handdator

Visa fullständig version : Vikten av en vilodag


tobnotch
2011-10-03, 15:01
Hej. Mitt standard Max OT-upplägg är:

Måndag – Ben
Tisdag – Armar/Mage
Wednesday – Axlar/Traps
Thursday – Vila
Friday – Bröst
Saturday – Rygg
Sunday – Vila

Men jag vill gärna ha lördagen och söndagen fria. Så jag undrar om det är ett krav med vilodag när man tränar efter Max OT eller om jag kan trycka ihop det så jag kör måndag-fredag istället? :)

ARMSTARK
2011-10-03, 15:08
Det kan du lätt göra med två dagar vila i helgen!

iskub
2011-10-03, 16:01
Klart du kan ta två vilodagar, det är hemma du växer och inte på gymmet. Kör efter vad som känns bäst, en rätt uttjatad mening när man vill ha alla svaren på en gång men så är det bara, vi kan omöjligt veta vad som är bäst för dig, det vet du själv bäst!

begt
2011-10-03, 16:03
Två vilodagar i följd är inte helt optimalt förstås, men det är nog möjligt att få det att fungera hyfsat.

mattilainen
2011-10-03, 16:08
Två vilodagar i följd är inte helt optimalt förstås, men det är nog möjligt att få det att fungera hyfsat.

optimalt för vem? Han vill ju ha lördag och söndag fria. Då är det ju optimalt för honom.

Fungera hyfsat?

gah, fattar ingenting.

thethoos
2011-10-03, 16:17
Jag får bättre resultat när jag tränar max 4 ggr i veckan, jag återhämtar mig långsamt. Jag tror det är olika för alla hur ofta man bör träna för optimal tillväxt. Sen beror det ju på hur man tränar också..

begt
2011-10-04, 11:05
optimalt för vem? Han vill ju ha lördag och söndag fria. Då är det ju optimalt för honom.

Fungera hyfsat?

gah, fattar ingenting.

Det betyder ju kanske 4-5 träningsdagar i följd utan vila...Bättre med en vila var tredje dag istället.

Pretorian
2011-10-04, 13:21
Men det är ju så roligt att träna. Kan inte hålla mig borta så det blir sju dagar per vecka. Och jag köper inte riktigt det där att man växer när man vilar. Träning är viktigare än vila så jag prioriterar det.

Redhaad
2011-10-04, 13:54
Två vilodagar i följd är inte helt optimalt förstås, men det är nog möjligt att få det att fungera hyfsat.

Det finns ingen bestämd tid för optimal vila, Ronnie Coleman vilade 2 dagar i rad. Det beror på hur hårt du tränar och vilken split du kör.

Redhaad
2011-10-04, 13:56
Men det är ju så roligt att träna. Kan inte hålla mig borta så det blir sju dagar per vecka. Och jag köper inte riktigt det där att man växer när man vilar. Träning är viktigare än vila så jag prioriterar det.

Därför du inom en framtid kommer bränna ut dig också!

begt
2011-10-04, 14:12
Men det är ju så roligt att träna. Kan inte hålla mig borta så det blir sju dagar per vecka. Och jag köper inte riktigt det där att man växer när man vilar. Träning är viktigare än vila så jag prioriterar det.

Jag är precis likadan :D Kör konditionsträning i princip 6-7 dagar i veckan och så om jag tar en vilodag så har jag i alla fall en halvtimmas styrketräning (cirkelträning) inplanerad.

Jag är lite beroende av dopaminkickarna jag får av konditionsträning. Tror fan att jag skulle bli deprimerad inom kort om jag slutade med det.

L-Sami
2011-10-04, 14:15
Och jag köper inte riktigt det där att man växer när man vilar. Träning är viktigare än vila så jag prioriterar det.

Vet du vad återhämtning är. Bekant med begreppet?

Jokester
2011-10-04, 14:39
Därför du inom en framtid kommer bränna ut dig också!

Det där var ett vågat påstående utan att veta hur han äter och tränar.

Jokester
2011-10-04, 14:40
Vet du vad återhämtning är. Bekant med begreppet?

Ja, och vad säger att man inte kan återhämta sig tillräckligt även om man tränar varje dag?

L-Sami
2011-10-04, 14:46
Ja, och vad säger att man inte kan återhämta sig tillräckligt även om man tränar varje dag?

Hoppas du trollar.

tossefar
2011-10-04, 14:48
Jag tycker att det var en helt giltig fråga, varför skulle man inte kunna träna varje dag? Vi vet inget om vad han gör när han INTE tränar.

Jokester
2011-10-04, 14:56
Hoppas du trollar.

Du vet ju inte hur han äter och hur han tränar. Finns massvis med elitidrottsmän som tränar varje dag och max har en semestervecka per år. Bara för att man tränar varje dag betyder inte det att man pressar sönder samma delar av kroppen varje pass.

henrikl
2011-10-04, 14:58
Hoppas du trollar.

Men skämtar du eller? Du har ju ingen aning om hur han tränar, hur mycket han sover eller hur mycket han äter. Finns absolut inget som säger att han inte får den återhämtning han behöver innan man vet allt detta.

Redhaad
2011-10-04, 15:24
Din kropp växer inte när du tränar, din kropp växer när du vilar och vid matbordet.

Jag vill se en idrottare som varje dag pressar sig till det yttersta och gör det året runt förutom i en vecka då de vilar och faktiskt bli något.

Eddie Vedder
2011-10-04, 15:28
Din kropp växer inte när du tränar, din kropp växer när du sover och vid matbordet.

Ja så kan man säga men det säger fortfarande inget om att det krävs en hel kalenderdag utan träning. En "träningsdag" innebär ju inte att det tränas 100% av ens vakna tid. Man vilar ju under den dagen också. Allt som inte är träning är ju en del av återhämtningen. Och det tror jag många glömmer, man räknar träningstimmar och kanske sömntimmar men glömmer bort vikten av en någorlunda harmonisk vardag utöver träningen.

Är man sönderstressad och mår skit kan väldigt lite träning bli slitsam. Är man i balans rent socialt kommer träningen flyta bättre.

apfel
2011-10-04, 15:49
ja så kan man säga men det säger fortfarande inget om att det krävs en hel kalenderdag utan träning. En "träningsdag" innebär ju inte att det tränas 100% av ens vakna tid. Man vilar ju under den dagen också. Allt som inte är träning är ju en del av återhämtningen. Och det tror jag många glömmer, man räknar träningstimmar och kanske sömntimmar men glömmer bort vikten av en någorlunda harmonisk vardag utöver träningen.

är man sönderstressad och mår skit kan väldigt lite träning bli slitsam. är man i balans rent socialt kommer träningen flyta bättre.
+1

Jokester
2011-10-04, 15:53
ja så kan man säga men det säger fortfarande inget om att det krävs en hel kalenderdag utan träning. En "träningsdag" innebär ju inte att det tränas 100% av ens vakna tid. Man vilar ju under den dagen också. Allt som inte är träning är ju en del av återhämtningen. Och det tror jag många glömmer, man räknar träningstimmar och kanske sömntimmar men glömmer bort vikten av en någorlunda harmonisk vardag utöver träningen.

är man sönderstressad och mår skit kan väldigt lite träning bli slitsam. är man i balans rent socialt kommer träningen flyta bättre.

+10000