ifrån, hur tänker ni?
Speciellt om det bara är som exemplet ovan,
problem med underarmen, träna ben och mage en period istället?

Tack på förhand.

Grotesk
2011-10-04, 01:03
Tack, nu sover jag gott med denna vetskapen.

krellik
2011-10-04, 01:08
Arbetar man jävligt hårt och fokuserat mot mål man satt upp så går man inte och lägger sig för minsta lilla småkrämpa.

Men sure att lära sig skillnaden när man verkligen behöver vila, när man ska ta det lugnt och när man ska köra på är helt klart en viktig aspekt av tränande, men du förenklar det lite.

cranker
2011-10-04, 02:04
Tack, nu sover jag gott med denna vetskapen.

Viken tur.

Arbetar man jävligt hårt och fokuserat mot mål man satt upp så går man inte och lägger sig för minsta lilla småkrämpa.

Men sure att lära sig skillnaden när man verkligen behöver vila, när man ska ta det lugnt och när man ska köra på är helt klart en viktig aspekt av tränande, men du förenklar det lite.

Om man har ett jätte skarpt mål och verkligen vill lyckas då är det ju dummare än någon sin att köra på. Vilan gör också att man kan hitta tillbaka till någon annat ett tag, vilket att motivationen stiger ännu mer än vad den var på innan.

Manta
2011-10-04, 02:23
Du kommer att förbli en tunnis!

Loke
2011-10-04, 06:28
En sak har jag lärt mig som jag inte förstod när jag började: Det är en myt att skador är något man vilar bort.

mikaelj
2011-10-04, 07:27
Hur tränar man ben utan underarm?

Rickard
2011-10-04, 07:37
Hur tränar man ben utan underarm?

Maskiner, zombieböj, knäböj fram/bak med en arm.

MasterChief
2011-10-04, 07:38
Hur tränar man ben utan underarm?

Benspark, lårcurl och vadpress går ju utmärkt att köra utan att belasta underarmar speciellt hårt.

prOtotype
2011-10-04, 08:57
Om man har ett jätte skarpt mål och verkligen vill lyckas då är det ju dummare än någon sin att köra på. Vilan gör också att man kan hitta tillbaka till någon annat ett tag, vilket att motivationen stiger ännu mer än vad den var på innan.

En vän har skador i höft, armbåge och axel på ena sidan av kroppen. Dom har inte läkt på ett år utan träning. Hur länge ordinerar du att X fortsätter vila?

Pungis
2011-10-04, 09:04
Satsar man hårt inom en idrott så har man alltid en gammal skada som ligger och gnager i bakhuvudet..

Nu är ju skaderisken väldigt liten inom styrketräning, så knappast det bästa exemplet, men man har inte tid att läka ut alla skador 100% och rehaba 100% innan man fortsätter träna - då får man pisk på tävlingen.


När det kommer till styrketräning och motionsnivå så är det väl snarare så att man älskar det så mycket och inte kan motstå att träna, trots att det kanske inte är de vettigaste valet..

Petoria
2011-10-04, 09:06
Om jag hade vilat varje gång jag hade en liten skada hade jag aldrig kunnat träna. Man lär känna sin egen kropp och hur mycket man klarar av efter ett tag, har haft en knäskada i 6 år som fortfarande inte läkt t.ex.

Zaqwer
2011-10-04, 09:31
Man får lära sig att känna efter helt enkelt. Skippa övningarna som känns värst eller bara utföra dom på ett mindre skadligt sätt.

Jag har tränat på med underarmsproblem och det gick bort av sig själv. Hade problem med axeln men skippade bara bänkpress fast körde vidare som vanligt med andra pressövningar och det blev bra av sig själv samtidigt som jag stärkte upp axeln under tiden vilket troligtvis hjälpt så jag inte råkat ut för samma skada igen. Lite känningar i ryggen hade jag med en gång men sänkte bara vikterna nån vecka så blev det helt bra också.

ceejay
2011-10-04, 10:10
är du grov?

Mart|n
2011-10-04, 10:16
Efter ett bra tag lär man sig när man ska vila från en särskild skada. Oftast är det bara småskavanker och annat trams. Om jag skulle sluta träna för varje lite småskada så hade jag aldrig utvecklats. Jag blev t.o.m. tillsagd av min sjukgymnast att börja träna så fort som möjligt efter min muskelbristning i bröstet/axlen. :)

KaptenKnäsvag
2011-10-04, 10:34
Jag tenderar att ignorera skador. Endast vid ett tillfälle har jag undvikit övningar pga skada (ryggskott), annars får det göra lite ont. Det är värt det. För tillfället kör jag knäböj 3-4 gånger i veckan trots att jag har ont i ena knät

cranker
2011-10-04, 16:17
Du kommer att förbli en tunnis!


är du grov?

Posthunters eller bara lite lätt efterblivna? ;) Jag vet inte ni får välja själva..

Tackar er andra för seriösa svar!

mangemani
2011-10-04, 16:30
enda gången jag har vilat/läkt något var då jag fick skadan i ryggen och ej kunde ta mig upp ur sängen, det var en riktig skada, då hade man ont.
men skulle jag släppa träningen varje gång jag fick lite ont någonstans, så skulle jag fortfarande vara den otränade killen som jag var för 12-13 år sedan.
klart man kan få lite ont då och då, men det är bara att härda ut, det går över utav sig själv, iaf för mig.

Dav0d
2011-10-04, 16:33
Posthunters eller bara lite lätt efterblivna? ;) Jag vet inte ni får välja själva..

Tackar er andra för seriösa svar!

Då man inte får posts i allmänt forumet är det bara gissa...

Sedan är det en definition på smärta. Jag har haft sprickor i revbena och tycker det känns mindre än en annan som har en inflammation i lilltån.

Rikard Jansson
2011-10-04, 16:49
Vad är det för fel på dig, TS? Varför dumförklarar du andra personer utifrån val du tydligen inte förstår? Kanske några av oss har något vi vill bli bra på i vårt liv, och då lägger grinandet åt sidan?

century
2011-10-04, 18:31
...fast nu är ju kroppen gjord för rörelse och mycket blir bättre av just aktivitet. Sen finns det givetvis tillfällen då man bör vila eller syssla med speciell rehabträning, men så länge man lyssnar på sin kropp ser jag inte problemet.

Barstar
2011-10-04, 18:41
Det här är nog fel forum för den frågan, testa familjeliv.

strong-man
2011-10-04, 18:49
skulle man inte träna så fort man får lite ont skulle man inte få träna mycket nu för tiden det går ju för runt ju e det inte axeln som bråkar lite så är det ryggen o är det inte ryggen så är det armbågarna osv:D men det e väl smällen man får ta om man ska brottas med lite tunga vikter*flex*

sweetkarolina
2011-10-04, 19:02
skulle man inte träna så fort man får lite ont skulle man inte få träna mycket nu för tiden det går ju för runt ju e det inte axeln som bråkar lite så är det ryggen o är det inte ryggen så är det armbågarna osv:D men det e väl smällen man får ta om man ska brottas med lite tunga vikter*flex*

+1

Och skulle man ta en seriös "skada" som kräver sin rehab är det inte så lätt att veta hur långt man kan gå. Det är hela tiden en balansgång mellan att belasta för lite (och förlora träningsmängd) och belasta för mycket (och bli mer skadad).

erks
2011-10-04, 19:08
Vill man bli grov har man inte tid att vila! Glöm inte att ha maximal flexion av ryggraden när du kör stångrodd. Annars kommer du aldrig bli nåt, grabben.