handdator

Visa fullständig version : Spåra telefonsamtal


Pinglan
2011-10-03, 12:10
Hej! Jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på. Vi bor för tillfället hemma hos min svärmor (pga omfattande husrenovering) och har vårt fasta teleabonemang vidarekopplat till henne. Så när någon ringer hem till oss så kopplas det till svärmors telefon och i hennes nummerpresentatör visas ju vårt fast nummer och inte numret från den som ringt.

I lördags mottog jag ett väldigt otrevligt samtal från någon som ringt på mitt fasta nummer och således så visades endast mitt eget nummer i presentatören. Nu undrar jag om man på något sätt kan spåra vem det var som ringde detta samtal? Jag har förstått att man mot betalning kan spåra samtal men gäller det även bakåt i tiden? Och fungerar det när man har haft vidarekoppling?

Tacksam för svar från någon som vet

Nitrometan
2011-10-03, 12:17
Börja med att ringa din teleoperatör och hör med dem. Om de inte vill/kan hjälpa dig så kan du prata med polisen.

Pinglan
2011-10-03, 12:26
Börja med att ringa din teleoperatör och hör med dem. Om de inte vill/kan hjälpa dig så kan du prata med polisen.

Jag har försökt ringa telia men de har telefonköer på mer än 30 minuter och det har jag inte riktigt tid med.....tänkte maila men då stod det att det kan dröja mer än 1 vecka innan man får svar och jag vill veta nu ;)

Zorgus
2011-10-03, 12:39
http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?channelId=-76380&pageTypeId=01238057535&OID=1238058534&type=PRODUCT&showavatar

Pinglan
2011-10-03, 12:44
http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?channelId=-76380&pageTypeId=01238057535&OID=1238058534&type=PRODUCT&showavatar

Jag vet, jag har läst det där (såklart) men där kan iaf inte jag utläsa om tjänsten fungerar när man har vidarekoppling på sin telefon. Sen fattar jag dessutom inte om man kan beställa spårning bakåt i tiden eller om det bara är from att man beställt tjänsten.

Ungrim
2011-10-03, 14:20
Är inte helt men ganska säker på ett fall hos min förra arbetsgivare där man spårat ett telefonsamtal som hänt tidigare. Dock i det fallet vela telia ha in kopia på polisanmälan för att de skulle göra det.

Pinglan
2011-10-03, 19:47
Är inte helt men ganska säker på ett fall hos min förra arbetsgivare där man spårat ett telefonsamtal som hänt tidigare. Dock i det fallet vela telia ha in kopia på polisanmälan för att de skulle göra det.

Tack för svaret! I mitt fall är det dock inte aktuellt med polisanmälan så jag får väl leva med min nyfikenhet (och irritation)