handdator

Visa fullständig version : Tränar jag för hårt ?


rymdgrisen
2011-10-02, 22:05
Hallå.

Jag har under den senaste tiden funderat på en sak. När under ett pass känner man att "nu räcker det för idag" egentligen?

Jag tränar fem gånger i veckan.
Måndag: Bröst
Tisdag: Biceps/Triceps
Onsdag: Ben
Torsdag: Axlar
Fredag: Rygg

Anledningen till att jag ställde frågan ovan är att jag har börjat fundera om jag helt enkelt tränar mina muskler för hårt för att dem helt enkelt ska kunna återuppbyggas så bra som möjligt.

Jag har tränat i cirka ett år och gjort framsteg inom träningen som jag själv är väldigt nöjd med. Men jag tror att jag skulle kunna utvecklas ännu mer? Jag ska ge er ett exempel på ett träningspass.

Biceps:
Jag börjar med stående stångcurl 3x8.
Sedan kör jag sittande hantelcurl 3x8
Efter det stående hammercurl 3x8
Avslutar med dropset stångcurl.

Jag tränar alltid med så tunga vikter som möjligt samtidigt som jag strävar efter att utföra övningen på rätt vis.
Då till mitt problem, efter dessa övningar är jag ändå inte nöjd utan det händer ofta att gör väldigt många fler set bara för att jag psykiskt inbillar mig att detta inte "räcker" och därav kommer min misstanke att jag tränar varje muskelgrupp för hårt och för mycket? Biceps exemplet var bara för att visa hur ett typiskt pass ser ut för mig, det gäller alla muskelgrupper att jag håller på att nojja mig att det inte räcker.

Är det någon av er som har upplevt samma sak att ni helt enkelt inte vill lägga av och bara fortsätta? Är detta ett problem eller är det kanske bara bra att jag tar slut på muskeln till maximum?

EDIT: Jag har hållt på såhär sedan jag började att träna med fria vikter för cirka 1½ år sedan. Kom att tänka på det, vissa av er tror säkerligen att jag är en av dom som tränar med lätta vikter och knappt anstränger mig och därför har orken att fortsätta. Tro mig, jag ger alltid 110% genom varje set i hopp om bättre resultat !

Om jag har formulerat mig konstigt eller ni har några frågor så fråga gärna på. Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få.
MVH

Jokester
2011-10-02, 22:09
Du kör igenom kroppen EN gång i veckan utspritt på 5 pass och du undrar om du kör för hårt?

rymdgrisen
2011-10-02, 22:13
Du kör igenom kroppen EN gång i veckan utspritt på 5 pass och du undrar om du kör för hårt?

Precis. Är det svårt att svara på ett inlägg utan att vara ironisk eller skriva med en nedlåtande ton?
Jag själv anser att det är bättre att ha kunskap och veta vad man pysslar med istället för att chansa och hoppas att det kommer fungera i längden. Jag strävar efter att bli bättre. Tack

callmeal
2011-10-02, 22:14
Spontant skulle jag säga att du nog får ut mer av träningen om du kör igenom kroppen 2 ggr/vecka, men drar ner antalet set per träningstillfälle. Alltså t.ex 6 set biceps måndag och fredag, istället för typ12+ set på tisdagen.

Sen känns det tveksamt om du verkligen behöver köra 5 ggr i veckan. Skulle åtminstone försöka få in en vilodag i mitten av veckan om jag var du. Om inte annat för att bli effektivare.

rymdgrisen
2011-10-02, 22:18
Spontant skulle jag säga att du nog får ut mer av träningen om du kör igenom kroppen 2 ggr/vecka, men drar ner antalet set per träningstillfälle. Alltså t.ex 6 set biceps måndag och fredag, istället för typ12+ set på tisdagen.

Sen känns det tveksamt om du verkligen behöver köra 5 ggr i veckan. Skulle åtminstone försöka få in en vilodag i mitten av veckan om jag var du. Om inte annat för att bli effektivare.

Har också funderat på det. Tyvärr har jag ingen som jag kan prata med om råd och tips irl så får därför vända mig till internet eller helt enkelt prova något eget. Min tanke med ben dagen på onsdag var lite för att överkroppen skulle få sig en vilodag.

Pansartax
2011-10-02, 22:27
Du kör igenom kroppen EN gång i veckan utspritt på 5 pass och du undrar om du kör för hårt?

Kör man bara tillräckligt hårt på sina pass så ska det inte behövas mer, sen tränas ju många muskler sekundärt i vissa övningar.

strikt
2011-10-02, 22:31
3 split!

5 dagar veckan och 2 vilodagar. Föreslår måndagar och fredagar som vilodagar och sedan matcha splitten mot det. med benpasset mellan bröst och rygg passet.

callmeal
2011-10-02, 22:33
Har också funderat på det. Tyvärr har jag ingen som jag kan prata med om råd och tips irl så får därför vända mig till internet eller helt enkelt prova något eget. Min tanke med ben dagen på onsdag var lite för att överkroppen skulle få sig en vilodag.

Vilka är dina mål med träningen? Känner du dig osäker kanske det är bekvämast att följa något etablerat program, t.ex. SL 5x5.

rymdgrisen
2011-10-02, 22:52
3 split!

5 dagar veckan och 2 vilodagar. Föreslår måndagar och fredagar som vilodagar och sedan matcha splitten mot det. med benpasset mellan bröst och rygg passet.
Kan vara ett alternativ.

Vilka är dina mål med träningen? Känner du dig osäker kanske det är bekvämast att följa något etablerat program, t.ex. SL 5x5.

Mitt mål är att en dag kunna stå på scen inom bodybuilding. Det handlar alltså inte om att vara snygg till beach 2012 utan jag ser det här som en långvarig satsning och något jag vill syssla med på heltid. Kanske låter som ett förhastat svar efter bara 1½ års tränande men så ser det ut :)

Heine
2011-10-02, 23:23
Tycker också du skall testa att köra en 3-split istället. Jag tror att du med ett sådant upplägg kommer att känna dig mer slutkörd och nöjd efter varje pass.
Kör t.ex. ett tungt ryggpass med chins, mark & stångrodd och därefter avslutar du med några set bicepsövningar och se hur det känns.

Jag tycker att följande split fungerar skitbra:

Rygg/biceps
Ben/mage
Bröst/axlar/triceps

aijou
2011-10-03, 06:08
Jag tycker att följande split fungerar skitbra:

Rygg/biceps
Ben/mage
Bröst/axlar/triceps

^ Detta är vad jag vanligvis kör. Skulle som många andra redan nämnt rekommendera att du försöker få högre frekvens på varje muskelgrupp. DVS försöka få varje muskelgrupp närmare 2 ggr/vecka. Jag hari alla fall upplevt att det ger mer för mig.

Tror inte heller att du behöver oroa dig för att köra för hårt på ett 5-splittat pass.

Lycka till!

HulkH
2011-10-03, 06:49
Kan vara ett alternativ.



Mitt mål är att en dag kunna stå på scen inom bodybuilding. Det handlar alltså inte om att vara snygg till beach 2012 utan jag ser det här som en långvarig satsning och något jag vill syssla med på heltid. Kanske låter som ett förhastat svar efter bara 1½ års tränande men så ser det ut :)

Tycker du att du har fått bra resultat på den tid du har tränat?
Tänkte om du tänkte satsa inom BB.


Som många har skrivit så tycker jag också du borde få in så mycket träning per vecka som möjligt. Sköter du kosten och vilan så tror jag du kan köra på rätt hårt.
Det handlar ju såklart mycket om att känna sin kropp också.

Redhaad
2011-10-03, 07:45
tvivlar starkt på detta schema.. åtminstone så tidigt in för dig 1½ år är en pissfjutt i sjön och jag tvivlar starkt på att du så tidigt har kunskapen om hur din kropp reagerar och förmågan att pressa dig så hårt att din kropp behöver 7 dagars vila.

3-Split, Helkropp, Halvkropp och bygg upp grunden, speciellt om du är villig att satsa inte på beach2012 utan du får räkna med kanske bodybuilding scenen 2013 och bygg upp en bra grund att stå på innan du börjar splitta hejvilt.

Träna musklerna 1ggr i veckan kör många IFBB Pro BBs med men de har också 20 års träning i ryggen!
2-3 ggr i veckan bygger mer kvaliativ massa

Sniggel
2011-10-03, 07:52
Då till mitt problem, efter dessa övningar är jag ändå inte nöjd utan det händer ofta att gör väldigt många fler set bara för att jag psykiskt inbillar mig att detta inte "räcker" och därav kommer min misstanke att jag tränar varje muskelgrupp för hårt och för mycket? Biceps exemplet var bara för att visa hur ett typiskt pass ser ut för mig, det gäller alla muskelgrupper att jag håller på att nojja mig att det inte räcker.

Är det någon av er som har upplevt samma sak att ni helt enkelt inte vill lägga av och bara fortsätta? Är detta ett problem eller är det kanske bara bra att jag tar slut på muskeln till maximum?


Låter som om du har gott om energi kvar och därför vill göra mer. Jag tror du utmanar dig för lite men jag tror inte att fler set och att köra slut på muskeln helt är rätt väg att gå. Testa istället att träna igenom musklerna 2 ggr i veckan på ett nytt träningsupplägg. Du återhämtar dig förmodligen bra och kan kosta på dig att träna musklerna dubbelt så ofta. Då kommer säkert den där känslan av att "passet är färdigt" att infinna sig på färre set. Dessutom tror jag det är bättre för utvecklingen att träna musklerna mer än 1 gång i veckan.

Eddie Vedder
2011-10-03, 08:41
och förmågan att pressa dig så hårt att din kropp behöver 7 dagars vila.

Fast det är ju inte bara en fråga om kapacitet utan även nivå. Är man dåligt tränad så behöver man ju också mer återhämtning vid en träningsnivå som är ingenting för en annan.

Men i övrigt håller jag med om att det nog kan vara bättre med lägre volym per pass och oftare istället. Om man sedan tränar "för hårt" kan ju inte avgöras på den minimala informationen som ges. Dock låter det ju som att trådskaparen ibland känner att han skulle kunna köra ännu mer när passet är avklarat och jag tror själv att ett bra sätt att inte träna onödigt mycket är att just träna tills planerat pass är avklarat och sluta där även om det "känns bra" att curla en timme till.

daloatf
2011-10-03, 09:14
Instämmer i vad de andra har kommit fram till, Kör en tre splitt som du har rullande.

rymdgrisen
2011-10-03, 10:19
Verkar helt enkelt som att jag får lägga upp en 3split av något slag då. Men jag har ett problem, eller kanske inte ett problem utan något jag vill mer. Är det möjligt att lägga upp en planering på 5 dagar, måndag till fredag där jag kör varje muskelgrupp 2 gånger ?
Jag tycker alltså om att träna, jag trivs bäst med att sticka ner till gymmet varje dag under veckan.

Lobello
2011-10-03, 10:26
Jag har testat det mesta. Just nu kör jag 2dagar träning 1 dag vila repeat.
Det är det bästa för mig. Ibland vill jag att passen ska vara längre, det är väl naturligt även fast jag har gjort ett bra pass. Men när jag körde 3split så kom man först och gick sist! Prova 3 dagar i veckan!! träna måndag-fredag i streck kommer jag nog aldrig mer göra. Mest för att lördag o söndag blir så sega

Pungis
2011-10-03, 15:08
Verkar helt enkelt som att jag får lägga upp en 3split av något slag då. Men jag har ett problem, eller kanske inte ett problem utan något jag vill mer. Är det möjligt att lägga upp en planering på 5 dagar, måndag till fredag där jag kör varje muskelgrupp 2 gånger ?
Jag tycker alltså om att träna, jag trivs bäst med att sticka ner till gymmet varje dag under veckan.

Har du provat att helgträna?

Jag tycker de är oerhört skönt att ta ett pass ett par timmar efter man vaknar på lördag/söndag!


I övrigt så sitter jag i samma sits som dig. Kör 4-split nu, men funderar på 3-split eller halvkropp för att träna igenom kroppen oftare.

Vete tusan hur jag ska göra. Gillar verkligen att kötta ett fåtal muskler på ett pass..

rymdgrisen
2011-10-03, 17:23
Har du provat att helgträna?

Jag tycker de är oerhört skönt att ta ett pass ett par timmar efter man vaknar på lördag/söndag!


I övrigt så sitter jag i samma sits som dig. Kör 4-split nu, men funderar på 3-split eller halvkropp för att träna igenom kroppen oftare.

Vete tusan hur jag ska göra. Gillar verkligen att kötta ett fåtal muskler på ett pass..

Nääeh, helgträning passar inte mig särskilt bra. Drar direkt efter skolan ner till gymmet varje dag. Går väldigt dåligt med bussar på helgerna för min del tyvärr :/

CalleP
2011-10-03, 17:40
Alltså varje muskelgrupp behöver beroende på intensiteten i träningen 2-5 dagars vila. Notera muskelgrupp. Nej du tränar inte din kropp för hårt, inte när du har delat upp det så bra som du har gjort. Kör bara på och ifall du känner dig allmänt sliten, ta ett steg tillbaka och ett fram igen.

TheBigBlueberry
2011-10-03, 17:42
Kanske kan köra Stronglift 5x5, upplägg:
Mån: Pass A
Tis: Vila
Ons: Pass B
Tors: Vila
Fre: Pass A
Lör/Sön: Vila

Sedan tvärtom, alltså B-A-B, sedan A-B-A igen, om du inte kollat den förut tycker jag du skulle ta dig en titt: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071 Har iaf gjort min träning mycket roligare med fria vikter. Förut körde jag bara maskiner och hade nästan lite ångest till att dra till gymmet, nu är det roligt och jag ökar snabbare än med maskiner som jag bara körde med förut.