handdator

Visa fullständig version : Hur kan volymen skilja så enormt trots svagare?


StampChamp
2011-10-03, 20:39
Hallå där,

Jag har några på gymmet som är riktigt stark, de tränar mest lågreps och försöker även dom bygga men kör svintungt hela tiden.

En av dom tex brukar köra 3x5 på 125kg i bänken som ett exempel, jämfört mot mig som kör 3x5 på 95kg.. trots detta är min bröstkorg betydligt större.. till och med personen i fråga påpekar detta.

Samma sak en annan kille som kör samma vikter som mig i armövningar och är inte i närheten av min volym. Hans armar mäter 37cm och mina 42cm, och då är jag i bättre form än honom.

Trots att jag tränar mer med kontakt och bättre teknik, ska det ändå kunna skilja så mycket även fast jag är betydligt svagare? Jag tycker ändå att styrka bör betyda volym till viss del.

Eller är det så att jag har mer genetik åt volymhållet och är lite svagare? Måste påpeka att jag ökar rätt dåligt i styrka, fast det kanske mest beror på hur jag tränar.

creperiet
2011-10-03, 22:39
Styrkan beror på fler faktorer än muskelvolymen.

Wipflash
2011-10-03, 22:54
aningen banal fråga för att vara reggad sen jan -10

Pansartax
2011-10-03, 22:59
Ja det är ju något man lärt sig ifrån folks journaler här på forumet;

"Jävlar vilken biff hans träning ska vi spana in undra vad han drar i..." så drar man mer än han i den övningen även fast man själv är mindre.

Thats life.

StampChamp
2011-10-03, 23:09
Jag vet att styrka inte alltid behöver betyda volym, men man tycker ändå när det skiljer så mycket i vikt att vi i alla fall borde ligga i närheten av varann. Jag får börja tränar mer lågreps, man vill ju vara stark också, inte bara ha volym.

Supermicke
2011-10-03, 23:32
En stark muskel är en stor muskel. En stark bänk behöver inte betyda att bröstmusklerna är starka tex. Övningsutförandet bla skiljer väl säkert en del kanske? :P

Stefan J
2011-10-04, 07:32
En stark muskel är en stor muskel. En stark bänk behöver inte betyda att bröstmusklerna är starka tex. Övningsutförandet bla skiljer väl säkert en del kanske? :P

Nä det är säkert pannan och röven som jobbar mest i bänkpress. Även vaderna bidrar med en liten del.

mikaelj
2011-10-04, 07:36
Nä det är säkert pannan och röven som jobbar mest i bänkpress. Även vaderna bidrar med en liten del.

Du som ändå är bänkexpert, hur tror du fördelning mellan bröst/axlar/lats/triceps är? Tycker att jag får träningsvärk mest överallt förutom i bröstet när jag bänkar. :-) (särskilt framsida lår)

Rikard Jansson
2011-10-04, 08:07
Du som ändå är bänkexpert, hur tror du fördelning mellan bröst/axlar/lats/triceps är? Tycker att jag får träningsvärk mest överallt förutom i bröstet när jag bänkar. :-) (särskilt framsida lår)

Prova snürtunga negativa bänkar, 3x6, så får du se på träningsvärk i rattarna! (maximalt mothåll i bottenläget)

Anders The Peak
2011-10-04, 08:24
Muskelfibrernas, muskernas fästpunkter arkitektur kan göra stor skillnad i styrka. Men generellt kan man tror jag säga att bröstmusklerna arbetar mer som stabilisatorer i tunga bänkpressar och det är mest triceps och axlar som gör arbetet, men inte i hos alla. Därför brukar de flesta få bättre muskelutveckling med att köra på lättare vikter som gör att man använder bröstmuskeln som lyftmuskel och inte bara som stabilisator.

Zaqwer
2011-10-04, 08:33
Muskelfibrernas, muskernas fästpunkter arkitektur kan göra stor skillnad i styrka. Men generellt kan man tror jag säga att bröstmusklerna arbetar mer som stabilisatorer i tunga bänkpressar och det är mest triceps och axlar som gör arbetet, men inte i hos alla. Därför brukar de flesta få bättre muskelutveckling med att köra på lättare vikter som gör att man använder bröstmuskeln som lyftmuskel och inte bara som stabilisator.

Låter mycket vettigt. Jag har nästan bara kört tunga lågreps i bänkpress och har aldrig känt något i bröstet av det. Har även synligt större armar och axlar i förhållande till bröst. Enda gångerna jag känt att bröstet jobbat är när jag kört högre reps i smith-bänk.

orsor
2011-10-04, 09:05
Volymen kommer väl mer av hur man tränar tror jag! Och inte bara av hur tungt man kan maxa. Det finns ju fan klipp på en 16-åring här på forumet som reppar på 140kg i bänkpress men inte fan har han några muskler för det.

z_bumbi
2011-10-04, 10:04
Den dagen bröstmusklerna bara mestadels stabiliserar i bänk så gör man något fruktansvärt, fruktansvärt fel i sina lyft.

Stefan J
2011-10-04, 10:16
Du som ändå är bänkexpert, hur tror du fördelning mellan bröst/axlar/lats/triceps är? Tycker att jag får träningsvärk mest överallt förutom i bröstet när jag bänkar. :-) (särskilt framsida lår)

Tänker inte försöka mig på att rada upp hur många procent varje muskelgrupp bidrar med, men får du inte träningsvärk i bröst utan mest i axlar så kan det bero på dålig teknik. Tror jag har sett dig bänka på ett klipp, och är det samma klipp jag tänker på så ligger du ganska platt och har axlarna ganska långt framskjutna.

Den dagen bröstmusklerna bara mestadels stabiliserar i bänk så gör man något fruktansvärt, fruktansvärt fel i sina lyft.

Ja jag förstår inte hur det skulle gå till, det är ett mycket märkligt uttalande. Jag får alltid väldigt mycket träningsvärk i bröst av bänkpress. Men det kanske är jag som gör fel.

mikaelj
2011-10-04, 10:18
Tänker inte försöka mig på att rada upp hur många procent varje muskelgrupp bidrar med, men får du inte träningsvärk i bröst utan mest i axlar så kan det bero på dålig teknik. Tror jag har sett dig bänka på ett klipp, och är det samma klipp jag tänker på så ligger du ganska platt och har axlarna ganska långt framskjutna.

Kanske inte mest i axlarna, men mer i andra muskler än bröstet.

1GPkNSW5Rd0

Går det att se på det klippet?

Stefan J
2011-10-04, 10:18
Volymen kommer väl mer av hur man tränar tror jag! Och inte bara av hur tungt man kan maxa. Det finns ju fan klipp på en 16-åring här på forumet som reppar på 140kg i bänkpress men inte fan har han några muskler för det.

Nu är du bara dum. Har inte sett många 16-åringar som skulle vara grövre.

orsor
2011-10-04, 10:21
Nu är du bara dum. Har inte sett många 16-åringar som skulle vara grövre.

Är du helt bakom flötet eller? Han reppar ju för fan på vikter som folk här på foumet inte klarar av efter flera års träning och som har jävligt bra fysiker. Det säger ju allt om hur jävla lite styrkan betyder för muskelmassan.

Stefan J
2011-10-04, 10:22
Kanske inte mest i axlarna, men mer i andra muskler än bröstet.

1GPkNSW5Rd0

Går det att se på det klippet?

Det var inte det klippet jag tänkte på. För det här såg bra ut även om man inte kan se så mycket.

Jag vet inte varför du känner minst i bröstet när du bänkar. Kanske är bröst din starkaste muskelgrupp av de som jobbar i bänkpress och att du blir trött i axlar/triceps/lats innan du hinner trötta ut rattarna?

ceejay
2011-10-04, 10:24
Är du helt bakom flötet eller? Han reppar ju för fan på vikter som folk här på foumet inte klarar av efter flera års träning och som har jävligt bra fysiker. Det säger ju allt om hur jävla lite styrkan betyder för muskelmassan.

undrar vem som är bakom flötet.

tntballe
2011-10-04, 10:24
Du som ändå är bänkexpert, hur tror du fördelning mellan bröst/axlar/lats/triceps är? Tycker att jag får träningsvärk mest överallt förutom i bröstet när jag bänkar. :-) (särskilt framsida lår)

Stel i höftböjare/framsida lår?

Stefan J
2011-10-04, 10:26
undrar vem som är bakom flötet.

Tack. Nu slapp jag säga det.

Roggan76
2011-10-04, 10:41
Jag har också noterat skillnad i volym och styrka för min egen del.
Tränade ganska friskt för 15-10 år sedan.
Hade 43 runt armarna som bäst och kunde reppa biceps curlar på 70kg (kanske inte snygga, men reppade utan att vobbla för mycket iaf)

Har börjat träna igen nu efter 10 års uppehåll.. har gått jättesnabbt att bygga tillbaks volym, har nu 42 runt armarna.
men kan i bästa fall reppa på 50kg i biceps curls..

dvs. nästan samma volym som förr utan att vara mjukare. men 20 kg svagare i curls.

Bygger man volym lättare som gubbe?

ceejay
2011-10-04, 10:48
hur har vikten förändrats, roggan

orsor
2011-10-04, 10:55
Tack. Nu slapp jag säga det.

bakom flötet?? Försöker du säga att 16-åringen på klippet har muskler???

Rikard Jansson
2011-10-04, 10:58
bakom flötet?? Försöker du säga att 16-åringen på klippet har muskler???

Ja? :) Han är grofv ju

hurril
2011-10-04, 11:00
bakom flötet?? Försöker du säga att 16-åringen på klippet har muskler???

Vad är det du vill säga i den här tråden?

orsor
2011-10-04, 11:04
Det är väl ganska självklart? Att sambandet mellan styrkan och volymen inte är så jävla glasklart som ni vill få det till.

Pansartax
2011-10-04, 11:09
Jaja, alla vet vi ju att man måste vara skitgrov för att vara stark.

zt9TO2_44Js

*rolleyes*

Osar ganska mycket komplex ifrån lyftkranarna här inne, seså ni kommer aldrig få pecs som Arnold oavsett hur mycket ni bänkar.

orsor
2011-10-04, 11:22
T1LVnS8oMWs

Är den här grabben grov i era ögon?? Han har ju för tusan inte ens växt klart ännu.

Roggan76
2011-10-04, 11:39
hur har vikten förändrats, roggan

Ligger på 85kg nu (byggt tillbaks 7kg på 3 månader nu), vägde 91 som bäst förr..
kanske marginellt slätare nu än då.

Bröst, axlar o triceps verkar komma tillbaks styrkemässigt som de ska iaf.

Rygg och biceps känns sämre..

Grahn
2011-10-04, 11:46
Bara för att starka muskler blir större så behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att den som är starkast har störst muskler, det finns ju massor av andra faktorer som spelar in för ett lyft.
Det räcker ju inte med långa ben för att bli en bra löpare heller....

sinaui
2011-10-04, 11:47
T1LVnS8oMWs

Är den här grabben grov i era ögon?? Han har ju för tusan inte ens växt klart ännu.

Du är fanemej efterbliven, han har säkert ~40 cm överarmar och du säger att han inte är grov? antingen så lider du av grov kollo-sjuka eller så är du bara en liten unge som tror att de enda som är grova är Pro-BBs

Pansartax
2011-10-04, 11:48
Du är fanemej efterbliven, han har säkert ~40 cm överarmar och du säger att han inte är grov? antingen så lider du av grov kollo-sjuka eller så är du bara en liten unge som tror att de enda som är grova är Pro-BBs

Mata inte trollet.

Wequ
2011-10-04, 11:49
T1LVnS8oMWs

Är den här grabben grov i era ögon?? Han har ju för tusan inte ens växt klart ännu.

Asså du måste skämta med mig eller så är du helt blind? Ser du inte grabbens överkropp? Han är grov som fan. Det låter som att du tycker att han är en räka?

Jämför honom med vanligt folk du ser varje dag så kommer du se att det inte är många vuxna män som är i närheten av det där.

orsor
2011-10-04, 11:52
Du är fanemej efterbliven, han har säkert ~40 cm överarmar och du säger att han inte är grov? antingen så lider du av grov kollo-sjuka eller så är du bara en liten unge som tror att de enda som är grova är Pro-BBs

Om den där grabben är grov då är jag Arnold-grov *rolleyes*

orsor
2011-10-04, 11:54
Asså du måste skämta med mig eller så är du helt blind? Ser du inte grabbens överkropp? Han är grov som fan. Det låter som att du tycker att han är en räka?

Jämför honom med vanligt folk du ser varje dag så kommer du se att det inte är många vuxna män som är i närheten av det där.

Du fattar inte poängen, han är en räka jämfört med folk som är flera gånger större än honom och som bänker bra mycket MINDRE. Verkar det vettigt?????

martinmartin
2011-10-04, 11:59
Jaja, alla vet vi ju att man måste vara skitgrov för att vara stark.

zt9TO2_44Js

*rolleyes*

Osar ganska mycket komplex ifrån lyftkranarna här inne, seså ni kommer aldrig få pecs som Arnold oavsett hur mycket ni bänkar.

Muskelfiberns tvärsnittsyta är inte det enda som bestämmer en muskels styrka. Det vet alla. Men det är EN av faktorerna. Är du abnormalt stor, är du i 99% av fallen också stark. Är du abnormalt stark, är du i 99% av fallen också stor. Men det finns inget linjärt samband mellan dessa. Vad är det du inte fattar?

Silencer
2011-10-04, 12:03
Det finns även andra sjuka saker som handlar lite om samma ämne.

Jag har en kompis som ser muskulös ut, iaf mer än gemene man. Han ser också grövre ut än mig. Men när vi väl mätte och jämförda våra armar och bröstvidd m.m. så upptäcker vi att jag är någon eller några centimeter större på båda.

Formen på musklerna avgör alltså också huruvida man ser stor ut eller ej. Vissa är mer bulliga med fina runda muskler, andra ser mer avlånga och cylinderformade ut.

Wequ
2011-10-04, 12:04
Du fattar inte poängen, han är en räka jämfört med folk som är flera gånger större än honom och som bänker bra mycket MINDRE. Verkar det vettigt?????

bakom flötet?? Försöker du säga att 16-åringen på klippet har muskler???

Nej det verkar inte vettigt alls, ena stunden säger du att han inte har några muskler överhuvudtaget och andra stunden säger du något ännu konstigare.

Zaqwer
2011-10-04, 12:05
Du fattar inte poängen, han är en räka jämfört med folk som är flera gånger större än honom och som bänker bra mycket MINDRE. Verkar det vettigt?????

Får en känsla av att du bara ser deffade personer som grova. Bara för att inte musklerna är så värst synliga betyder det inte att man inte är grov. Skulle du se han bredvid någon som du tycker är grov skulle du säkert se hur pass stor denna kille är.

BigBoy
2011-10-04, 12:08
Det finns även andra sjuka saker som handlar lite om samma ämne.

Jag har en kompis som ser muskulös ut, iaf mer än gemene man. Han ser också grövre ut än mig. Men när vi väl mätte och jämförda våra armar och bröstvidd m.m. så upptäcker vi att jag är någon eller några centimeter större på båda.

Formen på musklerna avgör alltså också huruvida man ser stor ut eller ej. Vissa är mer bulliga med fina runda muskler, andra ser mer avlånga och cylinderformade ut.

Visst är det så.

Såg Patrik Sjöberg i superstars. Den rackarn bänkade 6 reps på 115 kilo. Visserligen med studs och rövlyft, men ändå..det ser han inte ut att klara

Wequ
2011-10-04, 12:09
Får en känsla av att du bara ser deffade personer som grova. Bara för att inte musklerna är så värst synliga betyder det inte att man inte är grov. Skulle du se han bredvid någon som du tycker är grov skulle du säkert se hur pass stor denna kille är.

+1, du underskattar grabbens storlek. Läste någonstans att han var 1.70 m och vägde över 100 kg. Väldigt liten är han, men jämför du med de allra största bosse brutal bb's så är han väl "liten".

Pansartax
2011-10-04, 12:10
Muskelfiberns tvärsnittsyta är inte det enda som bestämmer en muskels styrka. Det vet alla. Men det är EN av faktorerna. Är du abnormalt stor, är du i 99% av fallen också stark. Är du abnormalt stark, är du i 99% av fallen också stor. Men det finns inget linjärt samband mellan dessa. Vad är det du inte fattar?

Knappast 99% va?

martinmartin
2011-10-04, 12:13
Knappast 99% va?

Går poängen fram?

z_bumbi
2011-10-04, 12:13
Knappast 99% va?

Nej siffran är antagligen ännu högre.

mattepatte
2011-10-04, 12:13
T1LVnS8oMWs

Är den här grabben grov i era ögon?? Han har ju för tusan inte ens växt klart ännu.

http://img830.imageshack.us/img830/5809/kamel.jpg

orsor
2011-10-04, 12:14
Nej det verkar inte vettigt alls, ena stunden säger du att han inte har några muskler överhuvudtaget och andra stunden säger du något ännu konstigare.

Det kanske var lite klumpigt kan jag erkänna, men vad jag menade var att killen inte har särskilt mycket muskler om man ser till hur jävla stark han är. För de flesta krävs det nog jävligt mycket muskler för att få upp 140kg x 9 reps, det är ju bara titta på folks journaler så ser du ju själv. Finns ju fan riktiga biffar som inte klarar den vikten.

Zaqwer
2011-10-04, 12:17
Den dagen bröstmusklerna bara mestadels stabiliserar i bänk så gör man något fruktansvärt, fruktansvärt fel i sina lyft.

Tänker inte försöka mig på att rada upp hur många procent varje muskelgrupp bidrar med, men får du inte träningsvärk i bröst utan mest i axlar så kan det bero på dålig teknik.

Jag känner också mest i axlar och triceps när jag bänkar. Tvivlar inte på att min teknik kan vara dålig, är helt självlärd.

Grejen är att jag håller ganska smalt, säg lillfingrarna 3-4 cm innanför markeringarna(fick ont i axlarna när jag höll bredare). Inte så konstigt att triceps får jobba hårdare då antar jag. Men tycker också det känns som jag använder axlarna mycket mer och bröst mindre.

Har aldrig fått nån klarhet i det här eftersom vissa säger att det blir mer axlar när man håller smalt och vissa säger tvärtom. Så vad är era teorier om greppbreddens påverkan på vilka muskler som aktiveras mest? Förstår att det är mer som påverkar än greppbredden men just det jag är nyfiken på om det har nån betydelse.

mattepatte
2011-10-04, 12:21
Då kan jag lika gärna ställa denna frågan jag länge undrat.
Måste det alltid kännas så förbannat mycket för att det ska ge något?
T. ex. "känns" inte alls så mycket i korsryggen på mig när jag kör marklyft som när jag kör bänkpress, men nog måste det ge endå om man kör med bra form, 3-6 set och kör ut mig totalt.

Mer muskler det inte känns i är trapezius och baksida axlar, blir dock trött efter några reps och blir även starkare.

agazza
2011-10-04, 12:23
Jaja, alla vet vi ju att man måste vara skitgrov för att vara stark.

zt9TO2_44Js

*rolleyes*

Osar ganska mycket komplex ifrån lyftkranarna här inne, seså ni kommer aldrig få pecs som Arnold oavsett hur mycket ni bänkar.

He lve tee vad han var sinnesjukt mycket starkare än vad jag trodde:smash:

Stefan J
2011-10-04, 12:30
Det kanske var lite klumpligt kan jag erkänna, men vad jag menade var att killen inte har särskilt mycket muskler om man ser till hur jävla stark han är. För de flesta krävs det nog jävligt mycket muskler för att få upp 140kg x 9 reps, det är ju bara titta på folks journaler så ser du ju själv. Finns ju fan riktiga biffar som inte klarar den vikten.

Inte särskilt mycket muskler? Hans pattar står ju förfan ut genom t-shirten fast han ligger ner. Kolla inlägget längst upp som mattepatte gjorde.

För det första, 140x9 är ingen omänsklig jättevikt, det är däremot helt otroligt bra för en 16åring och är han ren har han absolut potential att hävda sig på världsnivå som senior om han fortsätter att utvecklas och inte drabbas av skador. Men du får det att låta som om man måste vara Colemangrov för att lyckas med det.

För det andra så har killen väldigt mycket muskler, han väger säkert runt 100-110kg och jag ser ingen mage som står ut eller valkar på sidorna.

Jag tror det är du som blir lurad av folks utseende. Här dräller av folk på kolo som gör 140x9 eller mer. Antar vi att han väger 100-110kg vilket han ser ut att göra, visa mig alla dessa biffar som är flera gånger större än honom men som inte bänkar lika mycket. De måste vara sjukt stora om de är flera gånger grövre än en kille på 100-110kg. Vem här på kolo syftar du på? Visa mig "de riktiga biffarna" här på kolo som du åsyftar, för jag är jävligt nyfiken.

Grahn
2011-10-04, 12:38
Bara för att man bör bli starkare om man vill bli större så betyder det ju inte riktigt detsamma som att man måste bli starkast för att bli störst heller, alla har olika förutsättningar men jämfört med sig själv så är det nog oftast så att man blir större när man blir starkare.

Pansartax
2011-10-04, 12:42
He lve tee vad han var sinnesjukt mycket starkare än vad jag trodde:smash:

Rätt bra böj för att komma ifrån två tändstickor va?

martinmartin
2011-10-04, 12:45
Rätt bra böj för att komma ifrån två tändstickor va?

Haha! Herregud.

prOtotype
2011-10-04, 12:47
Rätt bra böj för att komma ifrån två tändstickor va?

Äh, bara optiljus som får det att se ut som fullt djup ;)

Hur går det där till egentligen? Han lär ju ha perfekta vinklar? Vad skulle han kunna nå i högre viktklasser?

orsor
2011-10-04, 12:47
Inte särskilt mycket muskler? Hans pattar står ju förfan ut genom t-shirten fast han ligger ner. Kolla inlägget längst upp som mattepatte gjorde.

För det första, 140x9 är ingen omänsklig jättevikt, det är däremot helt otroligt bra för en 16åring och är han ren har han absolut potential att hävda sig på världsnivå som senior om han fortsätter att utvecklas och inte drabbas av skador. Men du får det att låta som om man måste vara Colemangrov för att lyckas med det.

För det andra så har killen väldigt mycket muskler, han väger säkert runt 100-110kg och jag ser ingen mage som står ut eller valkar på sidorna.

Jag tror det är du som blir lurad av folks utseende. Här dräller av folk på kolo som gör 140x9 eller mer. Antar vi att han väger 100-110kg vilket han ser ut att göra, visa mig alla dessa biffar som är flera gånger större än honom men som inte bänkar lika mycket. De måste vara sjukt stora om de är flera gånger grövre än en kille på 100-110kg. Vem här på kolo syftar du på? Visa mig "de riktiga biffarna" här på kolo som du åsyftar, för jag är jävligt nyfiken.

En byggare på forumet, som jag iaf aldrig sett skriva att han reppar på 140kg. Behöver du fler exempel??

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141552

Pansartax
2011-10-04, 12:53
Haha! Herregud.

Det är ett uttryck för att ha smala ben.

martinmartin
2011-10-04, 12:55
Det är ett uttryck för att ha smala ben.

Grattis till din upptäckt!

Pansartax
2011-10-04, 12:56
Grattis till din upptäckt!

Jag tolkade ditt inlägg som att du verkade svag rent mentalt och behövde en uppfriskning.

Vem fan svarar annars "Haha! Herregud." på vad jag skrev? Jag vet inte ens vad jag ska tolka det som.

Hoppa in i den här tråden och kika runt lite annars martin;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140102&page=33

De flesta har journaler i sina signaturer, du kan ju kolla hur många de är som ser ut att ha större ben än Tom och sen vad de faktiskt klarar av att böja.

prOtotype
2011-10-04, 12:56
En byggare på forumet, som jag iaf aldrig sett skriva att han reppar på 140kg. Behöver du fler exempel??

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141552

Som har en film där han bänkar 130, så svag är han inte, han ser dock ut att vara mycket mindre än killen i 140videon. Sen är den killen 25 år också så mr140bänk har nästan ett decennium på sig att bygga massa.

Stefan J
2011-10-04, 12:59
En byggare på forumet, som jag iaf aldrig sett skriva att han reppar på 140kg. Behöver du fler exempel??

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141552

Tack det räcker bra med det exemplet, det var som jag misstänkte.

Titta här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5266485&postcount=808

Enligt honom själv väger han 75kg. Han verkar tycka det är lite så han kanske ligger på 78-79 normalt, vad vet jag. Den andre killen väger 100-110kg. Måste jag säga mer? Av bilderna att döma är inte bröst och triceps hans bästa muskelgrupper heller (killen du hänvisade till). Hur kan du säga att en kille på 75-78kg är flera gånger grövre än någon som väger 110?

RobbanColeman
2011-10-04, 12:59
Andreas Fotiadis kör 120x10 och maxar 140-150kg. Han e ganska grov...

orsor
2011-10-04, 13:01
Tack det räcker bra med det exemplet, det var som jag misstänkte.

Titta här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5266485&postcount=808

Enligt honom själv väger han 75kg. Måste jag säga mer? Av bilderna att döma är inte bröst och triceps hans bästa muskelgrupper heller.

Du är verkligen bakom flötet. Han är nere under 10% i kroppsfett på den vikten. Grabben som reppar på 140kg i bänk kommer inte ens i närheten av hans muskelmassa.

Grazzafukkinrazzi
2011-10-04, 13:04
Tack det räcker bra med det exemplet, det var som jag misstänkte.

Titta här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5266485&postcount=808

Enligt honom själv väger han 75kg. Den andre killen väger 100-110kg. Måste jag säga mer? Av bilderna att döma är inte bröst och triceps hans bästa muskelgrupper heller.

xoTdI2ogYk8

140 i Bänk med lite mer hull på kroppen, en snabb jämförelse mellan filmerna så skulle i alla fall jag säga att 16-åringens pressmuskulatur ser ut att bära på mer muskelmassa.

Grahn
2011-10-04, 13:06
Du är verkligen bakom flötet. Han är nere under 10% i kroppsfett på den vikten. Grabben som reppar på 140kg i bänk kommer inte ens i närheten av hans muskelmassa.

Imponerande ögon har du, greppar inte riktigt var ni vill komma med denna debatt...man kan vara stor utan att vara stark....man kan vara stark utan att vara stor, inga anekdoter eller bildbevis på individer kan bevisa något annat, men en muskel taget för sig självt behöver bli större för att utveckla mer kraft när man väl lärt sig engagera den till fullo.

En ärans man
2011-10-04, 13:08
Imponerande ögon har du, greppar inte riktigt var ni vill komma med denna debatt...man kan vara stor utan att vara stark....man kan vara stark utan att vara stor, inga anekdoter eller bildbevis på individer kan bevisa något annat, men en muskel taget för sig självt behöver bli större för att utveckla mer kraft när man väl lärt sig engagera den till fullo. Kan du ge ett enda exempel på en odopad person som är stor utan att vara stark?

hurril
2011-10-04, 13:10
Kan du ge ett enda exempel på en odopad person som är stor utan att vara stark?

RobbanColeman. Det är inte kontroversiella saker detta.

En ärans man
2011-10-04, 13:11
RobbanColeman. Var det inte han som frontböjde 170 kg enligt egen utsago?

martinmartin
2011-10-04, 13:11
Jag tolkade ditt inlägg som att du verkade svag rent mentalt och behövde en uppfriskning.

Vem fan svarar annars "Haha! Herregud." på vad jag skrev? Jag vet inte ens vad jag ska tolka det som.

Hoppa in i den här tråden och kika runt lite annars martin;

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140102&page=33

De flesta har journaler i sina signaturer, du kan ju kolla hur många de är som ser ut att ha större ben än Tom och sen vad de faktiskt klarar av att böja.

Jag tolkar det som att du är svag och tror att du är stor.

Som jag tidigare skrev: Muskelns storlek är en indikator på dess styrka. EN. Det finns inget linjärt samband mellan styrka och storlek. Men de båda har med varandra att göra. Tom Martin är ett extremexempel och säger inte ett skit om hur det är överlag.

Det jag ser när jag kollar i olika journaler är att de flesta som är stora, är också ganska starka och de flesta som är starka är ganska muskulösa.

hurril
2011-10-04, 13:12
Var det inte han som frontböjde 170 kg enligt egen utsago?

Jag jämför hans utseende på ett muskulärt plan med det jag ser i SL och skillnaden är ganska ordentligt. Personer som ser ut att helt sakna muskelmassa gör större vikter än Robban - lyftare med hans visuella muskelmassa gör säkert 2x hans vikter. Inga konstigheter på något vis och inte en diss åt något håll - Robban är byggare.

Tror inte han gör 170 i frontböj.

orsor
2011-10-04, 13:13
xoTdI2ogYk8

140 i Bänk med lite mer hull på kroppen, en snabb jämförelse mellan filmerna så skulle i alla fall jag säga att 16-åringens pressmuskulatur ser ut att bära på mer muskelmassa.

Vad ville du säga med det klippet?? Han maxar på samma vikt som 16-åringen reppar lätt på. Aron är fan så mycket grövre det ser ju vem som helst. Det finns ju hur många exempel som helst på samma sak.

hurril
2011-10-04, 13:14
Vad ville du säga med det klippet?? Han maxar på samma vikt som 16-åringen reppar lätt på. Aron är fan så mycket grövre det ser ju vem som helst. Det finns ju hur många exempel som helst på samma sak.

Aron är inte "fan så mycket grövre". Ge dig nu för fan.

Stefan J
2011-10-04, 13:15
Vad ville du säga med det klippet?? Han maxar på samma vikt som 16-åringen reppar lätt på. Aron är fan så mycket grövre det ser ju vem som helst. Det finns ju hur många exempel som helst på samma sak.

Nej, det är bara du som ser det. Han har bättre proportioner för byggning, helt klart. Men han är inte grövre, som i mer total muskelmassa.

Pansartax
2011-10-04, 13:16
Jag tolkar det som att du är svag och tror att du är stor.

Som jag tidigare skrev: Muskelns storlek är en indikator på dess styrka. EN. Det finns inget linjärt samband mellan styrka och storlek. Men de båda har med varandra att göra. Tom Martin är ett extremexempel och säger inte ett skit om hur det är överlag.

Det jag ser när jag kollar i olika journaler är att de flesta som är stora, är också ganska starka och de flesta som är starka är ganska muskulösa.

Han må vara ett extremfall men han är fortfarande ett bevis på att man inte behöver vara grov för att vara stark, och inte stark för att vara grov heller.

Jag håller givetvis med om att de båda har med varandra att göra, men inte till den utsträckning som många verkar tro i den här tråden.

hurril
2011-10-04, 13:19
Han må vara ett extremfall men han är fortfarande ett bevis på att man inte behöver vara grov för att vara stark, och inte stark för att vara grov heller.

Jag håller givetvis med om att de båda har med varandra att göra, men inte till den utsträckning som många verkar tro i den här tråden.

För den som bara hobbybygger skulle jag säga att du har fel. Talar vi om specialister däremot så ser det annorlunda ut. Det blir bara absurt att ta exempel som Tom Martin; han är en extraordinär individ på flera olika sätt. Det är å andra sidan orsor också...

Grahn
2011-10-04, 13:21
Kan du ge ett enda exempel på en odopad person som är stor utan att vara stark?

Vad skulle det bevisa om jag hade ett exempel, eller om jag inte hade ett tänker du? Annat än att definitionen på vad som är "stor" kraftigt varierar och numera nästan alltid implicerar dopad då.

Dessutom säger jag aldrig att personen skulle vara en gigant men svag som en 12 årig flicka bara relativt sett svagare än hans kroppshydda indikerar jämfört med andra.

Undrar dessutom vad doping har med saken att göra, det skapar knappast luftmuskulatur.

En ärans man
2011-10-04, 13:21
Jag jämför hans utseende på ett muskulärt plan med det jag ser i SL och skillnaden är ganska ordentligt. Personer som ser ut att helt sakna muskelmassa gör större vikter än Robban - lyftare med hans visuella muskelmassa gör säkert 2x hans vikter. Inga konstigheter på något vis och inte en diss åt något håll - Robban är byggare.

Tror inte han gör 170 i frontböj. Men Robban har ju tränat för styrka (släng upp vikten oberoende av stil/kontakt/pump) i åtminstone fem år innan han började med sin nuvarande pumpträning. Att han nu tränar med pissvikter för att få "pump" och "kontakt" förändrar inte det faktum att han antagligen fortfarande är stark, bara han vill, får några veckor på sig för att lära CNS, och skiter i "pumpen".

martinmartin
2011-10-04, 13:22
Han må vara ett extremfall men han är fortfarande ett bevis på att man inte behöver vara grov för att vara stark, och inte stark för att vara grov heller.

Jag håller givetvis med om att de båda har med varandra att göra, men inte till den utsträckning som många verkar tro i den här tråden.

Vilka menar du, specifikt?

hurril
2011-10-04, 13:26
Men Robban har ju tränat för styrka (släng upp vikten oberoende av stil/kontakt/pump) i åtminstone fem år innan han började med sin nuvarande pumpträning. Att han nu tränar med pissvikter för att få "pump" och "kontakt" förändrar inte det faktum att han antagligen fortfarande är stark, bara han vill, får några veckor på sig för att lära CNS, och skiter i "pumpen".

Du frågade efter ett exempel och du fick ett. Slå en flukt på vad folk i hans offseasonvikt gjorde på SM i klassisk styrkelyft och fundera på om du tror att Robban är ens i närheten (även med några veckor på sig).

Återigen, inte en rip på Robban på något vis. Snarare en komplimang - han ser muskulös ut.

Highdream95
2011-10-04, 13:27
Jag fyllde nyss (september)16 år och jag bänkar nu 120 kg väger 81kg , mina mål är att bänka 140 kg innan sommaren , jag tycker att mina mål är inte omöjliga, så jag säger att han är inte den enda killen med 140 kg som 16 åring men det enda sjuka är att han kan lyfta 9 rep utan tvekan men då kmr jag ju lyfta bara en rep.Så måste säga att killen är genetiskstark

mikaelj
2011-10-04, 13:29
Eller för att han har tränat hårt och väger 20 kg mer än dig....?
Postat via en mobil enhet

Pansartax
2011-10-04, 13:36
Vilka menar du, specifikt?

Vill du ha specifika namn eller vad är du ute efter? Det pågår en diskussion i den här tråden just nu så du kan väl själv lista ut vilka som deltar i den.

En ärans man
2011-10-04, 13:40
Du frågade efter ett exempel och du fick ett. Men Robban är ju inte svag. Han kan lyfta tunga vikter. Att folk som tränar specifikt för styrka är starkare är självklart.

hurril
2011-10-04, 13:44
Men Robban är ju inte svag. Han kan lyfta tunga vikter. Att folk som tränar specifikt för styrka är starkare är självklart.

Det här börjar blir absurt nu. Robban specialiserar sin kropp för muskelvolym och byggarkvaliteter; det är inte ett normaltillstånd. Vad vore därför mer lämpligt att göra än att relatera en fysik med ungefär samma kroppsvikt som specialiserats åt ett annat håll?

130kg finsk sisu
2011-10-04, 13:48
Du som ändå är bänkexpert, hur tror du fördelning mellan bröst/axlar/lats/triceps är? Tycker att jag får träningsvärk mest överallt förutom i bröstet när jag bänkar. :-) (särskilt framsida lår)

Nu är jag inte riktigt lika bra som konungen men jag kan ge dig ett % svar.
Bänkpress med min teknik.
30% bröst
30% triceps
20% axlar
15% övre rygg och då mesta del traps och rombs.
5% bål,ben,röfv

hurril
2011-10-04, 13:50
Eller i ditt fall:
80% bröst
10% triceps (vänster)
10% hRrrrrr + hård musik.

:)

orsor
2011-10-04, 13:57
Så vad är kontentan? Styrka=volym? Starkare i bänk= större pecs?

En ärans man
2011-10-04, 13:57
Det här börjar blir absurt nu. Robban specialiserar sin kropp för muskelvolym och byggarkvaliteter; det är inte ett normaltillstånd. Vad vore därför mer lämpligt att göra än att relatera en fysik med ungefär samma kroppsvikt som specialiserats åt ett annat håll? Ja, du börjar bli absurd. Alltså: vad förstår du inte? Jag ber om ett exempel på en odopad person som är stor men inte stark. Till svar får jag en person som tränar lätt men bevisligen är stark om han vill.

130kg finsk sisu
2011-10-04, 14:02
Eller i ditt fall:
80% bröst
10% triceps (vänster)
10% hRrrrrr + hård musik.

:)

*slap*

hurril
2011-10-04, 14:05
Ja, du börjar bli absurd. Alltså: vad förstår du inte? Jag ber om ett exempel på en odopad person som är stor men inte stark. Till svar får jag en person som tränar lätt men bevisligen är stark om han vill.

Han är inte bevisligen stark. Att inte vara stark är inte samma sak som att vara svag. De som tävlade på raw-SM är starka. Säg att Robban kan ostbåga upp 170 i marken. Då fattas det 100kg. Hur långt ifrån 150-160 i bänken tror du han är? 30kg? Böjen då, 150-160kg djupt? Fattas 100kg då. Så nej. Robban är inte stark. Men inte heller svag.

Jag har angivit min referenspunkt för vad som räknas som stark. Vad är din?

hurril
2011-10-04, 14:06
*slap*

*cupid*

Slurf
2011-10-04, 14:11
T1LVnS8oMWs

Är den här grabben grov i era ögon?? Han har ju för tusan inte ens växt klart ännu.

Killen på klippet är den största killen i min ålder jag någonsin träffat eller sett, inte för att jag hänger på massa olika gym men.starkast jag träffat i den åldern också.

Adama
2011-10-04, 14:20
Här gör 16-åringen en 10a i plan hantelpress med 60 kgs-hantlar:

https://www.facebook.com/video/video.php?v=432405655046

Stefan J
2011-10-04, 14:29
Här gör 16-åringen en 10a i plan hantelpress med 60 kgs-hantlar:

https://www.facebook.com/video/video.php?v=432405655046

Någon som vet hur det går för honom? Verkar inte finnas några nya klipp.

ceejay
2011-10-04, 14:43
Någon som vet hur det går för honom? Verkar inte finnas några nya klipp.

adda på facebook och fråga :]

Arnoldski
2011-10-04, 14:58
Ruggigt imponerad av de där hantelpressarna. Jag är stolt över att börja närma mig 40kgs hantlarna och när jag var 16 skulle jag varit glad om jag bänkpressade en av hans hantlar.
Hoppas han fortsätter med detta för han verkar ha kanonförutsättningar. Kul!

Stefan J
2011-10-04, 15:11
adda på facebook och fråga :]

Har inte faecesbook!

ceejay
2011-10-04, 16:10
Har inte faecesbook!

dags att skaffa!

RobbanColeman
2011-10-05, 07:28
Ruggigt imponerad av de där hantelpressarna. Jag är stolt över att börja närma mig 40kgs hantlarna och när jag var 16 skulle jag varit glad om jag bänkpressade en av hans hantlar.
Hoppas han fortsätter med detta för han verkar ha kanonförutsättningar. Kul!

Ja där ligger man i lä, rejält. Kanske skulle maxa dem en bra dag, mer är det nog inte. Mycket stark grabben! *flex*

Anders The Peak
2011-10-05, 07:34
Ja där ligger man i lä, rejält. Kanske skulle maxa dem en bra dag, mer är det nog inte. Mycket stark grabben! *flex*

Du når knappt killen till armhålan även om du sträcker på dig. Men utan tvivel är han en begåvning får mig tänka på en annan ungdom Damir (http://www.damirtrokic.com/)