handdator

Visa fullständig version : Har inte tid att gymma längre :(


KalleTeodor
2011-10-02, 20:53
Nu när jag tränar så mycket bandy 5-6 pass i veckan så hinner jag knappt gymma ngt. Denna vecka blev det ett ryggpass och resten bara isträningar och barmarks pass samt matcher. Jag vill ju fortsätta gymma men vette katten hur ska jag lägga upp det?

Tror ni det är bäst att köra två pass på en dag nån dag i veckan så jag kan ha åtminstone en dag i veckan helt träningsfri eller ska jag sprida ut det på alla veckodagar. Helst av allt vill jag gymma 3 dagar i veckan men jag får nog nöjja mig med 2 annars kmr det bli uppemot 8-9 pass i veckan och då lär ju inte ens gymmandet ge något i och med att jag rör på mig för mycket i övrigt. Mina ben är jämt slut i och med mycket barmark och ispass så kännst tungt att köra böj på gymmet.

Hur hade ni gjort i min situation?

Xtronal
2011-10-02, 20:54
Nu när jag tränar så mycket bandy 5-6 pass i veckan så hinner jag knappt gymma ngt. Denna vecka blev det ett ryggpass och resten bara isträningar och barmarks pass samt matcher. Jag vill ju fortsätta gymma men vette katten hur ska jag lägga upp det?

Tror ni det är bäst att köra två pass på en dag nån dag i veckan så jag kan ha åtminstone en dag i veckan helt träningsfri eller ska jag sprida ut det på alla veckodagar. Helst av allt vill jag gymma 3 dagar i veckan men jag får nog nöjja mig med 2 annars kmr det bli uppemot 8-9 pass i veckan och då lär ju inte ens gymmandet ge något i och med att jag rör på mig för mycket i övrigt. Mina ben är jämt slut i och med mycket barmark och ispass så kännst tungt att köra böj på gymmet.

Hur hade ni gjort i min situation?

Jag skulle ha slutat spela bandy. Men det är jag.

pwnyou
2011-10-02, 20:58
Kör ett helkroppspass eller överkroppspass (om bandy tar mycket på benen) varje gång du känner att du har tid. Finns faktiskt många som bara kör igenom hela kroppen 1 gång i veckan och fortfarande lyckas öka. Tänk hur stora möjligheter du faktiskt har. Du är tillräckligt kreativ för att kunna hitta en lösning.

KalleTeodor
2011-10-02, 21:06
Kör ett helkroppspass eller överkroppspass (om bandy tar mycket på benen) varje gång du känner att du har tid. Finns faktiskt många som bara kör igenom hela kroppen 1 gång i veckan och fortfarande lyckas öka. Tänk hur stora möjligheter du faktiskt har. Du är tillräckligt kreativ för att kunna hitta en lösning.

Har tänkt i dem banorna också men känns väldigt saftigt att köra mark, bänk, axelpress och sånna stora övningar på samma pass. Det är det som stoppar mig.

Säg att jag har ett pass som jag kör så ofta jag har tid skulle detta funka bra då? Vill fortfarande öka men helst bara på 5 övningar

Böj/mark - varannat pass
Bänkpress
Axelpress
Pullups handflator emot så man träffar lite mer biceps
Smalbänk

Köra på detta ett halvår tills bandun är slut och sen börja köra splittar igen? Va tycks?

snelhest
2011-10-02, 21:36
varför inte bara lägga ned bandyn?

emil93
2011-10-02, 21:54
varför inte bara lägga ned bandyn?

seriöst svar snelhest..

jag försöker köra korta intensiva pass (efter skolan - hem äta, sen fotboll)
Be din tränare göra ett schema som även skulle hjälpa din i bandyn.

EeJay
2011-10-02, 21:56
Vad får du ut utav barmarkspassen egentligen? Bandy är en idrott som drar enormt mycket nytta utav en stark kropp hellre än en distanskropp. Jag skulle motivera för dina tränare varför du borde skippa barmarkspassen och köra funktionella gymövningar istället.

mn8eii
2011-10-03, 07:05
När jag spelade hockey under gymnasietiden låg jag på 10-11 pass i veckan inräknat 1-2 matcher och 2-3 gympass. Var det optimalt? Knapppast. Blev jag starkare och större? Jadå.

rooz
2011-10-03, 07:08
Vad får du ut utav barmarkspassen egentligen? Bandy är en idrott som drar enormt mycket nytta utav en stark kropp hellre än en distanskropp. Jag skulle motivera för dina tränare varför du borde skippa barmarkspassen och köra funktionella gymövningar istället.

Le wüt?

Har du någonsin lirat bandy eller?

Pepz
2011-10-03, 07:22
Le wüt?

Har du någonsin lirat bandy eller?

till viss del håller jag med honom.

bandy måste väl precis som handboll vara en ganska uttalad anaerobisk idrott?
Då är frågan om hur barmarksträningen är upplagd och hur gymträningen skulle kunna läggas upp för att komplettera.

Är barmarken mycket distanslöpning så är tränaren lite okunnig imho. är det mycket mjölksyra, intervaller och styrketräning så är det ju asbra träning.


till TS
kör bröst och biceps och rodd på gymmet. dvs discoträna!

hugok
2011-10-03, 07:25
Allting i livet handlar om prioriteringar helt enkelt. Vill du gymma mer, spela mindre bandy helt enkelt. Alternativt kan du låta det gå ut över andra saker i ditt liv. Annars är det bästa alternativet att köra som Pwnyou säger, slänga in så många helkroppspass som möjligt när du har tid. Kör då tidseffektiva övningar som böj, mark, bänk mm.

EeJay
2011-10-03, 09:56
Le wüt?

Har du någonsin lirat bandy eller?

Nej det har jag inte. Men vilken snabb kravanalys som helst visar att man inte åker rakt fram hela tiden. Utan att det innefattar en plyometri som inkluderar snabba start och stopp och riktningsförändringar. Lite som sparkfotboll, fast på is.

Därav är gym det viktigaste för att öka prestation och förebygga skador. Att öka din aeroba förmåga ger förhållandesvis lite. "Konditionen" ska du träna funktionellt, på isen.

KalleTeodor
2011-10-03, 16:47
till viss del håller jag med honom.

bandy måste väl precis som handboll vara en ganska uttalad anaerobisk idrott?
Då är frågan om hur barmarksträningen är upplagd och hur gymträningen skulle kunna läggas upp för att komplettera.

Är barmarken mycket distanslöpning så är tränaren lite okunnig imho. är det mycket mjölksyra, intervaller och styrketräning så är det ju asbra träning.


till TS
kör bröst och biceps och rodd på gymmet. dvs discoträna!

Våra barmarks pass består av intervallträning, typ 70 sek springa på 80-90 procent av max, vila 20 sek sen typ 12 stycken såna, sen väldigt mycket hopp i trappor på olika vis, djupa hopp, enbenshopp, skridskohopp. en del häckhoppande. vi kör aldrig längre distanser än 1500meter, sällan över 800 utan vi kör hårdare intervaller istället. sen en del benböj med polarn på ryggen, 20-25 reps flera set.

Vi kör nästan inge överkropp alls förutom lite armhävningar som jag hatar. för enkelt och det ger inte ett skit.

så ser våra barmarks pass ut, skulle det passet som jag skrev ner lite högre upp på 5 övningar komplettera bra eller? (sry om det blev lite rörigt)

Pepz
2011-10-04, 07:28
kör ex

marklyft
bänk
dips
chins
Skivstångsrodd
militärpress.

Pretorian
2011-10-04, 13:23
Du måste ju inte få in hela kroppen på en sjudagarsperiod.