handdator

Visa fullständig version : Vi som bygger fågelholkar eller tänker börja göra det


z_bumbi
2011-10-03, 16:18
dvs årets hobbyprojekt är ämnet för denna tråd.

Varför
Det är ont om bostäder men det är också kul djur i trädgården och vissa äter mängder med insekter, bl a fladdermöss, flugsnappare, blåmesar och svalor är rena myggmedlet för närmiljön.

Hur stora
Det varierar en hel del både beroende på källa och fågel men en av de bättre tabellerna jag har hittat finns här
http://www.hallof.se/fof/ovrigt/holk/holk_frame.asp

Metoder
Den enklaste metoden är att göra rör som utgör dubbla längden av en holk och sen snedsåga så man får två holkdelar på en gång, sätt sedan på tak och i golv samt upphängning. Ska man göra många holkar så kan man göra längre rör och såga upp i sektioner vartefter vilket efter ett tag går väldigt snabbt. Tänk bara på att skruva/spika ihop rören så att sågen inte riskerar att fastna i en skruv eller spik. Har man t ex tillgång till en kraftig bandsåg med ett brett blad så funkar det att såga av röret på en gång men vi har sågat från två håll då få sågar klarar av så tjocka stycken i ett snitt. I några fall så sågade jag också med en vanlig fogsvans vilket funkar om man lyckas såga något så när rakt. Det går också att följa standardmallen och såga ut delarna var för sig och sedan skruva ihop dem, tänk bara på att snedsåga fram och bakstycke så att det passar bra med taket.

I praktiken
Använder man tabellen ovan så ser man att 4 st bitar på 22xx120x500-600 blir bra till småholkar för t ex blåfink och andra fåglar i samma storlek och att 4 st 22x145x600-700 blir bra för t e x talgoxe om man skruvar ihop bitarna så man får en kvadratisk form på röret. Tänk på att vända ohyvlade sidor mot insidan och om helt hyvlat virke används rispa upp ytan på insidan av front och sidor för att fåglarna ska få bra fäste.
Man kan självklart använda 22x145 för alla småfågelholkarna och bara ändra hålstorleken och eventuellt höjden eller för den delen använda vilka bräder som helst bara det blir ungefär lagom mått Har man inte tillräckligt breda bräder kan man skarva i bredd vilket man oftast gör om man ska bygga för knipor och ugglor, i annat fall kör man man plyfa (12 mm och vattenskydda/måla sågytorna) för de större holkarna.
Vill man göra öppningsbara holkar så bör man skruva ihop dem så att en sida, fronten eller taket går att öppna.

z_bumbi
2011-10-03, 16:18
Hål
Borra hål enligt tabellen vilket i praktiken ger ca 25-28, 32-35 eller 45-50 mm beroende på storlek av holk eller val av fågeltyp. De flesta fåglarna kan bo i en holk där hålet är ”för stort” så om man bara ska välja en holktyp för en vanlig trädgård så välj gärna 32-35 mm hål och 145 brädor.
En finess är att borra det lite snett uppåt mot det som ska bli takdelen vilket gör att vatten har svårare att komma in. Har man inget borr som av rätt diameter så såga, hacka etc upp ett hål i lämplig storlek. Det måste inte vara runt så att t ex såga av att hörn funkar bra och för vissa fåglar funkar det t o m kanske bättre. I samliga hålalternativ så fila av kanterna för att få bort riktigt vassa partier och stickor.
Hålet måste inte heller sitta i framsidan av holken utan det går lika bra att sätt det i sidan om man bara ser till att anpassa taket så hålet är skyddat. Ska man vara riktigt snål så får man ut en högre holk med samma mängd virke om man sätter hålet på ”sidan” än på ”framsidan”. Sitattecknen beror på att man självklart kan vända holken så att hålet fortfarande är framåt fast man borrat det på ett annat ställe eller kan vända en ”vanlig” holk så att hålet är åt sidan. (Holken i mittenraden på bilden i inlägget ovan är borrad i "sidan").
Vill man kan man skydda hålen med en plåt med hål eller en ring av pappspik runt hålet. En hackspett som vill in gör det på några få minuter genom att hacka hål på ett annat ställe så skyddet är i huvudsak inriktat på ekorrar även om det i alla fall till viss del verkar avskräckande även på hackspett.

Botten
I botten får det gärna finnas borrade hål (typ 5-10 mm) eller helt enkelt att man inte passar in den så noga för att holken ska dräneras om det kommer in vatten men också att holken lättare torka ut efter varje kull. Se till att botten sitter ordentligt fast och välj gärna en lite grövre spillbit om det finns sådana då det är det som först brukar ge sig på holkarna.

Tak
Taket bör skjuta ut 5-7 cm över hålet för att förhindra vatten att komma in och även gärna skydda sidorna.. Taket är också den del som man bör ytbehandla mest eller att man sätter på en bit takpapp för att det ska hålla längre. Använder man papp så kan man med fördel dra ner det på sidorna och på bakstycket för att öka livslängden ytterligare.
Har man problem med katter så gör taket större vilket gör det svårare att nå runt det och klä det också gärna med en slät plastbit.

Ytbehandling
Måla gärna utsidan med vattenbaserad färg, lasyr eller något i stil med cuprinol (det är ett märke men deras inträngande träskydd är vad de flesta kallar för cuprinol). Holken håller längre om man målar den men det är inte så att de går sönder direkt även om man inte gör det. Välj gärna färger som gör att holken smälter in där den ska sitta men i en villträdgård känns detta betydligt mindre viktigt då det redan finns så mycket annat i avvikande färger än om man sätter upp holken i en skog etc. I alla fall är det vad jag intalar mig med tanke på de gula holkarna med vita knutar som vi har gjort.

Som kompensation till dessa har jag iofs också gjort några som är väldigt väl kamouflerade...

z_bumbi
2011-10-03, 16:19
Uppsättning
Det finns massor av metoder bl a
*Fäst en bit bräda lodrätt på baksidan som sticker upp och ned ca 1 dm, se till att spetsar på skruv/spik inte sticker in i holken när brädan fästs.
*En bit nylonrem eller -lina runt en gren eller stammen på ett träd.
*Två eller tre korta bitar spikband som man spikar/skruvar fast både i holken och i stam, i en gren eller på ett hus etc. Man kan fästa spikbanden både riktade uppåt/nedåt och ut åt sidorna så att man kan linda dem runt en smal stam eller stolpe.
Om trädet ska användas till virke eller ved så används spik av aluminium och om man då även använder spikband så se till att skilja på metallerna med någon bricka i plast etc, annars går spiken eventuellt av i förtid.

Var
Var de ska sitta är en fråga som beror mycket på tycke, smak och det varierar från fågelart till fågelart men en holk som inte blir uppsatt gör ingen nytta så sätt upp dem där de får plats så kommer nästan garanterat någon fågel att utnyttja dem någon gång. Så länge det inte är i direkt söderläge utan skugga och på en plats där fåglarna inte störs väldigt mycket så är det bara att köra på. För vidare info kolla i den tidigare länkade tabellen.

Rensa holkar
Här varierar infon väldigt. Ibland står det varje år, ibland var annat och ibland aldrig. I någon bok står det att man kan göra öppningsbara holkar om man är säker på att man orkar tömma dem. Själv har jag i de flesta fallen gjort så att taken går att skruva av om jag måste tömma den p g a getingbon etc men det är antagligen viktigare att man tar ner dem med jämna mellanrum (töm dem i samma veva) och målar om dem. Även detta gäller självklart om man orkar...
De två holkarna som utlöste byggandet av holkar i år har suttit upp i ca 25 år utan att någon har rört dem och de har haft fåglar som bott där varje år under den tiden och oftast med flera kullar per år så just de fåglarna har klarat sig bra utan rensningar eller underhåll.

z_bumbi
2011-10-03, 16:19
Snitsa till det lite…
Av en slump upptäckte vi att om man tar panelbrädor av den typen som har urfrästa spår på baksidan för att inte slå sig och sätter med spåren utåt så blir det väldigt lätt en faluröd holk med vita knutar.

tjabon
2011-10-03, 18:08
Har två nya jägarkatter som e för jevvliga.

Hittills i år har dom rivit ner (och länsat ...*mini) 4 holkar som
har suttit minst 3 meter upp på kal stam.

hangatyr
2011-10-04, 07:22
detta var en av de trevligaste trådarna någonsin på kollo!


gillar den lilla holken som sitter på sidan av den stora. för kolibrier?

MasterChief
2011-10-04, 07:33
Tråden borde byta namn till "Vi som bygger fågelholkar eller tänker börja göra det".


Äntligen en tråd som slår mina i nördighet.

tjabon
2011-10-04, 10:50
Finns på Biltema.
Priser från 79.90:-

yeahgrr
2011-10-04, 10:58
haha... camo-holken var grym

agazza
2011-10-04, 11:20
Följes!


Jag vill höra mer om fladdermusholkar och hur dom ska sitta osv


Raljera även om hur man får igelkottar och ekorrar i trädgården ifall du vet nåt

z_bumbi
2011-10-04, 11:42
Fladdermöss

http://www.jwaller.co.uk/batgroup/bat_boxes.asp
Holken från Pete Maule har jag byggt men jag har ingen aning om vad jag håller på med då jag vet ännu mindre om fladdermöss än fåglar så jag har ingen aning om något mer än att 15-18 mm mellanrum mellan bräderna och att man ska rispa upp ytan.

http://www.cwf-fcf.org/en/what-we-do/habitat/projects/mammals/putting-up-a-bat-house.html

z_bumbi
2011-10-04, 11:51
Ekorrar övervintrar i fågelholkar med tillräckligt stor öppning (vilken är jag osäker på) men i övrigt så vill de ha mat dvs fåglar, nötter och vad sjutton i övrigt de äter samt skydd i form av buskar och träd. Katter på tomten är en stor nackdel.

Igelkottar vill ha vildvuxet, mycket högar av löv och grenar samt tillgång till vatten. Det finns bon att bygga och om jag kommer ihåg rätt så är det en tunnel in och sedan ett öppet utrymme och så täcker man hela klabbet med löv för isolering och hemkänsla. Se till att det finns ett luftrör eller motsvarande för när löven blir blöta och sjunker ihop så blir det tätt.
I min familj har vi bara slängt upp högar med ris och löv i torra hörn och har haft igelkottar de flesta åren.
Om man röjer högar så gör det inte under sen höst, vinter eller tidig vår.

Edit: Igelkottbo http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/igelkottbo.htm

Generellt för alla djuren i tråden så städas det alldeles för mycket i trädgårdar, blommor som blommat ut ska stå kvar till nästa år, grenar etc som faller sönder är hem för insekter, en hög med grenar ger skydd, oklippta yviga buskar ger sittplatser för många fågar osv.

z_bumbi
2011-11-22, 14:30
Några holkar som kommit upp under hösten.

z_bumbi
2011-11-22, 14:32
Två som kom upp och två som åkte ner.

kharon
2011-11-23, 14:48
Mitt bästa tips:

Man kan spara tid om man ska bygga många fågelholkar om man börjar med att spika ihop långa brädor (utan att såga) till själva "lådorna". Sen drar man fram Husqvarna/Jonsered och sågar upp lämpliga storlekar (inte såga i spiken).

Om man vill spara tid alltså. Ibland vill man bara snickra och låta det ta den tid det tar.

kharon
2011-11-23, 14:50
Mitt nästbästa tips:

Sen behöver man inte använda stege då man ska fästa fågelholkarna i träden. Det duger gott och väl att fästa holken 1.50-2m från marken (beroende vad som känns bekvämt), fåglarna lär vara lika nöjda och man slipper bryta lårbenshalsen då man faller från stegen.

kharon
2011-11-23, 14:51
Kom ihåg att mata fåglarna nu på vintern. Speciellt om det blir lika kall och jävlig vinter som de senaste åren.

Man kan lämpligen börja redan, så fattar fjäderfäna att här vankas det mat!

kharon
2011-11-23, 14:53
Är det nån risk med att hänga upp holkar på villaväggen? Kommer parasiter att krypa in i stugan?

G_lund
2011-11-23, 14:53
Sätter du bara upp dem i trädgården, eller hänger det extra mycket holkar i skogsområden nära z_bumbis hem?

Min far och lillasyster snickrade tydligen ihop en holk speciellt avsedd för ugglor för 2-3veckor sedan.

z_bumbi
2011-11-23, 16:30
Mitt bästa tips:

Man kan spara tid om man ska bygga många fågelholkar om man börjar med att spika ihop långa brädor (utan att såga) till själva "lådorna". Sen drar man fram Husqvarna/Jonsered och sågar upp lämpliga storlekar (inte såga i spiken).

Om man vill spara tid alltså. Ibland vill man bara snickra och låta det ta den tid det tar.

Jo den tekniken använde vi på flera av holkarna, vi använde iofs en vedkap istället för en kedjesåg men tanken är den samma.

Sätter du bara upp dem i trädgården, eller hänger det extra mycket holkar i skogsområden nära z_bumbis hem?

Det är bara i trädgårdar hos familjen och bekanta än så länge, i mitt närområdet tror jag kommunen blir lite sur om jag börjar slänga upp holkar. :D

Min far och lillasyster snickrade tydligen ihop en holk speciellt avsedd för ugglor för 2-3veckor sedan.

:hbang:

z_bumbi
2011-11-23, 16:32
Är det nån risk med att hänga upp holkar på villaväggen? Kommer parasiter att krypa in i stugan?

Det kan jag aldrig tänka mig, du har ju både bakstycket på holken och ytterväggen som de ska passera men för att skydda mot fukt så kan det vara smart att använda distanser för att få in luft mellan holk och vägg.

z_bumbi
2011-11-27, 10:15
Metoden att spika rör kallas tydligen även för tunnelmodellen.

http://www.naturskolan.lund.se/gronasko/rapport/1997/holkar.htm

z_bumbi
2012-02-14, 15:00
"Welcome to National Nest Box Week

"National Nest Box Week is great for birds. Starting on St Valentine's Day, it's the time we remind ourselves to provide homes for dozens of species, from Blue Tits to Barn Owls.

If you've never built a nest box before, why not give it a go this year? Or if you haven't got the time, it's easy to buy a good one. Go on, take part for Britain's birds!"

http://www.bto.org/nnbw/index.htm

Silencer
2012-02-14, 15:03
Trevlig tråd, vi hade många i stugan när jag var liten.
Men det var illrar eller vad det nu var som for upp och hade ner flera av dem.

Jazen
2012-02-14, 21:54
hmm fick lära mig på träslöjden i högstadiet att man ska ha nån form av metallring/bricka runt in hålet, detta pga att ekorrar inte ska kunna gnaga sig in i boet.

Stämmer detta ?

z_bumbi
2012-02-15, 07:52
hmm fick lära mig på träslöjden i högstadiet att man ska ha nån form av metallring/bricka runt in hålet, detta pga att ekorrar inte ska kunna gnaga sig in i boet.

Stämmer detta ?

Man kan ha metallskydd och det funkar också med plast. Jag hoppade över det då det är så lätt att slänga på en extra träbit med förstärkning i efterhand om det behövs.
En annan variant är att göra holken större så om hålet blir större så funkar holken även för större fåglar.

Spartansk
2012-02-25, 10:17
Jag gjorde några holkar för några år sedan.

Min björkholk är min stora stolthet. Väggarna består av en urholkad björk, och jag har fäst den på en björk. Taket är en plyfaskiva, vars lila färg matchar grenarna och gör holken kamouflerad uppifrån.

Att man knappt ser holken på bilden nedan är inte bara ett bevis på vilken dålig fotograf jag är, utan även på hur väl den smälter in i omgivningen:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010271.jpg

Bottnen är en bit planka som jag sågat och filat till så den passar i hålet, och sedan tryckt dit. Den passar inte helt perfekt, vilket är perfekt, eftersom det innebär att där är några dräneringshål:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010272.jpg

Holken används flitigt varje år.

En holk som jag aldrig sett användas är min uggleholk:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010273.jpg

Den är 50 cm hög och innebar ett komplett överkroppspass att sätta upp. Om dina axlar och triceps släpar rekommenderar jag dig att sätta upp ett gäng uggleholkar.

Jag tror att ett av skälen till att den aldrig används är att hålet är vänt mot tät skog, så ugglorna inte får någon landningssträcka. Ett annat är nog att den är för nära människoboningarna.

Här är en till holk som aldrig används. Jag satte den på låg höjd, eftersom jag läste att det finns arter som föredrar bon på någon meters höjd.
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010274.jpg

Den har en väldigt praktisk öppningsanordning. Lätt att rensa ut:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010275.jpg

Spartansk
2012-02-25, 10:18
Ej heller min träkryparholk är använd, kanske för att hålet varit för litet. Jag förstorade upp det idag:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010276.jpg

Fishtank
2012-02-25, 10:40
Haha vafan spartansk.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Spartansk
2012-02-25, 11:00
Haha vafan spartansk.

Vadårå?

Spartansk
2012-02-25, 11:15
Åh, jag höll på att glömma. Min koltrastholk:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010277.jpg

Även den är lätt att öppna:
http://i1194.photobucket.com/albums/aa376/spartansk/P1010278.jpg

Och med risk för att verka tjatig så ser även den ut att vara oanvänd.

Zizou
2012-02-25, 11:21
Björkholken tyckte jag såg riktigt fin ut spartansk!

Bra jobbat att sätta upp alla :thumbup:

Spartansk
2012-02-25, 11:31
Tack! :)

Osten80
2012-02-25, 11:36
Denna tråden hade jag missat. Jag blir ta mig fan smått lyrisk av nördigheten i det här och jag blev nu själv sjukt sugen på att smälla ihop ett par stycken.
Inte hade jag väl kunnat tro att jag skulle bli sugen på andra typer av holk än den som går bra ihop med rödvin.

Sådana här inslag är verkligen vad som behövs i mitt liv, så tack för startandet av sådana här trådar, verkligen.

Edit: din björkholk var verkligen riktigt grym, Spartansk.

Spartansk
2012-02-25, 11:50
Edit: din björkholk var verkligen riktigt grym, Spartansk.

Får tacka igen! Ert beröm värmer!

Ni kan alla göra en liknande holk, det gäller bara att hitta ett träd som fallit och förmultnat lagom mycket. Träd förmultnar inifrån och ut. Det kan vara så att det är mer förmultnat i ena änden än den andra; då är det bara att välja ut en bit någonstans i mitten, som är lagom förmultnad, och pilla ut det lösa i mitten.

z_bumbi
2012-05-27, 16:02
Årets första rapport.
Av 11 holkar som jag har kollat upp så är minst 5 bebodda, vi har inte direkt knackat på utan spanat på avstånd så det kan vara fler. Ekorren har också varit på 3 stycken så vi har gjort skydd att slänga på till hösten.
Den här veckan blev det 20 nya holkar av lite olika modeller och jag upptäckte att en byggsåg underlättar det hela enormt. Skisser och mått på de nya modellerna kanske dyker upp i framtiden.

Sen ar vi dessutom en blåmesfamilj i ventilen på lägenheten, rapport om den kommer nog i fotottråden.

thatice
2012-05-27, 17:21
Har ett gäng risiga fågelholkar i träd på gården som jag vill byta ut mot nya men när tror ni tidigast man kan göra det, man vill ju inte råka vräka en blåmesfamilj helt i onödan.
Sedan hur kattsäkrar man ett träd eller holk på bästa/snyggast sätt?

z_bumbi
2012-05-28, 16:13
Blåmesarna kan få flera kullar per år så om det är bråttom skulle jag hålla koll tills ugnarna flyttar ut och sedan plugga igen hålet eller byta ut holken direkt efteråt. Annars väntar man tills hösten.

Tak

Har man problem med katter så gör taket större vilket gör det svårare att nå runt det och klä det också gärna med en slät plastbit.

Jag gissar att en brantare vinkel också gör det hela bättre. I USA sätter folk ofta upp holkar på stolpar och då har de en plastskärm runt röret som gör att ormar, katter etc inte kommer upp i stolpen.

hallar
2012-05-28, 21:10
Roligt! Satt faktiskt häromdagen och funderade på att sätta upp fågelholkar vid sommarhuset. Är en tomt på 16000 kvadratmeter bestående av gräsmatta, rätt tät och buskig skog, höga talar och sandstrand. Finns mycket småfåglar där och skulle vara kul att göra det lite bättre för dem (om det nu blir det med holkar)

Finns det någon bra bok man kan låna på biblioteket om det här ämnet?

Spetälsk
2012-05-28, 21:22
Inspirerande tråd. här ska holkas!

Spartansk
2012-10-11, 07:42
I våras fick min uggleholk besök. En dag satt den här lilla ungen på en tall utanför fönstret. Överst: I sovande tillstånd. Nederst: Efter att ha vaknat av blixten från kameran.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/546376_10150940356615631_1965555724_n.jpg

I somras började holken se sliten ut, så jag byggde en ny. Den här gången målade jag lite på framsidan. Bild nedan (utan tak):

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/292924_10151180306755631_407795105_n.jpg

Och så gjorde jag fyra fladdermusholkar:

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/431167_10151151831050631_14172448_n.jpg

hallar
2012-10-11, 07:45
Vad fin uggla! Men att rita motiv på en fågelholk av andra ugglor, riskerar man att skrämma bort ugglor som vill häcka där? De kanske tänker att där redan är en uggla som stirrar på dem, men så är det kanske inte?

Spartansk
2012-10-11, 07:48
Vad fin uggla! Men att rita motiv på en fågelholk av andra ugglor, riskerar man att skrämma bort ugglor som vill häcka där? De kanske tänker att där redan är en uggla som stirrar på dem, men så är det kanske inte?

Jag vet faktiskt inte. Det kan mycket väl vara som du säger. Men samtidigt så brukar fåglar fatta att det inte är någon fara om föremålet står still (som med fågelskrämmor). Det har redan flugit in och ut några talgoxar i holken iallafall. :)

Donkey Kong
2012-10-11, 07:54
Väldigt fina holkar! Olika batman-epoker där på profilerna?

Hög "Ernst-faktor" i denna tråd, på ett positivt sätt. :)

Spartansk
2012-10-11, 07:55
Väldigt fina holkar! Olika batman-epoker där på profilerna?


Tack! Ja, så är det! :)

PowPow
2012-10-11, 07:57
Ingen som testat sätta in en liten kamera i någon av sina holkar?

z_bumbi
2012-11-13, 17:35
Då börjar vi om med årets holkar.

PowPow
2014-02-12, 10:26
Bumbi, länken till tabellen i ditt första inlägg fungerar inte längre. Har du någon annan länk med samma information?

Fantasten
2014-02-12, 10:41
Jag är också intresserad av tabellen.

Grym tråd, riktigt inspirerande holkar av allihopa! Blir att snickra till en hop holkar till sommaren :)

z_bumbi
2014-02-12, 12:16
En finsk sida som har ungefär samma information.
http://www.onk.mpoli.fi/arkivet/holkanvi3.html

Hålmåtten är det riktigt intressanta men det är inte så att något större eller mindre inte funkar, det blir bara fler eller färre fågelarter som gillar holkarna. Resten av måtten är bara rekommendationer och aningen mindre funkar också och större är inga som helst problem och gör man holken längre så ökar t o m viljan att häcka där hos en del arter.

PowPow
2014-02-12, 16:15
Gott snack, holkbumbi! Tack

cero
2014-02-12, 17:49
Ingen som testat sätta in en liten kamera i någon av sina holkar?

Blir mycket film att titta igenom sen. :D

ARMSTARK
2016-06-10, 09:51
Tänkte ha lite sommarlovspyssel med ungarna, är det för sent att bygga fågelholk nu? De flesta fåglar kanske redan häckar? Finns den någon art som inte börjat och i såna fall vilka mått ska det vara på holken?

z_bumbi
2016-06-10, 10:00
Nu är det nog försent för de flesta av årets fåglar men det innebär inte att det är för sent/tidigt att sätta upp holkarna. I bästa fall så får ni några besök av fåglar som "kollar läget" och annars stödjer ni övervintringen och sedan följande häckning under våren 2017.

ARMSTARK
2016-06-10, 10:26
Nu är det nog försent för de flesta av årets fåglar men det innebär inte att det är för sent/tidigt att sätta upp holkarna. I bästa fall så får ni några besök av fåglar som "kollar läget" och annars stödjer ni övervintringen och sedan följande häckning under våren 2017.

Utan att ha några som helst kunskaper om fåglar; men inte bor väl fåglarna i holkarna under vintern? Holkarna står väl tomma när ungarna flugit ur boet?

z_bumbi
2016-06-10, 19:22
Vissa av de mindre fåglarna som stannar kvar övervintrar i holkarna och för vissa arter så delar flera fåglar på samma holk för att hålla värmen. Vissa ugglor lagrar mat inför vintern i en holk och bor i en annan så där bör man sätta upp dubbla holkar inom rimligt avstånd från varandra.

Diomedea exulans
2018-04-23, 20:08
Storskrake.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31143994_10156094337290631_7338117685831532544_o.j pg?_nc_cat=0&oh=46a2736980536fbb33ed3bfc1b4c8d53&oe=5B5D3DCA

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31225839_10156094337380631_6724430755461595136_o.j pg?_nc_cat=0&oh=6dd0926f243fecf43f2dd25f33ca6ba0&oe=5B5D875E

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/31189895_10156094337480631_5021953376284311552_o.j pg?_nc_cat=0&oh=b4b2d3d4b40acf8b1500c92ab5748811&oe=5B54B187