handdator

Visa fullständig version : Är det bara proteinet som spelar någon roll?


Kokowski
2011-10-02, 22:58
Jag har en liten fundering, jag är nämligen inne i en deff och jag undrar är det bara protein intaget som spelar roll hur stor muskel förlusten blir?

Kan ge ett exempel vad jag menar.

Alt 1: Vi säger att jag äter 2000 kalorier en dag varav 270 g protein finns i de 2000 kalorierna.

Alt 2:En annan dag äter jag 1500 kalorier men får ändå i mig 270 g protein i de.

Kommer jag få störa muskelförlust på alternativ 2 än alt 1?

Ponitus
2011-10-02, 23:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172682

mattilainen
2011-10-03, 07:19
beror på hur mycket fett du har. Man brukar väl säga att varje kilo fett man har kan släppa 70 kcal. Har du då 20 kilo fett så kan du ligga på ca 1400 kcal minus utan att "tappa muskler" Dock är detta inte hela sanningen men en fingervisning på vad jag menar.

Sen förlorar du ju inte alla muskler på en och samma gång, utan vissa dagar hamnar man lägre respektive högre i intaget. Eller frågar du för att du skulle vilja ligga runt 1500 kcal?

barbafant
2011-10-04, 10:24
du behöver väl få i dej en minimimängd bra fettsyror för att hålla en bra hormonbalans har jag läst, vilket i sin tur väl borde påverka fett- kontra muskelkatabolism. Typ en matsked fiskolja eller nåt sånt kanske?

Barbastark
2011-10-04, 11:10
beror på hur mycket fett du har. Man brukar väl säga att varje kilo fett man har kan släppa 70 kcal. Har du då 20 kilo fett så kan du ligga på ca 1400 kcal minus utan att "tappa muskler" Dock är detta inte hela sanningen men en fingervisning på vad jag menar.

Äe. Det var lite i grövsta laget va.

För en viktminskning som de flesta här som vill minska antagligen vill uppnå = minska fett och behålla muskler så finns det en del olika faktorer som är viktiga.

Proteinintaget är viktigt, precis som du säger Kokowski. Ligg på minst 2g/kg kroppsvikt, gärna mer. Skulle dock inte gå över 3.5g.

Fler faktorer:
- Hur mycket fett du redan har på kroppen.
Har du mycket fett kommer du lättare gå ned mer i fett. Ju mindre fett du har på kroppen ju svårare blir det att gå ned mest från fettvikt och ju viktigare blir det att sköta övriga faktorer.

- Energiunderskottet
Går du ned väldigt snabbt i vikt (stort kcal underskott) så kommer du i de aldra flesta fall förlora mer muskler än om du gått ned i långsammare takt. Så gå ned långsamt. Ofta rekommenderas inte att gå ned snabbare än runt 0.3-0.5 kg/vecka (om du är hyfsat normalviktig och vill "deffa").

- Styrketräning
Styrketräning. Detta är väldigt gynsamt under viktnedgång och leder till att man sparar mer muskler.
Har läst att det ska vara just tung styrketräning med ca 4-6 reps/set. Har dock inte än koll på exakt varför det ska vara tung, tänkt skapa en tråd om det nu.

- Stress och sömn
Sov tillräckligt och försök minska på stressen om stress är ett problem.
Båda dessa är dåligt för hormonbalansen samt leder till en mer ofördelaktig viktnedgång (mer muskler, mindre fett)

Sen

Bra sätt att mäta resultaten av deffen är tex:
- Styrka före och efter - är du lika stark efter som före deffen så är det tecken på att du inte förlorat så mycket muskler. (Förutsatt att du tränat styrka regelbundet en tid innan deffen. Har du inte tränat regelbundet så kan du ha ökat i styrka under deffen men ändå förlorat muskler = inte längre lika bra mått)

- Spegel

- Kroppsammansättningsmetoder - ex kaliper å Bioimpedansvåg osv

- Vågen - var dock uppmärksam på att om du gjort mycket fel kan du ofta ha gått ned mer i vikt än om du gjort allt rätt, dock har du då i "allt fel" exemplet i så fall troligtvis gått ned mer i muskler än i "allt rätt" exemplet.

Eddie Vedder
2011-10-04, 14:33
Äe. Det var lite i grövsta laget va.

För en viktminskning som de flesta här som vill minska antagligen vill uppnå = minska fett och behålla muskler så finns det en del olika faktorer som är viktiga.

Proteinintaget är viktigt, precis som du säger Kokowski. Ligg på minst 2g/kg kroppsvikt, gärna mer. Skulle dock inte gå över 3.5g.

Fler faktorer:
- Hur mycket fett du redan har på kroppen.
Har du mycket fett kommer du lättare gå ned mer i fett. Ju mindre fett du har på kroppen ju svårare blir det att gå ned mest från fettvikt och ju viktigare blir det att sköta övriga faktorer.

- Energiunderskottet
Går du ned väldigt snabbt i vikt (stort kcal underskott) så kommer du i de aldra flesta fall förlora mer muskler än om du gått ned i långsammare takt. Så gå ned långsamt. Ofta rekommenderas inte att gå ned snabbare än runt 0.3-0.5 kg/vecka (om du är hyfsat normalviktig och vill "deffa").

- Styrketräning
Styrketräning. Detta är väldigt gynsamt under viktnedgång och leder till att man sparar mer muskler.
Har läst att det ska vara just tung styrketräning med ca 4-6 reps/set. Har dock inte än koll på exakt varför det ska vara tung, tänkt skapa en tråd om det nu.

- Stress och sömn
Sov tillräckligt och försök minska på stressen om stress är ett problem.
Båda dessa är dåligt för hormonbalansen samt leder till en mer ofördelaktig viktnedgång (mer muskler, mindre fett)

Sen

Bra sätt att mäta resultaten av deffen är tex:
- Styrka före och efter - är du lika stark efter som före deffen så är det tecken på att du inte förlorat så mycket muskler. (Förutsatt att du tränat styrka regelbundet en tid innan deffen. Har du inte tränat regelbundet så kan du ha ökat i styrka under deffen men ändå förlorat muskler = inte längre lika bra mått)

- Spegel

- Kroppsammansättningsmetoder - ex kaliper å Bioimpedansvåg osv

- Vågen - var dock uppmärksam på att om du gjort mycket fel kan du ofta ha gått ned mer i vikt än om du gjort allt rätt, dock har du då i "allt fel" exemplet i så fall troligtvis gått ned mer i muskler än i "allt rätt" exemplet.

Det där känns igen från en bok jag läst. :D

Tabbe
2011-10-04, 15:17
Det där känns igen från en bok jag läst. :D

Vart fan var det jag läste det? :laugh:

Barbastark
2011-10-04, 15:42
Det där känns igen från en bok jag läst. :D

Är nog snarare en bok du skrivit ;)

Hannya
2011-10-04, 16:06
Är nog snarare en bok du skrivit ;)

http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20070526081822/uncyclopedia/images/1/15/CaptainobviousChooseOption.jpg

Barbastark
2011-10-04, 16:28
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20070526081822/uncyclopedia/images/1/15/CaptainobviousChooseOption.jpg

A fast jag tänkte att tyckte det verkade som att han kanske inte kom ihåg att han skrivit den, så att då påminde jag om det så att han kom ihåg.

Eddie Vedder
2011-10-04, 20:46
A fast jag tänkte att tyckte det verkade som att han kanske inte kom ihåg att han skrivit den, så att då påminde jag om det så att han kom ihåg.

Ja just ha den boken. Det hade jag glömt. Bra att du påminde mig. :thumbup: