Visa fullständig version : Min optimala matdag i detalj - hur ser din ut?
Hej!
Jag, som de flesta andra människor, är väldigt impulsstyrd och mår bra av rutiner. Därför satte jag ihop en "optimal" mat dag, som liknar vad jag äter varje dag. Krisar kreativiteten så är det bara att gå tillbaka till den. Ser ni något som bör ändras? Jag äter allt och är ute efter en nyttig kost med mycket proteiner.
Hur ser er optimala matdag ut?
Min matdag:
http://img534.imageshack.us/img534/9900/ultimatdag.jpg
Catstyle
2011-10-03, 06:23
Nästan allt fett från olivolja?
Typ 1kg kyckling, 30-60g vassle, ris, sedan annat.
Palla vara opti.
Nästan allt fett från olivolja?
Är det inte bra? Jag använder det för att steka i.
Palla vara opti.
Jag gör det bara för att göra det lätt för mig. Storkok och inga långdragna funderingar i mataffären...
Palla vara opti.
+1
Det är dock opti i min bok! :thumbup:
Det är skit samma vad man äter, så länge det är tillräckligt mycket.
tunnbrödmacka med aiolli och pepparrökt lax till frukost.
smögenräkmacka med ägg och sparris till brunch.
Hjort tornedo med en god fet sås och potatisbakelse med ost till lunch.
en riktigt fin stenugnsbakad pizza med extra mozzarella och parmaskinka efter träningen.
och en stor bit rökt pepparlax till kvällsfilmen.
Ja, ja det borde vara optimalt.
Det är skit samma vad man äter, så länge det är tillräckligt mycket.
Men man behöver alla vitaminer, aniti-oxidanter och så vidare för att må så bra man kan?
tunnbrödmacka med aiolli och pepparrökt lax till frukost.
smögenräkmacka med ägg och sparris till brunch.
Hjort tornedo med en god fet sås och potatisbakelse med ost till lunch.
en riktigt fin stenugnsbakad pizza med extra mozzarella och parmaskinka efter träningen.
och en stor bit rökt pepparlax till kvällsfilmen.
Ja, ja det borde vara optimalt.
*drool*
Eddie Vedder
2011-10-03, 11:06
Men man behöver alla vitaminer, aniti-oxidanter och så vidare för att må så bra man kan?
Nu var Mikael lite väl kortfattad kanske. Naturligtvis behöver man tillräckligt med protein och essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler. Antioxidanter är kanske bra det också.
Men det innebär inte att man måste detaljera kosten in absurdum för att få den "optimal". Jag tycker du äter bra helt klart men direkt "optimalt" vet jag inte. Leva på mestadels kycklingsallad är inget jag ser som mer optimalt än att äta köttbärsbiffar med gräddsås och potatis med lite bladspenat och broccoli till..
Nu var Mikael lite väl kortfattad kanske. Naturligtvis behöver man tillräckligt med protein och essentiella fettsyror, vitaminer och mineraler. Antioxidanter är kanske bra det också.
Men det innebär inte att man måste detaljera kosten in absurdum för att få den "optimal". Jag tycker du äter bra helt klart men direkt "optimalt" vet jag inte. Leva på mestadels kycklingsallad är inget jag ser som mer optimalt än att äta köttbärsbiffar med gräddsås och potatis med lite bladspenat och broccoli till..
Jag startade tråden för att jag tycker det är så intressant att det finns en så stört omfattande information om mat och hur den påverkar kroppen men samtidigt känner jag mig lite osäker på hur noga man borde vara med vad man stoppar i sig. I utlärningssyfte borde det även det vara mycket lättare att bara sätta ihop en dags mat och sedan utgå från den som standard.
Men, det låter ju som det är en ok dag iaf. Att jag äter kycklingsallad är för att jag inte får tag i några microvågsugnar på dagarna. Men då kan jag egentligen tex byta ut en eller två måltider mot typ en snickers, proteindrink och ett äpple så länge man får i sig dagsbehovet av vitaminer etc?
Att jag kallar det optimal är väl mest för att sätta det på sin spets. Om man nu ändå ska utgå från en mat-rutin så känns det lika bra att göra den så bra man kan.
Men, det låter ju som det är en ok dag iaf. Att jag äter kycklingsallad är för att jag inte får tag i några microvågsugnar på dagarna. Men då kan jag egentligen tex byta ut en eller två måltider mot typ en snickers, proteindrink och ett äpple så länge man får i sig dagsbehovet av vitaminer etc?
Ja, det kan du. Räcker att äta en gång om dagen eller en gång varannan dag för den delen, så länge du når energimål, proteinmål och essentiella vitaminer/mineraler/fetter. Resten är detaljer.
min optimala dag
lunch - husmanskost
middag - husmanskost (Ibland pizza/kebab)
kvällsmat- mackor/mjölk/ägg/rester/pannkakor, glass etc
Ja, det kan du. Räcker att äta en gång om dagen eller en gång varannan dag för den delen, så länge du når energimål, proteinmål och essentiella vitaminer/mineraler/fetter. Resten är detaljer.
Tack! Du har botat min matnoja, konstigt hur man kan fastna i tankebanor i bland! :thumbup:
Jag har ju fått den uppfattningen att det är som du säger då jag läst runt på forumet i några år men av någon anledning sitter tankar som att "ju mer grönsaker desto bättre för välbefinnandet" djupt rotade i mig.
Lillleif
2011-10-03, 12:07
min optimala dag
lunch - husmanskost
middag - husmanskost (Ibland pizza/kebab)
kvällsmat- mackor/mjölk/ägg/rester/pannkakor, glass etc
+1 på den :-)
SiSenior
2011-10-03, 12:29
Hur ser er optimala matdag ut?
God mat.
Just nu ser det ut ungefär så här:
Ej kronologisk ordning
500g corn flakes (40g pro)
ca 750 dl mjölk (25g pro)
ca 50g sylt
5 ägg (35g pro)
stekt i olja
250g broccoli
400g potatis (15g pro?)
300g färs (60g pro)
innehållandes 100-200g grönsaker (spenat/ärtor) samt smakförhöjare
400g potatis (15g pro?)
10g EAA
2 hemmagjorda proteinbars (2 x 30g pro)
260+ g protein (+:et eftersom jag inte räknat in allt)
och ungefär 4200+ kcal (+ eftersom jag inte räknat med "smådetaljer" som ketchup, lök, spenat osv...)
Kött och korv!!! Och lite kaffe och choklad på det. :naughty:
För vi snackar opti för smaklökarna va? :thumbup:
För mig är det optimala att få i mig 2,5g protein/kg samt hålla kalorigränsen. Kött i stora lass och vad jag vill till, så är jag nöjd.
NoPainNoGain
2011-10-04, 20:56
Lunch: Biff, potatismos, sås, några mackor, grönsaker samt kaffe&kaka.
Fika: Ostfralla och kaffe
Efter träningen: Kyckling, pasta, sås samt en Sandwich-glass!
Diverse kaffe/espresso efter behöv under dagen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.