handdator

Visa fullständig version : Från denna dag


a dato
2011-10-03, 17:17
Tjena kolo!

Jag är en 18 årig kille som tränar gym ca 5 gånger i veckan.
Jag har gjort detta sedan i julas och är nöjd med mina framsteg.
Men jag har alltid stört mig på att jag har haft en del underhudsfett på kroppen. Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i viktminskningen ordentligt. Jag har som mål att vara "klar" om 5 månader (i början av mars). Jag testat olika kortsiktiga dieter innan, rasat i vikt och sedan gått upp dessa lika fort. Därför tänker jag fokusera på att hitta en långsiktig lösning som jag kan leva efter senare.

I dagsläget väger jag 81 kg & är 183 cm lång

Min fråga till er är hur mycket ni tror att jag behöver att gå ner för att jag ska bli av med fettet på bröstkorgen och en platt mage.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig*gah!*

Här är en bild till bedömning (denna togs för ett tag sedan, men har ungefär lika mycket fett på kroppen fortfarande)


83817


Tacksam för alla seriösa kommentarer som kan hjälpa mig!

lurre86
2011-10-03, 17:53
skulle gissa på ca 15-20 kg.

lurre86
2011-10-03, 18:07
jag skrev 15 till 20 kg men om du går ner 20 kilo så väger du ca 60 kg på 181 cm vilket är alldeles för lite.

Säker på att du väger 81 kilo på den bilden?

Sheogorath
2011-10-03, 18:59
Jag tror liksom föregående att du tittar på en viktnedgång på 20 kg eller så, vilket gör att du måste vara mer långsiktig än 5 månader. Dessutom hade du hamnat på undervikt vid en sådan viktnedgång vilket kanske inte är att föredra. I ditt ställe hade jag sakta men säkert tagit mig ner till sådär 65-66 kg under samtidig styrketräning för att därefter ännu saktare smyga upp i vikt som kommer bestå i mestadels muskelmassa om du spelar dina kort rätt.

Du har en tuff tid framför dig, men du kan säkert fixa det om du sätter viljan till! Kunskap är makt. Läs på om principerna för viktnedgång här på forumet.

Snobbe
2011-10-03, 19:24
kanske ner lite under 70. Svårt o säga hur mycket muskler du har.

StampChamp
2011-10-03, 20:29
Tycker 81kg också låter lite på den längden och formen, jag skulle tippa på 20kg för att komma i bra form, går efter egna erfarenheter.

daloatf
2011-10-03, 20:31
20kg, true story

a dato
2011-10-03, 22:53
Tack för alla svar!

Jag har kämpat hela mitt liv med ångesten av min övervikt , jag förstår självklart att jag inte kommer ha 0,5 % kroppsfett om 5 månader. Men om jag har målet 5 månader och jag lyckas komma en bra bit på vägen är jag väldigt nöjd med det. Och är övertygad att jag kommer bli mer motiverad att fortsätta då jag ser resultat.

Jag har förresten vägt mig på flera olika vågar och alla fått mellan 80 och 82. Så vikten stämmer. Men vilken vikt tror ni är rimligt att jag når på 5 månader? :)

StampChamp
2011-10-03, 23:05
Jag skulle satsat på 1kg/veckan, men stirra dig inte blind på vikten! Antar att du är rätt ny inom gym och kan då lägga på dig muskler även fast du ligger på underskott.

a dato
2011-10-03, 23:52
Jag ska försöka ta en ny bild och lägga upp i morgon :)

liquid diamonds
2011-10-04, 01:26
Oftast måste man gå ner mycket mer än vad man tror, men kring 20kg låter rimligt. Gäller att tänka långsiktigt och ha tålamod!

Timme
2011-10-04, 06:23
20kg är nog en bra start

tho123
2011-10-04, 06:29
satsa på -15kg och se hur du känner, styrketräna och känn efter, stirra dig inte blint på vågen!

lurre86
2011-10-04, 07:37
Kämpa på så ska du se att det kommer gå hur bra som helst.

Du får ju tänka på att de inte tar 15- 20 kg tills du börjar se skillnad, de kommer du göra direkt.

Å för varje kilo du går ner desto mer nöjd kommer du va.

mattilainen
2011-10-04, 08:39
Jag tycker du ska kämpa. Även om det är en lång väg så kommer du bli mycket mer nöjd om du går ner 5 kg eller 10 kg. Så kämpa på! Man når inte alltid hela vägen fram direkt. Det kommer ta tid, målmedvetenhet och du kommer behöva kämpa flera gånger med motgångar.

Det viktigaste är att du inte ska ge upp när något går emot dig. Träna på och ät mindre. Lägg upp en plan och berätta gärna för folk att du tänkt gå ner. Dels gör det att det är svårare att "fuska" för sig själv när man vet att andra håller lite koll på dig. Dels att då har du faktiskt gjort det klart att "Nej, nu tar jag tag i det här" samtidigt som de kanske kan stötta men också inte fresta dig. Man vet ju hur kompisar är när de ska dricka "Kom igen nu! BARA LITE! BARA IDAG! Du har ju inte druckit på xxx lång tid.." och så sitter man där på söndagen och ger upp sitt mål för att man sabbat en eller några dagars deff.

LearJet
2011-10-04, 10:05
Det viktigaste är att du inte ska ge upp när något går emot dig. Träna på och ät mindre. Lägg upp en plan och berätta gärna för folk att du tänkt gå ner. Dels gör det att det är svårare att "fuska" för sig själv när man vet att andra håller lite koll på dig. Dels att då har du faktiskt gjort det klart att "Nej, nu tar jag tag i det här" samtidigt som de kanske kan stötta men också inte fresta dig. Man vet ju hur kompisar är när de ska dricka "Kom igen nu! BARA LITE! BARA IDAG! Du har ju inte druckit på xxx lång tid.." och så sitter man där på söndagen och ger upp sitt mål för att man sabbat en eller några dagars deff.

True That!

a dato
2011-10-04, 17:56
Tack ännu en gång för alla kommentarer. Jag hade inte förväntat mig sådant stöd :)

Som en tidigare skribent sa så räknas varje kilo. Men jag tror det blir enklare för mig att ha en vikt att fokusera på, även om det jag ser i spegeln räknas för mig. Om jag har en vikt kan jag ju se om jag håller mig "on track".

Jag är fullt medveten om att det inte handlar om 5 månader av viktnedgång och sedan är allt klappat och klart. Detta handlar mer om att bygga upp en ny nyttigare livsstil! :)

Jag har faktiskt redan pratat med några vänner om detta och de stöttar mig etc vilket känns oerhört skönt